Hvorgammel forventer i en kat bliver

Vi håber selvfølgelig alle vores dyr slår aldersrekorderne. Men når i køber en kat hvor gammelt forventer i så den bliver og hvornår mener i man går over på “lånt” tid

Mine gamle huskatte blev henholdsvis 22 og 20 år gamle :slight_smile:
Og de sidste år var i hvert fald “bonus”.

Umiddelbart vil jeg nok regne med 15-17 år - men ved faktisk ikke om det
holder for MCO.

[quote=Charlotte Oeh.;264428]

Umiddelbart vil jeg nok regne med 15-17 år - men ved faktisk ikke om det
holder for MCO.[/quote]
Den ældste MCO jeg har hørt om blev 23 år.

Men nogen siger at visse linjer kun bliver omkring 10 år.

min fars siameser blev 21 år hun gjorde det godt…

jamen hvad forventer i? Når i sidder med den lille nye killing hvorlænge regner i så med at have den.:?

Forventer ca. 15 år af mine katte…
Dog har Mea allerede her som 6½ årig fået konstateret kronisk nyresvigt, så jeg er heldig hvis jeg har hende til hun bliver 8-9 år…

12 år synes jeg ihvertfald ikke er et urealistisk tal, så det satser jeg på at de alle bliver … mindst :rock:
Dog har jeg osse en nyrepatient som lige nu er 7 år, så måske er jeg nødt til gå på kompromis i hans tilfælde :S

Jeg forventer også en 10-12 år men håber da på 20 år :tihi:

[quote=Sheer;264430]Den ældste MCO jeg har hørt om blev 23 år.

Men nogen siger at visse linjer kun bliver omkring 10 år.[/quote]

Hvilke linjer forventer man da ikke at blive så gamle :?

Når andre spørger mig hvor gammel en kat bliver, så ved jeg godt det er uforskammet at svare med et spørgsmål, men gør det alligevel…og mit spørgsmål er altid…hvor gammel bliver en dansker :tihi:
Der er INGEN tal på et livs længde og jeg syntes faktisk det er noget underligt noget at sætte tal på.:uha:
Vore dyr bliver som vi, DÈT deres miljø og genetik har gjort dem til OG med jokeren “tilfældigheder” også iblandt

Jeg forventer mindst 15 år:-) Hvis alt går som det skal:-)
Nogle af jeres katte er da godt nok blevet gamle, den ældste kat jeg har kendt blev 16år, en alm huskat:-)

[quote=Celina;264446]Hvilke linjer forventer man da ikke at blive så gamle :?[/quote]Godt spørgsmål. For de er spredte og udbredte i dag.

[quote=kamikaze;264447]Når andre spørger mig hvor gammel en kat bliver, så ved jeg godt det er uforskammet at svare med et spørgsmål, men gør det alligevel…og mit spørgsmål er altid…hvor gammel bliver en dansker :tihi:
Der er INGEN tal på et livs længde og jeg syntes faktisk det er noget underligt noget at sætte tal på.:uha:
Vore dyr bliver som vi, DÈT deres miljø og genetik har gjort dem til OG med jokeren “tilfældigheder” også iblandt[/quote]

Ved jeg men man har jo stadig en forventning. Ser jeg en kat på 4 år dø tænker jeg det var GODT nok ungt. Ser jeg en på 20 år tænker jeg wauw flot alder. Dette gør jeg jo udfra en vis forventning af hvorgammel en kat nok bliver :slight_smile: Må da formode andre ubevist har en forventning til hvorgammel en kat burde blive.

Sådan er det vel med alle levende…mennesker forventer man heller ikke blive 18 år…men nogle gør…og nogle gør end ikke, men dør inden :thumbdown:
Men at forvente en alder samtidig med det er et levende væsen…det er en smule forkert.
Det eneste han vel dybest set kan forvente opfylder dèt den er og hedder er…en døgnflue :tihi:

Jeg har udstillet min husmis Gizmo igennem mange år efterhånden. Standardspørgsmålene har altid været:

1. Hvad er det for en?
  2. Hvad vejer den?
    og
  3. Hvor gammel er den?

Mit svar på det sidste spørgsmål er efterhånden ved at afføde en række mere eller mindre interessante reaktioner. For ja, Gizmo er 11 år nu og han kommer med på udstilling en del gange.

“Er det ikke synd for sådan en gammel kat?” er jeg blevet spurgt, ofte konstaterer man bare: “Det er da synd for den gamle kat.”

Så nogen har i hvert fald en forventning til hvornår en kat er gammel. Jeg sidder så på den anden side og kender Gizmo indgående - og jeg ser absolut ikke en gammel kat. Bevares, han sover mere nu end han gjorde for fem år siden, men han får stadig flip og ræser rundt som en stor killing, han er stadig legesyg, kærlighedssyg og vild med udstillinger.

På grund af ham har jeg kastet alle mine egne forventninger til side og tager en dag af gangen. Selvfølgelig har jeg nogle håb og drømme, men ingen forventninger.

…og dem jeg havde til Niggi engang er gang på gang gjort til skamme. Mit lille hjertebarn er nu 2½ år gammel og hun styrter stadig rundt med ild i numsen og ved ikke at hun er et lille mirakel :inlove:

Misserne og jeg har da indgået en kontrakt der lyder på mindst 15 gode år for dem og os. Så er jeg 46 år og det er da sjovt at tænke på vi skal være sammen alle disse gode år. :inlove:

Da jeg med min gamle kat havde rundet 10 år, havde vi os en samtale om, at det havde været 10 gode og vigtige år, hvor vi havde flyttet nogle gange fra studielejlighed, til større lejlighed til hus og vi var blevet uddannet og havde skiftet kærester osv osv. Det var en hyggelig snak vi fik os. :høhø:

vi har jo daffy som nu er 13½ år, vi havde faktisk ikke regnet med at han ville være blevet meget mere end 12 år fordi han har været alvorlig syg en del gange, men idag er det som om han er vågnet op til dåd og nu er vi sikker på at ha ham mange år endnu. 15-16 år bliver han ihvertfald:)

trixie ka vi ikke sætte nogle aldersgrænse på, men mon ikke hun bliver en ældre hunmis.

dog vil jeg som brita osse siger mene at man som udgangspunkt ikke ka sige hvor gammelt et dyr bliver, det er der alt for mange faktorer der spiller ind i, for at man ka gøre det

Åhh, har da slet ikke lyst til at tænke på at mine to lækre katte ikke skal være mere med mig!

Jeg glæder mig bare til at mine katte skal med os i hus, så de kan komme i en dejlig have med massere af løbeplads. Og til at vi får børn så de kan ligge og putte med dem! Og til mange flere ting!

Så helt klart jeg forventer de er her en 15 - 20 år endnu!
De har desværre bare begge nogle skavanker som jeg skal være meget obs. på, men det må jeg jo bare være, så jeg kan være bare liiidt mere sikker på at have dem i mange år endnu!

Hvad skulle jeg da gøre uden en kat i fodenden, som sagde godmorgen HVER morgen og altid hilser på en og er klar til lidt nussen og hyggen!

Jeg regner først en kat for at være ældre når den er over 15 år . mellem 15 -20 år er pensionalder . Men ligesom hos os mennesker er det desværre ikke os alle der opnår pensionsalderen.

20 år - helt seriøst! Måske lidt mindre for Billy, som er lidt af en mandagskat - men det kan ikke være meget mindre :slight_smile:

mvh. tina