Hvormange og hvilke racer bruger perser som fondation?

Har lige et sjovt spørgsmål: hvormange racer bruges der perser som fondation i. Kan se Briter, sbi og selkirk rex har det men synes jeg har set flere racer end dem.

tzari - Mener du hvor mange der bruger perser i nu, eller hvor mange der er har perser i oprindeligt, da racen opstod? :slight_smile: Bare lige for at være sikker på hvad jeg skal svare på, hehe

begge dele kunne være sjovt at vide

Tja… det kommer helt an på, hvornår du vil kalde perseren for PERSER…
Man diskuterer jo bla om racer som NFo og MCO måske nedstammer fra såkaldte Angorakatte, hjembragt af vikinger eller medbragt af nybyggere…
Og man taler´om at Angorakatten er et andet ord for perserkatten…
Så måske skyldes NFO, MCO og SIB lange pels perseren/angoraen…

Perser findes vel også i racer som Birma, ragdoll, og den langhårede siam/ori…

Perseren er en af de allerældste racekatte. Godt nok har man fx ved det franske hof kaldt dem Angoras eller Tyrkiske katte - men billeder viser som regel en gammeldags typet og lidt slank perser… At man har valgt navnet Perser om racen (og dermed udskilt Angora som en særlig race) er vist egentlig også først noget som er sket i begyndelsen af forrige århundrede…
Så det undrer mig ikek, hvis man på en eller anden måde kan finde perser i de allerfleste racekatte…

Birmaen :slight_smile: Der er nogle som stadig i dag bruger perser i birmaopdræt.

Burmilla er en krydsning mellem Burmeser og Chinchilla Perser.

Européen og briten var oprindeligt én race… (og med noget chartreux ind over også så vidt jeg lige husker) Så ligger den i briterne fra før 70’erne, så er den nok også blevet blandet ind i européen via den (mærkeligt valgte) fænotypiske opdeling der dengang :slight_smile:

Eva… eftersom at 2 verdenskrig ligger et par år eller to før 70’erene, så kan man sagtens forestille sig at der også er perser i Europe :smiley:
Man brugte jo i krigsårene og lige efter bla at parre perser og Brite sammen, for at sikre typen på dem begge… derfra har vi så Exotic og den langhårede brite…

Ja min Birma pige har Perser i sin 3 generation :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;692326]Eva… eftersom at 2 verdenskrig ligger et par år eller to før 70’erene, så kan man sagtens forestille sig at der også er perser i Europe :smiley:
Man brugte jo i krigsårene og lige efter bla at parre perser og Brite sammen, for at sikre typen på dem begge… derfra har vi så Exotic og den langhårede brite…[/QUOTE]

Ja, det var jo det jeg tænkte. Dengang var der jo rigtig mange racer, der var i fare for at uddø pga. krigen :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;691984]Tja… det kommer helt an på, hvornår du vil kalde perseren for PERSER…
Man diskuterer jo bla om racer som NFo og MCO måske nedstammer fra såkaldte Angorakatte, hjembragt af vikinger eller medbragt af nybyggere…
Og man taler´om at Angorakatten er et andet ord for perserkatten…
Så måske skyldes NFO, MCO og SIB lange pels perseren/angoraen…

Perser findes vel også i racer som Birma, ragdoll, og den langhårede siam/ori…

Perseren er en af de allerældste racekatte. Godt nok har man fx ved det franske hof kaldt dem Angoras eller Tyrkiske katte - men billeder viser som regel en gammeldags typet og lidt slank perser… At man har valgt navnet Perser om racen (og dermed udskilt Angora som en særlig race) er vist egentlig også først noget som er sket i begyndelsen af forrige århundrede…
Så det undrer mig ikek, hvis man på en eller anden måde kan finde perser i de allerfleste racekatte…[/QUOTE]

Perseren er i siameser og orientaler for at få sølv. Den lange pels som balinesere og orientalsk langhår har er noget som altid har været i racen, men som nok opstår lidt oftere pga f.eks. Persere og somaliere som har været brugt. Men perseren blev brugt for at få sølv og somalien pga. Cinnamon

Birmaen bruger altså ikke perser som foundation! Tværtimod! Birmaen er sin egen race, men den har undertiden brugt perser til indkryds af nyt blod - men ikke som foundation.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;708723]Birmaen bruger altså ikke perser som foundation! Tværtimod! Birmaen er sin egen race, men den har undertiden brugt perser til indkryds af nyt blod - men ikke som foundation.
VH
Susanne[/QUOTE]

Hej Susanne, hvad betyder ordet foundation i denne her forbindelse så? hehe

I min lommebog er foundationkatte = ukendt genetisk ophav.

fondation kommer af ordet fondament. Hvis du krydser perser ind er det jo fondamentet til at den nye/forbedrede egenskab bringes ind i en eksisterende race. Der uden dette nye fondament ikke kan opstå i den eksisterende race. Hvad ville du så kalde det når du bruger en kat med tavle til at forbedre eller tilføje nye egenskaber

Det kaldes udkryds eller racekryds.
Foundation betegner normalt grundlæggelse af en ny race, fx. grundlæggelse af MCO på grundlag af nogle lokale ikke-stambogsførte katte i Maine. Det er den klassiske udgave af foundation hos kat. Det kunne også være fx. grundlaget for OCI eller BML. Men ikke som tilføjelse i en eksisterende race.
VH
Susanne

Ahhh på den måde… Men nu bliver der spurgt om hvor mange og hvilken katte bruger perser som foundation, hvordan hænger det så sammen, hvis foundation er ukendt genetisk ophav? Sorry hvis jeg spørg for meget :smiley:

Foundation betyder bare grundlæggelse. For MCO er det ikke-registrerede katte, hos OCI og BML som er menneskeskabte racer ved man dog hvem ophavet, foundation, grundbasen til racen er.
Og du spørger ikke for meget - hellere spørge en gang for meget end for lidt og ikke få noget at vide :slight_smile:
VH
Susanne

Ah på den måde, men hvad har det så med en perser i birmaen at gøre? Ingenting:?

Næh :slight_smile: Birma bruger ikke perser til foundation. Birma har undertiden brugt perser til blodfornyelse, men det grundlægger ikke en ny race - deri forskellen. Første generation hedder selvfølgelig en XSH, langhårskrydsning - men allerede 2. generation kan registreres som birma hvis ellers man følger den rigtige kommandovej.
VH
Susanne