Hvornår bør en killing flytte hjemmefra?

En ny undersøgelse tyder på at killinger har gavn af at blive hos deres mor til de er minimum 14 uger.

Hvornår køber/sælger du killinger?

Absolut minimum 16 uger men de har altid været mellem 17-19 uger :slight_smile:

1 Synes om

Tak for link - har prikket til International Cat Care om at de burde skrive noget om det - nu fik de lige link også.

har ledt efter forskning i emnet - så hvis andre har links så del endelig :slight_smile:

Jeg har købt begge mine mco som 15 ugers, men planlægger at beholde mine kommende kuld ihvertfald til og med uge 16.

Vores killinger er hjemme indtil de er 15-16 uger. Det er min oplevelse at mormis først dér er “færdig” med sine killinger. Ikke at hun afviser dem, slet ikke, men hun trækker sig mere og mere fra dem og vender tilbage til sin almindelige dagligdag igen. Samtidig synes jeg, at killingerne er mere robuste og mere klar til at komme ud på egne poter i den alder.

Omkring 16-17 uger. Hvis en køber vil have dem før, må vedkommende finde et andet sted.
De fleste forstår dog fint, når de hører at killingen er vaccineret 2 gange og neutraliseret inden flytning.

En på 14 uger, 2 på 16 uger og 2 på 20-22 uger.

Vi har ved de sidste to sat stor pris på, at opdrætter har valgt at vente til det var bedst for killingen at flytte ved den ene og at vi havde mulighed for at killingen kunne flytte ind ved den anden.

Vi har ikke ved nogen af dem set forskellig ‘parathed’ til at flytte. Den yngste virkede fint klar, og de ældre tog flytningen lige så roligt som de yngre.

1 Synes om

14-16 uger, men det er ikke sådan at one size fits all. Der er forskel på killinger, og iår har vi haft en enkelt bimse dreng som vi nærmest smed ud da han var 13 uger. Han så sig aldrig tilbage, han var SÅ klar til at prøve noget nyt og har holdt daglig indflytterfest lige siden :slight_smile: Der er også forskel på racerne - bimsepigerne afvænner blidt og venligt; mine europepiger er langt mere håndfaste og deler en del øretæver ud på den konto, og de afvænner også tidligere end birmapigerne gør.
VH
Susanne

Vores erfaring er at for vores killinger passer det med de der ca. 16 uger :slight_smile: 12 uger kan de da godt flytte ved, men de får bare SÅ meget mere ballast ud af lige at blive lidt flere uger :slight_smile: Men jeg har ikke oplevet at det er bedre at vente fra 16 til ældre (dem der af forskellige årsager først har kunnet flytte senere).