Hvornår er det nok? (langt)

Jeg har en killinge køber, som desværre måtte aflive sin kat - angiveligt pga. FIP

Katten var knapt 1år og havde nået at lave en enkelt hankilling.

Jeg tilbyder en ny kat og beder om at få tilsendt alle papir fra div. dyrlæger, så jeg kan se hvilke prøver der er taget , hvornår han er aflivet osv osv.

Efter næsten 4 mdr. (og efter jeg flere gange, har spurgt efter papirene) for jeg endelig nogle.
Det ene er fra første gang han var hos dyrlægen, hvor jeg kan se han har været syg i 2 uger, med slimet afføring og manglende appetit -what
Der er så blevet taget nogle forskellig blodprøver, som jeg jo fatte hat af.
Det andet, kan jeg bare se han har været hos dyrlægen og fået nogle undersøgelser.

Killingekøber har vedlagt et brev, hvor der står at hvis jeg mangle oplysninger, kan jeg bare ringe til dyrlægen.

Det gør jeg så, da jeg jo ingen steder kan se, hvad katten fejlede og om katten er aflivet.
Jeg bruger så en helt dag på, at snakke med alt andet end dyrlægen, for han havde ikke tid og de ville ikke bede ham ringe til mig, når han fik tid. Endelig for jeg dem overtalt til, at han skal ringe til mig, efter gentagene gange at have forklaret situationen.
Dyrlægen ringer sent eftermiddag, med den besked at han ikke må vidergive nogle oplysning.

Jeg skriver så til killingekøber og beder om at søger for at dyrlægen for ringet til mig dagen efter, så jeg kan få en afklaring.

Hvornår er det nok? Hvor lang tid skal killingekøber have lov til at “køre rundt” med mig?

Jeg selv synes faktisk, det må være nok nu og hvis jeg ikke høre fra hendes dyrlæge, inden ugen er omme, vil jeg trække mit tilbud tilbag.

Hvad synes i andre?
Hvad havde i gjort?

Sikken en trist historie.
Det forløb du nævner kan meget vel være FIP.

Du fortæller ikke noget om hvad der står i kontrakten, det må jo være en avlskat du har solgt når den har produceret en killing?’

Selv i mine kælekatte kontrakter = neutraliserede katte står, at jeg skal informeres hvis katten bliver syg, at jeg, for min egen regning har ret til at få katten undersøgt på min egen klinik, og at katten ikke må aflives uden jeg er gjort bekendt med det og har hft mulighed for at anvende egen klinik. En sådan pasus er nødvendig - langt fra alle dyrlæger er lige kompetente.

Jeg har triste skæbener, ja, men jeg har altid været med på sidelinien, støttet og supporteret, og test der for mig er vigtig af hensyn til mit videre avlsarbejde har jeg betalt for.

Har du ikke tydeligt i kontrakten hvordan køber skal forholde sig ved sygdom/død, kan det blive svært for dig nu.

Om du vil trække dit tilbud tilbage kan jeg ikke forholde mig til. Det har jeg aldrig selv fundet der var årsag til.

Ja, det var en avlskat - men jeg har ikke krav på nogle steder at erstatte ham ved FIP.

Det der irretere mig er, at jeg har vendte så lang tid på nogle papir, som efter min mening, skulle have været mig i hænderne allered max 14 dage efter + at jeg jo så ikke engang har fået de papir, som er vigtigst.
Hvornår katten er aflivet og hvorfor :?

Nej det ved jeg godt man ikke er forpligtet til at erstatte - at det skal vi helt selv gøre op med vores egen samvittighed. Jeg prøver altid at sætte mig i ejerens sted - det fremmer min forståelse.

Ja det ville være rart du fik papirerne, men hvis du ligesom i din kontrakt på en avlskat ikke har noget om hvad du vil have i tilfælde af sygdom ville jeg nok mene du skal kigge ligeså meget på din egen kontrakt som forløbet med køberen.

En ejer eller opdrætter der står med så syg en kat som de er når de har FIP kan have meget svært ved at tænke klart - og derfor glemme at få vigtige papirer. Ingen undskyldning, men stadig hvis det ikke er tydeliggjort hvad du skal have ved sygdom osv - kan jeg ikke se hvordan du kan kræve noget som helst.

Nej det ved jeg godt man ikke er forpligtet til at erstatte - at det skal vi helt selv gøre op med vores egen samvittighed. Jeg prøver altid at sætte mig i ejerens sted - det fremmer min forståelse.

Ja det ville være rart du fik papirerne, men hvis du ligesom i din kontrakt på en avlskat ikke har noget om hvad du vil have i tilfælde af sygdom ville jeg nok mene du skal kigge ligeså meget på din egen kontrakt som forløbet med køberen.

En ejer eller opdrætter der står med så syg en kat som de er når de har FIP kan have meget svært ved at tænke klart - og derfor glemme at få vigtige papirer. Ingen undskyldning, men stadig hvis det ikke er tydeliggjort hvad du skal have ved sygdom osv - kan jeg ikke se hvordan du kan kræve noget som helst.[/quote:ct7nk4bz]

Det var jo netop derfor jeg tilbød en ny kat, synes ikke jeg kunne andet.
Men samtidig med jeg tilbød en ny kat, sagde jeg at jeg skulle have div. papir fra dyrlægen…

Og jeg synes jo bare at snart 4 mdr. er meget lang tid.
Ved da selv, at hvis det var mig, derhavde stået i den situation, havde jeg da hurtigst muligt, fået sendt papirene afsted, så alt var afklaret.

Helt enig. Jeg har solgt en killing, som blev diagnosticeret med våd FIP og aflivet, uden at jeg blev kontaktet. De stakkels ejere var så chokerede og ulykkelige, at det ikke var faldet dem ind at ringe til mig, kontrakt eller ej, og naturligvis stolede de på deres dyrlæge, så jeg fik først besked, da katten var død og obduktion var udelukket.

Det var så, desværre, hos en dyrlæge som jeg har meget dårlige erfaringer med og meget lidt tiltro til, og de papirer jeg efterfølgende har fået tilsendt, godtgør for mig ikke FIP-diagnosen. Men det ændrer jo ikke på slutresultatet, nemlig en stakkels familie, som pludseligt og uforskyldt er blevet en kat fattigere. Derfor har jeg erstattet katten, selvom jeg måske strengt juridisk ikke var “forpligtet” til det.

Jeg har jo tilbudt en anden kat, men når papirene ikke er i orden osv - hvad så.

Kan killingekøber så komme om et år og sige - øhhh… forresten her er de papir, nu viljeg gerne have en kat :? :?

Det mener jeg bestemt ikke. Synes jeg har været meget tålmodig og forstående, men nu er der snart gået 4 mdr. I mellem tiden har jeg lukket ned, men har lavet en aftale med en anden opdrætter og alt det ved killingekøber også godt.

Jeg har selv stået med en hund som blev frygtelig syg og måtte aflives og opdrætter tilbød mig en ny hund, mod fremvisning af dyrlæge regninger, 14 dage efter havde han dem i Belgien.
Så jeg ved godt hvordan det er, at stå i den situation, men ved også at man så hurtigt som muligt ville have alt i orden efterfølgende.

Ingen andre end du selv kan vurdere hvad der er rigtigt og hvor dine grænser går. Jeg ville selv være temmelig fleksibel hvis kontrakten ikke var helt vandtæt.

Du havde jo tiltro nok til køber til at sælge vedkommende en avlskat. Det er et stort ansvar at sælge avlskatte.

Jeg har erstattet kæle kat, der døde af hjertefejl, under to år gammel, på ejerens blanke ansigt. Jeg valgte at erstatte den med en kat jeg købte ude i byen, da den killing jeg havde ville jeg selv beholde.¨

Jeg kan så ikke finde ud af om du har tilbudt erstatning eller køber ha krævet?

Der er stor forskel på hvordan man takler en situation Kælekat/Avlskat. -thumbs

Er det som skrevet en avlskat, ja så ved opdrættere der har købt en avlshan at der skal være orden i papirerne. -thumbs
Der er det ligestillede der handler indbyrdes. -thumbs
Og nej det er slet ikke iorden at de ikke sender disse papirer, eller i det hele taget er i bedre forbindelse med dig.

Er det kælekatte købere man har med at gøre, så er der helt andre ting der spiller ind. :frowning:
Her kan jeg også acceptere at ikke alle papirer er fremme til tiden, eller at alt ikke bare går som det burde, og her var der også omgående støttet op om de mennesker, og sagt at når tiden kom hvor de havde styrke og mod, så kunne de få en ny killing.

Men 4 måneder ville der ikke gå inden jeg kontaktede opdrætter jeg havde købt af, og skulle have en anden killing fra -øøøvvvs

Jeg har tilbudt, mod at jeg skulle have div. dyrlæge regninger.

Karen der skal værer orden i papirerne - BEGGE veje.

Fordi jeg ved hvor svært det er at lave en vandtæt kontrakt, sælger jeg stort set ikke til avl.

Er man ligestillet, f.eks. fordi man “bare” har opdrættet et kuld - eller købt een avlskat?

Karen der skal værer orden i papirerne - BEGGE veje.
Det siger sig selv
Fordi jeg ved hvor svært det er at lave en vandtæt kontrakt, sælger jeg stort set ikke til avl.

Er man ligestillet, f.eks. fordi man “bare” har opdrættet et kuld - eller købt een avlskat?[/quote:1amxqswt]
man bliver betragted som ligestillet fra man har lavet 2 kuld.

Men som jeg læser indlægget så har disse personer jo netop fået tilbudt ny kat, men ikke gjort noget for at få den, har jeg ret??

Ja, Karen du har helt ret -thumbs

Og det er selvom jeg har kontaktet dem flere gange.
Til sidst fik de så sendt nogle papir (efter næsten 4mdr) som jeg ikke kan bruge til noget.

Send dem et anbefalet brev hvori du skriver hvad det er du vil have og put så en tidsfrist på der er rimelig til at de kan nå og få fat på det du gerne vil have fra dem

Jeg synes også at 4 mdr. er lang tid uden at have sendt de fornødne papirer. Jeg har ikke selv avlskatte men hvis en af mine katte blev syge af en dødelig sygdom og jeg mente opdrætter var forpligtet til at erstatte katten, ja så skulle jeg nok få dyrlægen til at skrive de fornødne papirer.

Hvis man som opdrætter ikke engang får papir på at katten er aflivet og hvorfor den er blevet det, hvor kan opdrætter så være sikker på den ikke blot er solgt videre f.eks.? Jeg synes det er rimeligt at killingekøber stiller med bevis på at katten var syg og at den er blevet aflivet.

Jeg er normalt et meget godtroende menneske og tror på det bedste i folk, men jeg har desværre læst om rigtig mange brådne kar i katteverdenen og det må jeg indrømme har gjort mig lidt mere mistroisk med tiden.