Hvornår er en kat for tynd?

Jeg har en kastreret killing på et halvt år og man kan mærke hans rygrad og ribben. Fik at vide af dr. Dyr at man skulle rationere maden når han var kastreret, og det har jeg gjort - men han får noget mere end anbefalet fordi han ellers piver. Nu vejer han lidt over 3 kg og får 100 g mad om dagen af Specifik Neutered Young. Før han blev kastreret havde han altid kunnet få så meget han ville have, men da havde han altid lidt blød mave - Dyrlægen mente at det skydtes for meget mad. Da jeg begyndte at rationere stoppede den dårlige mave også, tilgengæld stoppede han næsten med at tage på i 3 uger (40 g om ugen) Nu er han igen begyndt at tage på (140 g sidste uge).
Håber at I vil hjælpe mig lidt med gode råd! -jegkrydser

(jeg har også oprettet tråden på KG)

Der er forskelle på katte som på mennesker, nogle skal bare tænke mad, andre kan proppe sig.
Jeg kan slet ikke se hvad godt maven har at rationere foderet, han forsluger sig når han endelig får noget. Katte er småspisere.
I den alder skal der stå foder fremme hele tiden.
Ikke fordi jeg er IAMS fan, men IAM’s hairball har stort fiberindhold, og er det første jeg “reparerer” ikke tilfredsstillende maver med.
Start med at blande det i det du har.
Du kunne jo også prøve at tale med en anden dyrlæge. Muligheden var også at finde ud af hvad det helt præcis var der gav tynd mave, det kan være alt fra stress til orm, giardia, TF og maveinfektion.

Jeg er absolut heller ikke tilhænger af, at rationere maden…9 ud af 10 katte er selv i stand til at regulere/styrer deres mad.
Vi har tørfoder til at stå, som de bare kan tage af. (Hills c/d) Vi har 12 katte og kun en’ er en smule overvægtig men han er kun en stor killing på 9 måneder, så indtil videre betragter jeg det som hvalpefedt og hans grovspisning er taget noget af den sidste månedes tid. Det skal lige siges, at han kommer fra et hjem, hvor der ikke står mad fremme hele tiden, så jeg tror det er meget naturligt, at han nærmest har boet i madskålen -høhø

Hvis jeg var dig ville prøve at lade ham have fri adgang til tørfoder og se om han ikke selv er i stand til at regulere det…du skal nok regne med, at han det første lange stykke tid nærmest bosætter sig i madskålen indtil han forstår, at det ikke går nogle vejne [bigloony] Det skal lige siges, at vores er neutraliseret…

Rumle er godt 7 mdr. og kastreret og også en ret mager rad. Han har fri adgang til mange forskellige slags foder og får godbidder ved siden af. Ingen af vores katte er for tykke og alle er kastrater. Jeg synes også, at du skal give fri adgang til foder og se, hvad der sker - og så evt. benytte dig af det råd Lis giver dig.

Er enige med de andre mht til fodring ad libitum. Og rationalisere mad til en ½ år killing kan jeg slet ikke forstå. Efter min mening skal den have så meget den kan spise og af de rigtige ting til at opbygge knogler og kropsvæv.
Man kan, hvis man synes den bliver for tyk senere, begynde med noget mad med flere fibre. Men sålænge den er så ung forstår jeg ikke man rationere noget.
NB! Jeg har aldrig hørt en kat får tynd mave af for meget mad, men derimod af FORKERT mad, eller mad den ikke kan tåle.
Jeg ville prøve Hills eller RC killingemad. Kan den ikke tåle de ting, ligger der måske sygdom bag, som Lis skriver, måske en anden dyrlæge kan finde ud af hvorfor den får tynd mave, for der må jo være en årsag.
Og i mellemtiden er man så nødt til at holde den tynde mave væk med fibermad hvis man kan.

Med de svar skal jeg nok give den lille guldklump så meget den vil have -fløde Så må jeg jo se om den får dårlig mave igen og evt. skifte foder, hvis det bliver nødvendigt. -tak

Det slog ikke fejl! Ligeså snart jeg gav ham mere mad fik han dårlig mave! -mai Hvad kan det skyldes? Det stinker i hele lejligheden og min kæreste er sur -blåblå Hvad kan jeg gøre?

Har du noget ZooLac som du kan give ham, det er jo somom han reagerer på samme måde, som hvis man brat skifter til nyt foder. Hvis vores har spist formeget eller for hurtigt, plejer de at kaste op og ikke at få tynd mave. Hvis ikke det hjælper med ZooLac, synes jeg du skulle aflevere en afføringsprøve hos dyrlægen og få den undersøgt. Vi har haft meget store problemer med Bebses mave i lang tid, da vi lige havde fået hende. Suk, hvad der blev prøvet. Fik undersøgt afføringen 2 gange for at være sikker på, at det ikke var Giardia. Hun fik en lang antibiotikakur og det hjalp og der har intet været siden.

Nej det har jeg ikke, men er der ikke søndagsåbent i de store centre i dag? Så kan jeg tage i Rosengårdscentret og købe noget Iams, og se om det virker… Det er ikke sådan rigtigt tyndt, men som tyk remoulade og meget ildelugtende -bleg

Nej det har jeg ikke, men er der ikke søndagsåbent i de store centre i dag? Så kan jeg tage i Rosengårdscentret og købe noget Iams, og se om det virker… Det er ikke sådan rigtigt tyndt, men som tyk remoulade og meget ildelugtende

Som du beskriver det, remoulade (sikkert også i farven) og meget ildelugtende, vil jeg tro det er Giardia.
IAMS Hairball, eller noget andet foder, får ikke Giardia til at gå væk, men er det rette foder til at stabilisere tarmen under behandlingen.
Du skal smide gruset ud HVER dag og vaske bakken af, og gøre dine omgivelser meget rene.
Der skal behandling til, men du bør nok lige få det konstateret først.
De fleste dyrlæger har antigen snaptest kittet og kan lave testen for dig med svar indenfor 15 minutter. Den er ikke særlig dyr, men det er det hvis der skal sendes en prøve til TYskland, selvfølgelig får du så også en masse andre svar.
Hvor længe har du haft katten og hvornår startede det, du kunne jo være der var det samme problem der hvor den kommer fra så du kunne hente hjælp der?

Jeg tror (og håber) ikke det giardia, for så skulle det være startet fra igår til i dag - jeg gav ham fri adgang til mad igår eftermiddags, og idag har han dårlig mave. Han har haft det før, før kastrationen fik han også fri adgang til mad, og havde altid haft det, og der havde han også dårlig mave. Jeg har haft ham i snart 2 måneder.
(hans afføring har normal (brun)farve, den er bare ildelugtende og blød nu)

Det lyder klart som noget, der har med fodermængden at gøre. Prøv evt. langsomt at trappe mængden op, for til sidst at have maden stående fremme hele tiden.

Er det du fortæller, at du har købt ham med maveproblemer?
Det er jo ikke særlig godt hvis katten ikke kan tåle at indtage den mængde foder der er behov for i hans alder.
Der er visse tamparasitter der har en cyklus, hvor det skifter mellem gode og dårlige perioder. EN af dem er Giardia - men det mener du ikke.
Som situationen er ville jeg aflevere en afføringsprøve hos dyrlægen i morgen og be’ om at få kørt det store profil. Er der noget finder de det, med mindre det er Tritrichomonas Foetus, den er af helt uforståelige årsager ikke med. Der er rigtig mange katte der har den parasit, og selvfølgelig ikke kun i USA hvor det er en helt almindelig test når katte har dårlig mave.
Brun kokasseagtig stinkende afføring er beskrivelsen på TF, det kan du læse om her:
http://www.cvm.ncsu.edu/docs/PDFS/gooki … 042808.pdf

Det er ikke som kokasse - det er som tyk remoulade (men brunt), ikke diarrhe-lignende (staves?). Han skider vist nok (der er jo ikke gået lang tid) som han plejer - kun 1 gang i dag indtil videre. Jeg ved ikke om han havde dårlig mave da han flyttede, faktisk kan jeg ikke huske det. Jeg gjorde ikke noget ved det, fordi det er min første kat, og jeg troede at det var meningen at det skulle være sådan. Dr. Dyr sagde så noget andet.
Jeg vil prøve at få fat på noget Iams Hairball, når jeg har fået min eksamensopgave færdig i dag. Han opfører sig som han plejer: legede igår aftes og i morges og sover om formiddagen - men jeg kan jo så læse at TF ikke har andre symptomer end dårlig mave. Hvis det fortsætter, selv med Iams, vil jeg selvfølgeligt gå til dyrlægen. Det virker bare meget mystisk at det starter lige efter jeg har sat mængden af foder op.

Held og lykke både med opgaven og killingens mave.
Glemte at sige at sige at Giardia godt kan være ligesom skummende.
Jeg ville, hvis jeg var dig, kontakte den du har købt katten af for at høre om der er oplevet tilsvarende.
Bland IAMS Hairball med det du plejer at give i starten

Det vil jeg gøre [smilie=hate-smile.gif] Tak for rådene. Jeg håber virkeligt ikke at det er noget alvorligt!

Hvorfor er kæresten sur, det er da ikke ham der har tynd mave. Han burde måske synes synd for katten i stedet for.

Aftal med en dyrlæge der kan teste en afføringsprøve. Mange kan teste på stedet for Coccidier og Giardia, ring evt. til en anden dyrlæge end den du plejer og hør.

Tag en afføringsprøve af katten på følgende måde. Hold øje når den går på bakken og stil et lavt målebæger ind under numsen. Put det hele - med bæger - i en gennemsigtig frysepose og aflever det.
Det skal da findes ud af hvad der er galt og en form for behandling skal iværksættes. Det kan jo være andre ting som tarmbetændelse der ikke vil læges, måske skal der medicin til. Måske kan den slet ikke tåle Specific. Måske stress, er der noget der kan stresse missen i hjemmet ?

Næ, der er ikke sket noget umiddelbart. Den har ikke haft dårlig mave i en måned (siden jeg begyndte at rationere). Nu kunne jeg heller ikke få fat på Iams, for det havde Odense Dyrehospital ikke, i stedet købte jeg noget Hills ID på dåse, fordi den rare dame i butikken anbefalede det mod dårlig mave. Jeg har nok af det til et par dage, og hvis det ikke virker må jeg tage en prøve og aftale en konsultation. Tak for vejledningen [smilie=hate-smile.gif] Katten virker stadig sund og rask, og han har kun været på bakken 1 gang i dag.

Hills I/D er fint, og du kan også få det som tørmad. Der er godt nok ikke så mange fibre i, og det kan jo være det der skal til.
Men fint hvis I har kontakten og ja, få endelig en konsultation hvis det ikke stopper. Stopper det, så gå langsomt over på noget andet mad som I ikke har prøvet før, hvis det nu skulle være maden, som den ikke har det godt med.

NB! Ja, det er ingen sag at tage afføringsprøver på misserne på den måde, for er de først begyndt at trykke, så går de ikke fordi man rækker et bæger ind under dem -høhø

Hill’s ID er ok som dåsemad.
IAMS Hairball skal du købe hos dyrehandleren. De har det i MaxiZoo hvis I har en sådan