Hvornår er en kat gammel?

vores daffy var gammel fra han var omkring de 12 år, det sidste ½ år inden vi lagde ham til at sove var han endda meget gammel, han sov utrolig meget, hans bevægelse var noget langsomme, han var meget svær at aktivere og fik man ham igang gik pusten ret hurtig af igen.
han ville egentlig bare ligge og nyde livet lige så stille og rolig, og dog tog fanden ved ham nu og da og så skulle der altså fyres noget energi af.

nu har vi trixie som er 7½ år og til tider virker hun gammel, men det er vist bare dovenskab, for når det tager hende er hun ikke til at styre og så er hun et total energibundt i flere timer og vi er nød til at stoppe hende, for hun fatter ikke når hun er træt.

jeg vil mene at når en kat virkelig er gammel og tiden er ved at rinde ud for katten er man absolut ikke i tvivl, vi vidste ihvertfald godt at tiden var inde for daffy i et stk tid før vi lagde ham til at sove

[QUOTE=Susanne W;788238]Lige i dette øjeblik går Helios ved siden af mig og råber. Han bliver 12 i næste uge. Han er stadig fertil, og han vandt best in show i sidste weekend. Hans kondition fejler altså ikke noget. Han er glad og veltilpas, og lige nu er han så ved at forklare et par hunkatte, at HVIS de synes mængden af dagslys er ved at være lig med løbetid, ja så kan han sagtens hjælpe med den lille sag. Han får hvert år i forbindelse med sin vaccination lavet blodprøver for at se hvordan han ellers har det - indtil nu har prøvesvarene været fremragende.
Men hvis vi røntgenfotograferer ham - og det har vi gjort fordi han på et tidspunkt pludselig virkede som om han havde mistet lidt muskelmasse i bagparten - så kan man se, at han har tydelige gigtforandringer i ryggen. Han blev derfor sat på foder med glucosamin og chondroitin tilskud, ligesom han dagligt får Metacam til 6 kg. kat. Han sidder pænt og åbner munden frivilligt og labber Metacam i sig - det er tydeligvis IKKE til gene for ham. Til gengæld kom muskelmassen retur ret hurtigt, og det er tydeligt at han er en kat, der stortrives. Han har masser af livskvalitet! Vilde heste kan ikke få mig til at se, hvorfor i alverden det skulle være så odiøst at holde sådan en glad, gammel dreng kørende på en behandling der virker og er uden bivirkninger for ham - jeg kan slet ikke se, hvad der skulle være indikation for at skyde ham - udover uvidenhed… For selv om man er blevet gammel, behøver man bestemt ikke være affældig…
VH
Susanne[/QUOTE]
Cæsar synes også Metacam er det bedste guf i hele verden! :tihi:
Det var godt nok svært at få det i Ebony dengang, fordi han hele tiden møvede sig ind og ville smage. :høhø:

[QUOTE=Tea;788451]Cæsar synes også Metacam er det bedste guf i hele verden! :tihi:
Det var godt nok svært at få det i Ebony dengang, fordi han hele tiden møvede sig ind og ville smage. :høhø:[/QUOTE]
Det tog kun 3 dage, så havde han luret af at vi nu havde en ny rutine :slight_smile: Og det overraskede mig lidt hvor villigt han tager det, fordi det jo er noget sødt sukkerstads, men det er bare SÅ hyggeligt at få sig et “go´ nat shot” hver aften :slight_smile: Og en ekstra krammetur, nu vi er ved det :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;788465]Det tog kun 3 dage, så havde han luret af at vi nu havde en ny rutine :slight_smile: Og det overraskede mig lidt hvor villigt han tager det, fordi det jo er noget sødt sukkerstads, men det er bare SÅ hyggeligt at få sig et “go´ nat shot” hver aften :slight_smile: Og en ekstra krammetur, nu vi er ved det :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]
Præcis. Greven elskede det. Og han måtte jo ellers ikke rigtig få godbidder pga allergi, så det var faktisk dejligt at kunne give ham. Jeg syntes det lugtede af råddent kød, men han elskede det :smiley: Jeg dryppede det i min håndflade og han slikkede det op. Efterfulgt at en smule kattemalt. Ren hyggestund!

Diego fik jo onsior i en periode omkring det med hans brækkede hofte. Det er meget små piller, han fik samtidig canosan, og havde jeg bare de to piller sammen, så røg onsior-pillen med ned sammen med canosan’en og det var bare goooodt… Og han tiggede gerne om mere :høhø:

De piller, min Artemis får, er Onsior (vi prøvede først Metacam, men det var meeeget svært at få i hende - og jeg synes ærlig talt ikke rigtigt det hjalp på hendes smerter…).
Så foreslog dyrlægen Onsior, og de hjælper helt klart! Hun spiser også pillerne med glæde - og Canosan’erne elsker hun også - man lægger bare pillerne foran hende, så guffer hun dem i sig… :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;788036]

hvad jeg nok prøver at sige er at katten er ung lige så længe den har det godt og er glad… måske ikke vildt aktiv, men glad og rask :)[/QUOTE]

Nemlig. Jeg er helt enig. Man kan ikke sætte en alder på - lige så lidt som man kan sige at man som menneske er gammel når man når en vis alder.
Det afhænger så meget af hvordan man har det - fysisks som psykisk.

Jeg har en abyvariant dreng der er 17 år - og han ER gammel. Her har vi besluttet - at så længe han er helt vild med at få sin mad OG spiser den og
iøvrigt kan gå fornuftigt rundt og springe op på mindre ting m.m. så har han et værdigt liv. For os kommer slutningen når en af de ting ikke fungerer.