Hvornår er katten en ungkat/"teenager"? Hvordan er "stadierne"?

Vores “lille” Aslan - den røde vokser og vokser og jeg ville lige spørge jer hvornår han ikke kan kaldes killing mere? Jeg synes han er begyndt at se lidt mere “teenager-agtig” ud. Han er omkring 18 uger nu…:cool:
Billederne er ikke helt i top og er lidt “grynet”, da de er taget med min mobilos lige hurtigt…

Ja det er i al fald ikke “killing” jeg tænker når jeg ser de billeder. Men hvornår han teknisk set er hvad ved jeg ikke. Jeg tror jeg ville sætte det til når tænderne er skiftet og han begynder at vise tegn på at blive kønsmoden (hvis ikke han er kastreret som lille selvfølgelig), så er han ikke killing længere.

Det er sjovt for jeg har jo set Ozzy som “kilingen” lige til Stevie kom ind ad døren. for nu ser han godt nok pludselig stor og voksen ud til sammenligning :slight_smile:

Jeg kalder stadig Tarzan for killingen - han er 10 måneder og vejer knap 5 kg :høhø: Måske jeg skulle finde på noget andet at kalde ham :love2:

GENERELT er stadierne

0-1 uge - nyfødt

1 uge til 5 mdr - killing

6 mdr - 1 år - ungkat

1,5 år ca - katten kan få en ungkatteperiode 2

2 år - den voksen kat

fra 8 år - den ældre kat

12-13 år - døden - den gamle kat

Men men men - det er godt nok generelt…

PS ovenstående er om tamkatten - vildkattearterne (Felis lybica osv) er voksne MEGET før. De har ikke menensker til at passe sig, så de skal vokse op og klare sig ASAP. Når vi domesticerer et dyr, så bevarer vi visse træk, der gør, at dyret er juvenil/ungt længere end sine vilde forfædre…

Tusind tak for oversigten. Det er en meget god oversigt. Så er min Aslan stadig killing…:tihi:

Nej, det skal du da ikke. Snehvide er også stadigvæk “fars lille killing:hjerte:” her i huset… :cool2:

Tip er 3 år og bestemt en killing!

Tullen multitasker. :ok: Hun er totalt killingefjollet stadigvæk - indtil en situation kræver af hende at hun er voksen. Og SÅ træder hun i den grad i karakter. Hun bliver 3 d. 2. november…

Sådan er min norske skovkat på næsten 10 år også. :tihi: Hun kan blive noget så legesyg men samtidig meget vred (på Maine coon killingen, hvis han laver for meget ballade).

[QUOTE=lenschow;676036]GENERELT er stadierne

0-1 uge - nyfødt

1 uge til 5 mdr - killing

6 mdr - 1 år - ungkat

1,5 år ca - katten kan få en ungkatteperiode 2

2 år - den voksen kat

fra 8 år - den ældre kat

12-13 år - døden - den gamle kat

Men men men - det er godt nok generelt…[/QUOTE]

Helle, hvornår (ca) vil du mene, at en fremmed voksen kat, vil opfatte en ny som killing vs ikke killing mere?

Nu tænkter jeg ift en sammenføring fx…er der stor forskel på, om killingen ved introduktion er 3 mdr…eller fx 5 eller måske 6 mdr.?