Hvornår er man gammel nok til at få børn

Jeg synes man skal vente til man har råd, og MINDST til ens hjerne er vokset færdig.

Tjah, man er vel fysisk klar, når man er 12-14 år gammel, og vidensmæssigt, når man er omkring 70-75 år gammel. Måske. :smiley:

:øhmm:

Og hvornår er den det ??

Når man er 21 år ??

Man siger godt nok, at man bliver klogere med alderen - så jeg håber stadig på at min hjerne ikke er vokset færdigt - for der er meget nyt at lære.

:inlove:

Jeg blev meget tidligt voksen pga af en noget speciel opvækst, så jeg mener bestemt, at jeg var klar som 18 årig.

:slight_smile:

Faktisk er der en undesøgelse der viser at jo yngre mænd er når de bliver fædre, jo mere intelligente bliver deres afkom, og jo ældre mændende er, jo lavere intelligens har deres afkom.

Det er sguda lidt morsomt.

så damer - ud og få børn med nogle piv-unge mænd! :smiley:

Og hvornår er den det ??

Når man er 21 år ??

Man siger godt nok, at man bliver klogere med alderen - så jeg håber stadig på at min hjerne ikke er vokset færdigt - for der er meget nyt at lære.

:inlove:

Jeg blev meget tidligt voksen pga af en noget speciel opvækst, så jeg mener bestemt, at jeg var klar som 18 årig.

:)[/quote]

Ens hjerne er færdigvokset når man er 25, så første herefter kan man tale om at tage et bevidst valg, for før kan man ikke forudse konsekvenserne af ens handlinger på et særligt avanceret niveau.

Selvfølgelig kan man derefter sagtens blive klogere, men før 25 er man efter min mening for impulsiv, og opdragelse af et barn kommer til at ske i samarbejde med de mennesker man har omkring sig, så derfor er barnet prisgivet miljøet omkring forældrene, og det går ofte galt. Begge ender med at være afhængige af myndigheder, og det synes jeg er uansvarligt, når man nu bare kunne vente, og dermed undgå at være en belastning for samfundet. :slight_smile:

[quote=Sheer;450624]Ens hjerne er færdigvokset når man er 25, så første herefter kan man tale om at tage et bevidst valg, for før kan man ikke forudse konsekvenserne af ens handlinger på et særligt avanceret niveau.

Selvfølgelig kan man derefter sagtens blive klogere, men før 25 er man efter min mening for impulsiv, og opdragelse af et barn kommer til at ske i samarbejde med de mennesker man har omkring sig, så derfor er barnet prisgivet miljøet omkring forældrene, og det går ofte galt. Begge ender med at være afhængige af myndigheder, og det synes jeg er uansvarligt, når man nu bare kunne vente, og dermed undgå at være en belastning for samfundet. :)[/quote]

:inlove::inlove:

Vender tilbage til dig…

Damn- en masse af det sædvanlige pladder, man skal lægge ører til herinde. Hvis alting skulle gå op i økonomi, kunne vi lige så godt have stillet os med samlede ben og hoppet i graven- den glæde vil jeg så ikke give folk. Jeg er her kun for, at pisse verden af. Hurra.

Og nej, vores børn er ikke dumme- datterens lærer stak os ved sidste forældremøde webadressen til giftedchildren.dk. Datteren kan bl.a. læse og skrive engelsk, helt uden fejl (sønnens 9 klasses bog er pærelet for hende) og hun er 10 år.

Ja, børn koster lidt, men værre er det sgu heller ikke, medmindre man går ud og ofte formuer, på det grimme Katvig æble-design tøj osv.

[quote=Buffy;450638]Damn- en masse af det sædvanlige pladder, man skal lægge ører til herinde. Hvis alting skulle gå op i økonomi, kunne vi lige så godt have stillet os med samlede ben og hoppet i graven- den glæde vil jeg så ikke give folk. Jeg er her kun for, at pisse verden af. Hurra.
[/quote]

folk forholder sig primært til hvor gammel det er optimalt at være… hvorfor skulle det pludselig være noget pladder?? det er da faktisk temmelig relevant…

børn skal ikke have børn!!!

og ja - økonomien skal sgu da være til det… ungerne skal da have mad på bordet og tøj på kroppen… og at have økonomi til det handler BÅDE om alder men også om at have fornuften til at prioritere…

begge dele er hverken pladder eller irrelevant… medmindre man mener at højeste fællesnævner skal være “de unge mødre”… :doh:

[quote=Battlestar;450642]folk forholder sig primært til hvor gammel det er optimalt at være… hvorfor skulle det pludselig være noget pladder?? det er da faktisk temmelig relevant…

børn skal ikke have børn!!!

og ja - økonomien skal sgu da være til det… ungerne skal da have mad på bordet og tøj på kroppen… og at have økonomi til det handler BÅDE om alder men også om at have fornuften til at prioritere…

begge dele er hverken pladder eller irrelevant… medmindre man mener at højeste fællesnævner skal være “de unge mødre”… :doh:[/quote]

Som folk - yderst passende - har forkortet til DUM flere steder på nettet. Meget rammende beskrivelse til de fleste unge piger der er med i det program.

[quote=Buffy;450638]Damn- en masse af det sædvanlige pladder, man skal lægge ører til herinde. Hvis alting skulle gå op i økonomi, kunne vi lige så godt have stillet os med samlede ben og hoppet i graven- den glæde vil jeg så ikke give folk. Jeg er her kun for, at pisse verden af. Hurra.

Og nej, vores børn er ikke dumme- datterens lærer stak os ved sidste forældremøde webadressen til giftedchildren.dk. Datteren kan bl.a. læse og skrive engelsk, helt uden fejl (sønnens 9 klasses bog er pærelet for hende) og hun er 10 år.

Ja, børn koster lidt, men værre er det sgu heller ikke, medmindre man går ud og ofte formuer, på det grimme Katvig æble-design tøj osv.[/quote]

Mine forældre havde reelt set ikke råd til at have mig og min lillebror. Oplevelsen af, at man som 8-årig og opefter skal tænke i om mor og far nu har råd er en del af min barndom jeg godt kunne have været foruden.

Nyt tøj for mig, var når der kom en sort sæk fra nogle kusiner, som kun var 1-2 år ældre end mig.

Ja, børn skal da lære, hvad penge betyder osv., men det kan man altså også når forældrene har penge.

Hilsen hende, der fra 13 års alderen selv har betalt shampoo, hygiejnebind og tamponer, etc.

Ja, men fordi en flok dumme tøser stiller op og får deres 15 minutes of fame, tegner jo ikke et reelt billede af unge forældre, for dem med fornuften i behold, ville aldrig stille op til sådan noget.

[quote=Bølle-missen;450646]

Nyt tøj for mig, var når der kom en sort sæk fra nogle kusiner, som kun var 1-2 år ældre end mig.[/quote]

Nu kan man jo få meget billigt tøj i Føtex, Bilka, Outlet osv. i dag- jeg køber tit af den slags, der er sat ned til 10,20 og 30 kr. og køber så meget af gangen, når det er billigt.

Hilsen hende, der fra 13 års alderen selv har betalt shampoo, hygiejnebind og tamponer, etc.

Her er de store ( på 15 og 17 ) først lige begyndt, at købe tøj og sko selv. Shampoo, deo osv. betaler vi dog.

Da vi fik Jac købte vi en stak brugt tøj og der har vi fået en masse- lige fra uldbodyer, sparkedragter, flyverdragter osv. De kan jo kun passe tingene et par måneder i starten, så her ser jeg ingen grund til, at spytte 200 kr. ud pr. sparkedragt.

Har så fundet en masse hjemmesider, hvor man også kan få noget lækkert og billigt babytøj, så tingene behøves ikke, at være dyre, men hvis man går op i mærketøj, ja, så kan det hurtigt blive meget dyrt, at få børn…

Tja… Det der egentlig irritere mig mest er når de folk som vælger at få børn selv begynder at pive :thumbdown:

Jeg har en veninde som fik barn som 18 årig og igen som 20 årig… I dag er hun 24, og piver helt vildt…
“Jeg kan ikke læse videre, fordi det kræver så meget med børnene og kan ikke få det til at passe med at hente og bringe” - Øh. Det skulle du så nok LIGE have tænkt på noget før.
“Jeg har ikke særlig mange veninder tilbage” - DET skulle du OGSÅ have tænkt på noget før… Er ked af det - men da vi var 18 år, synes jeg måske også det var sjovere at tage en smuttur i byen, fremfor at sidde hjemme ved dig og skifte ble og blive afbrudt af barneskrig og bryster konstant.
“Jeg har ikke råd til at komme til din fødselsdag, drengene skal have vinter støvler” piv piv… DIT VALG.

Jeg pev engang selv over at det var hårdt at gå på HHx 3 år, fordi jeg var flyttet til en ny by og havde skiftet skole. Min kloge far kiggede på mig og sagde…
“Så stop. Du gør det jo frivilligt. Du kan ikke pive over noget du selv vælger. Det er som at tude over at man slår sig selv i hovedet med en pande.”

Synes det passer godt her. Hvis man har valgt at få børn, så må man tage “konsekvenserne”… Og lade være at pive sådan. Og det synes jeg bare der er mange unge der får børn som gør…

MEN!! Min mor var 18 år - og har nu også pevet lidt over at hun ikke fik uddannelse osv. pga hun var alene med to børn. Men jeg er så evig glad for at have en ung mor… Jeg har aldrig manglet noget, har dog heller aldrig haft nyt og smart tøj osv… Men det var okay - min mor var nemlig den sejeste mor i hele byen :thumbup:

Har dyb respekt for de unge mennesker som vælger at få børn - og IKKE bruger deres børn som undskyldning for de ting som “går galt” i deres liv :slight_smile:

Jeg håber selv at få børn inden jeg er 30 :slight_smile:

[quote=Abaddon;450693]
Har dyb respekt for de unge mennesker som vælger at få børn - og IKKE bruger deres børn som undskyldning for de ting som “går galt” i deres liv :)[/quote]¨

Jeg er fuldstændig enig :slight_smile:
Det kan aldrig nogensinde være børnenes skyld hvis der er ting deres forældre ikke kan magte at klare aldrig

Vi har idag et valg hvis vi kvinder bliver gravide. Ingen er tvunget til at gennemføre en graviditet hvis denne ikke er ønsket.
Det valg vi tager skal vi kunne stå inde for resten af vores liv.
Er vores valg at fuldføre en graviditet, så skylder vi det barn den aller bedste opvækst vi kan tilbyde det, og aldrig nogensinde bebrejde barnet hvis der er ting der må tilside sætte for dette.

Puha altså, jeg synes det er et svært spørgsmål at svare på hvad andre kan og bør.

I mit tilfælde var jeg klar som 20årig måske, men min kæreste var slet ikke klar. Så først sidste år da vi havde været sammen i 8år var vi begge klar og det var super vigtigt for mig. Vi er i dag begge 29 og har benyamin som bliver 1år om 1uge. Jeg ville ikke have gjort det anderledes hvis jeg fik chancen.

Økonomi er da vigtigt! Selvom børnetøj ikke behøver være mærketøj eller koste en gård på landet, så skal ungen da stadig have tøj på kroppen og mad på bordet… og det er bestemt ikke alle der har råd, eller kan få råd…har man knapt råd til selv at spise, så skal man nok ikke sætte børn i verden…
Og det er ikke altid det kommer automatisk med alderen… jeg kender da folk som er på min alder (jeg er 28), har børn, og som stadig er hjemme ved forældre og låne hver måned… Her i huset besluttede vi også først at begynde at prøve, da jeg havde fast arbejde, da vi ikke mente vi kunne give et barn den opvækst vi ønskede, på kun en indtægt…(bliver det nødvendigt, så går det også, men det er ikke det vi ønsker)…
Jeg er vokset op med en mor der lige var fyldt 20 da hun fik mig, hun var studerende, og der var da mange ting der ikke lige var råd til… Som sådan er det ikke noget jeg husker at have “lidt under”, men hvor andre børn i skolen fik mærketøj og kunne få pizza om lørdagen, så fik jeg altså tøj fra tøj og sko og spiste rester… så jo, børn er da udemærkede klar over, om deres forældre har penge eller ej, og jeg synes ikke partout at det er en viden man ligefrem skal stræbe efter at børnene får…

Jeg synes, at det er synd, når børn får børn.
Begge er stakler…:frowning:

[quote=Mona Jensen;451037]Jeg synes, at det er synd, når børn får børn.
Begge er stakler…:([/quote]

Jeg har aldrig følt mig som en stakkel fordi jeg fik børn tidligt og det tror jeg bestemt heller ikke at mine børn har.

Jeg har været sammen med deres far siden jeg var 15 år og er det endnu.
Vi har passet dem selv og altid hellere ville bruge de penge som der nu var dengang til børnene.
Jeg var stolt som en pave hver gang sundhedsplejersken havde været der og rost mig til skyerne om hvor godt jeg passede mine børn og hvor godt de var med :wehuu:

Vi havde mange familiemedlemmer som gerne ville passe dem hvis vi skulle noget.

Det var sjældent at vi tog imod tilbudet og hvis vi gjorde så var det f.eks til nytår og sådan noget, ikke for at pjatte i byen til hver en tid.

I dag har vi to voksne børn som arbejder og klarer sig fint selv og vi har et godt forhold til begge børn.

Nej jeg har aldrig fortrudt, men kan sagtens se at mange burde vente, mange som slet ikke er modne nok.
Hilsen Lisbeth

[quote=Mona Jensen;451037]Jeg synes, at det er synd, når børn får børn.
Begge er stakler…:([/quote]

Men hvornår definerer du det som børn ? 16, 17, 18 år ?

Jeg synes det er mere synd, når forældrene er 40+, når de får børn, fordi børnene så senere risikere, at miste deres forældre, når de lige har taget hul på det, at være voksen.

Det ville være rart, at stadig have forældre, når man selv bliver forældre…

[quote=Coon Danica;451063]I dag har vi to voksne børn som arbejder og klarer sig fint selv og vi har et godt forhold til begge børn.

Nej jeg har aldrig fortrudt, men kan sagtens se at mange burde vente, mange som slet ikke er modne nok.
Hilsen Lisbeth[/quote]

Nu var det ikke lige dig, jeg havde i tankerne Lisbeth.
Du var vel heller ikke et barn…:wehuu:
Det du har gjort m.h.t. dine børn, tager jeg hatten af for.
Din slags hænger ikke på træerne.
Men det er en helt anden historie…