Hvornår er nok ! fra BYB´er til reg. opdrætter

Ja - nu sidder jeg så også at reflektere lidt…

Kan jo læse mig frem til at nogle tidligere har været BYB´er men er gået over til at være registrert opdrætter… Og til trods for at vi alle (reg. opdrættere) råber og skriger at folk skal være registreret - så skal ens fortid åbenbart jage een, selvom man er kommet til fornuft og er blevet registreret opdrætter… Hvor lang tid skal man jages og undskylde for sin fortid ??

Er vi ikke en anelse dobbeltmoralske i denne forbindelse… ?? Hvor mange herinde - som registrerede opdrættere - har ikke spøgelser i skabet ? Men dem kan vi ikke jages for - for det er kun et fåtal som kender til dem… ?! Så hvorfor råbe sådan op og dunke andre oveni hovedet - hvis man selv har et spøgelse i skabet som kan komme frem når som helst… ?

Jeg ved da at jeg selv i tidernes morgen blev præsenteret for en tidligere BYB´er - som efterfølgende kunne se fornuften i at være registreret opdrætter. Denne fik ikke mange chancer hos mig det første lange stykke tid - det var kun fordi at jeg kendte dem som havde taget denne under sine beskyttede vinger - at jeg langsomt tøede op… I dag er vi venner og jeg ville ikke kunne forestille mig at dumpe denne med fortiden… Fortid er fortid - og nutid og nutid…

Hvorfor så ikke bare komme videre og hjælpe hinanden i stedet for ?? Få det bedste ud af opdræt og se fremad… ?? [bigloony]

Enig -thumbs

Tja, kan jo kun give dig ret…
Hvis de så bare ville opføre sig med en hvis empati over for deres katte… så glæder det mig kun, at de er blevet fornuftige og har valgt at blive reg. opdrætter

Jeg tror det hænger sammen med hvordan de var som BYBér ( solgte de rat og kravl, var der mange syge katte, blev kattene vac, dyrlæge tjækket osv) og hvordan de tog imod registreret opdrætteres info omkring det at være BYBér og så blive reg opdrætter. Og JA jeg kan da kun give dig ret i at vi skal give dem en chance, hvis de da kan tales til fornuft, det har der så heldigvis været nogle beviser for at de kan.
Og JA der er nok ingen af os der kan sige os fra for at have spøgelser i skabet, også selvom man altid har været reistreret opdrætter, vi kan også fejle. -thumbs

Jeg tror du mener mit indlæg -sorry

Jeg mener heller ikke vi skal udelukke og for evigt jagte disse mennesker, rigtig mange af dem er faktisk blevet gode opdrættere. -thumbs

Men forskellen i at blive registreret opdrætter, er for mig også nødvendigvis, at vekommende sætter sine katte i højsæde, sikrer sig at laver man en parring på noget man slet ikke kender, eller har mennesker bag sig der kender det, ja så sælger man ikke ud i avl til sprit nye opdrættere.

Man vedkender sig sit ansvar og, erkender at man kan få lavet en killing der desværre ikke levede op til avls kvalitetet på grund af det ene eller det andet der viser sig på denne kat, og her mener jeg helbred.

Man forsøger at lære og sætte sig ind i sine linier, ikke at alle kan deres linier 100% men så må man sørge for at have baglandet med opdrættere i orden.

Jeg har selv en del af dem der er tæt på mig, der har bevist at de gerne rigtig gerne vil dette, og ja når de har vist mig at de er på rette spor, så snakker og hjælper jeg gerne.

Men hvis man ikke erkender at man kan lave snot næser, rødt tandkød der desværre udvikler sig o.s.v men ryster på hovedet og siger nej det kommer ikke fra mig, det er jeres egen skyld.

Så er man i mine øjne ikke opdrætter så er man stadig i en gråzone hvor man først skal ud af. -sorry

Jeg tror det hænger sammen med hvordan de var som BYBér ( solgte de rat og kravl, var der mange syge katte, blev kattene vac, dyrlæge tjækket osv) og hvordan de tog imod registreret opdrætteres info omkring det at være BYBér og så blive reg opdrætter. Og JA jeg kan da kun give dig ret i at vi skal give dem en chance, hvis de da kan tales til fornuft, det har der så heldigvis været nogle beviser for at de kan.
Og JA der er nok ingen af os der kan sige os fra for at have spøgelser i skabet, også selvom man altid har været reistreret opdrætter, vi kan også fejle. -thumbs [/quote]

Enig -thumbs

Det var ikke decideret dit indlæg - men jo … det gav mig en tanke til at vi kunne diskuterer dette på et objektivt plan og se hvad for tanker vi egentlig selv har gjort os… For jeg syntes ærligt talt - at der en gang imellem bliver kørt lidt hårdt nok på personer som prøver - og som har svært ved at komme oven vande med deres hoved… Fordi de bliver dunket hele tiden… Og så kan jeg ærligt talt godt forstå at nogle opgiver…

Men lad det forhåbentlig blive en sober debat… Ser frem til at se andre tilbagemeldinger og tanker… :slight_smile:

Ikke en eneste kan sige sig fri for at have fejlet -ked

Ikke en eneste kan sige at vi har aldrig haft en snot næse eller løbeøje eller rødt tandkød eller eller eller -ked

Ikke en af os kan sige at vi aldrig har fået solgt en killing, som vi måtte ud og sige ups den udviklede sig forkert fik måske et eller andet som med stor sandsynlighed kommer fra mig… -thumbs

Og lige for øjeblikket har jeg faktisk, placeret både en dreng og en pige fra 1 gangs parring hos andre, for at følge dem og se hvad de laver. Men også her er jeg indforstået med at de har dem og de kan bruge dem med min accept og de var ikke til salg de var en placering.Fordi jeg ikke har lavet denne kombination før.

Jeg er en af dem der tester for nogle ting, og det giver mig en " falsk tryghed " men dog et fingerpeg.

der er nok ingen der kan sige sig fra for at have en snot næse, rødt tandkød. Jeg har da solgt en killing, der fik rigtigt slemt tandkød efter den var flyttet, og det var selvom forældrene ikke havde rødt tandkød, jeg har også solgt en killing hvor en af forældren havde rødt tandkød, men killingerne fik aldrig / har ikke endnu noget problem, de er ca 4 år. jeg har da også solgt en masse killinger som ikke var snottet, men blev det og det blev værre og værre efter de var flyttet hjemme fra. -thumbs

Hov… pas på ikke at generalisere.

Jeg blev lidt stødt af dette:

Det er jo så her det kan kikse, da mange nyopstartet opdrætter sælger igen til nye opdrætter, de kan jo ikke råde og vejlede, da de ikke aner hvad de står med i hænderne

Jeg vil blot fortælle at vi er nogle der i flere år har sat os ind i opdrættets verden inden vi kaster os ud i det. Bl.a. Troldemor og jeg.

Jeg bliver ked af når der generaliseres - at nye opdrættere ikke ved noget, for selvom vi (Troldemor og jeg) har meget at lære endnu er vi bestemt ikke uvidende.

Jeg er næsten sikker på du ikke har ment det som en generalisering, og der er ingen regler uden undtagelser, jeg skriver dog dette indlæg for at nuancere det for andre læsere, der måske ikke ved at vi faktisk findes herude… os der sætter os ind i tingene og suger til os af viden inden vi går i gang.

Mange kærlige hilsner
Annette -blomst

EDIT; Jeanette jeg håber det er ok jeg nævner dit navn i denne sammenhæng, ellers sletter jeg det straks. -forelsket

Enig -thumbs

Hej Annette.
Læs lige igen hvad det var jeg skrev ( Mange, for der er mange ) men det er ikke alle, og det skrev jeg heller ikke.-thumbs

Hej Annette.
Læs lige igen hvad det var jeg skrev ( Mange, for der er mange ) men det er ikke alle, og det skrev jeg heller ikke.-thumbs [/quote]

Det er netop her det så tit går galt, fordi vi skal forsøge at forklare noget der virkelig betyder meget for os, noget der er uhyggelig mange følelser lagt ind i , men for de nye som gør meget for at lære og der læser dette, ja så er de bange for at vi mener dem alle MEN NEJ DET GØR VI IKKE . [bigloony]
Og jeg kunne så godt se at Sanne heller ikke Generaliserede. -thumbs

som jeg også har prøvet at forklare karen privat, så har jeg kendt britta i nogle år, og fik derigennem en masse hjælp, både da jeg havde et par kuld uden stamtavler, og da jeg bagefter gik over til reg opdræt.
jeg har brugt meget af det jeg har fået afvide fra jer andre, men problemet er tit, at mange netop ikke er lige så dumme som mig og skriver tingene offentligt,
fordi jeg mener der er plads til flere meninger, så skriver jeg det offentligt men desværre så kan det tit opfattes sådan at dem med en anden mening de bliver trampet ned, og derfor tør mange ikke at skrive om det, lige som jeg desværre har været nødt til at skrive til flere af dem jeg stadig snakker med, at de skal passe meget på med hvad de skriver i et forum, og specielt hvis de rent faktisk har den samme mening som mig, fordi at jeg ike vil resikere at de også bliver trampet ned, hende der fik mig ind igår har fået samme besked fordi jeg kan se at hun er vellidt her inde, men ok, hun er også et meget dejligt menneske :slight_smile:
jeg har taget meget af det jeg har lært både fra britta og jer andre til mig, men som alle også ved, så kommer der forskellige meninger frem hele tiden, så det er meget svært at skælne imellem hva er nu det bedste, og fordi den ene opdrætter mener det er det bedste og den anden mener det modsatte, hva er så rigtigt, der er jeg nødt til at bruge min egen mening, og ja den er ikke altid rigtig, men jeg lærer dog af mine fejl.
jeg har før haft med rendene næser, og øjne, da jeg havde opdræt uden tavler, og jeg mistede flere killinger på den konto, ud af et kuld på 6, er der 1 der har overlevet, den killing valgte jeg først at sælge da dyrlægen kunne garantere mig at den var rask, og der var gået lang tid hvor der intet tegn på sygdom var overhovedet.
de 2 jeg har herhjemme fra den gang, var aldrig i nærheden af det kuld, for jeg holdte dem skarpt på afstand, ofr ikke at reiskere noget og britta netop sørgede for at forklare mig om raske smittebærere.
jeg har ikke haft sygdom siden, det eneste der har været var da min ene hunkat var neutralisert, og hun så fik brok og senere døde hos dyrlægen fordi han ikke havde gjort sit arbejde godt nok, og den sag kæmper vi så stadoig med dyrlægen med advokat osv.
jeg gjorde det samme dengang, som jeg gjorde med reg opdræt, plus jeg også begyndte at lave dna attest på dem igennem tyskland, og de respons jeg har fået derfra, har også alle været negative.
jeg indrømmer blankt at jeg har lavet fejl, en af mine store fejl, er jo at jeg ikke kan holde min kæft og tælle til 1000 før jeg siger/skriver noget, men jeg vil ikke beskyldes for at fordi jeg har været byber, så ved jeg ikke hvordan man passer katte, for det passer ikke, jeg elsker mine dyr, alle sammen, og kunne ikke drømme om at gøre dem ondt, jeg vil hellere sørge for de kommer til dyrlægen får mad osv, end tænke på mig selv, også derfor min mand nu har sagt stop for opdræt…fordi jeg bekymrer mig for meget om mine dyr, og hva der sker, men jeg synes at mange af dem der dømmer andre, måske skulle prøve at møde nogen af de folk som de dømmer, jeg ved at der intet er at sætte på mit hjem…måske lige på nær nu hvor vi er i fuld gang med at pakke, og konstant skal flytte ally fra en flytte kasse, om det er fordi hun elsker kasser, eller bare skal være sikker på at komme med ved jeg ikke :-), men til forskel fra så mange andre, så har mine katte fri adgang til hele mit hus, jeg har lavet stor kattegård til dem på omkring 50m2, de er kun ude i vejr som jeg selv vil være ude i, kan jo ikke have de fryser, og i det hele taget så er de passet med alt, det er så træls hele tiden at blive beskyldt for at fordi man engang var byb…så v ed man for det første ikke en dyt om katte, og man kan så afgjort heller ikke passe på dem, og det kan ikke være rigtigt at fordi der er en som CK, så er alle sådan. for så kan det jo vendes om, vi har nu set hvordan britta er, påtrods af at hun har meget opbakning, meget hjælp, og mange venner inden for opdræt, så er det gået helt galt for hende…er det så sådan vced alle reg opdrættere, når nu alle bybbere er ens…så må reg opdrættere vel også være det.

med venliog hilsen Anette

Hej Sanne

Åhh du ved det er det der med afsender og modtager… hver har sin måde at opfatte tingene på.

Som jeg skrev fik jeg bestemt heller ikke indtrykket af at du generaliserer, beklager du opfattede det sådan… Henviser lige til dette:
Jeg er næsten sikker på du ikke har ment det som en generalisering, og der er ingen regler uden undtagelser, jeg skriver dog dette indlæg for at nuancere det for andre læsere, der måske ikke ved at vi faktisk findes herude… os der sætter os ind i tingene og suger til os af viden inden vi går i gang.

Kan du se hvad jeg mener?

Det jeg mente med mit indlæg er at jeg bliver ked af det NÅR folk gør det -græd

Hahaha sommetider er det skrevne så forbasket.

Håber du kan læse varmen mellem linierne og at jeg intet ondt mente/mener med mine indlæg.

Det var for at fortælle at vi er nogle meget seriøse nyopstartere -love

Vi blev bedt om at tage den over pb og det er vi ved så hvorfor denne lange smøre, havde det ikke været bedre for dig selv at det kunne kortes ned til rent fackt… -sorry

Denne debat, bliver svær…

At nogen byb’er vælger at blive reg. er kun en god ting… Hvis bare de har føelserne med… Her taler jeg så også om dem der hele tiden har være reg. Da det jo ikke kun er byb’er der ikke kan finde ud af at håndtere katte…

Jeg vil meget gerne hjælpe dem, der virkelig gerne vil have hjælp, hjælpe dem der tager i mod de gode råd de får…

jeg er ikke ny inden for opdrætter verden, men er rimlig ny inden for Maine coon verden, og hold da op hvor jeg lytter, og suger til mig…

Det vigtiske for mig i denne katteverden er at man er god ved sine dyr, og gør det bedste man kan, får at ens katte har et godt liv.
Ang de killinger/katte man sælger, skal de være sunde og raske på salgstidspunket, da jeg heller ikke kan sige mig fri får at have haft syge killinger/katte… snotnæser, øjne der løber osv.

En ting jeg har lært inden for det sidste, det e at lade være med at være så ærlig i åbent forum, og kun tale med de nærmste omkring mig, altså dem jeg får hjælp fra plus dem jeg køber kat hos og så lige dem der køber her…

Hmm til Anette… du skriver
men til forskel fra så mange andre, så har mine katte fri adgang til hele mit hus, jeg har lavet stor kattegård til dem på omkring 50m2, de er kun ude i vejr som jeg selv vil være ude i, kan jo ikke have de fryser, og i det hele taget så er de passet med alt,

der bliver jeg vred og det er ikke kun på mine egne vejne det er på manges…

mine katte går skam også i hele huset, og dem jeg kender gør det også… så den skal du længer ud på landet med…

jeg kender dig ikke, så jeg ved ikke hvordan du er over for dine katte…

Hej Annette.

Jeg er så også en af dem , som ikke holder min kæft -thumbs Engang imellem er det en fordel, og engang imellem er det så absolut IKKE -thumbs men har man valgt, eller retter sagt, er man skruget sådan sammen at man siger hvad man tænker, og det er med det samme, ja så kan det koste -thumbs Men sådan er det, og jeg lever fint med det.

Du bliver led og ked af at høre, at tidligere BYBér ikke er søde ved deres dyr osv, og vi reg opdrætter generaliserer dem for meget, det skrevende ord er svært, så jeg syntes det er fint du skriver som du gør, men jeg tror også du ser spøgelser. for vi er mange som gerne vil hjælpe og gøre hvad vi kan.

Nu ikke for at vade i det, men så skrev du lige noget i dit indlæg, som jeg undrede mig over"Citat ANNETTE:
[color=#000000]men til forskel fra så mange andre, så har mine katte fri adgang til hele mit hus, jeg har lavet stor kattegård til dem på omkring 50m2, , , det er så træls hele tiden at blive beskyldt for at fordi man engang var byb…så v ed man for det første ikke en dyt om katte, og man kan så afgjort heller ikke passe på dem, og det kan ikke være rigtigt at fordi der er en som CK, så er alle sådan. for så kan det jo vendes om, vi har nu set hvordan britta er, påtrods af at hun har meget opbakning, meget hjælp, og mange venner inden for opdræt, så er det gået helt galt for hende…er det så sådan vced alle reg opdrættere, når nu alle bybbere er ens…så må reg opdrættere vel også være det.

Her læser jeg så at du generaliserer :slight_smile: . Mine katte har også fri adgang til hele huset, næsten -thumbs jeg vil ikke have dem i mit sove værelse -thumbs Alle de hjem jeg har været i igennem tiden hos opdrætter, har kattene haft adgang til hele huset, og levet en dejligt liv. og sådan er det heldigvis de fleste steder -thumbs

HOV:… vi er 2 Annette’r i tråden!!! Vil da være ked af at skulle have på puklen for hendes kommentarer.
Eller misforstod jeg…!!!

EDIT: jeg misforstod vist… jeg beklager GG Må hellere poppe øjnene ud og pudse dem lidt.

Vi blev bedt om at tage den over pb og det er vi ved så hvorfor denne lange smøre, havde det ikke været bedre for dig selv at det kunne kortes ned til rent fackt… -sorry [/quote]

Karen nu må du lige forklare mig :? forstår ikke lige din besked -thumbs

Anette (Frøik). Jeg synes da du skulle tage og bruge de her internetfora til at suge viden til dig. Det er da dumt at opfordre andre til ikke at deltage - ja jøsses, det kunne jo være nogen blev klogere. -what :stuck_out_tongue:

Mere viden om sygdomme (løbenæserne), sundhed, udviklingstrategier, forskellige linjer i forskellige kombinationer og andre opdræt er da det man bruger debatfora til, ikke til at skændes. Troede du det?

Jøsses jeg vil da håbe nogle flere kommer frem fra busken, hvis det er holdningen. Så kan det da kun gå fremad.

Her er også en masse god viden om hvordan man indhegner sin have, f.eks.

Velkommen til forum, nu håber jeg ikke du forlader os, men bliver og deltager fra nu af. Ham din mand skal vi da også have overtalt, så han ikke går og siger “stop” mere. Inviter ham herind også.

-velkommen