Hvornår må killinger sammenføres med voksne

Jeg har mit første kuld og de er nu 8 dage.

Fiona, missemor, passer dem virkelig godt. Hun spørger om at komme ud og strække ben et par gange i løbet af døgnet, går selv tilbage til killingerne efter 10-15 minutter.

De er i deres eget værelse hvor det pt er nedtrukne gardiner så der er noget dunkelt derinde, ikke mørkt men tæt på. De har fået de første sprækker her til morgen :slight_smile: og indtil de lige har vænnet sig til lyset bliver gardinerne nede. Der bliver taget billeder men ikke med blitz. Værelset vender mod nord, så det lys der kommer ind, er relativ “blødt” sammenlignet med lys fra syd.

Fiona er jo en “kan selv vil selv kat”. Hun knuselsker Theodor og han hende; han har derfor også været med inde og veje killingerne hver morgen og lige dutte Fiona godmorgen. Det ser ud til de begge godt kan lide det. Han er lidt nysgerrig på de små, men de skal bare klappe kaje, hvis de siger det mindste pip er han den der er skredet. Med andre ord en typisk hankastrat :slight_smile: Joy er 8 mdr og fuld at teenagespillopper og har været med inde og sige godmorgen, men hun virker egentlig ikke til at ville dem.

Så langt så godt med fred og harmoni i det lille hjem.

Jeg er i tvivl om hvornår jeg kan lade døren stå åben til værelset.
Jeg tænker at så længe Fiona virker til at være tilpas derinde bag lukket dør og i ro med killingerne, så er alt vel godt?

Hvis hun begynder at blive ked af det og kradser på døren for at komme ud, bør jeg vel lade hende selv bestemme hvor hun vil være?

Jeg sætter en plexiglas plade op, når/hvis hun begynder at spørge for ofte om at komme ud, så kan hun komme ud og der kræver lige lidt før de andre går ind.

Men pakker jeg dem ind i vat eller?

Hvornår lader andre opdrættere de andre katte i huset have “fri og ikke overvåget” adgang til killingeværelset?

1 Synes om

Jeg tror det er meget individuelt fra mor kat til mor kat, men aby piger finder sig absolut ikke i at være bag en lukket dør.
Mine øvrige katte lærer hurtigt hvad der er acceptabelt, og som regel er killingeværelset frit for andre katte selvom døren står åben.

1 Synes om

tak for input - ja den smule jeg kender til aby’er kunne jeg godt se det for mig :grin:

Det med den lukkede dør tror jeg heller ikke går næste år når Joy skal have killinger. Hun er så social og total hyggefis at jeg ikke tror hun magter den lukkede dør.

Fiona virker til at trives med det.

Her har vi altid haft åben dør fra dag et :slight_smile:
Kun sidste kuld hvor Fatal var kommet i huset ville Hildi ikke acceptere besøg. Men ellers har alle puttet i fødekassen med hinanden :slight_smile: Hankat, hunkat, tante Sugieh og hvad der ellers har været i huset :slight_smile:

1 Synes om

Jeg tror jeg får købt det plexiglas i dag, så kan vi så småt begynde at have dør åben i denne uge hvor jeg har ferie.

Har du nogensinde tænkt over at hankatte har ry for at slå killingerne ihjel.

Jeg kan ikke huske om jeg har læst det eller om det er gårdkatte-viden.

Indtil man finder ud af hvad mormis siger til besøg er det naturligvis under opsyn :slight_smile:
Annes Sami var stolt som en pave da han så kuldet som han slet ikke var Far til :slight_smile: Brian var skrækslagen for sine første børn :slight_smile: Men da han fandt ud af de ikke åd ham lagde han sig ned til Dem sammen med Hildi, Sugieh og Shannon :slight_smile:

1 Synes om

Tak så ihvertfald to fertile hankatte er ikke kannibaler :grin:

Jeg kunne ikke forestille mig at Theodor ville gøre nogen killinger noget; så siden Fiona så godt kan lide ham, mon ikke det så småt ville være ok med længere besøg hos hende.

Jeg er sikker på at Theodor ikke vil gøre noget. Og Fiona skal nok sætte ham på plads hvis han er for nærgående.
Jeg forventer selv at Blua og bliver den der kravler ned i kassen til småkagen når det engang bliver deres tur

2 Synes om

Fanni havde adgang til soveværelset med Mimi og killingerne, men holdt sig væk i den første uges tid på trods af, at Mimi gerne ville vise dem til tante Fanni. :hjerte:

Fanni overvandt frygten, da hun opdagede at der stod tørfoder inde i sturdien med killinger. :klappe:
Hun brød sig dog ikke om, at killingerne gik under maven på hende. :rofl:

Jeg har kun hørt om hankatte, som hjælper med at passe killingerne. Men det kræver jo, at de er vant til at gå i flokken.

2 Synes om

Der er stort set lige så mange “regler” for den type sammenføring som der er hunkatte :wink:

Man kan nemlig aldrig 100% vide, om det er en god idé, før det har vist sig, at det ikke er - og man kan (ved jeg af bitter erfaring) risikere, at det går strygende i laaaaang tid og så pludselig sker der et eller andet, som udløser 3. verdenskrig. For mit vedkommende var killingerne 8 uger på det tidspunkt og havde haft fuld adgang til hele huset i 3 uger, også uden opsyn.

De fleste Maine Coon-hunkatte, jeg har hørt om, er dog ret large med den slags, så mon ikke det går :smiley:

3 Synes om

Døren har været åben her til morgen og Fiona virkede ok med at de to andre lige var inde og sige goddag selvom hun ikke lå i kassen.

Hun lå udenfor og var rimeligvis afslappet og så snart de to nysgerrige var gået puttede hun sig ned til killingerne.

Og ja maine coons er jo typisk meget omgængelige. Jeg tager det i små bidder de næste par dage og ser hvordan det går.

Indtil videre er der jo ingen der har sagt det er skingrende vanvittigt, så jeg forsøger mig frem :grinning:

4 Synes om

Siden i nat har døren stået på klem.
Fiona har ikke lyst til at være alene mere, kommer og kikker til os andre, ligger lidt på verandaen og så ind til de små igen.

Så 11 døgn for sig selv sammen med de små, så var det nok :slight_smile:

5 Synes om

Hun trænger nok til lidt voksensnak efter alt det baby-pludren :grin:

1 Synes om

Helt sikkert at hun trængte til andet end at ligge i kassen non-stop.

Jeg har haft døren åben hele dagen i dag og Fiona er kommet et par gange andre har jeg set hende ligge udenfor kassen og de små sov mælkerusen ud :grin:

Så ja også dette fandt hun stille og roligt ud af at fortælle mig at nu var hun klar til snakke med os andre igen.

4 Synes om