Hvornår skal man være nervøs? (opkast)

Den yngste af min 2 katte har rendt rundt hele aftenen og kastet op, første par gange al maden, de sidste par gange kun væske. (5-6 gange alt i alt)

Da det er mine første katte er jeg ikke helt klar over, hvornår det er normal katte adfærd, og hvornår der er noget i vejen, den klager sig ikke, er stadigvæk kælen, og savler ikke eller noget.

Jeg tror (og håber) det er de her Smilla toothies, for moren fik dem første aften, og så rendte hun rundt og kastede op, og idag fik datteren så et par stykker.

det er ikke unormalt hvis de har fået noget de ikke kan tåle…

det du skal holde øje med er

1: drikker missen… for katte må ikke gå uden væske - de dehydrerer hurtigt…

2: hvor længe siden er det missen har spist… alt over 18 timer er NO GO!!! katte kan og må aldrig faste da de alt for hurtigt udvikler en tilstand der kaldes fedtlever…

hvis der går mere end 4-6 timer fra nu af hvor missen ikke drikker eller spiser vådmad - så skal du lige have fat i en 5 ml sprøjte - så skal du nemlig give den 1 ml i mundvigen ca hvert kvarter så du er sikker på at den får væske…

men alt det bliver 7-9-13 slet ikke nødvendigt… det sker en gang i mellem at de får et ildebefindende og så er du ikke i tvivl - så ligger de og gider ikke ret meget og vil ikke lege ect… en kat der gemmer sig er vigtig at holde øje med…

men med det du beskriver - der ville jeg blot lige holde øje med væskeindtaget og så er det ellers det… sådan som du fortæller det forsvinder det nok snart :slight_smile: så ingen grund til uro endnu… men smid de der toothies ud… det lader til at de giver for meget uro i deres maver og kattene er jo lige flyttet ind så de har sikkert stadig “stress-maver”

god bedring med pusset :slight_smile:

Takker for hurtigt svar, og vil følge dit råd.

Det er desværre ikke korrekt, hvad du skriver, Regitze.

Hvis en kat kaster op (mere end en enkelt gang), skal man faktisk faste den - er det en voksen kat, kan man roligt tage foderet fra 12 timer, så kattens mave får helt ro.

Hvis katten bliver ved at kaste væske op skal man også fjerne vandet - katten dehydrerer nemlig lettere, hvis den bliver ved at kaste op (pga den drikker vand) end hvis den slet intet indtager.

Det er ikke så længe siden jeg har været til foredrag om emnet - og efterfølgende skrev en artikel om det til Kattemagasinet :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;996169]Det er desværre ikke korrekt, hvad du skriver, Regitze.

Hvis en kat kaster op (mere end en enkelt gang), skal man faktisk faste den - er det en voksen kat, kan man roligt tage foderet fra 12 timer, så kattens mave får helt ro.

Hvis katten bliver ved at kaste væske op skal man også fjerne vandet - katten dehydrerer nemlig lettere, hvis den bliver ved at kaste op (pga den drikker vand) end hvis den slet intet indtager.

Det er ikke så længe siden jeg har været til foredrag om emnet - og efterfølgende skrev en artikel om det til Kattemagasinet :)[/QUOTE]

ja jeg har ikke fået skrevet det godt nok kan jeg se,…

Skovlundes anbefalling til mig var at lade vandet være hvis katten ikke kastede op af det - men fjerne det hvis det provokerede

Ligeledes med maden - men IKKE mere end 18 timer…

Gik vi over det antal timer skulle jeg give vand i sprøjte i meget meget små mængder så katten rehydrerede men ikke kastede op…

Lige nu er vi på 6 timer hvor Neffy ikke har fået mad - så er der 6-12 timer endnu jf anbefalingerne fra Skovlunde… . men de var meget specifikke med de 18 timer da jeg snakkede med dem…

Men sorry jeg ikke fik skrevet det godt nok ifht de oplysninger jeg har fra min egen dyrlæge… Vivis klarificering er den mest rigtige !

Så er vi enige :slight_smile:

Hvis katten stadig kaster op efter 12 timers faste bør man søge dyrlæge - den kan have spist et fremmedlegeme eller der er noget andet, der sidder fast.

Den kastede væske op en enkelt gang mere, og så besluttede begge 2 sig for at nu kendte de lejligheden nok, så nu skulle der soves i sengen.
Så mens jeg var vågen hørte jeg ikke flere opkast lyde, og den var frisk og mijavende i morges :slight_smile:
Så den prøver sikkert bare at give mig grå hår.