Hypersoignering - forslag modtages gerne

Selvfølgelig bliver det rutine :heart:

2 Likes

Jeg måtte på et tidspunkt give mine killinger væske og antibiotika med sprøjte. Man lærer hurtigt at stikke, synes jeg. Så når du står med Chili, så tænk på at det er sværere at ramme rigtigt med en 600 g killing :wink:
Jeg er sikker på at det hurtigt bliver rutine for dig og Chili :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

1 Like

Når nu man er kommet i gang med insulinen, og man så misser en gang, hvad sker der så? Det er ikke, fordi jeg har glemt at give det. Jeg har bare en mistanke om, at det røg ved siden af her til morgen.

Nålen er så tynd og fin, at Chili slet ikke reagerer på den, og at jeg faktisk ikke kan mærke, at den går ind. Til gengæld reagerer Chili på, at stemplet bliver presset i bund. Så bliver hun lidt utrilfreds. Her til morgen reagerede hun ikke på stemplet, og bagefter syntes jeg, at jeg kunne mærke lidt fugt i hendes pels. Det er jo forsvindende lidt, hun skal have, så det er ikke sådan, at pelsen ville blive sjaskvåd. Men jeg er i tvivl.

Jeg ved godt, jeg ikke skal give hende mere for en sikkerhedsskyld! Men der sker vel heller ikke noget voldsomt ved, at hun ikke får det en enkelt gang?

Nej det sker der ikke noget ved. Som vi talte om, er det ikke “farligt” at gang i mellem får for lidt insulin. Det vigtige er som du skriver at man aldrig må give servicen, fordi noget kan være kommet rigtigt fra første stik, og man så kan komme til at give for stor dosis. Med risiko for insulinchok til følge.

Herhjemme kommer der stadig lidt i pelsen engangimellem. Hvis jeg trækker nålen ud, uden at have sluppet udløseren, kommer det sidste ud i pelsen. Så hun kan godt have fået noget af insulinen og stadig være lidt fugtig i nakken.

Og så bare et spørgsmål: du skriver at hun reagerer på at du trykker på udløseren. Giver du insulinen lige fra køleskabet? For det er ubehageligt at få sådan noget koldt stads ind under huden.

1 Like

Nej, det gør jeg ikke. Dyrlægen mente ganske vist, at det var bedst at opbevare pennen med insulin i køleskabet, selv om der stod, den bare skulle opbevares under 28 grader (vist nok). Men lige præcis med det kunne jeg huske, du havde sagt, det var ubehageligt for katten :slight_smile: Så jeg har den bare i skabet. Jeg behøver jo ikke sige det til dyrlægen :wink:

Det kan jo også være, det er min indtil videre klodsede håndtering, hun reagerer på.

1 Like

Det går ganske fornuftigt med at administrere injektionerne. Både for mig og for Chili. Men jeg glemmer altså stadig med mellemrum at indstille dosis. Fx tror jeg, at jeg glemte det her til morgen. Jeg er dog ikke sikker, så der er jo ikke rigtig noget at gøre ved det.

Vi gennemgik naturligvis processen alligevel, eftersom det først var bagefter, det slog mig, at kanylen måske var tom. Og for en gangs skyld kæmpede hun lidt imod. Det viste sig så at være, fordi hun ville hen til vådfoderet, som stod ganske tæt på, men ikke helt tæt nok til, at hun kunne nå det. Så hun sad og spiste imens.

Godt nok var der muligvis ikke noget i kanylen, men det viser dog stadig, at hun allerede er ret kold over for situationen :slight_smile: Det er godt, det er hende og ikke Asani. Det var aldrig gået :uha: Men hun er så nem og sød :heart:

15 Likes

Chili er - for en sjælden gangs skyld (!) - ved dyrlægen i dag. Hun skal have lavet glucosetest, kalder de det vist. De måler hendes blodsukker engang i timen og ser, om der kommer en fin og forventet kurve ud af det.

Hun blev vejet igen, og siden sidste gang, hun blev vejet, har hun tabt yderligere 600 gram, så hun nu er på 4,9 ligeud. Jeg tror dog, det er sket, inden vi kom i gang med insulinen for knap 14 dage siden, og at hun ikke taber sig mere nu. Det er bare en fornemmelse, men jeg synes ikke, hun på samme måde virker slunken mere, selv om hun selvfølgelig er vældig tynd i forhold til for et halvt år siden.

4 Likes

Håber på en positiv udvikling :kryds:

2 Likes

Desværre ikke :frowning: Faktisk var fructosamintallet gået i vejret. Ikke meget, men det er nu igen over 700. Glucoseindholdet lå mellem 22 og 24, og det skal helst være under 5 (er det vist). Når jeg bilder mig ind at have set en ændring, er det altså ren fantasi og et udtryk for, hvad jeg gerne vil se :s:

Så nu bliver hun sat op i dosis, i første omgang til 3 enheder. Så vil dyrlægen lave nogle beregninger og ringe i morgen, hvis det skal ændres. Han vil ikke afvise, at det også skal være højere endnu.

Hvor mange enheder får/fik jeres diabeteskatte?

Det var godt nok træls. Men det er altså ikke sikkert, at dine observationer er forkerte af den grund. I er kun lige startet, og har ikke fundet det rigtige niveau endnu. Men der kan godt være tidspunkter i døgnet, hvor Chili har det bedre. Og I kan have bremset en udvikling, der ellers ville have været værre.

Så der er håb endnu. Sigga får lige nu 3 enh både morgen og aften. Men har tidligere været så højt oppe som 5 morgen og 6 aften.

3 Likes

Dyrlægen mente heller ikke, der var grund til panik. Og én enhed, som hun har fået, er jo nærmest bare en lille dråbe. Hvis bare det virker, er det jo også fint nok, hvis hun er nødt til at have 3. Eller mere for den sags skyld.

Bamse får 3 enheder af en anden type insulin end den du anvender til Chili. Men vi har været oppe på over det dobbelte inden det stabiliserede sig.

2 Likes

Tak for svarene :slight_smile: Det er rart nok at have nogle andres tal at sammenligne med, så man kan få en fornemmelse af, hvor på skalaen Chili befinder sig.

Det et helt normalt de får virkelig meget i starten og så trapper ned igen.

Helt rolig nu - Ì er på rette vej, tid er jeres ven!

2 Likes

Har nogen af jer med insulinkatte oplevet, at de bliver dårlige af det? Altså som i kaster op af det (ikke insulinchok). Katte kaster op, ja, men Chili har gjort det en del, siden vi satte dosis op. Hun kaster normalt meget lidt op, mens Asani gør det jævnligt, fordi han spiser for meget.

Her til morgen har hun kastet op 3 gange. Ind imellem har hun det fint og er kælen og irriterende, og så kommer det lige over hende igen. Det kan selvfølgelig være tilfældigt. Måske er det årstiden. Og når hun i øvrigt virker frisk nok, er der vel heller ingen grund til at være bekymret over det.

Men kan det have noget med insulinen at gøre? Kan den give kvalme? Og er det i givet fald anledning til bekymring?

Hmmm jeg ved ikke om insulinen kan give kvalme… Sigga kaster nogle gange op, men det er ikke ofte. Når hun gør det er det altid mad der kommer op, aldrig hår eller lign. Jeg har en ide om, at det sker, når hun af en eller anden grund overspiser. Mon insulinen kan have øget chillis sultfølelse, så hun kommer til at overspise/spise for hurtigt?

Jeg ville ikke være akut bekymret, hvis hun ellers virker til at have det fint. Men jeg ville nok spørge dyrlægen ved næste kontrol - eller ringe og spørge, hvis der er længe til kontrollen. Det er jo vigtigt at hun spiser - og beholder noget mad i systemet - når hun får insulin. Så jeg ville også lige være lidt ekstra obs på, at hun ikke udvikler insulinchok. Men vigtigst: jeg ville ikke være meget bekymret:-)

1 Like

Det havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg har vist meget at lære endnu :uha: Jeg holder øje med hende.

Risikoen er ikke særlig stor, hvis bare hun spiser og noget af maden bliver nede. Så bliv endelig ikke for bekymret. Og det bliver hurtigt en vane lige at være obs på mængden af mad, hun spiser/beholder i sig i tilfælde af opkast eller diarré. :slight_smile:

1 Like

Så har Chili igen været til glucosetjek, og dyrlægen havde, som han sagde, svært ved at skjule sin begejstring. Insulinen virker :slight_smile: Det bekræfter heldigvis mine egne observationer.

Hun har fået sin insulin, når hun kommer derned om morgenen, så vi ved ikke, hvor blodsukkeret lå lige inden, hun fik insulin. Men ca. en time efter var det i normalområdet. Det faldt fortsat i løbet af formiddagen til lige under normalområdet. Ikke meget under - det ville jo være bekymrende, og det mente dyrlægen ikke, det var.

Det kunne til gengæld godt give lidt kvalme og kunne måske forklare, hvorfor hun har kastet op så meget. Det skal hun selvfølgelig ikke blive ved med. Jeg håber stadig på, at det måske er noget sæsonbetonet. Både Chili og Asani er også pludselig blevet ramt af et udbrud af skæl, så der er noget, der påvirker dem, hvad enten det er vejret - eller måske de frøer, de leger med. Hvad ved jeg.

Fructosamintesten var stadig for høj, men var faldet markant. Alligevel har hun tabt sig igen. Ca. 100 gram. På en måned. Det skal jo helst stoppe. Jeg troede ikke, hun havde tabt sig denne gang. Hun ser ikke sådan ud. Dyrlægen mener også, at hun stadig ser fin ud, men derfor skal hun jo alligevel ikke blive ved med at tabe sig. Hun spiser ellers godt nok, vil jeg mene.

Så vi fortsætter med 3 enheder, og så skal hun vejes om en måned, evt. have lavet ny fructosamintest. Men dejligt nyt er det :slight_smile:

14 Likes

:pompom: Det er da fantastisk nyt! Det går den rigtige vej :slight_smile:

2 Likes