I hvilke lande må man kun bruge katte med udstillingsresultater i avl?

[QUOTE=Eife;1025422]
Ahva’? :)[/QUOTE]
Du vil mene de har samme sind?

[QUOTE=DK Nemador;1025425]Men fik han en EX bedømmelse? Eller en MG? :slight_smile:

Knus Gitte[/QUOTE]

han fik mg, dommeren ville jo ikke give en ex1 da han så kunne bruges i avl…

Nej, overhovedet ikke og jeg undrer mig over at du skriver at de har samme sind?? mangler du et ikke i sætningen, eller? :slight_smile:

Prøv igen ved en anden dommer? :slight_smile:

Men ja, det er sure penge…

LOL rettet :slight_smile:

Det er sådan i Estland ved jeg. Den opdrætter jeg købte en killing af for 3 år siden, fortalte mig at en kat kun kan bruges i avl, når den har opnået et vist resultat på udstilling. Mener den skal være champion, men kan ikke helt huske det… Hun blev noget chokeret over at vi bare kan opdrætte på enhver kat, bare den har stamtavle.

Der er stor forskel på EX1, EX2 og så et MG i mine øjne - dette set i forhold til, hvor mange point din kat har fået hos dommeren (set i forhold til opfyldelse af standarden for en kats race)

Men husk nu på, at din kat uanset resultatet - så er det den samme kat du tog med hjemmefra og som du tog med hjem igen :slight_smile:

Mit råd til dig vil være, at læse din bedømmelse godt igennem. Exellent for eks. type er super fint. Very good / I would like betyder, at her er der noget der kan forbedres. De fleste dommere vil faktisk helts sige noget godt om alle kattene - og deraf er der mange pæne måder, at sige noget om det, der måske ikke opfylder standarden i dommerens øjne.

Måske har du blot haft en uheldig oplevelse - men tænk nu hvis dommeren har en pointe? Jeg ved det ikke - for jeg kender ikke din race eller kat. Men et MG vil altid hos mig give en form for reflektion.

Knus Gitte

[QUOTE=dkkorat;1025403]Jo, både i Norge, Sverige og Finland skal katten have et EX (uanset tal) som voksen for at kunne bruges i avl. Jeg husker ikke hvorfor. At andre lande har en lignende regel undrer mig ikke.[/QUOTE] Har lige spurgt min norske Burmeseropdrætter veninde Sissel som siger, at den regel findes ikke i Norge

Cats og Conni

I Ungarn findes der vist en regel om, at en kat skal opnå min. EX for at måtte bruges i avl. Det gælder så vidt jeg husker også, hvis man vil parre en hunkat med en hankat, der er i et anden forbund - helt hul i hovedet.

[QUOTE=En forhenværende bruger;1025457]I Ungarn findes der vist en regel om, at en kat skal opnå min. EX for at måtte bruges i avl. Det gælder så vidt jeg husker også, hvis man vil parre en hunkat med en hankat, der er i et anden forbund - helt hul i hovedet.[/QUOTE] :
Ttjaaa !! helt hul i hovedet mener jeg nu ikke, at det er, jeg har altid selv haft den holdning, at mine katte skal være Champion før jeg bruger dem til opdræt,- og hvis ikke de kan opnå det, er de ikke gode nok til mit opdræt!(FIfe regi)

Cats og Conni

Bodil, men er du ikke midt i at følge en udparringsplan?

Og måske valgte du bare den forkerte kat i kuldet?

En meget enkel forklaring kunne være, at dommeren tænker på FIFes Avls- og Registreringsreglers § 3 stk 1:

En kat som lider af en medfødt defekt, må ikke bruges i avl …

Sammenholdt med standardens krav til næser, kan det give følgende logik:

Hvis dommeren havde erklæret katten Excellent (og hvis katten var alene i farven og klassen så var det jo blevet til et Ex1), så ville dommeren dermed have erklæret, at kattens næse ikke er defekt.

Men dommeren mener åbenbart, at katten har et sådant problem, at der ikke bør avles på den. Og når man mener det, så kan man jo ikke erklære katten racetypisk (= excellent).

vh

Andreas

Så i forhold til perseren skal en dommer altså mene at en perser med mere normal længde næse er defekt?! Det giver da ikke mening?

Jeg kender ikke katten. Så jeg gættede på, at næsen var for kort eller gav for dårlig luftpassage.

Det kunne måske hjælpe at se dommersedlen. Der plejer dommere tydeligt at forklare, hvorfor de giver mg.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1025486]Jeg kender ikke katten. Så jeg gættede på, at næsen var for kort.

Det kunne måske hjælpe at se dommersedlen. Der plejer dommere tydeligt at forklare, hvorfor de giver mg.

vh

Andreas[/QUOTE]

Jeg har tilføjet et link til billeder af katten i mit indlæg om næsen :slight_smile:

(Og jeg tror heller ikke det er MG at Vivi/Bodil er så overrasket over, som at hun synes begrundelsen er mærkelig)

Helt rigtigt eife.
Jeg ved godt at dommerne mener viggo har for lang næse fordi de sammenligner med de andre persere der bliver udstillet.
Havde han begrundet hans bedømmelse med at næsen ikke opfyldte hans mening om standarden så fint nok. Det andet argument virkede på mig bare mystisk.
Og nøjagtigt hvad han mener om katten er der jo kun dem der har hørt bedømmelsen der ved - jeg tør næsten vædde hvad som helst på at ingen kan tyde dommersedlen :stuck_out_tongue:
Men lige meget hvad han mente så har jeg alligevel verdens skønneste lille kat liggende her ved siden af mig :slight_smile: og det vil han blive ved med at være.
Havde jeg taget på udstillinger for at vinde havde jeg da valgt en anden kat, jeg kommer der primært fordi jeg hver gang har en rigtig hyggelig dag, sammen med en masse rare mennesker med samme interesse :slight_smile:

[QUOTE=conninissen;1025478]:
Ttjaaa !! helt hul i hovedet mener jeg nu ikke, at det er, jeg har altid selv haft den holdning, at mine katte skal være Champion før jeg bruger dem til opdræt,- og hvis ikke de kan opnå det, er de ikke gode nok til mit opdræt!(FIfe regi)

Cats og Conni

[/QUOTE]
Det er jeg kun enig i så vidt, at jeg kun vil avle på en kat, der er god nok til at blive champion, dvs. Kan opnå det nødvendige antal point. Men jeg har ikke behov for en dommers ord for det :slight_smile:

(Hilsen hende, hvis hunkat aldrig har været udstillet som voksen og som alligevel har fået to kuld ganske pæne killinger ;))

Man skal som bekendt høre meget før ørene falder af. At en dommer udtaler sig sådan på en udstilling hvor det ikke er en del af regelgrundlaget for Forbundets/landets/klubbens udstillinger finder jeg dybt forkasteligt. Tænk nu hvis det var en førstegangs udstiller. Dommerne skal da bruge forbundets/landes udstillingsregler!!

Jeg kan godt forstå du måbede og stiller spørgsmålet her.

[QUOTE=Babette;1025560]Man skal som bekendt høre meget før ørene falder af. At en dommer udtaler sig sådan på en udstilling hvor det ikke er en del af regelgrundlaget for Forbundets/landets/klubbens udstillinger finder jeg dybt forkasteligt. Tænk nu hvis det var en førstegangs udstiller. Dommerne skal da bruge forbundets/landes udstillingsregler!!
[/QUOTE]

Og jeg synes måske det er lidt meget at forvente, at en dommer kender samtlige FIFe medlemmers nationale B&R regler!
FIFe opstiller et regelsæt for hvad der må anvendes i avl. Hvert FIFe medlem har mulighed for at stramme kravene, men ikke slække på dem. Nogle FIFe medlemmer har krav om at katten skal fremstilles på udstilling, hvor den skal opnå ikke Excellent 1, men Excellent for derved at opnå tilladelse til at gå i avl. (Fx. Østrig og Schweiz) I Frankrig er al kæledyrsavl (hund, kat, marsvin) underlagt det statslige LOOF (åh, I ved ikke hvor let vi har det i Danmark!!), og LOOF´s statslige regler overruler selvfølgelig FIFe´s regler, således at de evt. øvrige krav staten har vedtaget også gælder FIFe kattene. Nogle dommere tror, at deres nationale regler er generelle regler - fuldstændigt som nogle her tror at vores mangel på øvrige regler er generelle :wink:
Men bortset fra det, hvad er det så man forventer af dommerne? Hvis man kommer med en kat, der ikke svarer til standarden, så må man vel forvente at dommeren gør sit arbejde og påpeger at den ikke er excellent i forhold til standarden? Hvis de lader alt muligt glide forbi (jeg erindrer for nyligt en kat med tydelig skæv rygsøjle, som mange reagerede på at dommeren ikke slog ned på!), så er det galt. Hvis de påpeger noget og uddeler MG, så er det også galt…? Hvad er det egentlig vi gerne vil have af dommerne?
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1025565]Og jeg synes måske det er lidt meget at forvente, at en dommer kender samtlige FIFe medlemmers nationale B&R regler!
FIFe opstiller et regelsæt for hvad der må anvendes i avl. Hvert FIFe medlem har mulighed for at stramme kravene, men ikke slække på dem. Nogle FIFe medlemmer har krav om at katten skal fremstilles på udstilling, hvor den skal opnå ikke Excellent 1, men Excellent for derved at opnå tilladelse til at gå i avl. (Fx. Østrig og Schweiz) I Frankrig er al kæledyrsavl (hund, kat, marsvin) underlagt det statslige LOOF (åh, I ved ikke hvor let vi har det i Danmark!!), og LOOF´s statslige regler overruler selvfølgelig FIFe´s regler, således at de evt. øvrige krav staten har vedtaget også gælder FIFe kattene. Nogle dommere tror, at deres nationale regler er generelle regler - fuldstændigt som nogle her tror at vores mangel på øvrige regler er generelle :wink:
Men bortset fra det, hvad er det så man forventer af dommerne? Hvis man kommer med en kat, der ikke svarer til standarden, så må man vel forvente at dommeren gør sit arbejde og påpeger at den ikke er excellent i forhold til standarden? Hvis de lader alt muligt glide forbi (jeg erindrer for nyligt en kat med tydelig skæv rygsøjle, som mange reagerede på at dommeren ikke slog ned på!), så er det galt. Hvis de påpeger noget og uddeler MG, så er det også galt…? Hvad er det egentlig vi gerne vil have af dommerne?
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg forventer at de kommentarer / vurderinger som dommeren kommer med er i overensstemmelse med de regler jeg avler/opdrætter og udstiller efter. Får jeg at vide at min kat har en fejl så har den en fejl men da kun hvis den har den i forhold til de regler jeg nu er underlagt. Lad mig i gi ex. Burmillaen annerkende Fife ikke som langhåret. Kommer jeg med et kuld killinger og der er en langhåret imellem skal det på peges selvom dommeren har trådt sine marnesko i CFA hvor man er i fuld gang med at godkende Burmillaen både med kort og langt hår. Kommer jeg med den som voksen skal den afvises selv om den accepteres i USA i CFA.