I vanens magt!

Min mor og jeg sad og talte om vaner igår og det fik mig til at tænke. Hvad er vores største uvaner, og hvilke uvaner dømmer vi andre på?

Hvilke 4 uvaner ville du ikke kunne leve med at din partner havde?

Jeg ville ikke kunne leve med en partner der røg - slet og ret fordi jeg er SÅ sindsygt allergisk over for cigeratrøg at jeg fik strengt ordre på af allergilægen at der ikke engang må ryges i mit hjem af mine venner. Det genere mig ikke at mit hjem er røgfrit overhoved. Det lugter ulækkert og laver grimme skjolder i loftet osv. :rip:

Jeg ville heller ikke have en partner der drak regelmæssigt. Det er fordi da jeg voksede op havde jeg en alkoholisk stedfar så den der fyraftensbajer blev til 2-3-4 osv. en øl til maden måske eller et glas vin hvis min partner ikke kan leve uden - meeen ellers ser jeg helst det holder sig til weekenderne. :ok:

Næsepilleri. Det er simpelthen for ulækkert. Respekt for at man skal have gennemgang i hornet men så gør det da lige på toilettet så jeg er forskånet synet af det? please?! og hvis du så også begynder at æde dem så gør plads til mig derude så for skal jeg lige have hovedet ned i tønden - FØJ! -brækkesig

Snorken. Den er slem. Jeg sover ekstremt let - og længe leve dobbeltmoralen for når jeg selv sover så trækker jeg selv torsk i land en gang i mellem. Hvis jeg ER faldet i søvn er der som regel intet problem. Problemet er hvis jeg er vågen og snorkeriet begynder. Jeg har prøvet at ligge vågen en hel nat og til sidst have tanker om barmhjertig aflivning ved pude Gg :doh:

Hvilke uvaner kan DU ikke leve med? :fløjte::?:fløjte:

Snorken er ikke en uvane - det er faktisk tegn på vejrtrækningsproblemer af den ene eller den anden art. Læs mere her http://www.scansleep.dk/Default.aspx?ID=49 Gu’ er det generende for den snorkende selv og dennes omgivelser, men den snorkende kan ikke altid gøre for det. Jeg snorker - i mine unge dage var det meget kraftigt, nu er det værst efter indtagelse af alkohol, eller når jeg er forkølet.
Camilla

Camilla:

Jeg ved godt man ikke decideret kan gøre noget ved snorken så den er lidt en gråzone-ting. Men jeg tænkte at nu ville jeg have den med alligevel. Jeg vil så også sige at jeg nok ikke ville fravælge en partner pga. det, men købe mig et lifetime-suply af de der næsestrips og snorkespray og et par ørepropper til mig selv :smiley:

Aner det ikke… Hvis man elsker sin partner så overlever man vel nok os uvanerne :slight_smile:

Min kæreste snorker så meget at jeg har overvejet at smide ham ud i haven om natten :smiley:
Og så ligger han ovenikøbet og snorker om kamp med hunden… Så der overvejede jeg at smide dem begge ud i haven :smiley:

Hmm heldigvis har min mand slet ingen dårlige vaner - men røg er i hvert fald noget jeg IKKE vil kunne leve med… Jeg hader simpelthen røg og bliver dårlig af det også… Men vi ryger ikke :slight_smile:

Der er een ting, der er et totalt no-go for mig:
Smasken!
Uanset om folk spiser eller kysser - hvis der er andre til stede, så er det altså groft uhøfligt at smaske.
Man spiser ikke med åben mund, færdig basta. Hvis næsen er lukket, så må der gøres noget ved det.
Den aversion har så underafdelinger om:

• At harke
  • At suge tænder - aaaaddddr!

Andre folks mundlyde, jeg kan ikke ha’ det (som en eller anden TV-person vist siger)

Pille næse er selvfølgelig heller ikke ordentlig opførsel.
Mht talesprog, så kan et enkelt bandeord nogle gange være på sin plads. Men ellers synes jeg, at det er ubehageligt, når der bliver brugt skældsord som en del af dagligsproget. Sagt på en anden måde: Jeg mener ikke, at nogen del af mennesket, eller nogen funktion ved mennesket, fortjener at blive betegnet med et nedsættende skældsord. Ganske enkelt :slight_smile:

jeg ville ikke kunne leve med en partner

som ryger
som roder/gør rent efter sig selv
som ikke vasker sig
som snakker med mad i munden

Jeg hader når folk ikke kan holde bordskik, altså smasker og snakker med mad i munden.
Banden bryder jeg mig ikke om, det gør ikke noget der kommer et enkelt sgu eller noget, men dem der bander for hvert andet ord, uuufff. Kommer til at tænke på nogen vi boede nabo til for mange år siden. Manden bandede noget så frygtelig og så gjorde sønnen det self. også. En dag jeg var der, synes manden åbenbart han skulle gøre et godt indtryk, for han sagde: Jeg vil fa… ikke have du bander hele tiden, det lyder fa… grimt.
Tjaaa, hvad siger man så?
En anden ting jeg kan krølle af overfor er når nogen snakker ned til andre. Det mest nedværdingende man kan blive udsat for, at blive irettesat mens andre står og lytter.
Jeg stoppede selv med at ryge for ca 15 år siden og kan den dag idag ikke forstå min mand kunne holde mig ud, for puha som det da lugter grimt, når sådan et askebæger står og er fyldt.
Jeg har ikke noget imod folk ryger i mit hjem, bare der ikke er flere en 2 der går det samtidig.
Knus Elin

• Jeg kunne heller ikke have en ryger kæreste (selvom jeg selv er eksryger, og har mega dårlig samvittighed overfor min kæreste) Synes bare det lugter for klamt!

• Snorken ville jeg heller ikke kunne klare, selvom folk ikke selv kan gøre for det, men jeg synes bare det er super træls at høre på, og det gør jeg hele natten, for kan ikke lukke et øje hvis der er en der snorker!

• Mænd der ikke slår brættet ned efter sig!!! Og så er der sikkert 1000 mænd der siger: “jamen i slår det jo ikke op for os!” eller andet dumt i den retning! Det er bare en ting jeg ikke gider… overhovedet!

hmm, jeg ved ikke lige om der er flere ting.

Jeg hader når løbere drøner forbi mig og sender en snotklat ud af næsen ved at holde for det ene næsebor og puste ud ad…

Selv har jeg slet slet ingen uvaner :0)

ADR!

ja kropsvæsker skal ikke bare uhæmmet slynges omkring sig med…føj…

Jeg ville ikke kunne leve med en mand der :

• ryger
  • er usoigneret
  • er et rodehoved
  • ikke overholder aftaler
  • forsinker os hver gang man skal ud af døren

[quote=Gry Gressbakken;134983]Min mor og jeg sad og talte om vaner igår og det fik mig til at tænke. Hvad er vores største uvaner, og hvilke uvaner dømmer vi andre på?

Hvilke 4 uvaner ville du ikke kunne leve med at din partner havde?

Jeg ville ikke kunne leve med en partner der røg - slet og ret fordi jeg er SÅ sindsygt allergisk over for cigeratrøg at jeg fik strengt ordre på af allergilægen at der ikke engang må ryges i mit hjem af mine venner. Det genere mig ikke at mit hjem er røgfrit overhoved. Det lugter ulækkert og laver grimme skjolder i loftet osv. :rip:

Jeg ville heller ikke have en partner der drak regelmæssigt. Det er fordi da jeg voksede op havde jeg en alkoholisk stedfar så den der fyraftensbajer blev til 2-3-4 osv. en øl til maden måske eller et glas vin hvis min partner ikke kan leve uden - meeen ellers ser jeg helst det holder sig til weekenderne. :ok:

Næsepilleri. Det er simpelthen for ulækkert. Respekt for at man skal have gennemgang i hornet men så gør det da lige på toilettet så jeg er forskånet synet af det? please?! og hvis du så også begynder at æde dem så gør plads til mig derude så for skal jeg lige have hovedet ned i tønden - FØJ! -brækkesig

Snorken. Den er slem. Jeg sover ekstremt let - og længe leve dobbeltmoralen for når jeg selv sover så trækker jeg selv torsk i land en gang i mellem. Hvis jeg ER faldet i søvn er der som regel intet problem. Problemet er hvis jeg er vågen og snorkeriet begynder. Jeg har prøvet at ligge vågen en hel nat og til sidst have tanker om barmhjertig aflivning ved pude Gg :doh:

Hvilke uvaner kan DU ikke leve med? :fløjte::?:fløjte:[/quote]

så er det da heldigt at jeg ikke er din bofælle:tihi:

jeg ryger, jeg snorker og jeg kan godt tage en enkelt øl eller et glas vin til maden på en hverdag hvis selskabet er hyggeligt og hvis maden er god…
Jeg piller dog ikke næse, men jeg bider negle og jeg er god til at glemme datoer…

men snorken er altså ikke en vane, det er pga vejrtrækningsbesvær når man sover…Min snorken skyldes let søvnapnø…

Jeg er ret åben overfor en partner, men nej ville ikke kunne leve med en der drak konstant, tog stoffer, stjal eller ikke gik i bad…(lars har faktisk sådan en bekendt, og føj for den lede)