Idé til ugiftig halvstor indeplante søges

Ved ikke lige om placeringen af tråden er rigtig … :ups:

Var heldig at finde denne lækre store 33 cm potte meget meget billigt!

Men hvad pokker putter jeg i den af plante?
Kattene er ikke de vilde plantegnaskere, men belært af tidligere forgiftet kat, søger jeg inspiration til noget ugiftigt, grønt, letpasseligt som kan give noget grønt liv inde i stuen :slight_smile:
Det må godt vokse op i højden og fylde lidt.

Den skal ikke nødvendigvis stå lige ved radiatoren, selvom det er den mest solrige plet på gulvet :slight_smile:
Solen drejer først om på den side af huset ved 12-14 tiden, så generelt er det ikke noget meget solkrævende jeg søger.

Nogle gode bud til inspiration? :smiley:

(Yucapalme har jeg forresten bevist, at jeg ikke magter at holde liv i - vi enes ikke så godt :ups: )

Areca palme - de kan også godt lide havlskygge…og

Der er også gnasket lidt i dem herhjemme. Men hvis du vil have stueplante de kan spise er ‘spider plant’ god…og når man først har købt en så har man livslang forsyning…det er dem der får de små plante børn på stiklinger

1 Synes om

Hvis du vil have en plante med lidt størrelse fra begyndelsen af, så skal du være opmærksom på, at de er monster dyre. Hvis ikke du er heldig at finde et godt tilbud. Og de er gerne ret længe om at blive store - synes jeg.

IKEA har faktisk en del af den slags, og du får dem sikkert ikke billigere ret mange steder. Om nogle af dem så er giftige, ved jeg ikke.

Areca palme har jeg været heldig at finde til fornuftig pris flere gange i plantorama/silvan - og der er også amazon

har købt svigermors skarpe tunge hos dem her - de var rigtig fine og pakket sikkert - de har også, men den er ikke så stor…50 cm ca

1 Synes om

jeg har godt luret lidt på priserne på større planter :slight_smile: og den behøver heldigvis ikke være en meter fra start :slight_smile:
Men planter ér en dyr hobby :ups:

Areca er virkelig fin! :smiley:

som sådan er det ikke tænkt til, at være noget de skal spise af, men omvendt skal det helst heller ikke koste en indlæggelse i påsken, hvis en af dem bider sammen om den :slight_smile:
(dét har jeg nemlig prøvet Yasha og det behøver vi ikke prøve igen … :ups: )

Kattene viser ikke den store interesse for planter heldigvis - har feks roser stående på køkkenbordet uden tyggemærker :slight_smile:

Jeg har flere af dem og er glad for dem. De får vand en gang om ugen om vinteren 2-3 om sommer afhængig af varme…sådan rimelig robuste.

Mine planter er heller ikke til at spise - de har masser af græs udenfor…men nogen gange kan de godt finde på lige at hapse hvis de sidder i vindue - og så ja er det godt med noget der ikke er giftigt…

Øv hvilken plante gik det galt med?
Har selv krokus i haven og dem har misserne aldrig rørt.

1 Synes om

Det gik galt med en plante min mor har stående hjemme ved sig. jeg kan simpelthen ikke huske navnet på den, men det er stor flot hængende plante, som hun har snoet op og rundt om et stort metalstativ i krukken, så det ligner en hel busk på 1,5 meters højde og 75 cm i bredden. Den er SÅ flot, nem og gror virkelig fint.

Men Yasha krydrede for mange år siden lige husets eneste RIGTIG giftige plante med en loppekursforgiftning …
Det kostede 4 dage på dyrehospitalet med mange krydsede fingre og en tømt bankkonto.
Men han overlevede det, men det var nok bl.a. det, hans hjerte tog skade af sådan set.

så hvor flot den plante end er, så kommer den aldrig inden for dørene. Min mor har ellers lavet mange stiklinger af den siden og jeg kunne nemt have fået en. Men jeg tør ikke!

Puha det har været hårdt - godt han kom i gennem.

Jeg finder også ind i mellem planter som jeg gerne vil have…men så er de desværre giftige…jeg tør heller ikke indendørs.

1 Synes om

Www.siamis.com har jo en liste over planter man ved er ugiftige for katte? Måske du kan få lidt inspiration der? :slight_smile:

Siamis.dk er altid mit første opslagsværk. :slight_smile:
Men jeg synes den er svær at finde inspiration i, for man skal sidde og åbne hvert link for at se billeder … man skal lidt vide, hvad man leder efter. Altså have et navn først og så slå op.

Og desværre er det jo ikke alle planter, som er listet derinde :slight_smile:

Hvis du vil have en plante, der fylder og har smukke blade, så prøv at google Calathea. De hedder godt nok Goeppertia nu, men de færreste forhandlere har fanget navneskiftet. De vokser relativt hurtigt, så hvis du er tålmodig så kan de have en anseelig størrelse inden for et års tid.
Ikea har dem. Jeg har blandt andet selv købt en Calathea medallion og C. rufibarba derfra og de er så smukke i løvet. De er ikke giftige, skal ikke stå i direkte sol, kræver at man er lidt obs ift vanding, men er imo det hele værd. Jeg vil ikke anbefale, at du planter direkte over i potten med mindre der er drænhuller så overskydende vand kan løbe fra. Du kan også overveje at lave en sammenplantning af Calathea rufibarba bagerst, en væddeløber eller to til midten, og fylde op med pletter i luften, der kan hænge ned over siderne. Hvis du har en Plantorama i nærheden, så har de også en stort udvalg. Jeg ønsker mig fx C. zebrina. Du kan læse mere om Calathea her fx Plantorama.

2 Synes om

Det er så smukke :hjerte: Og meget levende. Jeg har denne variant og oplever nærmest at den har sin egen personlighed :hoho: Så meget bevæger den sig i løbet af døgnet. Om natten står den med helt oprette blade.

Jeg har også to andre varianter. Dem har jeg dog noget mindre held med, men jeg er heller ikke god til at huske vandingen.

5 Synes om

Jeg får helt lyst til en gulvplante, men måske er lige nu ikke tidspunktet :tihi:

1 Synes om

Jeg har også Calathea, kan helt klart anbefales, de er ikke giftige for katte (Kan ikke huske om andre har skrevet det). Denne er købt i IKEA for næsten ingen penge sammenlignet med hvad denne størrelse koster andre steder, og den er stor fra starten. Se lige de smukke blade

Violin figen er til gengæld giftig for dem. Min står i køkkenet af samme årsag - der er nemlig kun adgang under opsyn.

Hawaii blomst kan også blive ret stor og flot. Ifølge ASPCA som @Musashi også linker til så skulle de være ufarlige. Mira kaster dog op hvis hun tygger for meget i min Hawaii blomst

1 Synes om

Ej - dem så jeg godt sidst jeg var i IKEA, men turde ikke købe, for vidste ikke om de var giftige.

Typisk :hoho:

Men det var endnu en til ide-listen :smiley:

Sådan en må jeg da også holde øje med, næste gang jeg får slæbt mig i IKEA :slight_smile:

1 Synes om

Denne her er vigtig - find inderpotte der passer (det kan evt. være den du køber plante i)

Et lag leca sten i bunden - og gerne noget ny jord.

1 Synes om

Det husker jeg :smiley:
Krukken er nemlig lukket - ingen drænhuller. Så helt sikkert et råd jeg skriver mig bag øret :smiley:

1 Synes om

Vil da lige vise, hvad den gør om aftenen :slightly_smiling_face:

8 Synes om