Idéer til gode forhindringer?

Hej alle!
Victor har været vandt til at hans madskål står på gulvet i køkkenet.
Men jeg har læst et sted at indekatte skal have en meget mere kreativ og udfordrende indretning af hjemmet end udekatte skal.
Jeg har fundet ud af at Victor kan hoppe fra lænestolen og op på skænken. Derfor har jeg rykket hans madskåle op på skænken, og så har jeg rykket lidt frem og tilbage på lænestolen, til den stod præcis med den afstand der gjorde at Victor godt turde springe derfra. Han skal altså springe så langt som han overhovedet tør, for at komme op på skænken og få sin mad.

Har i andre gode idéer til kreativ og motionsrigtig indretning til en lille killing?

På forhånd tak :slight_smile:

Du kan gøre det, at du ikke serverer hans mad i en skål (vel at mærke tørfoderet - evt. vådt skal i en skål :tihi:), men placerer det rundt omkring i lejligheden på strategisk udvalgte steder, så han skal søge efter det.

Så er der den klassiske med en toiletrulle lukket i den ene ende - eller en plasticflaske med et lille hul.

Eller den dyrere version som det Activity Board, jeg netop har købt til mine (galleritråden “Forskud på fødselsdagen”) :slight_smile:

Fælles for dem alle er, at katten skal bruge sin krop og/eller sin hjerne for at få noget at spise i stedet for bare at få det hele serveret.

Jeg synes det er glimrende at aktivere sin killing, og give den lidt udfordringer …Jeg selv ville nok ikke turde at gøre det for besværligt for den, da en killing i vækst har brug for MEGET mad, og mange gange i døgnet. Hvis jeg skulle gøre brug af ideen, så ville jeg vælge at det skal være ‘godbidder’ han skal arbejde lidt for at få fat i. Man kan købe nogle godbids stick i bla. Aldi, dem er de fleste katte glad for …Gem dem for ham :-). Når mine tøzer får godbidder så putter jeg dem i et paprør ( fra køkkenrulle ) lukker enderne og skærer små huller, og så er det op til dem, at regne ud hvordan man får trillet godbidderne ud.

[quote=Temple Bar;407916]Du kan gøre det, at du ikke serverer hans mad i en skål (vel at mærke tørfoderet - evt. vådt skal i en skål :tihi:), men placerer det rundt omkring i lejligheden på strategisk udvalgte steder, så han skal søge efter det.

Så er der den klassiske med en toiletrulle lukket i den ene ende - eller en plasticflaske med et lille hul.

Eller den dyrere version som det Activity Board, jeg netop har købt til mine (galleritråden “Forskud på fødselsdagen”) :slight_smile:

Fælles for dem alle er, at katten skal bruge sin krop og/eller sin hjerne for at få noget at spise i stedet for bare at få det hele serveret.[/quote]

Tak for svaret. Har netop skyllet en plast-flaske grundigt af, som jeg så bruger til foder-automat, når den er blevet tør :smiley:
Han får våd-fodder én gang om dagen som supplement, og det står oppe på skænken, men tørfoderet, får han i flasken fremover tror jeg :slight_smile:

Altså jeg ved ikke hvor stor en udfordring det er for ham at få mad, ved at det står på skænken :slight_smile: Men han skal lige igennem et par spring før at han er oppe ved det, og så får han da LIDT mere motion end hvis det bare stod på gulvet, hvor han stort set bare kan mave sig hen til det :stuck_out_tongue:

Han har også en pude som han godt kan lide at sove på, men den ligger oftest på gulvet.
Nu har jeg også sat den op i skænken, for der er en lille hylde i skænken som han kan hoppe op på nede fra gulvet, og dér ligger puden nu :slight_smile:

Samtidig giver det ham også lidt en fornemmelse af at ligge i en hule, og så tror jeg også at det er smart, at han ikke ligger helt nede ved gulvet til vinter :slight_smile:

Du kan også vikle godbidder ind i et tæppe,som han skal pille ud. Ja kun fantasien sætter grænser:)

[quote=Temple Bar;407916]
Så er der den klassiske med en toiletrulle lukket i den ene ende - eller en plasticflaske med et lille hul. [/quote]

Den bruger jeg med stor fornøjelse til mine killinger :slight_smile:

Og også hvis du selv gider, så det at sidde og smide foderet så katten skal spææææne hen efter det, og så tilbage igen, og så smides der et nyt stykke osv… :slight_smile: