Ihhh dumme naboers småligheder!

Nu har vi bygget vores lille løbegård. Og jeg er SÅÅÅÅ stolt! Den er super fin og vi har købt blomster og plantet græs, stuebambus og kattegræs -forelsket
Men gud hjælpe mig om folk ikke brokker sig og siger den er hæslig at kigge på og at den ikke må være der! [smilie=hate-boid.gif] Der står intet i vores vedtægter om at vi ikke må have hvad vi vil i vores lille have og der står intet om at den ikke må være 2,40 høj (som den er nødt til at være ellers kan vi ikke åbne terassedøren) så er der nogen der siger noget med teknisk forvaltning… -uh -uh ? Og nu bliver jeg bare sååååå bange for at de vil tvinge os til at tage vores mesterværk og hårdtslidte arbejde væk -græd -græd Der står noget i vedtægterne omkring at man ikke uden tilladelse fra bestyrelsen, må ændre i sin boligs ydre… Men den ved jeg ik helt hvordan jeg skal forstå. For som jeg ser det har vi jo ikke malet facaden grøn eller boret huller i væggene, vi har blot stilt et bur derude og der står ikke i vedtægterne at der er grænser for HVAD man må have stående på sin terasse… -øøøvvvs
Så er der igen nogen som siger at vi faktisk slet ikke ejer vores have og foreningen skulle søge dispensation for overhovedet at der måtte blive sat hegn op mellem haverne, men igen så står der i vedtægterne at man er forpligtet til at vedligeholde sin have… -uha Øhh jamen så ER det jo vores have, hvis det ikke er vores egen have så gider jeg sq da ik vedligeholde den. Det må kommunen da selv sørge for hvis det er deres…
Ej folkens! I er NØDT til at hjælpe mig her. Hvad skal jeg stille op??? -ked

Stakkels dig!
Jeg håber at du får lov til at beholde den. -jegkrydser
Har du sat billeder ind af mesterværket?

1000 tak for din støtte. Man bliver sq så ked af det når man bare vil gøre det godt for ens elskede missere. Og folk bare synes vi er åndsvage osv for at bruge tid og penge på at bygge sån et bur til dem… -ked
nej der er ikke kommet billeder ind endnu. Jeg venter lige til græsset er groet flot til så det ser rigtig fint ud :smiley:

Jeg går ud fra, at det er en ejerbolig, siden du bruger ordet “ejer” om jeres have? Præcis om I ejer havestykket eller ej må fremgå af jeres skøde.

Det betyder dog ikke nødvendigvis, at I kan gøre med det havestykket, som det passer jer. I skal overholde gældende vedtægter for grundejer/ejerforeningen, lokalplaner og andre servitutter, som er tinglyst på ejendommen. En løbegård er lidt “ind midt imellem” efter min mening, fordi den typisk er overdækket med net i stedet for fast tag, men f.eks. må man ikke bygge redskabsskure, garager/carporte, udestuer m.v. over en vis størrelse uden at få byggetilladelse fra Teknisk Forvaltning og det er nok det, personen har tænkt på. I må heller ikke lave noget i 2,40 m højde lige op til skel - byggerier i den højde skal holdes 60 cm fra skel (differencen mellem de 1,80, der er lovkrav ved skel og de 2,40, som løbegården rent faktisk er).

Jeg håber, I kan finde en mindelig løsning med naboerne, men umiddelbart står I desværre ikke godt.

Uhh her blev jeg lige sat af… Hvad er “skel” ?
Vi bor i en andelsbolig, men det gør det nok ikke bedre så…
Det der forvirrer mig er bare at der står at vi selv skal vedligeholde vores have… Så hvis det er vores have må vi vel stille hvad vi vil i den??
(evt link modtages gerne) -thumbs

Uhh her blev jeg lige sat af… Hvad er “skel” ?
Vi bor i en andelsbolig, men det gør det nok ikke bedre så…
Det der forvirrer mig er bare at der står at vi selv skal vedligeholde vores have… Så hvis det er vores have må vi vel stille hvad vi vil i den??
(evt link modtages gerne) -thumbs[/quote]

Skel er grænsen mellem jeres og naboens have (eller grænsen mellem jeres have og offentlig vej/sti) og hegnsloven foreskriver, at et hegn/en hæk ikke må overstige 1,80 i skel.

Og nej, som jeg skrev, må I ikke nødvendigvis stille, hvad I vil i den have. Jeg kan ikke give dig nogle links, kun det råd at læse jeres papirer på andelsboligen grundigt igennem. Der vil stå nøjagtigt, hvad I skal forholde jer til.

Enig -thumbs

Vi har fået talt med bestyrelsen idag via mail og som jeg læser det siger de hverken ja eller nej til den. Mest pga at hegnene i haverne også er “ulovlige” og så ville det måske være lidt unfair at sige at det er ok at folk sætter deres “ulovlige” hegn op og jeg ikke må have en løbegård… :slight_smile: Så indtil videre for den lov til at stå og så må vi se tiden an :stuck_out_tongue:

Sådan ender det meget ofte - lidt alt efter, hvad det er. Her i bebyggelsen (som er ejerboliger) må vi f.eks. ikke have synlige antenner, markiser, male hegnet i andet end mørkegrøn m.m.m. Alle disse ting bliver overtrådt - den ene endda af formanden :smiley: og så er det nemlig meget svært at sige noget til andre.

Da vi anlagde vores måtte vi heller ikke gå højere end 180. For så skæmmede det mente man.

Vi valgte så at fjerne en masse jord, og på den måde kunne man ikke se udefra at vores løbegård faktisk er temmelig høj.

Nårh ja det var selvfølgelig en smart måde at omgå det på -lyside

Nårh ja det var selvfølgelig en smart måde at omgå det på -lyside[/quote]

Ja det er det nemlig, og det virker :smiley: :smiley:

Uha det andelsbolig noget kan man hurtigt komme i klemme med.
Jeg kom også i klammeri med min andelsbolig forening fordi de ikke ville lade mig bygge et hegn til kattene, reglerne er egentligt som bestyrelsen sætter dem, og bliver der stemt imod at du må have din løbegård, ja så er det ærgeligt for dig.
Mener de kan tage det op på bestyrelses møde og stemme om det, men er ikke sikker på jeg husker rigtigt, det hele resulterede i at jeg simpelthen købte mig et hus og byggede en kæmpe løbegård til misserne, det må jeg nemlig gerne, ingen klager over det ;o)

Men jeg håber de er til at tale fornuft med, fortæl dem om fordelene ved at dine katte ikke generer de andre naboer osv.

Jeg håber meget det lykker for jer, tanker herfra.

Smart… og det er garanteret også lidt køligere da noget af gården så ligger under jordflade.
Og det må på samme tid også give lidt læ på jorden i de kolde tider.

Smart… og det er garanteret også lidt køligere da noget af gården så ligger under jordflade.
Og det må på samme tid også give lidt læ på jorden i de kolde tider.[/quote]

Enig -thumbs Totalt smart.