Ikke kastrat

Jeg har jo en drøm om engang at komme til at avle lidt, men hvordan gør i avlere som har både han og hun katte. For ikke neutraliserede katte kan jo finde på at strinte og dens slags. Har i et/nogle rum som kun er til katte, eller gør i bare ekstra meget rent:) Har i så hunkatte i et rum, og hanner i et andet, eller er de alle bare en del af familien? Jeg tænkte at jeg ligeså godt kan begynde i god tid med spørgsmålene:p

Tja, det kommer an på racen hvor meget de gør ud af strinteriet - og hvor indeforstået du er med at få nedpisset dit hjem. Både hanner og hunner strinter.

Jeg har et rum hvor min han bor når han bliver utæt - kig forbi en dag og få en fornemmelse af hvad det indebærer.

Nogle af mine hunner strinter også - lugten er dog ikke helt så slem

Som Lis siger er det svært at rådgive om, det kommer meget an på hvilken race du gerne vil opdrætte og ikke mindst hvordan din kattefolk er skruet sammen. Jeg har birmaer og har, 7-9-13, indtil videre ikke haft en hunkat der strintede, men det kender jeg andre birmaopdrættere der har.

Alle vores katte går sammen, en hunkat, en hankat og en hunkastrat, men vores katte har rolige gemytter, og der er ikke stress i flokken, hvilket er en vigtig faktor for om kattene trives. At holde antallet af katte der går sammen lavt er vigtigt, så når man starter opdræt op er det en god ide at tænke frem i tiden og ikke købe for mange katte til at starte med.

KH

Sofie

Det skulle så være siameser, det er lige en race der passer til mig…men måske jeg bare skulle købe en siameser og nautralisere den…men er der ikke noget med at det er lettest at sætte killinger sammen…der er vel en risiko for at hvis jeg først køber en siameser når jeg får råd, så vil mine to katte ikke acceptere den…

Undskyld at at der lige kom et tillægsspørgsmål:ups:

[quote=kitecat;259174]Det skulle så være siameser, det er lige en race der passer til mig…men måske jeg bare skulle købe en siameser og nautralisere den…men er der ikke noget med at det er lettest at sætte killinger sammen…der er vel en risiko for at hvis jeg først køber en siameser når jeg får råd, så vil mine to katte ikke acceptere den…

Undskyld at at der lige kom et tillægsspørgsmål:ups:[/quote]

Jeg synes det er en rigtig god ide at finde en fornuftig opdrætter og så starte med at købe en kælekat. På den måde kan du lære racen at kende og hvis du holder kontakten med opdrætteren, så kan du følge med på sidelinien hvordan det er at have opdræt.
Det er et kæmpe ansvar at have opdræt, og det koster virkeligt blod, sved og tårer -og en hulens stor bunke penge. Så start ud med en kælekat, og mærk efter om du virkeligt har lysten og engagementet til at opdrætte.

Hvorvidt det er nemt, at sætte en killing ind til de katte du har i forvejen, det kræver at du fortælle lidt mere om deres alder, personlighed og om de er kastrerede eller ej.
Men generelt er det altid nemmere, at sætte en killing ind i en flok, da de voksne ikke ser en killing som en trussel. Er de to katte du har i forvejen lidt satte og ældre, kan det være en god ide, at købe to killinger samtidig, så de kan lege med hinanden, uden at drille de voksne for meget.

KH

Sofie

[quote=kitecat;259174]Det skulle så være siameser, det er lige en race der passer til mig…men måske jeg bare skulle købe en siameser og nautralisere den…men er der ikke noget med at det er lettest at sætte killinger sammen…der er vel en risiko for at hvis jeg først køber en siameser når jeg får råd, så vil mine to katte ikke acceptere den…

Undskyld at at der lige kom et tillægsspørgsmål:ups:[/quote]

Lige i forhold til siameser kan jeg fortælle at de ofte er mere larmende end andre racer er i løbetid… Jeg har orientalsk langhår som er en søsterrace til siameseren og har prøvet at snakke i telefon med en opdrætter som troede jeg havde en lille babie, så meget skreg min hankat den pågældende dag og mine hunkatte er som regel mere slemme…

Jeg har personlig selv hunkatte der strinter og min hankat har faste steder han strinter. Hjemme ved mig går hankatte i hankatte rum, men får ofte lov at gå med mine andre katte. Dog har han i de situationer en baby ble på som prævention.

Jeg har ikke opdrætttet i lang tid, men mit indtryk er at en del siameser og orientaler opdrætter har oplevet de negative side effekter ved p-piller. Så derfor er mit indtryk at de ikke bliver anvendt ret ofte. Jeg vil personlig ikke selv bruge p piller, men jeg kender en opdrætter der giver hankatte en p sprøjte så han kan gå med resten af husets katte. Hunkattene får så også p-piller for at sikre sig at der ikke sker uheld…
Denne løsning er hun meget tilfreds med, så du vil opleve at dette emne er noget som er meget individuelt fra opdrætter til opdrætter

Jeg skal opdrætte en race, der er i meget tæt familie med de orientalske. Snowshoe er dog noget lettere at have med at gøre (for det meste, der kan være nogle meget siameseragtige katte imellem, da racen oprindelig er en hybrid) og i løbetid larmer de normalt ikke. De er heller ikke kendt for at storstrinte, men det veksler naturligvis.

Herhjemme skal der bo mine nuværende 4 kastrater og en hunkat. På sigt en hunkat mere. Jeg vil løbende komme til at neutralisere og sælge ud til kæl, da jeg ikke har plads til at beholde dem alle - desværre. Det bliver sværere end at sælge killinger, tror jeg.

Herhjemme gør vi det, at der bygges ud, så kattene får mere plads. Jeg har ca 140 m2 inden for nu plus en løbegård på 40-50 m2. løbegården bygges ud med ca 20-30 m2 og i min lade hegner jeg den ene halvdel - ca 50 m2 - og giver dem fri adgang dertil også via en kattelem. Desuden har jeg mulighed for at hegne et område ved siden af huset på ca 60 m2, hvilket jeg nok også gør på sigt. Ingen katte skal bo de steder, men de får mulighed for at gå derud, hvis de ikke gider de andre. Desuden giver det mig mulighed for at dele op, hvis min hunkastrat Tara ikke kan lide de andre hunkatte.

Vores kommende avlshan skal ikke bo her, men hos Elin og Mogens i en special indrettet værelse til ham der. Alternativt laver vi deres gamle og opvarmede hestestald om til hankatterum. her skal han naturligvis kun bo, hvis han strinter overdrevent. Samtidig skal han tages ind så ofte, som det er muligt - han skal ikke sammen med deres kastrater, så det er lidt et puslespil, men deres hus er ca 4-500 m2 plus vi bygger flere løbegårde - og så skal han naturligvis have selskab af en anden kastrat hvor end han bor.

På denne måde håber vi, at kunne tilbyde kattene et godt liv, så længe de går fertile hos os, hvilket vil komme helt an på den enkelte kats trivsel med livet som fertil.

Jeg starter ikke med en kælekat af racen, men det skyldes, at jeg har brugt 2-3 år på et grundigt forarbejde, at racen er ny i DK, at jeg blev tilbudt den rigtige hunkat nu. Min plan er at beholde Sophie vores første kat til hun dør:-)
Også for at kende linjerne, naturligvis, men mest fordi jeg i virkeligheden er alt for blødhjertet til dette eventyr:-)

MVH Helle

Tak for jeres svar og indput:tak: Jeg tror jeg vil starte ud med en kælekat. Mine to hittemisser er kun 12-13 uger nu, vil det være bedst at købe nr. 3 killing nu, eller kan jeg godt vente til mine er voksne ? De skal steriliseres er planen, men der er vel meget forskel på hvordan voksne katte reagere overfor en ny killing…

Du kan godt vente med at købe killing til senere - killinger bliver som regel altid taget godt imod:-)

Jeg vil så også anbefale dig allerede nu at besøge nogle forskellige opdrættere. Det kan hjælpe dig meget på sigt at havde været opsøgende og nysgerrig