Ikke mælk nok & hjælp til farve

sikke noget hø
lyder til at du skal til at støtte.
så længe hun har lidt til dem kan du slippe uden om at skulle hjælpe til om natten, og det betyder meget for ens hverdag.
hvad har du at give med. min erfaring er at div sutteflasker er meget svære at bruge til de helt spæde. selv foretrækker jeg en sut som passer på engangssprøjterne, den har den helt rigtige form og størrelse til de små. samtidig har du helt præcist styr på hvad hver enkelt har fået.
http://www.squirrelsandmore.com/product/382/catac-st1-elongated-nipples.htm denne type
og det skal nok til at gå lidt stærkt så de ikke bliver dehydrerede.

hvis du mangler sutter, så har jeg dem her hos mig ( lige syd for århus. har ikke selv bil, men måske du kan hente eller en venlig sjæl vil bringe)

Jeg er allerede startet op med KMR. til lillepigen brugte jeg en engangssprøjte, og til drengene en sutteflaske Fra RC.
Jeg har også en anden type sutteflaske, men den er aldeles ubrugelig.

Jeg har læst en del i andre tråde, for at finde råd og vejledning og tror de har vand i lungerne / lungebetændelse, men nu får vi se, hvad dyrlægen siger.

Hvis killingerne får mad fra dig, er du sikker på at de får noget.
Altså må der være en anden årsag til problemet.

Måske en infektion eller noget?
Er det hunkattens første kuld?

[quote=Jeanette;419268]
Jeg har læst en del i andre tråde, for at finde råd og vejledning og tror de har vand i lungerne / lungebetændelse, men nu får vi se, hvad dyrlægen siger.[/quote]

Det er normalt ikke fostervand i lungerne der giver problemer -men bakterier

Killingerne er sunde og raske, de skal bare have mere mad. Så de får nu flaske hver 3. time.

Det er starks værre med Meela, hun har livmoderbetændelse og har fået væske, pennecilin og smertestillen.
Vi er lige kommet hjem og hun virker meget stresset og urolig lige nu.

[quote=Jeanette;419383]Killingerne er sunde og raske, de skal bare have mere mad. Så de får nu flaske hver 3. time.

Det er starks værre med Meela, hun har livmoderbetændelse og har fået væske, pennecilin og smertestillen.
Vi er lige kommet hjem og hun virker meget stresset og urolig lige nu.[/quote]

Øv da … men godt du fik hende tilset :slight_smile:
Lad os håbe det er derfor hun ikke har haft fuld mælkeproduktion.

:kryds: for at killingerne klarer den.

[quote=Jeanette;419383]Killingerne er sunde og raske, de skal bare have mere mad. Så de får nu flaske hver 3. time.

Det er starks værre med Meela, hun har livmoderbetændelse og har fået væske, pennecilin og smertestillen.
Vi er lige kommet hjem og hun virker meget stresset og urolig lige nu.[/quote]

Og du er sikker på at alle moderkager kom ud ved fødslen ? Har hun blødt mere end normalt ?

Håber alt løser sig nu :kryds:

[quote=Jeanette;419383]Killingerne er sunde og raske, de skal bare have mere mad. Så de får nu flaske hver 3. time.

Det er starks værre med Meela, hun har livmoderbetændelse og har fået væske, pennecilin og smertestillen.
Vi er lige kommet hjem og hun virker meget stresset og urolig lige nu.[/quote]

Det er nok der problemet hele tiden har været. Er mormis syg sætter det sig også på mælkeproduktionen.

:kryds::kryds::kryds:

[quote=Chicabee;419497]Og du er sikker på at alle moderkager kom ud ved fødslen ? Har hun blødt mere end normalt ?

Håber alt løser sig nu :kryds:[/quote]

Hun blev både scannet og røngent fotograferet på dyrehospitalet, så jeg er sikker, men hun har livmoder betændelse og er i behandling.

SE, lige her ville jeg have sondefodret, og selvom jeg ikke på nogen måde kan dokumenterer det ville have gjort en forskel, SÅ er det min fulde overbevisning at lige her ville det kunne have gjort den forskel der skulle til.
NÅR man sondefodre får misling det præcise kvantum mad, og den skal ikke bruge energi på at spise…optimalt i min verden :ok:
De ER små JA, og især når man ved det er MCO’er, og derfor får jeg tanken de ikke måske har haft det optimalt i livmoderen af den ene eller anden grund. Fordi man har fået bebser før behøver det ikke betyde man får optimale bebser for eftertiden…sådan er der heller ikke i menneskeverdenen.
At give mormis en calchiuminjection er med til at understøtte mælkeproduktionen…blot et godt råd (der i den grad fungerer her) jeg har ALDRIG haft en mor uden mælk (JO, Mandalay fordi hun gik i løb fordi hun mente 1 barn ikke var værd at bruge tiden på…instinktivt var det), men det er en helt anden problematik for i naturen ville Qunigo så være død af sult, men igen her var jeg forskellen.

Den sørte dreng døde i nat, men han ville heller ikke rigtigt tage føde til sig igår. :rip: :ked:

De 2 andre sutter fint, både på flasken og hos Meela, den sidste døgn, har de taget 10 og 14 g. på.:thumbup:

hvornår skal jeg gå over til ren KMR ??

[quote=Jeanette;419765]Den sørte dreng døde i nat, men han ville heller ikke rigtigt tage føde til sig igår. :rip: :ked:

De 2 andre sutter fint, både på flasken og hos Meela, den sidste døgn, har de taget 10 og 14 g. på.:thumbup:

hvornår skal jeg gå over til ren KMR ??[/quote]

Åh nej da. :ked:

Men super godt at de 2 sidste tager på. :thumbup: Hvor mange gange fodrer du dem, og klarer de så resten selv hos Meela?

Ja jeg er nysgerrig, ved jo aldrig om man kan komme ud for noget lignende. :slight_smile:

[quote=KKH;419789]Åh nej da. :ked:

Men super godt at de 2 sidste tager på. :thumbup: Hvor mange gange fodrer du dem, og klarer de så resten selv hos Meela?[/quote]

Jeg fodre fast hver 3 time, dog ikke om natten. De dier også hos Meela og kun klare også rengøringen af dem.

Det kan jo ske for alle og vi kan jo lige så godt lære det vi kan fra andres erfaring.

[quote=Jeanette;419794]Jeg fodre fast hver 3 time, dog ikke om natten. De dier også hos Meela og kun klare også rengøringen af dem.

[/quote]

Du bør nok holde lidt igen med KMR’en og se hvad der så sker. Morkatten producerer mælk efter hvad der aftages - så det er lidt et skråplan at komme for meget på dem …

Du burde få oxytocin til henne.
Det kan hjelpe mammakatt veldig bra på 2 måter.
hun får tømt livmoren for en god del puss og det kan hjelpe melkeproduksjonen ytterlige i gang.
Men så klart skal hun også gå på antibiotika nå for å livmorbetennelsen behandlet.

Jeg fikk oxytocin med hjem etter keisersnitt også,men det var for å tømme eventuelt puss som måtte være igjen i livmoren den gang.

Tidligere fikk jeg via tips på min første orientaler om å gi oxytocin da hun ikke hadde fått melk på dag 6 etter fødsel. Akkurat på min katt fungerte det helt supert,og melken flommet :slight_smile:

3 sprøyter som man får av dyrlege og settes like under huden,hver 2. time,og kattungene må tutte samtidig om det er for melkens skyld.
Er det kun for pussets skyld i livmoren trenger jo ikke kattungene tutte.

Følg ekstra godt med på de små og lykke til.

[quote=Jeanette;419794]Jeg fodre fast hver 3 time, dog ikke om natten. De dier også hos Meela og kun klare også rengøringen af dem.
[/quote]

Tager de på hen over natten?
Hvis de ikke taber sig, ville jeg stoppe med KMR, for at øge hendes mælkeproduktion.
Vej dem fx morgen og aften og se, hvordan det går - så kan du altid skride ind, hvis de taber sig meget.

Jeg synes faktisk de har svært ved at tage på af KMR - modermælken er langt bedre.

Jeg vil prøve at høre dyrlægen til oxytocin

De har tabt sig 2g. i løbet af natten.

Jeg vejer dem flere gange i løbet af dagen. De første dage har de fået ½KMR og ½ vand. I dag er det 3/4KMR og 1/3 vand.

Da de er født om aftnen er det den jeg holder mig til som det daglige vægtstigning og den ser således ud for dem begge.

  1. fødselsvægt 76g. -1. døgn 76g. 2. døgn - 78g. - 3. døgn 88g. - kl. 9.10 i dag 86g. - kl. 13.36 88g.
  2. fødselsvægt 106g. -1. døgn 112g. 2. døgn - 114g. - 3. døgn 134g. - kl. 9.10 i dag 132g. - kl. 13.36 136g.

Måake du skulle bede om at få noget antibiotika til de killinger - håber ikke det er for sent.

Det er lidt svært når de vejes så meget - du ved jo ikke om morkatten lige har “pottet” dem eller de er fyldte.

Killingerne blev også undesøgt igår, for jeg ville være sikker på de ikke havde lungebetændelse eller andet, hvis de skulle til en amme.
De har da taget henholdsvis 10g og 20g på det sidste døgn.

Men jeg vil da gerne have en nærmere forklaring på, hvorfor du mener de skal have en pennicilin kur, da det jo er vigtigt at have noget konkret at fortælle dyrlægen.

Det er aftenvejningen jeg lægger mest vægt på, da det jo er den daglige vejning, der noteres i deres bog. De andre er bare for at se om der sker noget og for at lære lidt.

Det er vel også en daglig vejning der fortæller om de får mad nok ??