Ikke mere Zylkene her

Nu dropper jeg altså at give kattene Zylkene.
Prøvede først for 1 - 1½ mdr siden da Zuma har det med at jagte/angribe Perle en gang imellem. Det er på nøjagtig samme måde som Feline i tidernes morgen havde det med at angribe Coco. Dengang havde jeg besøg af adfærdsterapeut Maiken som sagde at det slet ikke var alvortligt da Feline og Coco ikke var bange for hinanden og sagtens kunne være i samme rum og ligge nær hinanden og sove. Sådan er det med Perle og Zuma og har været det et godt stykke tid. Så prøvede med Zylkene, hvilket resulterede i at de så skiftedes til at angribe hinanden. Det er mest når de er i løbegården og den ene ligger op til leg og den anden så "overreagerer " ved at angribe, det kan også være helt umotiveret hvis den ene ligger og hviler. Nå stoppede med Zylkene og det var igen mest Zuma der angreb Perle. Ville så lige give det et forsøg mere og startede på Zylkene igen for en lille uges tid siden. Nu er det igen Perle og Zuma der skiftes til at angribe hinanden, MEN nu har Zuma også set sig gal på Shrek på 5 mdr som ellers var hans bedste lege og sove kammerat :brist:. Så nu stopper jeg med Zylkene og prøver det ikke igen. Kan jeg forvente at Zuma og Shrek igen bliver bedste venner ?? Klikkertræning af Perle og Zuma hjalp lidt i starten, det virkede ihvertfald til at overfaldene ikke var hver dag så, men den virkning gik desværre hurtigt over.
Gode råd og ideer modtages med glæde.

Ikke alvorligt? Katte der slås i visse situationer kan sagtens sove i ske i andre - det må da være op til ejeren at vurdere om et problem er alvorligt… Men ok. Jeg har ikke set dem.

Der er masser af ting du kan gøre, jeg holdt tre timers foredrag for nogle uger siden om det emne. Jeg kan ikke koge det ned til et svar til dig her. Desuden skal man se kattene for at levere de rette redskaber - i hvert tilfælde når man er mig

Men der findes mange redskaber, som jeg ud fra dette slet ikke kan se, at du har fået/forsøgt.

MVH

Altså jeg syntes der er alvorligt, jeg tror Maiken med sin udtalelse dengang betød at de var ikke uvenner altså viste agressiv opførelse overfor hinanden på en måde der gjorde de ikke kunne bo sammen - jeg tror egentlig godt du ved hvad jeg mener Helle.
Da jeg i sin tid skrev om problemet med Perle og Zuma med dig, skrev du at jeg skulle skille dem ad hurtigst muligt uden skæld ud - det prøver vi også på det er bare svært når det for det meste sker i løbegården og vi skal derud først.
Men har du eller andre gode råd modtages de som sagt gerne.

Og det er ikke fordi jeg ikke vil have en adfærdsterapeut til at se på kattene, men syntes det er lidt svært når “angrebene” ikke sker hver dag.

Jeg kritiserer ikke Maiken - hun er en af mine gamle lærere :slight_smile:

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med at angrebene ikke sker hver dag? Jeg har adfærdsbehandlet mange aggressive katte - faktisk er det uden sammenligning dem jeg har flest af - men jeg har aldrig haft behov for at se et eneste angreb…

Der er ingen grund til at udsætte dyrene for det, når man sagtens kan løse det uden.
Eller sagtens og sagtens. Som alt andet afhænger det af ejers indsats og de redskaber, der formidles, naturligvis.

Jeg plejer rundhåndet at henvise, men der er få, der arbejder med katte i DK, og jeg kender ikke lige umiddelbart til andre fra Fyn. Maiken er vist efterhånden skiftet til hunde som Marianne T. også er… desværre, men Maiken er mit bedste bud på kvalificeret hjælp.
Også fordi hun har set dem en gang, så kan hun måske rådgive per mail eller telefon denne gang uden at se dem igen?

Blot en tanke - det er jo dit valg naturligvis. Normalt er opfølgninger fx helt gratis hos mig og en fast del af pakken - hvordan min kollegaer gør det ved jeg ikke. Jeg er tit mere idealitisk og derfor også mere fattig end dem måske? hm… LOL :slight_smile:

Jeg kan naturligvis sagtens huske dem - men grunden til at du ikke ser mig skrive det her før dig er min tavshedspligt, som også omhandler mails, teelfonopkald og henvisninger:) - Men du kan altid sende mig en mail - det er klart. Selvom jeg stadig synes du får mest ud af at snakke med en, der har set dem… Det skal jo helst være et individuelt program tilpasset ejer og kat og det er svært uden at møde individerne bag - det samme gælder det faktum at jeg som etolog er uddannet i at observere direkte …

Held og lykke med at løse det

MVH

Maiken har ikke set Zuma og Perle, da hun var her år tilbage skulle vi lave et indslag til bladet TÆNK og der var det Feline og Coco der havde problemer, dengang havde vi slet ikke Zuma. Det problem blev så løst da Coco desværre dødede tidligere i år.
Jeg vil prøve at lidt mere til den med klikkertræningen - vi aktiverer dem kun ved leg og ved at kaste mad i løbegården de så kan bruge lang tid på at søge efter - det er der ingen der bliver uvenner over.
Skal jeg kun klikkertræne Zuma ?? eller skal jeg klikkertræne både Zuma og Perle ?? er 2 x 5-10min til hver kat nok pr dag ??

Ja det husker jeg godt.

Jeg tror du skal ind aktivt og genindlære en ny rolig adfærd mellem dem - jeg har lært meget siden Coco, og jeg ville nok anbefale dig nogle andre redskaber lige for en start. Herefter er klikkertræning naturligvis en super aktivering.

Men jeg ville gå ind direkte og ændre deres følelser ved synet af hinanden. Vha mad, der kickstarter fordøjelsen og dermed automatisk skaber en følelse af ro og veltilpashed i dyret, som overføres til det dyret ser eller høre eller lugter imens fx den anden kat.

Jeg har lige sendt en ejer to af øvelserne herinde, som normalt er yderst virksomme ved aggressivitet, dog i anden anledning i dette tilfælde heldigvis. Jeg PBer dig dem lige

MVH

[quote=lenschow;463254]Ja det husker jeg godt.

Jeg tror du skal ind aktivt og genindlære en ny rolig adfærd mellem dem - jeg har lært meget siden Coco, og jeg ville nok anbefale dig nogle andre redskaber lige for en start. Herefter er klikkertræning naturligvis en super aktivering.

Men jeg ville gå ind direkte og ændre deres følelser ved synet af hinanden. Vha mad, der kickstarter fordøjelsen og dermed automatisk skaber en følelse af ro og veltilpashed i dyret, som overføres til det dyret ser eller høre eller lugter imens fx den anden kat.

Jeg har lige sendt en ejer to af øvelserne herinde, som normalt er yderst virksomme ved aggressivitet, dog i anden anledning i dette tilfælde heldigvis. Jeg PBer dig dem lige

MVH[/quote]

Helle, kunne jeg lokke dig til at sende de to øvelser til mig også? Det er ikke akut herhjemme, men noget træning ville bestemt ikke gøre noget.

Joh naturligvis - bare I husker, at jeg ikke har set kattene, og I derfor selv skal vurdere løbende om dette er løsningen hos jer eller om årsagen er en anden - herunder sygdom.

Jeg kan ikke understrege nok at 9 ud af 10 af de katte grupper jeg besøger, hvor dyrene slås er årsagen sygdom.

Nogle gange er disse to øvelser brugbare, nogle gange skal der andre til - der findes som sådan ikke generelle øvelser, men jeg vil gerne sende dig dem, så kan du selv se om du opnår en virkning.

Endelig skal der hele tiden foregå en vurdering af om det er forsvarligt at fortsætte med at forsøge at træne det væk - husk hele tiden kattens tarv først…

Jeg sender dig det lige

MVH Helle

MVH

[quote=lenschow;463747]Joh naturligvis - bare I husker, at jeg ikke har set kattene, og I derfor selv skal vurdere løbende om dette er løsningen hos jer eller om årsagen er en anden - herunder sygdom.

Jeg kan ikke understrege nok at 9 ud af 10 af de katte grupper jeg besøger, hvor dyrene slås er årsagen sygdom.

Nogle gange er disse to øvelser brugbare, nogle gange skal der andre til - der findes som sådan ikke generelle øvelser, men jeg vil gerne sende dig dem, så kan du selv se om du opnår en virkning.

Endelig skal der hele tiden foregå en vurdering af om det er forsvarligt at fortsætte med at forsøge at træne det væk - husk hele tiden kattens tarv først…

Jeg sender dig det lige

MVH Helle

MVH[/quote]

Jeg skal nok tage Freja til dyrlægen på et tidspunkt. Må jo sikre mig, at det ikk er hende, der er syg/har ondt.
Hun er jo overvægtig og sover ret meget. Bernie har tandkødsbetændelse, men han kan sagtens spise og er ret sikker på, at han ikke har ondt, for han har lige spist et kyllingelår på 5 min. :tihi: