Ildelugtende afføring

Hej alle!

Min kat skal passes i næste uge, og jeg er så begyndt at vænne ham til deres foder. Han har tidligere døjet med “dårlig mave” i meget lang tid. Med dårlig mave mener jeg afføring der lugter, og så er det allersidste der kommer ud af ham lidt tyndt i det. Men resten ser normalt ud.

De sidste par måneder har maven været 100% i orden, men nu hvor jeg stille og roligt prøver at tilvænne ham nyt foder, er det gået galt igen. Hans afføring er blevet ekstremt ildelugtende (men stadig fast), og selvom jeg har vinduet i badeværelset fuldt åbent, stinker der stadig lang tid efter.

Katten er slet ikke syg. Drikker og spiser normalt, og er lige så aktiv som altid. Så jeg tænker lidt at det må være foderet. Hvad tror I? :?

Kan sige at han normalt bliver foderet med RC Digestive Comfort, og jeg prøver så at vænne ham over på Arion. Det er ikke noget problem at give ham hans normale foder med og lade alle kattene få det dér hvor han skal passes, men jeg undrer mig bare over hvad hulen der er i vejen. Har tænkt mig at tage fat i dyrlægen, men hvis nu nogen her havde prøvet noget lignende, ville det jo være fantastisk :slight_smile:

Jeg tror, at nogle katte bare har sarte maver. Det lyder, som om det kunne være tilfældet med din, og RC Digestive Comfort er jo netop beregnet på sarte maver. Hvis han trives fint på RC, så ville jeg ikke begynde at lave om på det, men bare acceptere, at det er det foder, han er nødt til at have, og så finde ud af noget med det sted, han skal passes.

Men derfor er det da altid en god idé at tjekke med dyrlægen, hvis katten ikke er helt 100%.

det er helt normalt… foderskifte betyder ofte en ændring i tarmflora (og muligvis også enzymproduktion jf min dyrlæge) og det giver ildelugtende bæ… nogle gange virkelig ildelugtende, og det påvirker fastheden i bæen indtil at alting er stabilt igen

så hvis den i øvrigt er nogenlunde fast, så tyder det på at maden optages korrekt og at tarmfloraen er ved at gen-stabilisere sig og så er der ikke umiddelbart grund til bekymring

derudover så er kvalitetsfoder ofte noget der producerer meget lugtende bæ… det højere indhold af proteiner giver bare… øv-bæ

hvis katten er glad, legesyg, spiser og drikker normalt - så er der umiddelbart ikke noget i vejen :slight_smile:

Så jeg kan håbe på lugten forsvinder, når tarmfloraen er helt normal igen?

Kan jeg hjælpe det på vej ved at give ham lidt A38 og torskerogn?
Det hjalp på maven i vinters, hvor han fik medicin :slight_smile:

[QUOTE=MichellaOliver;883358]Så jeg kan håbe på lugten forsvinder, når tarmfloraen er helt normal igen?

Kan jeg hjælpe det på vej ved at give ham lidt A38 og torskerogn?
Det hjalp på maven i vinters, hvor han fik medicin :)[/QUOTE]

A38 er altid godt :slight_smile: men du kan ikke regne med at lugten forsvinder - men du kan håbe :slight_smile: