Immunstyrkende tiltag søges

Hejsa

Jeg har for første gang i mit liv som opdrætter fået en svag killing. Dvs jeg har mistet killinger få dage gamle, i fødslen, 2 på 3 uger, men alle har været sådan, at de har været pludselig syge og så er det gået straks over med medicins behandlingl, eller som I de 2 dødsfald døde inden dyrlægen nåede frem eller vi til ham (få timers sygdom - den ene pga en byld under huden formodentlig der sprang og derved blodforgiftning).

Men jeg har lille Zigurd, som har været syg siden ca 1½ uge gammel…14 dage tog han bare ikke ordentlig på men dyrlægen mente, som jeg, at det formodentlig var pga en virkelig stresset mor (troede vi)og hun slæbte rundt på dem konstant…den anden killing tog heller ikke så vild på - og ingen af dem viste tegn på sygdom overhovedet andet end manglende vægtøgning hos Zigurd…så fik han pludselig dårlig mave en torsdag aften (en gang hvor han sked UD over det hele) og så var det det…men dyrlægen blev ingen indtaget, og denne gang kunne dyrlægen jo konstatere, at noget “var der jo” med den lille mand…som stadig ikke var påvirket i humor eller noget…det har han på intet tidspukt være, bort set fra, at han er tilbage i adfærd og “lidt sky” af sig - men det tro da pokker med 5 ugers slæben rundt af sin mor, som samtidig er ekstrem hys overfor de andre katte - og det plejer hun ikke at være…

Anyway Zigurd fik binyre og antibiotika i 5 dage og måtte have en kur mere efter 10 dage igen…for så tager han på i den periode, og dyrlægen mener det er virus betinget, formodentlig fra 3 katte jeg har fået i januar, og som sundhedsmæssigt ikke var i topform desværre.

MEN Zigurd er nu blevet snottet ( har heller ikke prøvet det før andet 1 enkelt dag) og tænker jo det er en luftvejsinfektion nu…men han er stadig ikke sløv. Men tager bare så lang tid at komme over det, og tager jo så heller ikke på imens…

Jeg er blevet anbefalet Immunocare af min dejlig veninde, og vil prøve det til ham, såfremt ikke andre har nogle gode forslag til at øge hans immunforsvar.

PS han blev 1. gangs vaccineret som 8½ uge og er nu 10½ uge Purevax [FONT=Times New Roman]
[FONT=Comic Sans MS]RCPCh, som jeg har brugt uden udfordringer siden den kom på markedet

glæder mig til at høre hvad du kan tænke, der kunne øge troldens immunforsvar. Han er et lille “skravl” på 670 gram som 10½ uge…normalt ligger ´moderens killinger på ca. 800 til 950 gram i den alder, så det er ikke fordi han er vanvittig bag ud i vægt men ser så skravlet ud af den hårde medfart han har fået.

takker skal du have fordi du nåede hertil

Heidi og lille Zigurd
[/FONT][/FONT]

[QUOTE=Con Meo;871613]
MEN Zigurd er nu blevet snottet ( har heller ikke prøvet det før andet 1 enkelt dag) og tænker jo det er en luftvejsinfektion nu…men han er stadig ikke sløv. Men tager bare så lang tid at komme over det, og tager jo så heller ikke på imens…

PS han blev 1. gangs vaccineret som 8½ uge og er nu 10½ uge Purevax
[FONT=Times New Roman][FONT=Comic Sans MS]RCPCh, som jeg har brugt uden udfordringer siden den kom på markedet[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]

[/FONT]
[/FONT][/QUOTE]

Jeg falder over de to afsnit i dit indlæg, for det passer altså lidt for godt med mine erfaringer med Purevax og så tidsrummet fra vaccinen er sat og til nu. Af samme grund bruger vi ikke den vaccine, ikke alle tåler den lige godt, og bruger jeg den på mine killinger (sådan var det i al fald for år tilbage da dyrlægen mente det var den vi skulle bruge) så har jeg netop snottede killinger de to uger efter vaccinen er sat.

Jeg ville klart vælge en anden til Zigurd, og så ellers klø på med Immunocare for at styrke ham. Held og lykke :slight_smile:

ja hans snot kan måske skyldes det nu, men jeg har altid haft en dårlig killing efter purevax før, og det har jo heller ikke noget med hans forhistorie at gøre - fra 0 til 8½ uge gammel. Jeg ved ikke om jeg måske har fået ca. 150 vacciner med purevaxen, så den har jeg KUN god erfaring med

men ellers tak Pia

Heidi

Det er ikke ukendt at Chlamydia vaccinen virker modsat af hvad den skal - hvorfor bruger du den? har du Chlamydia i katteriet? det ses uhyre sjældent i vore dage - og den holder jo heller ikke særlig længe

Immunforsvaret sidder jo i maven og tarmsystemet…kan den lille fyr simpelthen have besvær med at optage vitaminer og mineraler korrekt pga umodent tarmsystem ?

Vi har fået vaccineret alle kuld med Purevax…og er så glade for den. Aldrig får vi reaktioner på den, så jeg køber ikke at det er vaccinen´s skyld han er lidt snottet - men at vaccinen har dykket hans immunforsvar. Kunne I ikke overveje at forsøge med langtidsbehandling 3 uger antibiotika ?

Lis, hvorfor den er med clam…fordi det er den dyrlægen har, og jeg ikke har frabedt den. Og så har jeg,som jeg skrev aldrig haft en syg/svækket killing efter vacciner med Purevax, uanset hvilken der er blevet brugt. Så jeg er enig med Camilla, at han har fået reaktion pga. svækket immun…og ja skulle vi have tænkt os virkelig om, så har jeg aldrig tidligere haft en svækket killing over andet et par dage, og derfor havde det ikke være nødvendigt at give ZIgurd mere end nødvendigt - men clamydiafrit katteri aner jeg ikke om jeg har ;O) for det kan jo ligge latent, men bøvler ikke med syge katte normalt. HELDGIVIS

Har tænkt det samme Camilla, at høre om en Ronoxankur ville være smart - ihvertfald i forhold til luftvejsinfektionen - men aner ikke om der findes noget medicin, der dækker hele vejen rundt - er ikke så befærdet i medicin til katte, heldigvis kan jeg så sige…

Men træls syntes jeg det er

ANdre bud på immunopbyggende medicin?

Hilsen Heidi

Jeg ville nøje genoverveje om han skal have endnu en antibiotikakur - han har haft rigeligt i sin unge alder.

Jeg bliver altid spurgt hvilken vaccine jeg vil have til mine dyr - jeg er sikkert bare forvænt. Og Purevax er et fravalg her - og jeg har aldrig, og jeg mener aldrig haft en svækket killing efter vaccinering.

Og så er det nu sådan Heidi at alt kan gå godt i lang tid - så gør det det ikke mere. Siger ikke det er sådan - kun det er en mulighed

Vi tager jo altid valg og fravalg. Jeg har været lige så glad for FeloCell, som jeg mener du bruger - men efter en lang snak med Steensborg da Purevaxen kom, så valgte jeg denne. Han havde også kun gode erfaringer med produktet dengang. Men fedt vi har flere muligheder at vælge imellem - det skal vi bare være taknemmelige for.

Jeg forstår ikke Lis, hvad du mener med citat: " Og så er det nu sådan Heidi at alt kan gå godt i lang tid - så gør det det ikke mere. Siger ikke det er sådan - kun det er en mulighed "?

Hilsen Heidi

[QUOTE=Con Meo;873710]Vi tager jo altid valg og fravalg. Jeg har været lige så glad for FeloCell, som jeg mener du bruger - men efter en lang snak med Steensborg da Purevaxen kom, så valgte jeg denne. Han havde også kun gode erfaringer med produktet dengang. Men fedt vi har flere muligheder at vælge imellem - det skal vi bare være taknemmelige for.

Jeg forstår ikke Lis, hvad du mener med citat: " Og så er det nu sådan Heidi at alt kan gå godt i lang tid - så gør det det ikke mere. Siger ikke det er sådan - kun det er en mulighed "?

Hilsen Heidi[/QUOTE]

Er det svært at forstå? Er det ikke gået godt i lang tid - og nu er det mindre godt? ellers forstår jeg ikke din tråd

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;873759]Er det svært at forstå? Er det ikke gået godt i lang tid - og nu er det mindre godt? ellers forstår jeg ikke din tråd[/QUOTE] åhhh på den måde… tænker ikke, at Zigurds vaccination kan sammenlignes med vores andre killinger, idet jeg aldrig tidligere har haft syge killinger andet et par dage - Zigurd har kæmpet længere og været på 2 x medicin - og hele tiden været lille siden han blev syg…så jeg forbinder slet slet ikke hans svækkede immun med vaccinen, men hans dårlig immun FØR vaccinen, som så har givet ham snot…og forstsat en bette “skravl”… Men jeg tror ikke på, at det er noget jeg vil se igen, andet end jeg igen får en svækket killing - så selv om han var sund og rask flere uger før vaccinen, så er han jo ikke en killing i topform…tror jeg ville have set samme resultat uanset vaccine, men ved det jo ikke - har ingen erfaringer med syge killinger så længe - og jeg har trods alt opdrættet siden 96 med langt over 50 kuld bag mig…

Hilsen Heidi

Cefacure Vet - er en mild antibiotika, som man kan langtidsbehandle med, skånsom mod maven . Ronaxan ved jeg min dyrlæge ikke er glad for til de små, som ikke har sat blivende tænder .

Immonecare skader vel ingen steder, så hvorfor ikke give ham det?

[QUOTE=Con Meo;871684]ja hans snot kan måske skyldes det nu, men jeg har altid haft en dårlig killing efter purevax før, og det har jo heller ikke noget med hans forhistorie at gøre - fra 0 til 8½ uge gammel. Jeg ved ikke om jeg måske har fået ca. 150 vacciner med purevaxen, så den har jeg KUN god erfaring med

men ellers tak Pia

Heidi[/QUOTE]

Jeg ville nu alligevel mene at valget af vaccine og hans forhistorie sagtens kan hænge sammen. Du skriver dyrlægen mener det er virusbetinget, og det sat sammen med tre nye katte som sundhedsmæssigt ikke var i top, får mig til at tænke, at du faktisk let kan have fået helt andre bakterie- og virusstammer indenfor, og at det sagtens kan gøre at netop Purevax er en mindre egnet vaccine.

Jeg har ingen problemer med de voksne katte i fht den vaccine, men i fht killinger var det absolut ikke egnet hos os. Om det er sådan i dag ved jeg ikke, men jeg er meget opmærksom på når jeg får nye katte og dermed ændrede vilkår, at vi kan komme ud for at skulle skifte til en anden og mere egnet. Lige nu er det Fel O Vac som er min foretrukne, men om det er den om et halvt år aner jeg ikke, det vil kun tiden og kattene vise.

Min dyrlæge har taget Purevax RCPCh ud af deres sortiment. Dette fordi det var dokumenteret, at for mange katte blev “syge” af vaccinen - dvs. for mange katte fik udbrud af Chlamydia.

Pia, der er to ting i det her som jeg ser det…Hans svækkede immun generelt, og så snotten som jo formodentlig er opstået pga vaccine, dvs. fordi han i forvejen var svækket…Den ene af kattene, som jeg har købt var syg på vej hjem i bilen - total snot overalt :O( …det viste sig, da jeg havde stoppet i transportkassen, at den slet ikke var vaccineret overhovedet - så jeg forventede ikke den ville være i topform…det var den så heller ikke … den havde mere eller mindre dårlig øjne hele tiden - var så fri en en tid og så fik den 1 vaccine - og få dage efter var den helt sygdomsfri - og har været det siden - fik så 2. revaccinen og stadig intet …samme vaccine som Zigurd så her har den jo været ok

men ja ellers er jeg ikke itvivl om, at jeg har fået nye virusstammer ind ved hjemkøb af de katte. Nå men Zigurd er nu 11 uger gammel og en kampvægt på 696 gram…ikke Verdens største eller heller ikke mindst…men uff hvor ville jeg gerne kunne se fremtiden…

Hanne, dokumenteret at de bliver syge…dokumentation fra din dyrlæge eller en anden undersøgelse…tror nu stadig på, at når vores katte bliver syge efter vacciner, så er det hovedsagelig fordi de ikke har været i top eller generelt immunsvækkede… ellers så fatter jeg stadig ikke, hvorfor jeg aldrig har set syge vaccinekatte før.

NÅ men 2 immunstyrkende proukter har jeg hørt nu, og det er rigtitgt som JoJO skriver, at det jo ikke skader - men omvendt, så putter jeg ikke noget i mine dyr, som jeg ikke forventer vil hjælpe dig…

Er der slet ikke nogle af jer, som har erfaring med de 2 produkter?

Heidi

Jeg har en veninde som brugte samme vaccine og havde et par killinger, der faktisk igennem en periode skrantede derefter. De fik gentagne antibiotika, men først da de var igennem et forløb med zitromax igennem 10 dage var de ovre det. Måske det var en mulighed, mener heller ikke det er så hårdt for katten i svælg/mave som ronaxan kan være.

[QUOTE=Con Meo;874775]
Hanne, dokumenteret at de bliver syge…dokumentation fra din dyrlæge eller en anden undersøgelse…tror nu stadig på, at når vores katte bliver syge efter vacciner, så er det hovedsagelig fordi de ikke har været i top eller generelt immunsvækkede… ellers så fatter jeg stadig ikke, hvorfor jeg aldrig har set syge vaccinekatte før.
Heidi[/QUOTE]

Det er efterhånden lang tid siden, jeg fik oplysningen fra min dyrlæge, men jeg husker der blev sagt, at det var dokumenteret (ikke fra min egen dyrlæge, men via en undersøgelse), at for mange katte fik symptomer på chlamydia ved brug af Purevax RCPCh.

Derfor valgte min dyrlæge at tage vaccinen ud af deres sortiment.

[QUOTE=DK Lindvig;874787]Det er efterhånden lang tid siden, jeg fik oplysningen fra min dyrlæge, men jeg husker der blev sagt, at det var dokumenteret (ikke fra min egen dyrlæge, men via en undersøgelse), at for mange katte fik symptomer på chlamydia ved brug af Purevax RCPCh.

Derfor valgte min dyrlæge at tage vaccinen ud af deres sortiment.[/QUOTE]

Og vel dermed ikke sagt, at andre Purevax vacciner ikke sagtens kan fungere fint for nogen, f.eks. RCP. Når der skrives, at der altid bruges Purevax, så er det jo ikke helt ligegyldigt hvilken een, der tænkes på, når netop RCPCh er den ekstra problematiske.

Det er heller ikke uvæsentligt at calisi delen i Purevax er dræbt. Netop den del ser min dyrlæge en del af især efter udstilling af killinger