Import af kat med eksperimental stamtavle

Hvis man importerer en kat fra et andet forbund, som i det andet forbund har en eksperimental stamtavle (a la RIEX), skal man så ansøge Avlsrådet om tilladelse og udarbejde avlsprogram eller vil den “bare” blive overflyttet til en RIEX stamtavle?

Det andet forbund er et af dem, som FIFé normalt anerkender alt fra :slight_smile:

Hvis du på nogen måde er usikker, så send en kopi af stamtavlen til avlsrådet - de svarer som regel ret hurtigt via mail :slight_smile:

Det kommer helt an på, hvad der ligger i stamtavlen og om der evt. er fejl i farvekoder mv.
Men send en kopi til Avlsrådet som Mormor foreslår, så skal du nok få besked :slight_smile:

[QUOTE=Camischa;916372]Det kommer helt an på, hvad der ligger i stamtavlen og om der evt. er fejl i farvekoder mv.
Men send en kopi til Avlsrådet som Mormor foreslår, så skal du nok få besked :-)[/QUOTE]

Der er ingen tvivl om, at den vil få RIEX stamtavle, for stamtavlen er ganske simpelt ikke komplet :slight_smile: Så det er mere, om man skal lave - og have godkendt - et decideret udkrydsningsprogram for at kunne bruge en sådan kat :slight_smile: Eftersom det sikkert tager noget tid at få godkendt, kunne det være rart at vide det på forhånd (også uden stamtavlen).

Spørg i Avlsraadet. Et udkrydsningsprogram skal næsten garanteret godkendes.
Jeg venter paa stamtavle paa en import, hvor mormis er foundation, der er registreret i et IDP forbund paa baggrund af en oversat thailandsk stamtavle med 3 generationer.

[QUOTE=dkkorat;916396]Spørg i Avlsraadet. Et udkrydsningsprogram skal næsten garanteret godkendes.
Jeg venter paa stamtavle paa en import, hvor mormis er foundation, der er registreret i et IDP forbund paa baggrund af en oversat thailandsk stamtavle med 3 generationer.[/QUOTE]

Skal du så lave et udkrydsningsprogram for at bruge den kat eller kan du “nøjes” med en RIEX stamtavle? Jeg er godt klar over, at hvis der skal laves et udkrydsningsprogram, så skal det godkendes - spørgsmålet er bare, om det er nødvendigt?

Mette - send en mail til Avlsrådet og spørg dem, selvfølgelig med lidt mere uddybende info om de bagvedliggende katte. De er altså de eneste, der kan svare på dit spørgsmål :slight_smile:

Det kommer jo an på katten - så det er kun avlsrådet, der kan besvare spørgsmålet efter de har set stamtavlen.

Det giver ikke mening for mig, hvis der skal laves et udkrydsningsprogram på resultatet af et udkrydsningsprogram - men nu er det heller ikke alle regler i alle forbund, der giver mening for mig :wink:

Men jeg kan regne ud, at jeg må tøjle min nysgerrighed et stykke tid endnu.

[QUOTE=Temple Bar;916693]Det giver ikke mening for mig, hvis der skal laves et udkrydsningsprogram på resultatet af et udkrydsningsprogram - men nu er det heller ikke alle regler i alle forbund, der giver mening for mig :wink:

Men jeg kan regne ud, at jeg må tøjle min nysgerrighed et stykke tid endnu.[/QUOTE]

Og det er da heller ikke sikkert, at der skal det … men i øvrigt, så er et godkendt udkrydsningsprogram i et andet forbund (og endda bare i et andet FIFe-land) jo ikke nogen garanti for, at det bliver godkendt i FD!
Det er muligt det ikke giver mening for dig, men det afhænger jo altså helt konkret af hvad der er krydset med, hvor mange generationer der er gået, om stamtavlen i øvrigt er genetisk korrekt osv. osv. - og det er KUN Avlsrådet, der kan give et fornuftigt svar på, hvordan du skal forholde dig :slight_smile:

Tak, jeg har skam forstået det efter nu at have fået det at vide 5 gange :slight_smile: Det kunne dog være, at f.eks. Camilla, der trods alt har arbejdet en del med halve og kvarte stamtavler, kunne fortælle, hvordan det havde været i hendes tilfælde :slight_smile:

Jeg har endnu ikke fået anderkendt et udkrydsningsprogram, da de thailandske importer, jeg har gjort brug af, ikke er blevet anset for at være udkrydsninger - de har alle været godkendte som Korater, da de har haft mindst 3 registrerede generationer (dog uden vestligt anderkendte farvekoder osv).

Jeg har kun haft en enkelt importsag i Avlsraadet. Denne kats mor er thailandsk import registreret i Neocat. Da jeg kunne fremvise thailandsk og oversat stamtavle og diverse papirer fra Thailand Cat Centre (kattens “opdraetter”), vil min import blive registreret i RIEX, ganske som forventet.

[QUOTE=Temple Bar;916333]Hvis man importerer en kat fra et andet forbund, som i det andet forbund har en eksperimental stamtavle (a la RIEX), skal man så ansøge Avlsrådet om tilladelse og udarbejde avlsprogram eller vil den “bare” blive overflyttet til en RIEX stamtavle?

Det andet forbund er et af dem, som FIFé normalt anerkender alt fra :)[/QUOTE]
Sandsynligvis vil den bare blive registreret som RIEX - grundlæggende betyder RIEX jo bare at der ligger en ikke anerkendt race eller farve længere ude i stamtavlen, og hvis ellers spillereglerne er fulgt i oprindelseslandet, så vil der normalt ikke være nogen ko på isen. Der hvor køerne kommer på glatis er når man fx. Parrer 2 racer som ikke umiddelbart er et godkendt udkryds, og afkommet så ikke registreres korrekt som fx. XLH eller XSH, men derimod med det samme som en given race. Hvis man gør det skal det fremgå af stambogsnummeret, at katten er reregistreret (efter at være fremstillet i klasse 13b). Men hvorfor er denne her kat på RIEX? I princippet kan man ud fra avls- og registreringsreglerne selv se, om en kat har orden i papirerne - det er disse regler avlsrådet læner sig op ad, men der kan godt være situationer hvor tungen virkelig skal holdes lige i munden for at kunne gennemskue det :slight_smile:
VH
Susanne (tidligere “avlsrod”)

[QUOTE=Susanne W;916784]Sandsynligvis vil den bare blive registreret som RIEX - grundlæggende betyder RIEX jo bare at der ligger en ikke anerkendt race eller farve længere ude i stamtavlen, og hvis ellers spillereglerne er fulgt i oprindelseslandet, så vil der normalt ikke være nogen ko på isen. Der hvor køerne kommer på glatis er når man fx. Parrer 2 racer som ikke umiddelbart er et godkendt udkryds, og afkommet så ikke registreres korrekt som fx. XLH eller XSH, men derimod med det samme som en given race. Hvis man gør det skal det fremgå af stambogsnummeret, at katten er reregistreret (efter at være fremstillet i klasse 13b). Men hvorfor er denne her kat på RIEX? I princippet kan man ud fra avls- og registreringsreglerne selv se, om en kat har orden i papirerne - det er disse regler avlsrådet læner sig op ad, men der kan godt være situationer hvor tungen virkelig skal holdes lige i munden for at kunne gennemskue det :slight_smile:
[/QUOTE]

Tak :slight_smile: Jeg regnede også med, at det ville være nogenlunde sådan, det ville være :slight_smile:

Dit spørgsmål vil jeg vente med at svare på, til der kommer noget mere konkret på bordet, men der er en særdeles god årsag til, at den vil være på en RIEX-lignende stamtavle :slight_smile:

En lille opdatering:

Det bliver (desværre) ikke relevant for mig at kontakte Avlsrådet eller nogen anden i denne anledning :frowning:

Samme morgen, som jeg startede denne tråd, havde jeg modtaget en besked på Facebook, der groft sagt gik ud på, om jeg var interesseret i at “put your money where your mouth is”, idet jeg blev tilbud en killing efter Mod Daengs sidste kuld. Mod Daeng kan man læse om her: http://moddaengjourney.blogspot.dk/

Men kuldet er nu født og fordi statistik er, hvad statistik nu én gang er - nemlig noget nær ubrugeligt i praksis - så fik hun én brun burmeser og 5 mink tonkanesere… Men jeg var da velkommen til en af tonkaneserne, hvis jeg var interesseret :slight_smile: Det har jeg så sagt nej tak til, da det ville lægge en ekstra dimension på, som jeg ikke lige kan overskue pt.