Indavl

Inspireret af en anden tråd, vil jeg spørge her:

Det er mit indtryk, at der ikke er meget indavl i katteverdenen. Er det korrekt?

Er der racer som bruger det bevidst? Hvis ja hvorfor?

Og hvad mener I om det?

MVH Helle

Jeg ved at nogle bruger Linie avl som også det så fint hedder i Birma. Jeg personligter modstander af det. Jeg bryder mig virkelig IKKE om det på nogen måde overhovede

Alt med måde - især hvis man ikke hvad man dopler op på.

Udavl alene er ingen garanti for at få sundt afkom.

Tja, for mig som ny er det svært at vurdere.

Jeg kender nogle der bruger det og nogle der ikke gør.
Om det er udbredt er svært at sige da det ikke er alle der er lige åbne omkring det.

Som jeg har forstået det af nogle garvede opdrættere er indavl ikke nødvendigvis dårligt, man skal bare vide hvad man gør og kende linjerne.

Som udgangpsunkt er jeg dog modstander af indavl og tror da de fleste har det sådan - det næste spørgsmål er så bare hvornår der er tale om indavl :stuck_out_tongue: Hvor høj må indavlskoefficienten være?

Men det forekommer i hvert fald :slight_smile:

Sine linieavl er når man selv gør det og indavl er når de andre gør det, det er to helt forskellige ting -tihi

-tihi-tihi-tihi-tihi-tihi -thumbs

Nej da, helt forkert fortolkning:-))

Linieavl er når det godt godt
Indavl når det går dårligt

se selv hvor svært opdræt er - ikke engang begreberne er der en fælles holdning om:-))

[quote=Lis Dahlstrøm;79763]Nej da, helt forkert fortolkning:-))

se selv hvor svært opdræt er - ikke engang begreberne er der en fælles holdning om:-))[/quote]

-tihi-tihi-tihi

[quote=Lis Dahlstrøm;79763]Nej da, helt forkert fortolkning:-))

se selv hvor svært opdræt er - ikke engang begreberne er der en fælles holdning om:-))[/quote]

-LOL-LOL-LOL Ja katteverdenen er ikke nem

Som jeg har forstået det, og som det osse er i hesteverdenen, og hvad jeg går ud fra, er samme betydning, uanset hvilket dyr man avler, er der forskel på linieavl og indavl…

Linieavl, hvis hunkatten bliver parret med sin morfar eller farfar.

Indavl, hvis hunkatten bliver parret med sin far.

Men ja, jeg kan godt tilslutte mig den der med:
Linieavl, hvis det går godt
Indavl, hvis det går skævt-tihi-tihi

Linieavl er at parre tilbage på linierne, at parre tilbage på linierne er indavl.
Så jeg kan fuldt ud tilslutte mig de to ovenstående og meget rammende beskrivelser:)
Marina

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;79763]Nej da, helt forkert fortolkning:-))

se selv hvor svært opdræt er - ikke engang begreberne er der en fælles holdning om:-))[/QUOTE]

Ej Lis altså, nu må du altså lige opføre dig ordenligt, jeg fik jo min øl galt i halsen, da jeg læste dit indlæg :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Nedenstående er et indlæg jeg skrev i forbindelse med en anden tråd om indavl herinde:

Indavl er for mig et værktøj i mit opdræt, lige som udavl er. Begge dele kan være godt og skidt, alt afhængigt af hvordan man bruger det.

For mig handler det om linjerne og kendskab til linjerne. Og den bedste måde at opnå et kendskab til hvad linjerne bærer på er indavl. Hvordan tror i kendskabet til jeres linjer er opnået? Ved at parre ud, ud og ud? Nej, det er opdaget ved at parre tæt.
Nogle gange får man et træls resultat, og så parrer man ikke tæt i de linjer mere, og viden om dette er en viden som alle der arbejder med linjen kan gøre nytte af.

Alle individer værer på en række rescessive sygdomme. Ved udavl på udavl kommer det sjældent til udtryk, og pludseligt kan en hel masse katte være bærer af sygdommene, og pludseligt popper sygdommen så op rigtigt mange steder når der er tilpas mange bærere.
Hvis der nu var parret tæt og man fik en viden om denne sygdom, så kunne man tage sine forholdsregler i avlen, og dermed sørge for at en hel race ikke pludseligt var gennemsyret af noget skidt.

Indavl siger noget om sandsynligheden for at man har 2 ens versioner af det samme gen, stammende fra det samme individ.
For at bevare en sund genpulje, skal der være en vis diversitet i genmassen, og bliver en meget stor del af generne ens, forsvinder diversiteten og vi oplever de direkte konsekvenser af indavl såsom dårligt imunforsvar, små kuld, ringe størrelse osv. også normalt kaldet indavlsdepression.
Vi skal meget højt op i indavl for at opnå dette. Det er tæt indavl i generation på generation på generation. Vi skal langt op over 30-40% for at finde disse konsekvenser.
Desuden kan det diskuteres hvor mange generationer man skal beregne indavlen over. Generne muterer en lille smule hele tiden, og mange undersøgelser indikerer at efter 9-12 generation kan man med rette tillade sig at formode at generne er muteret så meget at de ikke længere er ens, og dermed egentligt ikke bidrager til den reelle indavlsprocent.

Jeg fik for nyligt killinger fra denne kombination: http://www.pawpeds.com/db/?a=p&ids=3…e=iso&o=ajgrep
Som det tydeligt ses går den samme kat igen i 2. og i 3. generation. Det er ikke engang første gang jeg har parret tæt i disse linjer. Sidste år lavede jeg denne kombination: http://www.pawpeds.com/db/?a=p&v=fi&…e=iso&o=ajgrep hvor nogle af foundationkattene er de samme.
Jeg er heller ikke den eneste der har lavet tætte parringer i disse linjer. Og hvorfor er det gjort?
Jo jeg har været ude og købe en F3 hankat, fordi sibireren som race har en lille genpulje. Jeg har noget kendskab til hans linjer ud fra de oplysninger jeg har fra andre opdrættere, men jeg vil ikke bruge ham på linjer jeg ikke kender godt.
Den resterende viden må jeg selv finde ud af, og så må jeg jo igang med at arbejde med ham og den genmasse han har at tilbyde. Men hvordan skal jeg vide hvad han bidrager med hvis jeg ikke ved hvad de hunner jeg parrer ham med bidrager?

Det nemme som opdrætter at forholde sig til er de ting man kan teste for og de dominante ting. Det er alt det der ligger under overfladen som kræver engagement, arbejde og også indavl/udavl for at man finder ud af det hele.

Så har du drukket for meget øl:-))

Skal jeg nu have skylden, bare fordi du er uartig med dine indlæg ggggg

Øl… Var der nogen der nævnede øl… Ihh, jeg kunne godt bruge en ISkold Tuborg lige nu-tihi-tihi

Nej det ER svært det med linie/indavl.

Måske er ordet linieavl fremkommet, fordi det ikke lyder lige så “forbudt” som indavl…??

Bare en tanke…
Jeg er ikke opdrætter (Selvom det er en lille drøm jeg har)så jeg har ikke meget forstand på det… Kun tanker omkring det…

Nej egentlig ikke… det henviser til at der er sket avl inden for en linie af mere eller mindre nærtbeslægtede individer.
Linieavl kan sagtens være avl på (hold nu fast)
X + morfars søster = Y
Y + fars oldefars halvbror = Z
Z + halvfætter = A
A + X = B
(Eksemplet taget fra min ene hunds aner)

Indavl er snarere avl med dyr i lige opad- eller nedadgående linie, fx far og datter, mor og søn, søskende…

Red; Og nej tak… ingen øl her… men meget gerne et godt glas køligt hvidvin :slight_smile:

Jeg spørger i indavls tråden i stedet:)

Jeg har læst lidt på nettet om indavl, der faldt jeg over indavlsdepression.
Er der nogen af jer, der ved hvor hyppigt sådan noget optræder, og hvor tæt man skal på indavl for det forekommer?
Hvis det kan ske ved linieavl, er det så noget jer opdrætter som bruger linieavl tager højde for?

Synes nemlig ikke jeg kunne finde de vilde informationer om det:S

Endvidere; Nu ved jeg godt jeg måske giver katten menneskelige egenskaber, men hyppigt ses det jo at børn skabt via indavl har en lavere intelligens. Så hvis man nu sagde at fx bror / søster kat fik killinger - kunne kattene i princippet ikke have en lavere intelligens?

Eller er det helt hen i vejret?

Jeg ser i tråden at I kalder det for linieavl når det fx er en hunkat der bliver parret med sin morfar, men man regner det normalt for at være indavl, hvis krydsningen er tættere end 3x3. Er det så i virkeligheden ikke indavl med hunkat og morfar?

Jeg undskylder på forhånd hvis nogle af spørgsmålene er dumme - men min viden indenfor avl er ikke særlig stor endnu-upssa

Jeg ved at der i områder er huskatte der parrer så tæt at de til sist ender som rablende. Så skyder man hele bestanden - får fat i nogle nye - starter forfra.

det skal avles tæt i generationer for at få en indavlsdepression

Jeg ved godt, at man ikke kan/skal sammenligne dyr og mennesker, men jeg kan altså ikke godtage indavl.
Altså parringer mellem mor/søn, far/datter, søster/bror

barnebarn/bedstefar/bedstemor.

Så kan man bruge nok så mange forklaringer på, hvorfor man gør det - i mine øjne er og bliver det uestetisk!

:eek::eek::eek::eek::eek::eek: