Indavls procenter?

Leder som en gal, men kan ikke finde svarene:

Er der nogle herinde som kan hjælpe mig med reglerne for max indavlsprocent parringen mellem to stamtavle katte registreret i Felis Danica og to registreret i TICA.

Hvad er den øvre grænse?

Gerne links hvis nogle har dem…

MVH Helle

[quote=lenschow;334115]Leder som en gal, men kan ikke finde svarene:

Er der nogle herinde som kan hjælpe mig med reglerne for max indavlsprocent parringen mellem to stamtavle katte registreret i Felis Danica og to registreret i TICA.

Hvad er den øvre grænse?

Gerne links hvis nogle har dem…

MVH Helle[/quote]

Que? Reglerne? Max indavlsprocent i FD og i TICA?

No comprende. :confused:

Mener du at udregne det, eller?
Du kan vel parrer så tæt du vil - så vidt jeg ved er der ingen regler ang. indavl.

Så er det måske derfor jeg ikke kan finde det… SUK!

Er der så en uskreven regel for, hvad man blandt opdrættere regner for max grænsen ved en parring?

Jeg har udregnet dem, men savner viden om hvornår en parrings indavlsprocent regnes for for tæt og hvornår den er i orden - rent procentmæssig… Lige nu har jeg nogle tal, men ingen steder at sammenligne med…

Hos DKKs hunde er der sådan en øvre grænse, så troede kattene havde en også.

MVH

Nej, men der har været flere diskussioner om emner herinde. Den sidste er ikke så forfærdelig længe siden, tror jeg.

Hvor smart det er med indavl, afhænger jo i høj grad af kattene og den linie de kommer fra. Hvad er der af problemer i linien? Kender man arvegangen på problemerne? Osv.

Jeg har haft katte jeg turde lave høj indavl på - og andre, hvor jeg aldrig kunne drømme om at gøre det.

[quote=lenschow;334169]Så er det måske derfor jeg ikke kan finde det… SUK!

Er der så en uskreven regel for, hvad man blandt opdrættere regner for max grænsen ved en parring?

Jeg har udregnet dem, men savner viden om hvornår en parrings indavlsprocent regnes for for tæt og hvornår den er i orden - rent procentmæssig… Lige nu har jeg nogle tal, men ingen steder at sammenligne med…

Hos DKKs hunde er der sådan en øvre grænse, så troede kattene havde en også.

MVH[/quote]

Er det sådan noget her, du tænker på? http://pawpeds.com/MCO/mchs/articles/glossary_dk.html

Ja det er denne del jeg tænker på:

"The Indavlsprocent: Måler sandsynligheden for at to alleler er identiske grundet avl (autozygote). Det er en måling af antallet gener som er homozygote grundet slægtskabet mellem forældrene. Sagt på en anden måde: den procentvise sandsynlighed for at et givet gen er homozygot grundet slægtskab mellem forældrene. Så 100 % vil sige at katten er homozygot i alle gener. Det vil sige at for hvert gen katten har arvet fra sin mor, har den arvet et identisk gen fra sin far. Dette sker når faren og moren er nært beslægtet. En indavlsprocent på 0 % vil sige at ingen gener er homozygote fordi det ikke findes noget slægtskab mellem individerne. (Alligevel kan generne være homozygote grundet tilfældigheder). Hvis indavlsprocenten er 0 %, vil det sig at kattens forældre ikke er i slægt. Nogle eksempler:

•Når en kat bliver parret med søster/bror: 25 %
•Når en kat bliver parret med en forælder: 25 %
•Når en kat bliver parret med en halvsøster/halvbror: 12,5 %
•Når en kat bliver parret med en bedsteforælder: 12,5 %
•Når en kat bliver parret med en kusine/fætter: 6,25 %"

Her er een af de tråde som var. (Kan huske den fordi jeg oprettede den)

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=2756&highlight=rettesnore+indavl

[quote=Vivi_Fletcher;334170]Nej, men der har været flere diskussioner om emner herinde. Den sidste er ikke så forfærdelig længe siden, tror jeg.

Hvor smart det er med indavl, afhænger jo i høj grad af kattene og den linie de kommer fra. Hvad er der af problemer i linien? Kender man arvegangen på problemerne? Osv.

Jeg har haft katte jeg turde lave høj indavl på - og andre, hvor jeg aldrig kunne drømme om at gøre det.[/quote]

Jeg prøver lige at finde de tråde - tusind tak.

Hankattene er forslag stillet mig af en yderst erfaren udenlandsk SNO opdrætter med enorm kendskab til linjerne plus Fies linjer… Men jeg har hørt, at i UK ser visse opdrættere anderledes på indavl end de danske… Øv der ikke er en grænse…

Tak søger lige i trådene

MVH

[quote=lenschow;334175]Øv der ikke er en grænse…
[/quote]

Hvorfor vil du have en grænse?
Jeg vil da hellere selv sætte min grænse - ud fra hvad jeg kender til linien.

Min ærlige mening er, at en ny opdrætter som dig, med en helt ny race, ny linie og du kender ikke de opdrættere du har købt fra (og tro mig … du kender dem ikke ;-)) - så ville jeg forsøge at lave så lidt indavl som muligt.

Min holdning er, at man kun bør lave indavl på linier som man kender godt gennem flere generationer.

Helt enig - vi går også efter mindst mulig. Vores hun er en F3 kat - og hankattene er udvalgt af den engelske opdrætter ud fra hendes viden og erfaring om begge kattes linjer - vores er der en del vi ikke ved noget om pga foundation

Vi gik efter 0% men den engelske opdrætter siger, at det kan give større problemer end en mindre indavls procent, da hun ved, hvad disse 3 hanners linjer rummer, men ikke hvad hendes nye amerikanske han rummer, da han ikke er brugt andet end til et kuld indtil nu. Parret til en F3 kat som vores kan vi derfor stå med helt nye linjer - hvilket er godt, men også kan gå hen og blive skidt…

Giver det mening i jeres erfarne ører?

Jeg har enorm tillid til opdrætteren, og hun har også beskrevet hvordan vi - ved at beholde en killing fra denne parring og parre til en fjerde han hos hende, som hun også kender linjerne på, på sigt kan arbejde os hen på de 0 % - og samtidig kende linjerne bedre.

Men pga F3- foreslår hun dette i første omgang…

Uanset hvad vi vælger sker det ikke uden, at den opdrætter er inde over.

Vi har blot fået valget mellem denne procent eller 0 - ud fra disse argumenter om kendskab til linjerne eller ej…

Måske er jeg for tal fokuseret pga min uerfarenhed - det er jeg sikkert.
Jeg havde blot håbet der var en øvre grænse, for så var det jo så nemt at tage stilling til

I DKK er den grænse jeg søgte 12,5 % for hundene.

Mine tal er LANGT under det, men jeg havde stadig håbet på en rettesnor af en slags. Jeg må ind og vende det med englænderne igen igen

Tak fordi I delte jeres viden

MVH

Hos mennesker er det uskrevne fætter/kusine - og også en god tommelfinger regel hos andre dyr. Men man er selvfølgeligt nødt til at tage hensyn til linierne, som Vivi også beskriver så fint.

I hvor mange genrationer?

Igen, over hvor mange generationer regner du? Det findes naturligvis ingen rettesnor når det både er forskelligt fra linier til linier og fra race til race, hvad det “rigtige” er. Det kommer jo også an på hvad man har som formål med parringen.

Hvad er problemet i den linie din hunkat kommer fra? Hvilke problemer er der i hankattens linier? Hvor ofte er disse problemer set? Kender man arvelighed? Osv

Indavlsprocent er - for mig - noget der kommer i 2. række.

Og fortæller opdrætteren, at der ikke er nogen problemer i linierne kender vedkommende ikke linierne godt nok (eller er fuld af løgn).

Ja det har I helt ret i er relevante spørgsmål at tage op i stedet for at stirre sig blind på et tal… Jeg er ved at undersøge disse ting nu i de tre potentielle parringer.

Tusind tak

Nå men ville egentlig bare vide, hvad den øvre grænse var - da der ingen er, så må jeg gå andre veje. Så er der jo ingen grund til at sidde og lede efter det mere.

tak for opklaringen

MVH

Hej Helle

Godt du tager så et stort emne op.:slight_smile:

Der er jo i princippet ingen grænser for hvad du må… Men om du vil, det, syntes jeg, er det store spørgsmål.

Min filosofi er, at indavl ALDRIG er godt… Men i samme åndedræt vil jeg også sige, der er undtagelser fra reglen.

Min race er præget af visse problemer, og jeg tror mange af dem kan være indavls relaterede, fordi der er alle de restriktioner i avlen, som der er, så man begrænser genpuljen på den ene eller anden måde.

Det kommer jo også an på, hvordan du udregner din indavls procent.

Jeg har selv lavet en fejlparring (Øh d.v.s kattene gjorde det uden min tilladelse, som jo er noget. der kan ske en enkelt gang i et ethvert katteri)

Taqi “kom til” at parre sin halvsøster Viva. Hvis man kigger på en 3 generationers stamtavle på de killinger, vil indavls procenten være 12,5 %, slet ikke noget der er alarmerende i katteverdenen.

Men hvis man tager 10 generationer, har der yderligerlige været indavl, så kommer procenten altså op på 19 %.

Begge procenter ligger i mit univers ALT for højt.

Alligevel valgte jeg at bruge de tre killinger i avlen. Netop fordi der er nogle andre hensyn man vælger at tage. Som kvaliteter man gerne vil bevare, og som kun er indenfor rækkevidde i de linier.

Jeg parrede en af de killinger, Dali med Jeeval, og ved 3 generationer er der 0% indavl, som jo er rigtig fint, men går du 10 generationer ud er der 2,33 procent indavl.

Så det er ikke bare med at tale om indavl, for som ny opdrætter kan man jo nemt tro, at står der 0, så er det 0, men sådan er det altså bare ikke.

Jeg går altid (såvidt det er muligt, og det er det for det meste) mindst 10 generationer tilbage, og vurderer om det er det værd at lave sådan en parring. Set i forhold til feks. hvor mange af de katte, der er i tavlen, har givet gode kuld. Er der for meget af de typiske sia/osh sygdomme, der går igen ( og her igen er man afhængig af opdrætters ærlighed), og så naturligvis om kattene i linierne lever op til mit syn på hvordan, en sia/osh skal se ud eksteriør mæssigt.

Og det er sommetider et puslespil, når man som jeg gerne vil lave cinnamon korthår og gerne bicolour. For det ER de samme linier, der ligger bag mange af disse katte, og det ER en jungle, hvis man skal opfylde alle sine krav.
Men der er altså også opdrættere, der ikke aner, hvad der ligger bag deres katte ud over det, der står på stamtavlen. Og det syntes jeg er et problem.

Men Håber du får den helt rigtig vejledning. Søg al den information du kan få. Og jeg syntes da også godt, du kan tillade dig at selv lave noget arbejde, og ikke kun forholde dig til en “erfaren” opdrætter, som du iøvrigt har købt katten af. Der er vel andre end det ene menneske der har erfaring med din race. Så kan du jo sortere efterhånden.

Hilsen Birthe

ps. I er altså nødt til at få endnu en fra min tid som opdrætter af SH. En opdrætter solgte 4 hunde til den samme ejer. 3 af disse var, mærkeligt nok, beslægtede (og en for høj indavlsprocent)og havde epilepsi. Opdrætteren hævdede, at det nok var fodringen, det var galt med. Men ved nærmere undersøgelse var der rigtig mange hunde af de linier, der faktisk havde epilepsi. Bare for at sige at opdrættere sommetider fortrænger den viden, de/vi har om vores eget opdræt, men også at indavl nok kan have en faktor.

Tusind tak for dit indlæg - lige en lille rettelse: Den omtalte opdrætter har vi ikke købt katte ved:-)

Jeg syntes mht indavl pawpeds er super god, da jeg fik min hvide pige med blå øjne, da kan jeg jeg love dig for det blev studeret grundigt langt tilbage, og jeg mener lige på stående fod at kunne huske på moderen var hver 6 generation med blå øjne og på drengen vist hver 12 og vi kunne faktisk gå helt tilbage til omkring 1950’erne, så meget spændende, for havde tjekktet linierne langt bagud med dog ikke helt tilbage til 1950’erne.
Ligeledes har jeg talt en del med opdrætterne, så det er altså meget spændende…

Eneste minus synes jeg er, at ved visse katte - SNO i hvert tilfælde, for jeg har ikke kigget andre racer - så er det ikke alle generationer der er fyldt ud - ved nogle er det kun 1. generation der ligger og det kan jeg ikke bruge til en dyt…

Hvordan er det med Pawpeds - kan jeg lægge Fie derind som en hjælp for andre som vi samarbejder med? Skal jeg tilmelde mig et sted?