Indbrud i private hjem

Hvad er det for “mennesker” der bryder ind hos ældre/handicappede midt om natten :GRR:

Det var så lige en ekstra fødselsdagsgave til min mor natten til i går. 79 og velbekomme kl. 3.30 om natten vågnede hun ved at der stod en ved siden af hendes seng. Lyset var slukket så tyven stod med en lygte imens der blev rodet i skuffer. Tv fladskærm og en toilettaske blev stjålet. Heldigvis gjorde de ikke min mor noget. Hun mener der var 2.

De kom ind ved at hive nøgleboksen ud af muren og efterfølgende selv låse sig ind.

Modbydeligt, usselt og alt muligt grimt som jeg ikke vil skrive her.

grrrrrr :grrrierdumme::lynogtorden:

jane:pote:

Det er fordi det er “nemt”. Ældre mennesker er nemme ofre.

Jeg bliver så harm. Tænk hvis de brød ind et sted hvor de fik modstand? Så ville de jo tude hele vejen hjem til deres moar. Jeg bliver sådan en gammel sur dame, der slår igen, hvis nogen gør mig noget. Det håber jeg i hvert fald. Jeg er allerede en sur kælling i forvejen. :wink: :stuck_out_tongue:

Det er modbydeligt, ækelt og usselt - jeg håber din mor igen bliver tryg i eget hjem.

[QUOTE=jewel;1034434]Hvad er det for “mennesker” der bryder ind hos ældre/handicappede midt om natten :GRR:

Det var så lige en ekstra fødselsdagsgave til min mor natten til i går. 79 og velbekomme kl. 3.30 om natten vågnede hun ved at der stod en ved siden af hendes seng. Lyset var slukket så tyven stod med en lygte imens der blev rodet i skuffer. Tv fladskærm og en toilettaske blev stjålet. Heldigvis gjorde de ikke min mor noget. Hun mener der var 2.

De kom ind ved at hive nøgleboksen ud af muren og efterfølgende selv låse sig ind.

Modbydeligt, usselt og alt muligt grimt som jeg ikke vil skrive her.

grrrrrr :grrrierdumme::lynogtorden:

jane:pote:[/QUOTE]

Forvirret som hun var troede hun, at det var hjemmeplejen, og sagde de skulle tænde lyset, det blev der bare mumlet lidt til. Efterfølgende gik vedkommende ind i stuen og lukkede døren. Min mor råbte at døren skulle stå åben. Hun kunne så høre nogen tale sammen og efterfølgende larm i entreén og kort efter blev yderdøren lukket. Hun ringede til hjemmeplejen der var uforstående - men kom hjem til hende så hurtigt de kunne. Politiet blev tilkaldt, de fandt min mors toilettaske nogle hundrede m derfra.
Jeg var bare så chokeret da jeg blev banket op af hjemmeplejen tidligt om morgenen. Jeg kan stadig høre dem sige : din mor har haft indbrud, og jeg for forvirret rundt - hvor er mit tøj, og hvor er kattene. Og af sted med mig.

jeg bliver så tosset når jeg hører om sådan noget og jeg forstår bare ikke hvad der går igennem folk mgl hjerner når de vælger at lave tyverier/indbrud hos ældre mennesker.

MEN jeg har osse erfaret at utrolig mange ældre er meget naive og bare lukker folk ind uden at tjekke id osv.
jeg har for ganske få mdr siden været blomsterbud og kom ud til rigtig mange ældre med blomster, de lukker bare op uden at tjekke om jeg nu er den jeg siger jeg er, især inde i byen når man skal ind i opgange osv. ude i villakvarterne bliver der tit bare råbt døren er åben , kom bare ind. det syntes jeg ikke er speciel smart, men jeg kan sagtens sætte mig ind i de ældres tankegang, for de er jo af en generation hvor det ikke var nødvendigt at låse døre og hvor man stolede på hinanden.

vi har lige her hos os startet nabohjælp op og det er især de enlige kvinder her utrolig glade for,

Føj for en væmmelig oplevelse! Sådan nogle mennesker skulle bare lægges på hjul og stejle :mad:

Det er forkasteligt, at de ældre skal udsættes for det, men som Misling siger, er de bare nemme ofre.

Vi havde indtil for ganske nylig åbne opgange hos os. Det er nu slut - der var tit tricktyve, som narrede de ældre. Tænk, at man kan få sig til at stjæle fra gamle mennesker.

[QUOTE=Johnny;1034464]jeg bliver så tosset når jeg hører om sådan noget og jeg forstår bare ikke hvad der går igennem folk mgl hjerner når de vælger at lave tyverier/indbrud hos ældre mennesker.

MEN jeg har osse erfaret at utrolig mange ældre er meget naive og bare lukker folk ind uden at tjekke id osv.
jeg har for ganske få mdr siden været blomsterbud og kom ud til rigtig mange ældre med blomster, de lukker bare op uden at tjekke om jeg nu er den jeg siger jeg er, især inde i byen når man skal ind i opgange osv. ude i villakvarterne bliver der tit bare råbt døren er åben , kom bare ind. det syntes jeg ikke er speciel smart, men jeg kan sagtens sætte mig ind i de ældres tankegang, for de er jo af en generation hvor det ikke var nødvendigt at låse døre og hvor man stolede på hinanden.

vi har lige her hos os startet nabohjælp op og det er især de enlige kvinder her utrolig glade for,[/QUOTE]

Min mor bor i et rækkehus og lukker kun op når folk ringer til hende og siger hvem de er. Hun har elektronisk døråbner og er meget forsigtig, så ingen lukkes ind uden hun kender vedkommende. Netop fordi hun ved, at såfremt en forkert lukkes ind er hun på herrens mark. Dørene er ALTID låst.
Og vi er ikke i en storby men en mindre by. Noget sikkerhed er nu i tankerne og skal etableres.

GRR! Det er sådan noget der får en til at gå ind for pryglestraffens genindførelse…

Det er så lavt at stjæle fra gamle og handicappede… :frowning:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1034479]GRR! Det er sådan noget der får en til at gå ind for pryglestraffens genindførelse…

Det er så lavt at stjæle fra gamle og handicappede… :([/QUOTE]

Ja - min mor og jeg jokede lidt med det i går - måske for at kunne holde det ud. Derfor sagde jeg til hende, at såfremt jeg haft et gevær og været til stede havde jeg skudt dem i knæene :smiley:

Jeg havde så sigtet nogle cm længere oppe :muhaha:

[QUOTE=Johnny;1034464]jeg bliver så tosset når jeg hører om sådan noget og jeg forstår bare ikke hvad der går igennem folk mgl hjerner når de vælger at lave tyverier/indbrud hos ældre mennesker.

MEN jeg har osse erfaret at utrolig mange ældre er meget naive og bare lukker folk ind uden at tjekke id osv.
jeg har for ganske få mdr siden været blomsterbud og kom ud til rigtig mange ældre med blomster, de lukker bare op uden at tjekke om jeg nu er den jeg siger jeg er, især inde i byen når man skal ind i opgange osv. ude i villakvarterne bliver der tit bare råbt døren er åben , kom bare ind. det syntes jeg ikke er speciel smart, men jeg kan sagtens sætte mig ind i de ældres tankegang, for de er jo af en generation hvor det ikke var nødvendigt at låse døre og hvor man stolede på hinanden.
,[/QUOTE]

Vi er på ingen måde uenige i, at det er lavt at udsætte gamle og handicappede for indbrud (selv om det vist er alles største frygt at være hjemme under et indbrud). Men dit sidste udsagn forstår jeg ikke rigtigt. Det er jo ikke sådan, at verden har stået stille, siden de var børn. De er intelligente mennesker, der i mange tilfælde følger med i tingene og de fleste er udmærket klar over, at man skal låse døren, når man forlader huset og om natten. Det begyndte mine forældre på, da vi flyttede til Hillerød for 35 år siden og det har de gjort siden (er nu 78 og 84)
Men at 'de gamle er fra en tid, hvor man ikke låste døren

[QUOTE=Temple Bar;1034656]Vi er på ingen måde uenige i, at det er lavt at udsætte gamle og handicappede for indbrud (selv om det vist er alles største frygt at være hjemme under et indbrud). Men dit sidste udsagn forstår jeg ikke rigtigt. Det er jo ikke sådan, at verden har stået stille, siden de var børn. De er intelligente mennesker, der i mange tilfælde følger med i tingene og de fleste er udmærket klar over, at man skal låse døren, når man forlader huset og om natten. Det begyndte mine forældre på, da vi flyttede til Hillerød for 35 år siden og det har de gjort siden (er nu 78 og 84)
Men at 'de gamle er fra en tid, hvor man ikke låste døren[/QUOTE]

Enig. Jeg kan til dels forstå demente der ikke opfatter problemet, men normalt intelligente mennesker bli’r jo ikke pludselig dumme bare fordi de bli’r gamle.

Men jeg havde også mit hyr med at få min mor til at låse sin dør - det var jo bare “nemmere når hjemmehjælperne/sygeplejeskerne kom” - fordi hun ikke orkede at rejse sig for at lukke op… Men men … de har jo en NØGLE… :dokdok:

[QUOTE=Temple Bar;1034656]Vi er på ingen måde uenige i, at det er lavt at udsætte gamle og handicappede for indbrud (selv om det vist er alles største frygt at være hjemme under et indbrud). Men dit sidste udsagn forstår jeg ikke rigtigt. Det er jo ikke sådan, at verden har stået stille, siden de var børn. De er intelligente mennesker, der i mange tilfælde følger med i tingene og de fleste er udmærket klar over, at man skal låse døren, når man forlader huset og om natten. Det begyndte mine forældre på, da vi flyttede til Hillerød for 35 år siden og det har de gjort siden (er nu 78 og 84)
Men at 'de gamle er fra en tid, hvor man ikke låste døren[/QUOTE]

du har da ret i at verden da så absolut ikke har stået stille og at mange af de ældre idag faktisk følger ret godt med i hvad der sker omkring dem, men ikke desto mindre har jeg oplevet ret mange gange at ældre fra den ene dag til den anden pludselig beslutter sig for at det var sådan da jeg var ung, så sådan skal det osse være nu. fru tonya har arbejdet indefor hjemmeplejen her i århus og hun har samme opfattelse som jeg.

vi har haft en nabo som var en sød ældre dame på 84 år, hun låste aldrig sin dør , jo når hun gik i seng om aftenen el hvis hun tog ud for at handle og hun var altså helt frisk både i krop og i sind, men som hun sagde, skulle der ske mig noget er det nemmere for hjælpen at komme ind

Jeg kan godt se idéen i at have en nøgleboks, men jeg har nu altid tænkt, at det er lidt naivt at have nøgler til at hænge frit fremme på den måde. Det må jo nærmest virke som en provokation på tyvagtige sjæle til at bryde ind i dem på den ene eller den anden måde.

Ja, det er jo ikke din mor, jeg mener, der er naiv, men konceptet med nøglebokse. Var der ikke også en større skandale med nøglebokse her for nylig?

-help

:bangbang:

:muhaha2:

:hyp:

:fængsel:

:woohoo:

Ord er fattige i den her sammenhæng! Det er SÅ utrygt at få indbrud,
især når man er hjemme!

Det er en meget sølle form for forbrydelse, at stjæle eller lave indbrud/røveri hos ældre eller handikappede…

Men, det rygtes jo også i udlandet, at her i Nordjylland har folk deres hoveddør stående ulåst.:thumbdown:

Jeg skulle en sen eftermiddag have besøg af en håndværker…han banker på og tager i døren.
Jeg går ud, åbner og siger…“ha, snydt”…“jeg er fra Kbh og der låser man døren”…også når man er hjemme.
Han grinede bare…

Jeg synes det er en dårlig ide med nøglebokse til plejepersonale…alle ved, at deri ligger nøgler…:thumbdown:
Og de mærkater man kan få til at sætte på postkasser…“her bor en gammel person, et potentielt røverioffer”:thumbdown:

[QUOTE=galath;1034737]Jeg kan godt se idéen i at have en nøgleboks, men jeg har nu altid tænkt, at det er lidt naivt at have nøgler til at hænge frit fremme på den måde. Det må jo nærmest virke som en provokation på tyvagtige sjæle til at bryde ind i dem på den ene eller den anden måde.

Ja, det er jo ikke din mor, jeg mener, der er naiv, men konceptet med nøglebokse. Var der ikke også en større skandale med nøglebokse her for nylig?[/QUOTE]

Jo der var noget med nogle nøgler der “blev væk” … hovednøgler til netop nøgleboxe,

Jeg synes ideen er god nok, men de skal selvfølgelig laves så man ikke bare kan brække dem op. Den der sad ved min mor var f. eks. muret ind i væggen, den var ikke sådan lige at få hverken ud eller op :slight_smile:

Det er lidt af et dilemma - hjemmeplejen skal naturligvis kunne låse sig ind, og de kan ikke have en hulens masse nøgler, men samtidig er de pokkers bokse så synlige og et signal om at der bor folk der ikke er så mobile m.m.

Lyder som en god idé med den indmurede boks.

IDIOTER!

Det må være det mest ubehageligt nogensinde :frowning:

Og når man så er totalt forsvarsløs! :S

Her i juni havde vi indbrudsforsøg - mens vi var hjemme. De bankede på havedøren kl 4 om natten - nok totalt uvidende om at vores fordør også er glas, så vi hørte da banket med gad skisme da ik lukke op for en eller anden fuld kammerat! Så begynde den her VILDT høje svup-bang lyd, og jeg stod op for troede kæresten bror (som havde en nøgle og var på kollegiet - lang forklaring) stod og smækkede med døren fordi han ik ku finde ud af at lukke den… Men kom ud og ingen stod i gangen - vendte mig om og der stod 4 unge fyre i vores have. Jeg undrede mig over hvorfor nogen stod der - og sekundet efter opdagede de mig, lignede hjorte fanget i forlygter og spænede væk. DER gik det op for mig hvad der var sket, og jeg SKREG på kæresten og gav mig til at tude for fuld udblæsning! NØJ, det var satme ubehageligt selvom de ikke kom ind!

Ja, det er en af grundene til jeg meget gerne vil have lukket grænserne igen, i stedet for disse åbne grænser, hvor vi får rigtig mange østeuropere herop på tyvetogt…det er forfærdeligt!!!