Indekatte over 6år søges til PhD projekt

Jeg har tænkt mig at spørge lidt ind til definitionen af indekat - fx må katten have adgang til indhegnet have:? eller er det egt lejlighedskatte, der søges:?

En skam det er så langt væk. May på 10 år havde ellers været en kandidat til det studie :slight_smile:

Hvor er det?

Så vidt jeg kan læse, er det på SUND (tidligere KVL) i Kbh.

Istemmer mig Evas kommentar om at det er ærgerligt at det er i København… Buster havde også været perfekt - han har endda diabetes…

Marie har sendt mig den, og Sigga er jo en oplagt kandidat. Jeg er bare bekymret for kostskiftet. Sigga er ekstremt kræsen og hun skal jo spise regelmæssigt i fht. hendes sukkersyge…

Hvis det drejer sig om lejlighedskatte, så ville mine sikkert være oplagte. Jeg har bare en stopklods, jeg får ALDRIG mine til kun at leve af det udleverede foder …Mine har aldrig ville spise RC’s vådmad, og hvis det kun drejer sig om tørfoder, så står jeg selv af, da jeg har brugt mange kræfter og megen tid på at få mine til at spise så lidt tørfoder som muligt. Så jeg håber de finder andre som kan hjælpe, for det er da et smadder godt program.

Spændende nok, jeg har jo sådanset også kattene, og bor i KBH.
Men jeg orker godt nok ikke lige mere planlægning, i forbindelse med at jeg går på barsel om 3 uger. Og jeg har i forvejen en skemalagt dag i starten af min barsel, hvor alle misserne skal sundhedstjekkes, og een skal hjertescannes.

Sidst jeg var i kontakt med en PhD-studerende inde på LIFE omkring et projekt, måtte man ikke deltage i undersøgelse og prøvetagning på katten, og det nægter jeg simpelthen at udsætte mine katte for. Det her lyder dog som en “mildere” omgang, hvor det muligvis kunne være mere oplagt, at man får lov at deltage.

havde ikke lige været Royal Canin, så kunne Yasha havde været med… men han tåler bare ikke RC, så det giver helt sig selv :S

Er I sikre på at det er RC der fodres med? Jeg kan godt se, at de er sponsorer, men der står ikke noget specifikt om fodret, så vidt jeg kan se:?

Edit: Nå, nu har jeg skrevet og spurgt dem:-)

[QUOTE=Trine;1255936]Er I sikre på at det er RC der fodres med? Jeg kan godt se, at de er sponsorer, men der står ikke noget specifikt om fodret, så vidt jeg kan se:?

Edit: Nå, nu har jeg skrevet og spurgt dem:-)[/QUOTE]

jeg tør i hvert fald ikke gå ud fra andet, når de er sponsor på det. De sponsorer jo næppe foder fra Hills :slight_smile:

Jeg skrev til dem igår og spurgte om følgende

  1. Med indekat, er det så rene indekatte eller gælder adgang til indhegnet have også?
  2. Skal undersøgelserne foretages på Life/Sund? (Hvis ikke, så vil jeg foreslå jer at overveje et samarbejde med en klinik i jylland og tage en dag der med undersøgelser).
  3. Må katten have andre diagnoser end sukkersyge?

og fik dette svar

  1. Grunden til at det skal være indekatte er fordi at hvad katte spiser er noget af det vi ved betyder en del for tarmfloraen, og med udekatte er det jo svært at være sikker på at de ikke går på jagt eller har et reservehjem hvor de en gang imellem får noget. Så katte der kun har adgang til en lukket have vil vi gerne have med i studiet.
  2. Blod- og urinprøvetagning, undersøgelse og udlevering af foder foregår på LIFE/SUND. Det er en rigtig god ide, og jeg ville ønske at jeg ville ha tænkt på det for et år siden, men jeg tror det ville tage for lang tid at få den slags op at køre på nuværende tidspunkt.
  3. Kattene må desværre ikke fejle andet end sukkersyge og/eller overvægt.

Sådan hvis det lige kan være med til at opklare noget for andre :slight_smile:

ja ok - det var da gode informationer at få med :slight_smile:

Jeg kan så supplere med lidt yderligere oplysninger.

Der fodres med Royal Canin diabetic tørfoder. Mht. at Sigga er svær at skifte foder på, skriver de, at de stadig er interesseret i urin, blod- og afføringsprøver, da hun har sukkersyge.

Hun skriver også, at man gerne må være tilstede under alle prøvetagninger. De tages som udgangspunkt i vågen tilstand, men hvis man (som jeg) har erfaring for, at det er nødvendigt at lægge katten i narkose gør de også det. Og alle prøvesvar kan sendes til egen dyrlæge.

Sig mig, tror de virkelig, at en kat i indhegnet have ikke jager?? :uha: Jeg har da ikke TAL på, hvor mange spurve mine kræ har ædt denne sommer… :S

Med RC Diabetic har jeg uanset lige udelukket Buster - det indeholder næsten 30% kulhydrat, Buster skal have en diæt på maks 10-12%

Hvor kan du se det? Jeg kan ikke find det i specifikationen. Og hvad ligger på max 10-12?

Jeg har læst det på pakken hos dyrlægen.
Jeg køber f.eks WildCat til Buster, Orijen og Applaws har også varianter der dur.

[QUOTE=louiseogbuster;1256000]Jeg har læst det på pakken hos dyrlægen.
Jeg køber f.eks WildCat til Buster, Orijen og Applaws har også varianter der dur.[/QUOTE]

ok. Ja det er så der mit problem starter. De mærker er ikke mad i Siggas verden:surrender:

Jeg tænkte mere at det handlede om at katten måske også fik tørkost og andet i den dur andre steder end i hjemmet? :slight_smile: