Indhegnet have - fordele

Ud over de åbenlyse fordele ved at katteindhegnet sin have, er det altså også en fordel at hegnet ‘forsvinder’ i takt med at tiden går og haven groer til. :thumbup:
Min ældste søn har lige klippet hæk, og alligevel ses hegnet næsten ikke:

og her kan det slet ikke ses mere, fordi grenene er vokset ud over og igennem hegnet… Og alligevel er det stadig fuldstændigt uigennemtrængeligt og kattesikkert. :slight_smile: Kattene har ikke engang opdaget, at det er årevis siden, at der har været strøm i trådene. :tihi:

Jeg elsker altså min vilde, uordentligt ukrudtramte :tihi: børne- og kattevenlige have! :hjerte:

Med abyerne ville jeg være bekymret for, at de ville kravle op på gyngestativet og hoppe over i hækken? Eller at de kunne kravle op på grenene i buskene, når de bliver så store? Men jeg går ud fra, det ikke er et problem :slight_smile:

Først når hun får orientaleren hjem … :muhaha:

ikke nødvendigvis… mit hegn er ca 1 m højt og de forcere den ikke pga hækken

Nej, det er ikke et problem med vores katte. :slight_smile: Endnu. :cool2:
Gennem de 8 år det har stået, har et par af kattene forsøgt at grave sig ud under hegnet, men ingen af dem har haft held til at komme over… Og det er altså ikke fordi de ikke klatrer. :cool2:
Ingen af dem kan dog komme helt op i gyngestativet, og grenene er for tynde til at bære dem. Kraftige grene som går over hegnet, bliver selvfølgelig løbende trimmet væk, og selve nettet (delfinhegn) kan de ikke klatre i.
Der er heller ikke nogen katte udefra, som har haft held til at trænge ind. :slight_smile:
Men den dag det sker, finder vi jo nok også en løsning på det. :slight_smile:

ENIG!! Nogle af de bavianer er godt nok adrætte!! Min Bailey fx…hold OP, det har voldt mig mange kvaler OG kostet mig mange, mange penge at forsøge at holde ham inde… :S Men efter der blev suppleret med strøm, så bliver han inde.

Igen vil jeg sige - det kommer an på katten, om det kan fungere. Det ville SLET ikke holde Bailey inde.

Ups, jeg glemte at tilføje at hegnet er 1.80 m. og at hækken i nyklippet højde er ca, 2.20 m. Det har sandsynligvis også betydning for om de overhovedet gider at gøre forsøget. :tihi:

… Men hvis det bliver et problem, må vi jo bare tænde for strømmen igen og sætte en krave på gyngestativets stolper. :slight_smile: Jeg har trods alt 8 års erfaring i at hindre katteudslip. :muhaha:

Særligt ham her har været en udfordring gennem årene:

Jep, han er brite. Og han burde opføre sig som skrevet i britemanualen. Men det ved han ikke! :høhø:

Takket være jer dejlige kattegale er min søde mand netop nu ved at gå hæk og hegn igennem med en kritisk mine og en hæksaks. :ok:
Det duer jo ikke at bette siammis kommer galt afsted. :hjerte:

[QUOTE=Løvehjerte;1188985]

Særligt ham her har været en udfordring gennem årene:

Jep, han er brite. Og han burde opføre sig som skrevet i britemanualen. Men det ved han ikke! :høhø:[/QUOTE]

Han er måske i familie med min gamle Gimpe (der blev aflivet sidste år, 13 år gammel) … hun fik vist aldrig læst den manual :rulleøjne:

Sander beviste engang, at hvis man vil, kan man klatre i en spireabusk :smiley: Derfor blev jeg nødt til at sætte en ekstra bane net op, så hegnet kom op i højde med hækken. Banshee er også én gang sprunget fra ryglænet af en stol og over på hækken - hvor hun landede udsplattet og vist ikke helt kunne forstå den synkende fornemmelse, hun fik.

Og mht delfinhegn har jeg hørt om flere katte, der godt kan kravle i det (og en siameserkilling vil kunne vade lige igennem) :smiley: Så det er godt at være beredt :ok:

Jeg tror at kombinationen af delfinhegn og hæk er ret god. Netop fordi de nærmest er groet sammen. :slight_smile:
Ingen af vores andre killinger har kunnet mosle sig igennem, og Isa var (er) lille bitte… Men nu får vi at se. :slight_smile:

Det kan man sg* da ikke - lange bløde overhængende grene. Du har vist forsømt at lære Sander noget om tyngdekraften :høhø:

Jeg har haft abyer i indhegning gennem mange år. Delfinhegn har fungeret fortrinligt til voksne katte - killinger kan gå igennem, så jeg satte en enkelt bane hønsenet nederst - det virkede fint.

Det allerstørste problem gennem tiden, har været stolperne. Ingen af mine katte er kravlet over hegnet, men flere har fundet udveje over låger, op på stolper osv.

Der må INTET være, som katten kan LANDE på. Derfor - som jeg ser billedet - vil gyngestativet ikke udgøre et problem. Det vil i hvert fald være atypisk, hvis katten vælger at lande midt i hækken.

Uden at genere Sander mere end højst nødvendigt, så er det altså ALT for langt et ord til at hænge fast :høhø:

Min Eddie ori kunne sidde på jorden og tage afsæt og vupti var han 1,5 meter oppe på et tag og ude af løbegården :smiley: Heldigvis kunne man bare kalde så kom han ind og så kom der tag på :smiley: hehe frække kat - senere, da han var ældre, så gad han ikke rigtig den slags, men som helt ung teenagere, der kunne kun tag holde ham inde :smiley:

de de fleste katte kan springe 1,5 m - det man skal er at forhindre de har noget at lande på.

Vores kommende siammis vil under alle omstændigher komme på ledsaget udgang :tihi: i begyndelsen.
Og hvis der er fare for, at han smuttet gennem delfinhegnet, opsætter vi hønsenet. Tak for den idé. :slight_smile:
Vi plejer at bruge volierenet til st lave kraver til stolperne. Det har hidtil fungeret fint, men måske vil vi blive nødt til at sætte krave på lidt flere steder? Det vil tiden vise.

:tak: for ideer og input. :ok: Det er godt med konstruktiv kritik. :slight_smile:

[QUOTE=Løvehjerte;1189146]Vores kommende siammis vil under alle omstændigher komme på ledsaget udgang :tihi: i begyndelsen.
Og hvis der er fare for, at han smuttet gennem delfinhegnet, opsætter vi hønsenet. Tak for den idé. :slight_smile:
Vi plejer at bruge volierenet til st lave kraver til stolperne. Det har hidtil fungeret fint, men måske vil vi blive nødt til at sætte krave på lidt flere steder? Det vil tiden vise.

:tak: for ideer og input. :ok: Det er godt med konstruktiv kritik. :)[/QUOTE]

man kan kan få udmærkede stolpehætter.
Jeg lagde en mursten på toppen af stolperne - det løste mit problem her. Det er primært når de er unge og lette de tager stolperne.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1189157]man kan kan få udmærkede stolpehætter.
Jeg lagde en mursten på toppen af stolperne - det løste mit problem her. Det er primært når de er unge og lette de tager stolperne.[/QUOTE]

Vores stolper er kun 8 cm. i diameter, så det er ikke muligt at balancere en sten på toppen, men en hætte vil være en mulighed. :tak:
Nettet er monteret på indersiden, og de fleste af vores stolper er efterhånden gemt i hæk, så det vanskeliggør heldigvis klatring… Men vi har stadig et par frie hegnstolper, som måske skal sikres yderligere. Vil en hætte være bedre end de volierenet-kraver som vi før har benyttet? :gruble:

Som jeg ser det, kan vores største problem ende med at blive vores 1.80 høje trælåge. En meget adræt kat vil måske kunne springe over den. :gruble: Her vil løsningen dog blive strømtråde. Det havde vi oprindeligt planer om, men da vores katte aldrig har gjort forsøget, endte vi med at undlade at sætte tråde dér.

Vi har ikke indhegnet her.
Så Tjalfe har ikke prøvet at være ude endnu.
Så om han vil prøve at komme over, det ved jeg ikke…