Indhegning i top v. låge

Vi har jo fået sat hegn op omkring vores bette have, nærmere bestemt flethegn/lamelhegn. Vi regner med der i toppen skal være hyldeknægte med hegn på.
Spørgsmålet er så bare - hvordan gør man med det omkring lågen? Den skal jo kunne åbnes. Hvad har I andre gjort her?
Nogle billeder til inspiration?

Du sætter da bare to hylde knægte op på lågen. Ved godt at der så skal to ekstra til men de koster ikke alverden. Altså sådan at når du åbner lågen følger udhænget med lågen ind eller ud.

Hvis der er ramme på døren er det jo simpelt nok. Men ellers må du vel bare sætte hyldeknægte på begge stolper ved siden af døren og så få skrå-hegnet til at flugte godt nok mod døren, til at det er sikkert, når den er lukket. Således at skrå-hegnet stadig hænger deroppe, når I åbner lægen og går under. Hvis jeg forstår problemet korrekt?

Selvfølgelig også en løsning - pånær hvis døren åbner den forkerte vej :slight_smile:

Tine, det var også vores tanke, men lågen åbner indad - og problemet er jo så at man lukker hyldeknægten/hegnet i toppen op i hinanden. Altså det følger jo med ind, og så er der jo to hyldeknægte i samme højde. Vores umiddelbare løsning er at sætte det forskudt, så der er plads på den måde, synes bare ikke at det er så kønt, så ville høre om nogen havde bedre løsninger.

Der er ikke ramme på døren, ellers var det en rigtig god løsning.

Men er der heller ikke en pæl på hver side af døren?

jo, men ikke højere end lågen. Lågen er 180 cm

Her er et par billeder lige da vi havde fået sat hegnet op (inden der blev lavet bede). Lågen er lige bag mig.

Jo, men så kan du du vel også bare sætte hyldeknægte på stolerne ved siden af lågen og så trække nettet hen over lågen? Det må ikke være for slapt, så rammer det lågen og forhindrer den i at åbne og lukke. Men modsat skal det selvfølgelig gå helt tæt til lågen, så det er sikkert, når den er lukket. Dvs. at når I åbner låger, så ‘hænger’ nettet stadig oppe over - og folk over 180 cm. må dukke sig :slight_smile:

Øhm, men lågen går højere op end stolperne? Som du kan se på billedet. Og siden har stolperne så fået sådan nogle betal dimser i toppen (beskytter dem lidt) så selv hvis jeg ikke synes det så rigtig fjollet ud, så kan hyldeknægten ikke rage højere op end stolperne.
Den løsnig som jeg tror er holdbar er at sætte stolperne på selve lågen og så lukker hegnet med op, og så må vi bare acceptere at sætte dem forskudt. Medmindre der er nogen herinde der kommer med en genial idé… :slight_smile:

Vi har plankeværk i forhaven ud mod indkørslen, og der har Simon sat et
tværgående bræt som top, så når vores låge åbner ind ad, så fungerer
topbrættet som “dørkarm”.

Jeg har lige snuppet et billede

Charlotte - Tak for det, men igen er stolperne for lave. Vi havde ikke lige tænkt på problemet før, ellers havde vi da bare lavet dem højere…

Tror det bliver at vi vender hængslerne, så kan lågen åbne udaf og der er intet problem - udover at vi lige skal sikre os at vi ikke åbner den op i noget eller nogen -tihi

Jeg kigger lige lidt med her - det er billeder og råd, som vi helt sikkert også kan bruge :slight_smile: Og sikke dejlige missebamser, du har, Eva - hvor meget vejer de?? :smiley:

PiaEm - Den store røde vejer 8-8½ kg, den der sidder på toppen af hegnet vejer 3½ kg ca, og så har jeg en på 5 (nederste højre hjørne på første billede) og en på 6-6½ kg (ikke med på billederne). :slight_smile:
Men der er ret mange gode tråde med billeder, hvis du søger lidt. Charlotte, der skriver i tråden, har også en masse fine på sin hjemmeside :slight_smile:

Hold da k…! Ja, nu er jeg jo også kun vant til almindelige huskatte - og min egen er i særdeleshed en meget LILLE huskat. Hun har lige sneget sig over de to kilo - så 8 1/2 er jo en ren løve ved siden af…

Tak for tippet mht billeder :slight_smile:

PiaEm - Ja, på 2 kg er selv mine to huskatte-damer på hhv. 3½ (burde være knap 4, hun har kronisk nyresvigt) og 5 kg da store :smiley: Men som du kan se på billedet så forcerer min ældste huskat på 3½ kg uuuuden problemer hegnet. Hun hopper bare :slight_smile: De tre andre er fint holdt inde af hegnet som du ser på billederne. Jeg regner dog med at få netop hyldeknægte med hegn (og evt. el også) på når jeg får min europé, da de er lige så lette og elegante udbryderkonger som min huskat :slight_smile:

Ved ikke om dette kan bruges, men sådan ser vores ud - Lige 2 hurtige billeder taget gennem vinduet…

Kimilla - Tak, det var også en rigtig fin måde at lave det på. Tror dog det bliver for højt ifht. naboer så, men kan da lige spørge dem… :slight_smile:

Og så skal man være obs på, om ens katte kan passere udhænget, når det
ikke ligger vandret som et tag på hegnet. Mine ville kunne kommer over
Kimillas skrå udhæng :rock:

Det testes i ny og næ