Indhold i løbegården

Hvordan har I indrettet jeres løbegårde?

Hvad er der af “aktiviteter” kattene kan bruge?

Og hvad er typisk mest populært hos jeres firbenede venner?

[QUOTE=Lotte F;639372]Hvordan har I indrettet jeres løbegårde?

Hvad er der af “aktiviteter” kattene kan bruge?

Og hvad er typisk mest populært hos jeres firbenede venner?[/QUOTE]

Masser af plads at løbe på :stuck_out_tongue: Og så elsker de udsynet til stalden, hvor der igen i år flyver svaler ind og ud, for at fange mad til deres unger.
Samtidig er de rigtig glade for at vi efterlader noget af græsset højt, så ligger de sig deri og sover en lille lur. :slight_smile:

Hov vi har da også en kæmpe tuja, som dog har fået fjernet alle sine grene, så der står 10-15 stammer op i luften, i forskellige størrelser de kan kravle og springe rundt på.

KatKabin:

Jeg har ikke det vilde klatrehejs derude, for haven er kun ca. 16 m2, og jeg har ikke dækket henover, så hvis man satte noget op, ville der ikke være ret langt hen til hegnet med risiko for udbrud. Til gengæld har jeg prioriteret, at der er 10 m2 er græs, og det kan kattene rigtig godt lide :slight_smile: Og katteurt langs terrassen. Nå ja, og en lille bambus, den er af varianten Bimbo, bliver ikke så stor og breder sig ikke uhæmmet. Kattene spiser gerne af den.

Min løbegård fungerer også som terrasse for mig, så derfor er der også terrasseting som havebord og -stole og en solseng, men ellers består den af.

[ul]
[li]hylder i forskellig højde, så man kan holde øje med især vejen (og diverse uvorne fugle og egern),[/li][li]en katkabin som Lene viser billede af,[/li][li]et “campingtelt” fra IKEA,[/li][li]diverse planter i krukker, herunder bl.a. en bambus[/li][li]hostaer i kantbedet (de er gode til at gemme sig under),[/li][li]langt græs i kanten,[/li][li]en gammel træstamme, der kan bruges til at klatre op på nogle af hylderne[/li][li]en stor vandskål til at samle regnvand i[/li][li]en legetunnel i nylon[/li][li]en død træstamme, der ligger på fliserne og fungerer som insektbo, og[/li][li]en udendørs kattebakke[/li][/ul]

Træstammerne er et hit her, dem bliver der løbet på, leget på, sovet på, kradset på osv:D
Fuglebadet er også godt og så selvfølgelig vores havemøbler :tihi:

Hvor er det bare en skøn have du har Lisbeth!

Vores løbegård er sådan set bare 200 m2 af baghaven, der er hegnet ind. Med den størrelse har det ikke været nødvendigt at indrette specielt til kattene, men jeg vil da gerne fortælle, hvad kattene bruger i den.
Der er en græsplæne, som er god at løbe på (når man jagter hinanden, fuglene eller bare ræser for sjov), et lavt pilehegn, hvor man kan hvæsse kløer på stolperne eller balancere på toppen, der er høje blomster og buske, hvor man kan ligge på lur, der er fliser på terrassen, hvor man kan ligge og solbade (eller rulle sig i et dejligt støvbad), der er et lille bassin (90 l. murerbalje med vandplanter) hvor man kan drikke eller være heldig at fange en lille frø, der er to træer (en troldhassel og et lille hængetræ, jeg ikke ved, hvad hedder) som man kan klatre i, og en pæretræstamme der fungerer som kattetrappe til og fra vores altan/svalegang. Terrassen er overdækket af altanen, så det er også muligt at sidde i nogenlunde tørvejr derude, og det er via terrassedøren, der er adgang til løbegården (kattelem).

Det vigtigste iflg. kattene er at der er fugle, mus, frøer og insekter som man kan fange, og der må også meget gerne være tobenet selskab, når man er derude :ok:

[QUOTE=Coon Danica;639415]Træstammerne er et hit her, dem bliver der løbet på, leget på, sovet på, kradset på osv:D
Fuglebadet er også godt og så selvfølgelig vores havemøbler :tihi:[/QUOTE]

Hold helt op, det kalder jeg katte-paradis :slight_smile:
Hvor ville jeg gerne, jeg kunne give mine striber samme mulighed …Det kommer nok engang, indtil videre må de klare sig med altanen, som vi har omdannet til deres ‘løbegård’ med mulighed for at klatre og få lidt luft i pelsen.

Tak for kikket Lisbeth, når vi en dag beslutter os for at sælge lejligheden og flytte til jorden, så kommer jeg og henter råd og inspiration hos dig :slight_smile:

Især det sidste kender jeg godt - jeg bliver jævnligt hentet af Galliano og ført ud på terrassen (hvorefter han mister interessen for mig, indtil jeg gør tegn til at gå ind igen). Vi har så vidt jeg ved kun haft en enkelt mus (som Sander gjorde kål på), men diverse insekter og frøer er en meget stor del af underholdningen derude :smiley:

En anden ting, der er meget populær blandt kattene, er vores havetrampolin. Man kan ligge oven på den, behageligt hævet over jorden med mulighed for at stirre ind af vinduerne, for at se, hvad vi laver. Man kan også sidde nedenunder den, hvis man har lyst til skygge, eller vil være lidt i skjul for eventuelt uforsigtige fugle. :slem:
Trampolinen står i forhaven, så det er kun vores to fritgående, der har glæde af den, men den er til gengæld også deres favorit, sammen med havestolene, hvis vi har ladet hynderne ligge på :slight_smile:

Sådan ser min løbegård ud :

Der er “hylder” i forskellige højder og et klatretræ, samt nogle buske man kan gemme sig i, to huler der hænger højt, hvor der er læ for sol, regn og vind :ok:

[QUOTE=Kattetøsen-too;639473]Sådan ser min løbegård ud :

Der er “hylder” i forskellige højder og et klatretræ, samt nogle buske man kan gemme sig i, to huler der hænger højt, hvor der er læ for sol, regn og vind :ok:[/QUOTE]

hvad gav du cirka for denne løbegård med alle materialerne. Jeg har tænkt mig noget ala dit både i måden det er bygget på og i størrelsesorden.

Der skal være sidde/liggepladser på forskelligt niveaou. I en af gårdene har jeg sat en hylde mellem et par træer som når man bygger lege hus i træerne. Den bliver flittigt brugt. En stol eller andet som giver bedre udsyn er de også glade for.

der skal være lidt siddepladser, men har ikke tænkt mig at gøre det store ud af dette, da jeg højst sandsynlig placerer et træ med mange grene inde i løbegården til kattene. Nu har jeg også kun to katte, hvoraf jeg ved, at den ene af dem er så doven at hun kun vil putte der frem for at klatre på alle de dejlige ting.

Jeg gav ca. 6000 kr for at få den bygget (det var en tømrer der lavede den) hvis du eller en anden kan gøre det, kan det helt sikkert gøres billigere !!! den er ca. 20 kvm stor. !

Så kan jeg godt se at det kan være lidt svært at få en ide til hvad materialerne vil koste. For den tømre der lavede det for dig havde helt sikkert egne materialer. Jeg tror godt at jeg kan finde et par store stærke mænd med en’ tommelfinger på hver hånd.
Jeg havde faktisk også regnet med at din var 20 m2 ud fra billederne. Jeg forestiller mig selv en løbegård mellem 15-20. Tror du at det er for stort til to katte? Hvor mange katte har du selv som deles om løbegården?

Undskyld jeg blander mig i snakken, men, jeg tror aldrig din løbegård kan blive for stor ;). Mine to katte har al den plads de ønsker, og har endnu ikke klaget ;). 20 kvm er sikkert rigtig fint, så kan de stadig få sig en lille løbetur i fuld fart osv.
Rigtig meget held og lykke med projektet - glæder mig til at se billeder undervejs, og af indvielsen :).

[QUOTE=Mijv;759204]Så kan jeg godt se at det kan være lidt svært at få en ide til hvad materialerne vil koste. For den tømre der lavede det for dig havde helt sikkert egne materialer. Jeg tror godt at jeg kan finde et par store stærke mænd med en’ tommelfinger på hver hånd.
Jeg havde faktisk også regnet med at din var 20 m2 ud fra billederne. Jeg forestiller mig selv en løbegård mellem 15-20. Tror du at det er for stort til to katte? Hvor mange katte har du selv som deles om løbegården?[/QUOTE]

Helt enig :slight_smile:

Altså, i mine øjne er 20 m2 jo bare et stort bur :cool: - så nej, for stort er det i hvert fald ikke. :slight_smile: Det er jo ikke sådan, at kattene bliver væk derude.

Hos os har vi indhegnet baghaven - det er ca. 200 m2. Jeg ville gerne have haft hele haven (ca. 900 m2) indhegnet, men jeg kunne ikke overskue at skulle lave så mange gennemgange til vores forskellige havelåger, indkørsel osv., så det var mere praktisk bare at indhegne baghaven.

På de 200 m2 er der plads nok til at de kan løbe, de kan gemme sig, og de kan fange fugle og andet bytte. Samtidig behøver de ikke “sidde lårene af hinanden”, hvis de ikke har lyst til det.
Og fordi det er en have, så er indholdet meget varieret: Der er både græs, fliser, buske og træer, foruden et lille vandhul, så de har masser af underholdning.

Alligevel er to af kattene ikke tilfredse, så selv om en løbegård/indhegnet have er bedre end ingenting, så kan man ikke være sikker på at undgå udlængsel.

Jeg tror bare du skal satse på at lave den så stor som du har mulighed for/lyst til/råd til - jo større, jo bedre!!
Indholdet i gården skal/kan vel bare være som et lille stykke have, en lille terrasse. Hvis jeg var dig ville jeg indrette det så der også var plads til dig selv; stol og bord/bæk eller en liggestol. Kattene vil nyde at tilbringe tid med dig derude, og de vil nyde at stjæle dine siddepladser ;). Og mulighed for at komme op i højden. Derudover - ting du synes er smukke og hyggelige, samtidig med at de rummer aktivitetsmuligheder for kattene. Og det behøver næppe være særlig kompliceret. Hvis jeg iagttager mine katte i haven/naturen omkring mig så ligger de gerne på havehynder på møblerne, sidder og chiller på borde, hegnspæle, træstubbe, store sten og oppe i træerne. Eller de ligger i græsset, under buske, mellem grønkålen (=god skygge), i skyggen mellem de store urtepotter. Og så jagter de sommerfugle, fluer, bier… og hinanden. De har plads ‘en masse’ så det bliver til nogle vilde spurter i ny og næ.

Dine katte vil med garanti elske at komme ud og mærke solen og vinden og årstidernes skiften. De vil bruge det du stiller til rådighed, og det tror jeg som sagt ikke behøver være nogle helt vilde konstruktioner :).