Indhold i løbegården

Vores have er lillebitte.30-40 kvadratmeter, nok tættere på de 30 end på de 40. Og vi har tænkt os at hegne den ind til sommer. Det er den plads der ér så derfor må det være stort nok :slight_smile:

Faktisk har vi ikke planlagt at hegne HELE haven ind, for vi har både taks og thuja i haven, store flotte træer der har stået der i 25 år nu - og dem vil jeg ærlig talt være ked at af skulle fælde. Men de er bare så hyle-hamrende GIFTIGE begge slags, så… hegnet skal nok stoppe inden det når helt hen til dem…

Eller hvad? Er der nogen der har turdet indhegne så lille en have med giftige ting i? Når de har været i haven i snor har de aldrig vist særlig interesse for dem, men der er vi jo osse klar til at hive dem væk HVIS de skulle få den idé at ville smage…

[QUOTE=Else;759348]Altså, i mine øjne er 20 m2 jo bare et stort bur :cool: - så nej, for stort er det i hvert fald ikke. :slight_smile: Det er jo ikke sådan, at kattene bliver væk derude.

Hos os har vi indhegnet baghaven - det er ca. 200 m2. Jeg ville gerne have haft hele haven (ca. 900 m2) indhegnet, men jeg kunne ikke overskue at skulle lave så mange gennemgange til vores forskellige havelåger, indkørsel osv., så det var mere praktisk bare at indhegne baghaven.

På de 200 m2 er der plads nok til at de kan løbe, de kan gemme sig, og de kan fange fugle og andet bytte. Samtidig behøver de ikke “sidde lårene af hinanden”, hvis de ikke har lyst til det.
Og fordi det er en have, så er indholdet meget varieret: Der er både græs, fliser, buske og træer, foruden et lille vandhul, så de har masser af underholdning.

Alligevel er to af kattene ikke tilfredse, så selv om en løbegård/indhegnet have er bedre end ingenting, så kan man ikke være sikker på at undgå udlængsel.[/QUOTE]

jeg vil også hellere have en indhegnet have frem for en løbegård, men selvom haven er stor, vil jeg også gerne have at tingene skal se pænt ud. Det kan det ikke rigtig komme til ved at indhegne haven. Nu bor vi jo til udlejning, og jeg tvivler på at ejer af huset vil gå med til alt. Derfor bliver det løbegård. Det er også langt nemmere at lave, da huset og grunden er lidt træls at bygge på. Der er alt alt for meget arbejde i det.

Men det lyder bare super godt med så meget plads til dine katte. Du beskriver din have meget romantisk :slight_smile:

[QUOTE=Kattene på Bakken;759237]Undskyld jeg blander mig i snakken, men, jeg tror aldrig din løbegård kan blive for stor ;). Mine to katte har al den plads de ønsker, og har endnu ikke klaget ;). 20 kvm er sikkert rigtig fint, så kan de stadig få sig en lille løbetur i fuld fart osv.
Rigtig meget held og lykke med projektet - glæder mig til at se billeder undervejs, og af indvielsen :).[/QUOTE]

Det var bare en anden måde at sige på om 20m2 var nok :slight_smile: Kan det gøres mindre? Ikke at det nødvendigvis skal blive mindre, men pengepungen er jeg jo også nødt til at tænke på i sidste ende. Jeg vil dog stadig gerne have lavet noget udeareal, selvom det først bliver engang i foråret det nok ville ske.

Lidt er bedre end intet. Selv få kvm udeliv kan være en kæmpe berigelse for et par katte. Nye dufte, nye lyde, ting der bevæger sig m.m. Så lav trygt det der passer til pengepungen.

Jeg ville prioritere at der er noget kattene kan gemme sig i (mine elsker at sove under store rabarber), og hvis muligt komme i højden, og så at der er plads til bord/stol så man selv kan være der. Edeligt ville jeg ogå vælge græs som underlag og ikke flser/grus.

[QUOTE=JKJ;759431]Lidt er bedre end intet. Selv få kvm udeliv kan være en kæmpe berigelse for et par katte. Nye dufte, nye lyde, ting der bevæger sig m.m. Så lav trygt det der passer til pengepungen.

Jeg ville prioritere at der er noget kattene kan gemme sig i (mine elsker at sove under store rabarber), og hvis muligt komme i højden, og så at der er plads til bord/stol så man selv kan være der. Edeligt ville jeg ogå vælge græs som underlag og ikke flser/grus.[/QUOTE]

græs havde jeg selv tænkt på forhånd. Det bliver ikke noget problem. Jeg forestiller mig også flere træer i løbegården. Evt. liggehylder, men nu får vi at se. Jeg vil tage dit råd om et gemmested til mig :slight_smile: De skal jo gerne føle sig trygge.
Kryds finger for at jeg får lov at ejer til at bygge.

Jeg tænker dog, hvis man skal bygge en løbegård op ad hus gavlen, vil man så ikke ødelægge murværket når man skal have det ned igen?

Jeg tror sagtens du kan bygge gården således at murværket tager minimalt skade. Og de huller der eventuelt skal bores for at fæstne nogle lægter el. lign, dem kan man fuge til/lukke på en eller anden vis hvis løbegården engang skal nedlægges. Det tror jeg ikke er et problem :). Hvis jeg var dig ville jeg også hænge et par hylder el.lign op på gavlen - så har du da noget solidt at fæstne dem på, og jeg tror som sagt sagtens du kan gøre hullerne temmeligt usynlige…

[QUOTE=Mijv;759438]græs havde jeg selv tænkt på forhånd. Det bliver ikke noget problem. Jeg forestiller mig også flere træer i løbegården. Evt. liggehylder, men nu får vi at se. Jeg vil tage dit råd om et gemmested til mig :slight_smile: De skal jo gerne føle sig trygge.
Kryds finger for at jeg får lov at ejer til at bygge.

Jeg tænker dog, hvis man skal bygge en løbegård op ad hus gavlen, vil man så ikke ødelægge murværket når man skal have det ned igen?[/QUOTE]

Jeg kan ikke forestille mig at kattene vil komme til at spise taks eller tuja - men jeg ved det faktisk ikke… hm… HVOR giftige er disse egentlig? Er det på katten-skal-bare-gnide-jeg-op-af-det-giftigt-måden?
Jeg har ikke oplevet mine katte spise diverse grønne ting, kun græs og kattegræs - jeg tror umiddelbart at de er ret kræsne i salatbars-afdelingen ;). jeg har garanteret også giftige ting i min have og i mit nabolag, men det er ikke noget jeg er bevidst om… hm…! Bombom har dog et meget nært forhold til de par hampplanter der står i drivhuset - han kan godt lide at ligge imellem dem :D. (Han indtager dog intet af dem og virker heller ikke påvirket :D).

[QUOTE=TrekkieGrrrl;759412]Vores have er lillebitte.30-40 kvadratmeter, nok tættere på de 30 end på de 40. Og vi har tænkt os at hegne den ind til sommer. Det er den plads der ér så derfor må det være stort nok :slight_smile:

Faktisk har vi ikke planlagt at hegne HELE haven ind, for vi har både taks og thuja i haven, store flotte træer der har stået der i 25 år nu - og dem vil jeg ærlig talt være ked at af skulle fælde. Men de er bare så hyle-hamrende GIFTIGE begge slags, så… hegnet skal nok stoppe inden det når helt hen til dem…

Eller hvad? Er der nogen der har turdet indhegne så lille en have med giftige ting i? Når de har været i haven i snor har de aldrig vist særlig interesse for dem, men der er vi jo osse klar til at hive dem væk HVIS de skulle få den idé at ville smage…[/QUOTE]

Okay mange tak for rådet. Glæder mig til at se hvad jeg selv finder ud af fdet med det hele

Snehvide er meget interesseret i taks og tuja, når vi går tur. Men hun snuser kun til dem.

Men fæld dem dog, Trekkie. Haven bliver meget nemmere at indhegne - og kønne er sådan nogle kirkegårdsvækster ærligt talt ikke… :tihi:

Har du plads til en stor løbegård ville jeg opdele den i flere mindre alt efter hvor mange katte du har. Byg den med dør imellem rummene som du blot lader stå åben når de godt kan gå sammen. Katte kan have glæde af frikvarter fra hinanden. Det kan de let få så.

jeg har kun to, så hvis de vil have frikvarter for hinanden har de et stort hus at boltre sig på :slight_smile: i stue etagen og på 1. sal.

De to katte jeg har er mor og datter. De kan godt indimellem komme op og toppes, hvor Silke (killingen) bliver for voldsom, og Mijv er nødt til at sætte hende lidt på plads. Men der har aldrig været grund til at blande mig, og de nyder rigtig meget af hinandens selskab i hverdagen. Silke får stadig lov til at die hos Mijv

Hmm jeg er også med her. Jeg spekulerer som en gal på hvordan jeg kan få overtalt manden til at indhegne alle godt 1200m2 have. Vi har fået kørt 4 katte over + en vi tror der er blevet taget, så Viggo og Nala går nu som indekatte indtil jeg finder en løsning. Men det er klart et problem for dem. De vil SÅ gerne ud. Viggo slipper også ud indimellem, og Nala står på spring. Så der skal snart ske noget…

det er en klog beslutning du har taget dig. Men ja, kender godt det med de der mænd. De kan indimellem være svære at overtale :wink:

Jeg synes, at 4 katte mistet til trafikken + en til noget andet burde være rigeligt argument. Har I børn? Så kan du jo forsøge med at give ham en detaljeret beskrivelse af, hvordan en overkørt kat kan se ud og spørge, om han synes, hans børn skal risikere at se deres kæledyr på den måde?

Trekkie: Vi har også taks eller thuja (kan aldrig huske, om det er det ene eller andet :tihi:). Dem vi havde i løbegården, har kattene tit siddet i ly under (både for regn og i skjul for fugle) - og den kæmpestore, vi har i forhaven, har nogle af dem ræset op ad stammen i - og derefter ned igen. Og naboens kat havde i lang tid fast liggeplads under træet (og den lever desværre i bedste velgående endnu…:muhaha: ). Så nej, de tager ikke skade af at dele have med den slags træer. :slight_smile:

jeg har en drøm om at bygge det her til misserne når jeg er flyttet på landet…

Hold op det ser hyggeligt ud!

Såfdan et fri-sted kunne jeg da godt tænke mig til mig selv… men kunne nok overtales til at dele med katten :wink:

Vores er noget ala samme stil, bare på omkring 30-35 kvm fordelt i 3 løbegårde. De to at gårdene er lidt mindre ( til dreng) og den sidste er knap en trediedel større.
vi byggede den selv. Dog har vi ikke de store ting i dem. en stol, en hylde, en gren og et aflagt marmor sofabord. Siden hen har vi fået tilbygget en lufte “gård” med et stort legehus i.

Den første del tror jeg vi gav ca 2500 kr i matrialer (stolper, lægter og vilierenet).
Husk hvis du vil have længere levetid på dine stolper, sæt dem i olie i nogle døgn, så rådner de ikke lige så hurtigt.


sådan så den ud da vi lige havde fået den lavet.

@Tempel Bar - Ja, jeg ved det…Og ja vi har tre børn, og det har været lige hårdt hver gang vi har mistet.

Heldigvis har kattene været fine, når vi har fundet dem. Men det ER hårdt. Alle de andre katte, der bor herude har overlevet de sidste 14 år…det virker så urimeligt at alle andre end vores får lov til at overleve.

Men som jeg har skrevet tidligere, så må jeg selv i gang. Min mand har nok at se til. Finn Frodes link til katteindhegninger ligger oppe i foretrukne, så jeg er i planlægningsstadiet, og har en ide om at starte i det små, og indhegne gårdspladsen, der hvor kattelemmen er, og senere udvide.

Den Battlestar viser billeder af er da sindsyg lækker :slight_smile: fx