Indsamling til folk i knibe

på foranledning af den tragiske kapring af 7 danskere ved Somalias kyst bliver der snakket om indsamling af private midler til deres pirater, så de kan blive løsladt
[ul]
[li]hvad er din holding til det?[/li][li]vil du give et bidrag?[/li][li]er det deres egen skyld,idet de ved det er meget risikofyldt farevand?[/li][li]Mender du, det vil fremme yderlige kapringer, når piraterne ved der kommer penge uanset hvad de kaprer?[/li][li]find selv på flere punkter til debatten[/li][/ul]er spændt på hvad du tænker og mener

hilsen Heidi, som godt nok er noget splittet i denne snak…for HVIS nu det var ens egne kære…hva så?

Strengt taget så mener jeg det er de menneskers eget problem.

De kendte risikoen, men det vægtede højere for dem, at komme ud at realisere sig selv og få opfyldt en drøm…og det skal man ikke automatisk regne med, at omverdenen skal være økonomisk sikkerhedsnet for.

Tværtom vil jeg kalde de mennesker uansvarlige, at tage deres børn…og især en hvid pige på den alder som deres datter , gennem så risikofyldt et område.

Jo, selvfølgelig vil det øge piratvirksomheden jo flere gange der bare betales højere og højere løsesummer.

Jeg læste i går, at den by hvor piraterne holder til, er en luksusby med velhavende mennesker, der lever i sus og dus…i Somalia…et af verdens fattigste lande…alt sammen finansieret af løsepenge fra piratvirksomhed.

Der holdes i øjeblikket over 1000 mennesker som gidsler af pirater fra den by…enten er gidslerne installeret på bevogtede hoteller eller befinder sig på deres skibe under overvågning…

Det er forfærdeligt for de mennesker, for hvem det er en nødvendighed at passere området som del af deres arbejde (fragtskibe o.s.v.) og så bliver udsat for kidnapning.
Men turister, der absolut skal derind selv om de kender risikoen, det er bare for dumt…

Selvfølgelig håber man på, at de kommer helskindede derfra…men betale for det, nej, det er ingens forpligtelse.

Der har jeg samme indstilling som de danskere der anholdes og spjældes i udlandet for f.eks. narkosmugling o.s.v.,
Det er sjovt for dem når det går godt og de tjener pengene…men når de så først sidder og vræler bag tremmerne og har ondt af sig selv…så forventer de at DK sætter himmel og jord i bevægelse for at redde dem ud af den suppedas de har bragt sig selv i.

Og ja, jeg ved udmærket man ikke umiddelbart kan sætte lighedstegn mellem narkosmuglere og lystsejlere…udover dog, at begge kategorier har bragt sig i en situation hvor de 100% var klar over mulige konsekvenser hvis noget gik galt…

Jeg mener at de har spillet Russisk Roulette eller satset meget højt i Poker og har tabt. Jeg mener at det er total uansvarlig at begive sig ud på en sådanne rejse velvidende at det er forbundet med så stor en risiko.

Der er jo en grund til at flere store rederier er begyndt at sende deres skibe syd om afrika fremfor at skyde genvej.

Jeg har ondt af børnene…

FULDSTÆNDIGT enig - og hvis jeg rent faktisk kendte familien, havde jeg nok også ondt af de voksne og ville nok også bidrage til en indsamling. Men når man har den “luksus” at se på det udefra, så fatter jeg ikke, de er sejlet derind - hverken med eller uden børn.

Jeg mener familien selv bærer ansvaret for deres tur langs Somalias kyst. De kendte på forhånd risikoen. Det er lidt som at spille russisk roulette… man tager en chance. Men jeg synes det er synd for deres børn.

I bund og grund mener jeg at det er deres eget problem at de har valgt at sejle ad den rute. Jeg kan slet ikke forstå de turde når de har deres børn med. De voksne har selv valgt det men deres børn er uden skyld.

Generalt mener jeg at hver gang der udbetales løsesum fordres det at flere vil forsøge sig som pirater, for der er jo kun meget ringe risiko for dem og gevinsten er kæmpe stor.

Jeg er i syv sind om jeg evt. ville bidrage til en evt. løsesum, grundet børnene. Men det må der jo tages stilling til hvis det bliver aktuelt.

Det er deres egen fejl - og hold op hvor er det synd for de unger…

men jeg ville aldrig betale selv!

Jeg har ondt af børnene der skal leve med denne oplevelse, men jeg kunne ikke drømme om at støtte med penge, de voksne har i den grad handlet uforsvarligt og torske-dumt og har fortjent hvad der kommer til dem. Havde børnene været mindre ville jeg helt klart have forventet at de fik frataget forældremyndigheden over dem, når/hvis de kommer hjem, det er fuldstændigt utilgiveligt hvad de har udsat deres børn for

Jeg fatter simpelthen ikke, at de overhovedet tør sejle den vej :rock:

Jeg hørte en udtale, at de måske har været i bekneb for brandstof og
har været tvunget til at tage en nordligere rute og dermed er kommet
(for) tæt forbi Somalia.

Men altså - pirater …det er da noget, der hører til i Anders And og ikke i virkeligheden og så i 2011 :bangbang::hyp:

Der bliver advaret mod organiseret indsamling, fordi det kan besværliggøre
en befrielse, fordi piraterne ved, at der så er noget at forhandle om.

Familien har sat sig selv i en frygtelig situation - stakkels dem, stakkels
deres børn og stakkels pårørende! Det må simpelthen være et mareridt - og
af den slags, som man desværre har fortilfælde af, at man ikke vågner af
igen.

Jeg ville nok give et biddrag - udelukkende pga børnene. Familien SKAL bare hjem, pga børnene…
At man som voksne kaster sig ud i den dumhed at sejle gennem et farvand, hvor man hver uge hører om kapringer, kan de selv tage ansvar for.
Men børnene… jeg bliver helt syg i kroppen af at tænke på dem! Tænk hvis de slår forældrene ihjel og sælger… nej jeg kan ikke engang skrive det.
Når familien kommer hjem, bør det få et efterspil for forældrene af en eller anden karakter, for de har bevist bragt deres børn i fare.

Det er SÅ forfærdentligt…

[QUOTE=Rita;557627]Jeg ville nok give et biddrag - udelukkende pga børnene. Familien SKAL bare hjem, pga børnene…
At man som voksne kaster sig ud i den dumhed at sejle gennem et farvand, hvor man hver uge hører om kapringer, kan de selv tage ansvar for.
Men børnene… jeg bliver helt syg i kroppen af at tænke på dem! Tænk hvis de slår forældrene ihjel og sælger… nej jeg kan ikke engang skrive det.
Når familien kommer hjem, bør det få et efterspil for forældrene af en eller anden karakter, for de har bevist bragt deres børn i fare.

Det er SÅ forfærdentligt…[/QUOTE]

Uanset hvem der begiver sig ind i det farvand - bevidst eller mindre bevidst - så ved de at risikoen for at møde pirater er tilstede.

Om det er sømænd eller Hr og Fru Danmark med eller uden børn … det må være en forfærdelig og skrækkelig oplevelse :ked:

Et efterspil for forældrene - det håber jeg så sandelig ikke at der kommer.
Jeg er sikker på, at de lige pt. er midt i deres livs mareridt OG “straf”.

:kryds: fingre for en snarlig og lykkelig afslutning for familien og deres gaster.

[QUOTE=Lindvig;557629]Uanset hvem der begiver sig ind i det farvand - bevidst eller mindre bevidst - så ved de at risikoen for at møde pirater er tilstede.

Om det er sømænd eller Hr og Fru Danmark med eller uden børn … det må være en forfærdelig og skrækkelig oplevelse :ked:

[B]Et efterspil for forældrene - det håber jeg så sandelig ikke at der kommer.
Jeg er sikker på, at de lige pt. er midt i deres livs mareridt OG “straf”.

[/B]:kryds: fingre for en snarlig og lykkelig afslutning for familien og deres gaster.[/QUOTE]

Ja forældrene er i deres livs straf, men børnene står altså også i deres livs mareridt, som måske vil give dem ar på sjælen resten af deres liv. Post traumatisk stress syndrom, som måske gør at de ikke kan få et normalt liv/skolegang/uddannelse el.
Jeg mener jo ikke forældrene skal i fængsel eller ruineres økonomisk. Men de HAR bragt deres børns liv i fare, de kendte de risici der var forbundet med turen, og alligevel valgte de at tage deres forsvarsløse børn med. Børnene har reelt ikke haft noget valg. Så jeg mener der må komme et efterspil.

[QUOTE=Lindvig;557629]Et efterspil for forældrene - det håber jeg så sandelig ikke at der kommer.
Jeg er sikker på, at de lige pt. er midt i deres livs mareridt OG “straf”.

[/QUOTE]

Enig. Jeg er slet ikke i tvivl om, at de allerede har fået sig en lærestreg for livet, og at det psykiske
efterspil, der helt sikkert kommer, vil være langt værre, end de sanktioner eller straf, nogen måtte
ønske dem undergivet på grund af deres uforsigtighed eller dumhed.

Jeg har i hvert fald ingen lyst til overhovedet at skulle straffe sådan en familie - tværtimod håber jeg
på, at de kan få hjælp til at komme videre som en samlet familie - det, børnene har allermindst brug
for bagefter, er en familie, der går i opløsning.

Jeg syens bare, det er frygtelig svært at acceptere, at man bevidst kan bringe andres liv i fare, og så synes alle bare det er synd for dem? De løber en vanvittig risiko, det går galt og uskyldige rammes - og så er det bare synd?
Jeg synes bestemt også det er rigtig rigtig synd for den familie, jeg ønsker også de skal hjælpes mest muligt, når de vender hjem - ingen tvivl om det, jeg er ikke et føleleseskoldt menneske.
Men kan man tillade sig bevist, at gamble med andres liv?
Børnene har altså ikke haft et valg, og uanset hvad, kan/skal de heller ikke tage stilling til sådan et dillema.
Ser jeg bort fra mine medmenneskelige følelser for den stakkels familie, så synes jeg må være en juridisk paragraf, der varetager børnene.

Men ja, jeg ville biddrage til at få dem hjem.

Om de er kommet i situationen selvforskyldt eller ej vil jeg ikke sætte mig som dommer over.

Jeg synes det er en frygtlig situation og ja, jeg tror gerne jeg vil bidrage økonomisk.

[QUOTE=Rita;557688]Jeg syens bare, det er frygtelig svært at acceptere, at man bevidst kan bringe andres liv i fare, og så synes alle bare det er synd for dem? De løber en vanvittig risiko, det går galt og uskyldige rammes - og så er det bare synd?
Jeg synes bestemt også det er rigtig rigtig synd for den familie, jeg ønsker også de skal hjælpes mest muligt, når de vender hjem - ingen tvivl om det, jeg er ikke et føleleseskoldt menneske.
Men kan man tillade sig bevist, at gamble med andres liv?
Børnene har altså ikke haft et valg, og uanset hvad, kan/skal de heller ikke tage stilling til sådan et dillema.
Ser jeg bort fra mine medmenneskelige følelser for den stakkels familie, så synes jeg må være en juridisk paragraf, der varetager børnene.[/QUOTE]

Jeg er helt enig med dig…forældre har pligt til at beskytte deres børn mod mulige farer.

Forældre kan faktisk tiltales og straffes, hvis de for at opfylde egne behov frem for børnenes sikkerhed, udsætter deres børn for mulig fare,
og hvor det så viser sig, at forældrenes valg virkeligt medførte at børnene reelt kommer i fare

Der sidder et forældrepar der har taget deres livs værste beslutning. En beslutning de vil fortryde resten af deres liv.

Hvis jeg nogensinde begik så horribel en fejl, ville jeg bede for og håbe på mine omgivelsers hjælp til at rette op på det.
Vi er trods alt kun mennesker, og der kan være mange årsager til familien har valgt som de havde - som vi intet kender til.

Jeg vil ikke dømme uden at kende historien - og ja, jeg vil helt sikkert hjælpe hvis det blir aktuelt - situationen er mere end straf nok i sig selv for de forældre, der med garanti aldrig havde troet de påførte deres børn dette her.

Jeg tror ikke forældrene bevist har sat deres børn i farer, ofte tænker vi jo at de slemme ting kun sker for naboen, det er bare langt fra sandheden altid. Men jeg har valgt ikke at vil støtte en evt. indsamlig, dette både fordi jeg frygter at vi får set flere sådanne kapringer af små både med civile, men også fordi jeg syntes forældrene selv valgte at tage denne helt igenne store risiko og gamble med både deres og børnenes sikkerhed, men jeg ønsker dem det bedste og håber de bliver sat fri snarest

MVH
Gitte