Indskud og istandsættelse

:ok::ok::ok:

Tak, Mette… det er vist rigtigt at der er to forskellige muligheder…

[quote=litza;201553]Mener det er 8 år ?
8 år er 96 mdr…[/quote]

Det er helt præcis 100 måneder.
For hver måned man har boet i lejemå¨let overtager boligforeningen 1% af udgiften til normalistandsættelsen.
Så efter 100 måneder skal man kun betale hvis noget vurderes til at være mislighold.
Og som Mette skriver er det kun hvis det af A-ordningen.

Jeg ville ønske jeg jeg lige havde det materiale jeg fik udleveret på et kursus ved Boligselskabernes Landsorganisation.
Der står bekendtgørelsen fra lejeloven.
Og man skal huske at der er forskel på alment boligforening, og privat boligselskab/udlejer.

[quote=louiseogbuster;201600]Jeg ville ønske jeg jeg lige havde det materiale jeg fik udleveret på et kursus ved Boligselskabernes Landsorganisation.
Der står bekendtgørelsen fra lejeloven.
Og man skal huske at der er forskel på alment boligforening, og privat boligselskab/udlejer.[/quote]

Ja, det kan være forskellen på privat og almen, men da jeg flyttede fra min lejlighed i Vejle hos en privat udlejer, da gik der over 3 mdr. inden jeg fik en opgørelse. Jeg forsøgte at tage den op i huslejenævnet, som intet kunne gøre.

Jeg er ret sikker på at i almen skal fraflytter modtage opgørelsen og evt., regning inden 30 dage.
Reglerne er strammere når det gælder almen ift. privat.

(Det skal lige siges at jeg altid har boet i almen lejebolig, har ikke nerver til privat udlejning. Ikke efter at vi - på min demente mormors vegne - åtte slæbe hendes udlejer i retten + flere bekendte der er blevet fanget i en fælde hos private udlejere…)

[quote=louiseogbuster;201614]Jeg er ret sikker på at i almen skal fraflytter modtage opgørelsen og evt., regning inden 30 dage.
Reglerne er strammere når det gælder almen ift. privat.

(Det skal lige siges at jeg altid har boet i almen lejebolig, har ikke nerver til privat udlejning. Ikke efter at vi - på min demente mormors vegne - åtte slæbe hendes udlejer i retten + flere bekendte der er blevet fanget i en fælde hos private udlejere…)[/quote]

Jeg havde ikke så mange andre muligheder, da jeg flyttede til Vejle. Jo, hvis jeg ville bo langt pokker i vold uden for byen eller i ghettoen i Finlandsparken (hed det vist) - de steder var der nemlig ingen venteliste, hvis man var tilflytter med fast arbejde.

Jeg smuttede endda forbi Finlandsparken en dag efter arbejde, for at checke stedet ud, og da jeg havde været der mindre end 5 min, så blev der råbt luder efter mig, så der skulle jeg absolut ikke bo.

Hvis du har boet der i over 100 måneder (10 år) - skal boligselskabet stå for al istandsættelse, undtagen hvis den er direkte misligeholdt…det står i lejeloven og burde fremgå af din lejekontrakt…

:fløjte:[/quote]

Boligforeningen har skam også stået for al genistandsættelse, de punkter jeg remser op som jeg skal betale for er krydset af som misligholdelse allesammen - ellers ville jeg ikke skulle punge ud for dem :ok:

[quote=louiseogbuster;201596]Det er helt præcis 100 måneder.
For hver måned man har boet i lejemålet overtager boligforeningen 1% af udgiften til normalistandsættelsen.
Så efter 100 måneder skal man kun betale hvis noget vurderes til at være mislighold.
Og som Mette skriver er det kun hvis det af A-ordningen.[/quote]

Jep - 100 måneder svarende til mindst 8 år og 4 måneder.

[quote=Gizzemissen;200778]Nu sidder jeg jo her med deres prisoverslag, så jeg kan da lige prøve at remse op hvordan posterne er fordelt:

Mellemstryg på træværk (fordi jeg havde klattet udenfor da jeg malede i februar) - kr. 1220,-
Afvaskning af radiatorer og rør (1 radiator) - kr. 150,-
Afvaskning af vinduer/altandøre - kr. 100,-
Indvendige døre: afvask - rep + slib + olie/lak - kr. 450,-
Nyt spejl på badeværelse (fy TineL -høhø) - kr. 597,98
Afrens kontakter for maling (igen mig og mine malerevner) - kr. 200,-
Rengøring af skabs- og køkkeninventar, indv. + udv. + fliser
Rengøring af komfur + udv. + bag
Rengøring/afkalkning af sanitet, badeværelse - disse tre poster i alt kr. 2047,50

I alt kr. 4765,48

Det eneste jeg sådan set studser over er som sagt rengøringen - fatter ikke at rengøring af mit minikøkken og endnu mindre badeværelse kan koste over 2000 kroner. Men det er nok ikke meningen jeg skal forstå det :ups:

:tihi:[/quote]

Jeg synes faktisk det lyder meget rimeligt det der.

Og egentlig var det jo, måske lige med undtagelse af reparation og slibning af døre, alt sammen noget du selv kunne have ordnet og sparet pengene.

[quote=Felis;201832]Jeg synes faktisk det lyder meget rimeligt det der.

Og egentlig var det jo, måske lige med undtagelse af reparation og slibning af døre, alt sammen noget du selv kunne have ordnet og sparet pengene.[/quote]

Det har du helt ret i - det med at ordne det selv altså…i hvert fald til en vis grad.

Jeg er også lige blevet enig med mig selv om at holde min K*** og vente og se hvad den endelige afregning bringer.

Kom nemlig på posthuset i dag efter rekommanderet brev nummer 2 og det var ikke gode sager.

De har opdaget fugtskader på trægulvet i køkkenet (hvem lægger trægulv i et køkken :doh:) da de fik taget tre lag laminat af for at lægge nyt på og jeg kommer til at betale en ekstraregning for rensning og desinficering af gulv (og køkkenskabe???:uha:) fordi gulvet lugter af katteurin.

Den tager jeg 100% på mig. Jeg vidste det kunne blive et problem - det er en af de dummebøder jeg må betale for den tid hvor jeg var så deprimeret at alt fik lov at stå til.

Nu håber jeg så bare at rens og desinficering af et gulv på 1,10 x 1,20 meter (og de der køkkenskabe igen…) ikke koster spidsen af en jetjager…puha, hvor jeg glæder mig til at få den endelige regning og bare få det ud af verden :frowning:

Men stadig, syntes du der er noget der er uretfærdig så klag, det kan godt betale sig. For mange år siden fik vi en fraflytningsregning fra kbh. kommune lydende på 6000 kr vi klagede og det endte med at vi fik lidt penge tilbage istedet for, så det kan godt betale sig at prøve men man skal også have kræfterne til det :((

Og de mangler i den grad for tiden…har en del andet igang der dræner mig psykisk og fysisk :thumbdown:

Ja så er det næsten en umulig sag :frowning: medmindre du har nogle venner/familie eller andre der vil hjælpe dig med at skrive et klagebrev.

Mit vægelsind skyldes nok også lidt at jeg ikke er helt sikker på at jeg egentlig synes jeg har noget at klage over. Mit lejemål var misligholdt af mig - meget blev der så rettet op på i februar da jeg havde hjælp på udefra…men alt i alt er jeg ved at være overbevist om, at med mindre ekstraregningen lyder på en formue, så er jeg vist sluppet billigt.

Hvorvidt det så passer skal jeg lade være usagt.

Men jeg håber da at den nye lejer har haft mulighed for at flytte ind i dag, i går da vi gik forbi, stod komfuret stadig på køkkenbordet, det må jo så være i forbindelse med rens af køkkengulvet :uha:

Hov, kom lige til at se at jeg slet ikke har nævnt et meget vigtigt punkt her i tråden. Jeg har boet i lejligheden med 4 katte og der er totalt husdyrsforbud i den afdeling, så igen…jeg tror de kunne have slået meget hårdere ned på mig hvis de ville. De vidste nemlig godt at jeg havde katte (ikke hvor mange, men at det var i flertal).

[quote=Gizzemissen;201857]De har opdaget fugtskader på trægulvet i køkkenet (hvem lægger trægulv i et køkken :doh:) da de fik taget tre lag laminat af for at lægge nyt på og jeg kommer til at betale en ekstraregning for rensning og desinficering af gulv (og køkkenskabe???:uha:) fordi gulvet lugter af katteurin.

Den tager jeg 100% på mig. Jeg vidste det kunne blive et problem - det er en af de dummebøder jeg må betale for den tid hvor jeg var så deprimeret at alt fik lov at stå til.

Nu håber jeg så bare at rens og desinficering af et gulv på 1,10 x 1,20 meter (og de der køkkenskabe igen…) ikke koster spidsen af en jetjager…puha, hvor jeg glæder mig til at få den endelige regning og bare få det ud af verden :([/quote]

Og den endelige regning kom så i dag…5109 kroner og 23 ører at betale ved kasse 1 -what

Kan godt se hvor mine 2700 SP-penge til kamera nu ryger hen - så må jeg håbe min bankdame er fleksibel med hensyn til resten af beløbet. De skal betales inden 24. juli…

Specifikationerne på desinficeringen af køkkengulvet m.m. lyder:
Afhentning af aktiv lugtfjerner hos Mortalin i Lystrup.
Gulvet er sprøjtet:
4 gange fredag den 12. juni 2009,
4 gange lørdag den 13. juni 2009 og
4 gange søndag den 14. juni 2009.

Aktiv lugtfjerner fra Mortalin - 1 dk - 1198,-
Forstøver m/ pumpe - 1 stk - 41,-
Svendetimer - 6 t. a 350 - 2100,-

I alt kr. 4173,75 inkl. moms

Derudover maling af underskabe indvendigt i køkken - kr. 1975,-

Så ved I det drenge og piger…det koster 7000 bananer at rengøre ca. 3 kvm for lugt af kattetis :uha:

Jeg elsker bare at få post om lørdagen…det ødelægger bare hele weekenden som jeg ellers havde set frem til :frowning:

[quote=Gizzemissen;217475]Og den endelige regning kom så i dag…5109 kroner og 23 ører at betale ved kasse 1 -what

Kan godt se hvor mine 2700 SP-penge til kamera nu ryger hen - så må jeg håbe min bankdame er fleksibel med hensyn til resten af beløbet. De skal betales inden 24. juli…

Specifikationerne på desinficeringen af køkkengulvet m.m. lyder:
Afhentning af aktiv lugtfjerner hos Mortalin i Lystrup.
Gulvet er sprøjtet:
4 gange fredag den 12. juni 2009,
4 gange lørdag den 13. juni 2009 og
4 gange søndag den 14. juni 2009.

Aktiv lugtfjerner fra Mortalin - 1 dk - 1198,-
Forstøver m/ pumpe - 1 stk - 41,-
Svendetimer - 6 t. a 350 - 2100,-

I alt kr. 4173,75 inkl. moms

Derudover maling af underskabe indvendigt i køkken - kr. 1975,-

Så ved I det drenge og piger…det koster 7000 bananer at rengøre ca. 3 kvm for lugt af kattetis :uha:

Jeg elsker bare at få post om lørdagen…det ødelægger bare hele weekenden som jeg ellers havde set frem til :([/quote]
Hold da kegle.

Sådan noget tis-lugt kan godt nok også være slemt at komme af med. Jeg har måttet slibe hele min gang, da Tiger var urenlig der pga stress.

Men tror det er nu jeg skal fortælle min istandsættelseshistorie, fra da jeg boede i Aalborg i et par måneder med Ninjo, Cirrus og Tiger og viseværten påstod at alle mine katte jo have flået hele pakningen op på terrassedøren og revet og destrueret alle vegne. Så jeg så bulder og brand for mine øjne og han kræved jeg ved ikke hvor mange tusinde for erstatningmaterialer og mandetimer.

Jeg havde bare passet SÅ meget på at mine katte ikke skadede nogen ting, og havde tjekket terrassedøren før jeg forlod stedet, så jeg protesterede selvfølgelig og bad om beviser, hvorefter han sendte mig dette billede:

(og hvorefter jeg fortalte ham at den måtte han længere ud på landet med/se en handværker sætte gummilister sammen og se hvordan de skærer dem på skråt) -LOL

Men føler med dig - det er super hårdt at være fattig. -kramer

Og hvor er det irriterende at de skal være så pernitten.

[quote=Gizzemissen;217475]
Så ved I det drenge og piger…det koster 7000 bananer at rengøre ca. 3 kvm for lugt af kattetis :uha:

:([/quote]

Så vær kun glad for, at der nu findes midler man håber på fjerner lugten, og at det kun var 3 kvadratmeter det drejede sig om.

Tidligere betød det opbrækning af gulve og murværk og udskiftning med nyt for at fjerne lugten af kattepis, selv beton kunne det ikke lade sig gøre at fjerne lugten fra…og SÅ havde det været dyrt :rock::rock:

Jeg kender et sted hvor der for nogen år siden blev renoveret gulve og vægge for mere end 100000 for at fjerne lugten af kattepis.

Har faktisk lige forfattet et brev til boligforeningen som ryger i postkassen lige om snart.

Jeg brokker mig over at skulle betale de 1975 kroner for indvendig maling af køkkenskabene, da det fremgår af oversigten at de males på grund af kattetis. Der har sgi aldrig været en kat inde i mine underskabe - eller nogen af de andre for den sags skyld - og de har da slet ikke tisset derinde. Skabene er til gengæld ikke det pap-træ værd de er lavet af :tihi: Hvis de havde skrevet at soklerne skulle males på grund af kattetis kunne jeg forstå det - men indersiden - no way.

Så må vi se hvad de siger…under alle omstændigheder ender jeg jo nok med at skulle betale regningen som den er alligevel, da kontoret går til sommerferie lige her om snart…

[quote=Felis;217576]Så vær kun glad for, at der nu findes midler man håber på fjerner lugten, og at det kun var 3 kvadratmeter det drejede sig om.

Tidligere betød det opbrækning af gulve og murværk og udskiftning med nyt for at fjerne lugten af kattepis, selv beton kunne det ikke lade sig gøre at fjerne lugten fra…og SÅ havde det været dyrt :rock::rock:

Jeg kender et sted hvor der for nogen år siden blev renoveret gulve og vægge for mere end 100000 for at fjerne lugten af kattepis.[/quote]

Jeg er også taknemmelig for at regningen ikke er højere - men derfor kan man jo godt gå helt i hundene over at få en regning man ikke har råd til at betale…ikk’? :ups: