Indtryk fra min første udstilling :-)

Hej kattegale,

Som de fleste ved har JYRAK afholdt katteudstilling i Vrå her i weekenden.

For første gang var jeg til udstilling med egen kat - min baby (Demolissa) - og jeg vil nu fortælle jer lidt om, hvordan jeg oplevede udstillingen.

Med mig havde jeg opdrætteren til mine skovsere - det var virkeligt skønt at have en sådan guide med sig. Tusind tak til DK* Tomiss for lån af burgardiner og en ufattelig stor hjælp hele vejen igennem :slight_smile:

Men det var ikke kun derfra, at hjælpen kom flyvende - næh flere andre opdrættere var også rigtig søde og hjælpsomme. Der kom lidt fif herfra og derfra. Der blev spurgt interesseret ind til mig og Baby, og det blev til rigtig mange gode samtaler i weekendens løb :slight_smile: Herligt, at man på kryds og tværs kan hjælpe og støtte hinanden selvom man jo dybest set er hinandens konkurrenter :slight_smile:

Også de flittige stewards må jeg rose - hold da op et kæmpe arbejde de ligger for dagen!!! :slight_smile:

Jeg nød min første deltagelse på udstillingen i fulde dag. Alle var virkelig søde og rare, og som newbie - med lidt sommerfugle i maven - er det skønt, at der er så megen hjælp alle steder fra :slight_smile:

Nogle kattegale fik jeg også hilst på, men mange af jer “fandt” jeg desværre aldrig.

JYRAK afholdte en velorganiseret udstilling - alt klappede, og der var en god stemning hele weekenden :slight_smile: Under sceneshowet søndag var der et par katte, der bare havde fået nok! Og her må jeg rose JYRAK for, at gribe ind og hidkalde ejerne, og i det ene tilfælde bede os vente med klapsalver for ikke, at stresse katten yderligere!. Dejligt, at se denne omsorg for kattene :slight_smile:

Tak for en super weekend i kattens tegn :slight_smile:

Knus Gitte

[quote=GSA;441097]Under sceneshowet søndag var der et par katte, der bare havde fået nok! Og her må jeg rose JYRAK for, at gribe ind og hidkalde ejerne, og i det ene tilfælde bede os vente med klapsalver for ikke, at stresse katten yderligere!. Dejligt, at se denne omsorg for kattene :slight_smile:

Tak for en super weekend i kattens tegn :slight_smile:

Knus Gitte[/quote]

enig enig enig…det var bare så godt at opleve…stor ros for det:rock:

kan ikke finde den smiley der bukke sig i støvet…men det er :ok::ok::ok:

Super dejligt du havde en god udstilling. Jeg er stadig bare så ked af jeg ikke kom med som aftalt, havde glædet mig til og møde dig og Baby.

Men oftes syntes jeg heldigvis folk er rigtig søde til og hjælpe hinanden.

MVH
Gitte

Et lille spørgsmål har meldt sig… :slight_smile:

Jeg overværede en gruppe bedømmelse, hvor at taberen til en BIV kat faktisk endte med en NOM. Hvordan kan dette lade sig gøre?

Jeg synes jo, at når de 2 katte nu har kæmpet mod hinanden om et BIV, da er det lidt underligt at “taberen” får en nominering istedet for den kat der blev BIV?

Håber på en god plausibel forklaring :slight_smile:

Knus Gitte

GSA - Om BIV konkurrer de to bedste i hvert køn i den farve i den race. I NOM er det. f.eks. fertile hanner mod hinanden, på tværs af racer (indenfor samme kategori altså) og farver osv.

Så f.eks. kan min MCO gr. V hankastrat godt tabe BIVet til den bedste MCO gr. V hunkastrat, men altså slå de andre hankastrater hos dommeren til NOM :slight_smile: Det er i øvrigt også sket, så vidt jeg husker -tihi

Det har enten været to forskellige køn eller to forskellige ‘klasser’ (killing/ungdyr/voksen).

Men man kan jo godt forestille sig, at dommeren har en han og en hun i samme kulør, hvoraf hannen er bedst og derfor får BIV. Imidlertid har dommeren en anden hankat i en anden race/farve, som er bedre, og dermed bliver nomineret … hunkatten, som tabte BIV’et i første omgang kan dog godt være den bedste hunkat, dommeren har haft - og derfor bliver den nomineret.

• og det samme kunne gøre sig gældende med killing/ungdyr vs. voksen :slight_smile:

Jg var der kun om søndagen, men helt klart en de bedste udstillinger jeg har været på, flot gået Jyrak.
Det eneste jeg syntes mangler er en masse flere huskatte.

Hej Gitte
Når vi mødtes i “rygeren” så virkede du nu ikke særlig nervøs :thumbup: men utroligt dejligt at du havde en super oplevelse med show…

[quote=GSA;442860]Et lille spørgsmål har meldt sig… :slight_smile:

Jeg overværede en gruppe bedømmelse, hvor at taberen til en BIV kat faktisk endte med en NOM. Hvordan kan dette lade sig gøre?

Jeg synes jo, at når de 2 katte nu har kæmpet mod hinanden om et BIV, da er det lidt underligt at “taberen” får en nominering istedet for den kat der blev BIV?

Håber på en god plausibel forklaring :slight_smile:

Knus Gitte[/quote]

en forklaring kan være kattens håndterbarhed. Er dommeren i tvivl hvilken kat der er bedst vælger de somme tider den strategi, den ene får BIV den anden får nomineringen. Både BIV og NOM ligge jo uden/efter for den grundlæggende bedømmelse.

Hvis de er i samme klasse, bør det ikke kunne lade sig gøre. Enten er en kat den bedste i varieteten eller også er den ikke. Hvis du har to ungdyr op mod hinanden og den ene får BIV’et, kan den anden ikke sendes til nom.

Gitte du var så sød og så positiv i Vrå. :wehuu:

Du var selv med til, at det blev en god oplevelse. :wehuu:

:? - nej, det kan altså ikke lade sig gøre, hvis det er inden for samme køn/klasse!

[quote=Britt Hammershøi;443022]Hej Gitte
Når vi mødtes i “rygeren” så virkede du nu ikke særlig nervøs :thumbup: men utroligt dejligt at du havde en super oplevelse med show…[/quote]

Hi Hi - herligt at vide man er god til at skjule sin nervøsitet :slight_smile:

Og igen et stort tillykke med det flotte BIS, det var sejt gået! :slight_smile:

Knus Gitte

[quote=Mona Jensen;443153]Gitte du var så sød og så positiv i Vrå. :wehuu:

Du var selv med til, at det blev en god oplevelse. :wehuu:[/quote]
Lige netop dine egne ord om mig kunne jeg med stor lethed sige om dig Mona. Du var bestemt med til at gøre min første udstilling til en super oplevelse :slight_smile:

I kolding, må vi altså nå at få den der kop kaffe! :slight_smile:

Knus Gitte

[quote=GSA;443312]
I kolding, må vi altså nå at få den der kop kaffe! :slight_smile:

Knus Gitte[/quote]

Det er lige det vi skal Gitte smiler glad:wehuu:
Jeg går ud fra, at Tutte-lutten også kommer med denne gang.
EX 1 begge dage.
Godt gået dit smukke tøse-barn…-engel
Kram fra Mona

Ja, og her er det så, at min hukommelse svigter mig lidt! Men jeg er i alt fald sikker på, at det var om søndagen at det skete, og at det var en gruppe og samme klasse. Det var ikke killingeklassen og heller ikke ungdyrsklassen. Og det foregik før bedømmelsen af killingerne og yngdyrene.

Hmmm…må lige undersøge kataloget og resultatlisten, og måske kan min mentor også hjælpe med at huske kattene.

Jeg vender tilbage :slight_smile:

Knus Gitte

GSA - Ofte ved NOM (og altid ved sceneshowet) starter man med fertile hanner, så fertile hunner, så kastrat hanner, så kastrat hunner og så ungdyr og så killinger (nogen gange slås killing og ungdyr sammen, og nogle gange ungdyr med de fertile osv, for at skabe nok til et BIV).
Har dommeren f.eks. nok kastrater til et BIV, og måske ved at der ikke kommer flere kastrater senere, så kan dommeren godt finde på at give både BIV og NOM inden de videre bedømmelser :slight_smile:

Hej Alle,

Så har jeg fået svar på mit lille spørgsmål! :slight_smile:

Jeg har nu talt med ejeren til BIV katten.

Jeg huskede rigtigt! Den omtalte BIV kat vandt ganske rigtigt BIV og fik sin lille medalje om halsen for BIV’et. Men dommeren skønnede, at BIV katten var stresset, og selvom dommeren ville have nomineret katten - så valgte hun af hensynet til BIV katten, at nominere “taberen” istedet. Sådan er det fortalt af ejeren til BIV katten.

Desværre er der på en eller anden måde sket en teknisk fejl således, at den BIV kat jeg omtaler ikke fremgår af resultatlisten som en BIV kat. Dette har ejer af BIV katten allerede inden min kontakt skete gjort JYRAK opmærksom på, og har fremsendt billeder af katten med præmien omkring halsen, for at få et fuldgyldigt certifikat.

Jeg håber selvfølgelig at ejer til BIV katten får tilsendt et nyt certifikat med korrekt angivelse af det der af dommeren er tildelt :slight_smile:

Knus Gitte

[quote=Mona Jensen;443314]Det er lige det vi skal Gitte smiler glad:wehuu:
Jeg går ud fra, at Tutte-lutten også kommer med denne gang.
EX 1 begge dage.
Godt gået dit smukke tøse-barn…-engel
Kram fra Mona[/quote]

Naaa…det blev nu ikke EX1 begge dage, men EX2 lørdag og EX1 søndag :slight_smile:

Edit: Ahhh så nu lige at jeg misforstod…ha man kan aldrig være sikker på EX1 - der er jo også så mange andre skønne katte :slight_smile:

Tuttelutten…eller Baby som er hendes kaldenavn kommer kun søndag. Der er nemlig ingen klasser for semilanghårs om lørdagen :slight_smile:

Knus Gitte

[quote=GSA;443459]Jeg huskede rigtigt! Den omtalte BIV kat vandt ganske rigtigt BIV og fik sin lille medalje om halsen for BIV’et. Men dommeren skønnede, at BIV katten var stresset, og selvom dommeren ville have nomineret katten - så valgte hun af hensynet til BIV katten, at nominere “taberen” istedet. Sådan er det fortalt af ejeren til BIV katten.
[/quote]

Hvis “taberen” har været en kat i samme klasse (dvs. killing/ungdyr/fertil han/fertil hun/kastrat hun/kastrat han) er der sket en omgåelse af reglerne ved den afgørelse :frowning: