Indvolde fra dyr?

må kattene egentlig godt få svine/kalve hjerter, lever osv?

og hvordan ville i serverer det for dem, hvis det var ?

koger jo kyllingelever osv til dem, når jeg selv laver hele kyllinger :slight_smile:

På forhånd tak :wehuu:

Rå svinehjerter er en delikatesse her i huset. Det skæres op i lidt større end mundrette bidder med muskler/sener/blod. Kalvehjerter er sikkert også godt - dem har jeg ikke prøvet.
Prøv at servere kyllingeindvolde rå - det plejer at glide ned :wink:

Det eneste rå kød, jeg har budt kattene, som de ikke vil have, er lever.

Okay :slight_smile:

Jeg har nemlig mange svinehjerter i fryseren
(spiser det selv, og tænkte at det kunne være lækkert for de små)

Kalvelever er et hit her :slight_smile:

Men med sådan en proteinkilde skal det serveres i en minimal mængde. Jeg plejer at skære nogle få bidder af til misserne af det vi selv skal have - altså inden det tilberedes :slight_smile:

Knus Gitte

men jeg glæder mig til d. første og se hvordan de reager, når de får hare og fasan serveret!

(godt man får dem til 25 kr. stk. )

Det eneste er, at lever (og andre indvolde?) indeholder store mængder a-vitamin, og det kan man overdosere, så katten kan blive syg. Jeg kan desværre ikke lige huske, hvilke symptomer det har, men det kan jeg vel finde. :wink: Så, det er ikke nogen man skal gi’ som hverdagskost.

Red: Overdosering kan give muskelsvaghed og knogledeformiteter, der kan være smertefulde.
Jeg mener man anbefaler at højst fodre med lever 1 gang om ugen.

de er 3 og har fået et lille hjerte på ca 150 g til deling ?

og det er ikke noget de får hver dag :slight_smile:

Det var bare for at varier deres kost lidt :slight_smile:

[quote=Lykke86;498049]de er 3 og har fået et lille hjerte på ca 150 g til deling ?

og det er ikke noget de får hver dag :slight_smile:

Det var bare for at varier deres kost lidt :)[/quote]
Selvfølgelig :slight_smile:
Det er bare meget godt at vide :slight_smile:

kunne godt forestille mig at de kunne få for meget :slight_smile:

men sjovt, de to små æder som svin, dog den gamle dame, vil ikke røre det !

“i naturen” spiser de jo hele fugle og mus… Men det er selvfølgelig småbitte hjerter og lever… Så tror den er god nok den med små mængder :slight_smile:

Både mine hunde og min ene kat har en “indmads-dag” i deres kostplan… den dag får de, hvad jeg nu engang har kunne få fat i eller tigge mig til hos slagtere eller i supermarkedet…
Idag fik de derfor svinehjerte, kalvelever, hestelunge, svinenyrer, og andekråser i en stor pærevælling…
Det ser hamrende vammelt ud med alt det der levrede blod… men Thane spinder som en traktor, når han får indmad og hundene nærmest inhalerer det, så det må være ret godt når man er hund eller kat :smiley:

Men… kun en gang om ugen… og kun i en begrænset mængde…

Jeg troede ikke at katte måtte få svinekød???

Pietzel - Det må de sagtens. Man skal dog være opmærksom på at råt svinekød kan være inficeret med den virus der giver Aujeszkys sygdom, hvilket er dødeligt for katten, så vidt jeg har forstået. Det sidste jeg har hørt er at der ikke er problemer med dansk svinekød, men man skal være opmærksom mht udenlandsk. Den sikreste fremgangsmåde er selvfølgelig kun at servere tilberedt svinekød :slight_smile:

Der er svinekød i masser af lødig kattemad, så jo, det må de godt. :slight_smile: Men der var engang man frarådede råt svinekød, fordi der florerede en sygdom blandt svin, Aujezky’s syge (staves muligvis anderledes), der kunne give kattene noget der mindede om rabies. Men den har vist været udryddet her i årevis?

Ah Eva, to sjæle en tanke… :slight_smile:

Gammel historie… man gav ikke katte råt svinekød pgr faren for Aujeskys syge.
Denne sygdom findes idag ikke i danske svinebesætninger og man kan derfor sagtens give katte og hunde både kød, indmad og knogler fra svin.

Hjerte er i øvrigt ikke en indvold, men muskelkød :wink:

Nemlig - og når kattedyr i naturen fanger et bytte, starter de med at spise mave og tarme for på den måde at få ALLE de næringsstoffer, de har brug for.

De kan ikke trives kun på rent kød.

:øhmm: :gruble:
Muskel ja, men ikke samme slags som egentligt muskelkød, der er tværstribet muskulatur; hjertet er tværstribet men autonom muskulatur. Nyrer og lever er i øvrigt kirtler. Tarme og blære er glat muskulatur. Men de sidder alle inde i kroppen = indmad/indvolde. Eller hvad?
http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Organlære_og_speciel_histologi/indvolde

Også derfor at jeg betegner alt det ækle som “indmad” fremfor indvolde :wink:
Som Ann gør opmærksom på er der jo tale om vidt forskellige ting… muskelkød, kirtler osv…
Men det er altsammen indmad med bla et højt indhold af Avitamin.

hvor hulen har man kriget sig heste lunge og den slags henne ? bare for at prøve noget nyt til mudderne