Infektionsrisiko for killinger

afledt af en anden tråd.

Er killingerne mere sårbare for infektioner i deres første leveuge end de er i deres 5.?

ja det tror jeg faktisk de er hvis ellers at de følger de normale normer.

Menneskets immunforsvar bliver bedre og bedre til at forsvare sig selv desto flere angreb kroppen har, så monstro det ikke er det samme hos killinger…

Altså en killing bliver jo født med et immunforsvar, men immunforsvaret kan da ikke være lige så stærk som hos en killing der er 5 uger gammel og som har været påvirket af de bakterier og deslige der er i hjem.

Lis vi ved skam godt at killingerne er dækket af mors antistoffer i de første 5 uger.

Men udefra kommende ting, tja der vælger jeg så at sige nej tak, heller være forsigtig og mine killinger får en god start, end være bagklog når noget går galt -sorry

Hrmmm ved ikke om der er noget internt her, men jeg ville vove og påstå det samme som birthe, men igen det er når det er mennesker vi snakker om -thumbs

Hmm killinger under 5 uger er dækket ind af missemors antistoffer i deres første 5-6 leveruger… :?

men hvad der kommer udefra, tja det er ikke godt at vide, det er jo kun missemors antistoffer de er dækket af… :?

-sorry

Som sagt er det afledt af en anden tråd hvor de fleste ikke viste killinger frem på grund af ro til missemor. Så lå der også ligesom i det muligheden for evt. smitte.

Det er sådan at killingers antistoffer fra moderen afklinger med tiden, så faktisk kan en seks ugers killing være mere modtagelig for smitte end en killing på en uge der har masser af antstiffor fra moderen, især hvis mormis er vaccinet umiddelbart før hun er parret og iøvrigt er sund og rask.
Man kan aldrig være for forsigtig med små killinger - i det hele taget killinger der er uvaccineret.
Jeg er temmelig hysterisk, men ikke mere end at er mine børnebørn her, eller min datter, eller andre nære i familien får de lov at se killingerne, også når de kun er et par dage gamle.
Missemor syntes det er mægtig hyggeligt når de første to dage med overbeskyttelse er overstået. Måske det skyldes min race får små kuld og derfor er mormis ikke beskæftiget nok og derfor med kyshånd tager imod enhver adspredelse. I don’t know …

Jeg vil mene at begge dele har sin berettigelse. Killinger kan ikke sammenlignes med menneskebørn da killinger får deres antistoffer via modermælken de første 24-48 timer efter fødslen, derefter lukker tarmen for optageligheden af de store molekyler. De vil dog stadig have en vis immunstøtte i mundslimhinden via det daglige mælkeindtag. Vira som calici optages især via mundslimhinden. Og som Lis pointerer er killingerne meget sarte fra ca. 6.-7. uge hvor de fra moderen optagne antistoffer er “brugt” op og killingen selv skal til at opbygge et forsvar mod det de dagligt bombarderes med af vira i omgivelserne. Bare tænk på børn som kommer i en ny børnehave.
Men bliver en killings immunforsvar gennembrudt tidligt som f.eks. i to ugers alderen er den fysisk ikke stærk nok til at modstå det vægttab og den dehydrering som kan være et resultat af sygdommen, hvorimod en killing på en fem seks uger som er igang med fast føde, bedre kan rehailiteres og har en bedre chance for at overleve.

Det vigtigste er håndvask, alle der kommer her ved de skal vaske hænder inden de rører kattene og igen inden der bliver åbnet til “killingeværelset”.

Marina

Nej Lis os der forsøgte at foklare dig at det ønsker vi ikke, vi har jo bare en anden mening, og ikke dermed sagt det er forket det du vælger, men det vi andre vælger er jo lige så rigtigt, ingen grund til at tro at forskellige racer har forskellige måder at have killinger, Nej det er os mennesker der ser forskelligt på tingene, og det er vel også som det skal være

Ja, hurra for de små forskelle:-)
Alligevel tror jeg der er forskel på racer men også på kuldstørrelse. Det er ikke unormalt at en aby får to killinger - der er ikke meget arbejde i dem, ergo har hun brug for andet end killingepasseri.
Det kan godt være jeg tager fejl, men oplever forskel på mormis’ hængen i kassen om der er fire eller bare en eller to.
Nu er det heller ikke sådan der er kø udenfor døren af familiemedlemmer fordi jeg har små killinger:-)

Det som jeg ikke bryder mig om er, at få fremmede ind af døren, som kommer direkte fra et andet opdræt . . . nogen gange kan det være 3 og 4 opdræt de har besøgt på deres vej.

Nu er det smitterisiko vi taler om her, men jeg bryder mig altså heller ikke om, at blive overrasket af en fremmed fam. på 5-6 stk. (vi tog lige ungerne med) el. (min veninde og hendes barn vil også gerne se) . . . . . det var jo lissom uden for aftalen, og smække døren i er lige lovlig drastisk -uha

Mine missemødre og jeg, er dødtræt af larmende familier der er på rundtur fra det ene katteri efter det andet. . . . derfor bliver de først lukket ind når mine killinger kan tåle mosten.

Og Lis . . . det kan da godt være, at der er forskel på vore racer - men der er altså også forskel på os mennesker og vore tolerenceterskler. Og så kan det da også godt være, at vores race får flere besøg (efterspørgsel) end din race - og det i sig selv er altså en belastning. . . og et spørgsmål som vi kæmper med.

I får det alle til at lyde som mine killinger er noget man valfarter til - det er det ikke. Jeg har tidligere nævnt at uvaccinerede killinger, uanset alder, kommer kun jeg og min familie i nærheden af. Killingekøbere bliver altid spurgt om de skal besøge andre opdrættere først, skal de det beder jeg dem komme en anden dag hvor de besøger mig først. Er det for besværligt har jeg det fint med de køber et andet sted.
Jeg ved godt man ikke kan være forsigtig nok med uvaccinerede killinger, men jeg mener godt jeg kan styre min familie, som iøvrigt ikke er særlig stor.

Er det ikke også derfor at man typisk ser killingerne i en flok få et (normalt) mildt udbrud af calici i deres 6-8 leveuge?

Jo, hvis der er en smittekilde i form af en virusudskiller i huset.
Marina

Er det ikke også derfor at man typisk ser killingerne i en flok få et (normalt) mildt udbrud af calici i deres 6-8 leveuge?[/quote:12cpis1j]

Der kan jeg ikke svare på, jeg oplever ikke calisi problemer i 6-8 leveuge. Men det har sikkert noget at gøre med mine killinger ikke kommer sammen med mine andre katte før der er gået mindst 14 dage efter de er vaccineret.
Jeg tror på, den største smittekilde for killinger ikke er min familie (der har en udendørskanin og en hund, det er alt hvad familien har) men er de andre katte man lukker killingerne sammen med som ofte sker i den periode du nævner, især hvis man har alle sine katte sammen, også dem der kommer på udstilling. Der findes raske smittebærerere.
Og lige præcis det er jeg langt mere hysterisk med end med min familie får lov til at se små killinger, selvfølgelig med håndvask først.

Jammmmmm Lis, så er vi jo rørende enige - og skal vi så ikke holde vore familier udenfor denne diskussion, det er de fremmede, som vi lukker ind, vi er betænkelige overfor.

Som nævnt i en anden tråd har jeg netop haft det første tilfælde af øjeinfektion i 10 år, det er jeg så blevet en del klogere af. Historien:
Jeg låner over en week-end en han fra Frankring - han ser ligesom mine andre katte sund og rak ud.
To hunner bliver parret. Det er min plan de to hunner skal have sine killinger sammen i mit soveværelse som er killingestation her i huset. Problemet er det passer ikke den ene hun. Så hun føder sin solistkilling i stuen hvor en stor del af mine andre katte er. Den anden hun er med sine fire killinger i soveværelset.
Solistkillingen er den der får øjeinfektionen da han er omkring 10-11 uger. De fire isolerede killinger har intet.
Jeg må i min flok ha’ en smittebærer, smittepresset er større blandt mange katte, så bingo.
Der er mange måder at reducere smittepres på - jeg holder mig for fremtiden til isolationsmodellen, den har bevist den virker her hos mig i mange, mange år. Og fra isolationen flyttes de killinger jeg sælger direkte til deres nye hjem, ingen har bragt noget med sig, heller ikke til de steder der er kat i forvejen.

Det “farligste” er når katte mødes, f.eks. på udstillinger eller i hjem med flere katte/kuld. De fleste vira er rimeligt sarte overfor udtørring og kræver et fugtigt miljø for at overleve. Herpes dør f.eks. ret hurtigt uden for værten og clamydia kræver meget tæt kontakt for smitte. Calici sidder i mundhulen og smitter gerne via foder/ vandskåle, legetøj der har været i munden og f.eks. på udstillinger via dyrlæger og dommere der er i tæt kontakt med mange katte.
Det er oftest killing/ ungdyr der er de store “syndere” hvad angår udskillelse af calici men der er enkelte der fortsætter med at udskille resten af livet. Så har man flere katte/kuld er det en god ide at holde de mindste i isolation, især fra ældre ungdyr som evt. har været på udstilling.

Man skal være ret uheldig hvis mennesker tager smitte med rundt, men jeg frabeder mig selvfølgelig altid at folk kommer direkte fra et andet katteri. Ellers er almindelig hygiejne udmærket, også når man selv tager sine killinger efter at have rørt de andre katte i huset.

Det er ialt fald min erfaring.

Marina