Information fra Viking Cats vedrørende udstilling af declawed katte

Ej! Hvor er det dog noget underligt noget!

Må man spørge - Hvad er linket til gruppen derinde?

Det er dem her:

https://www.facebook.com/groups/665487080152726/?fref=ts

Det er desværre en tidligere almindeligt udbredt praksis i USA :frowning:
Nogle dyrlæger udbyder det ligefrem som del af en pakkeløsning… vaccination, neutralisering, skær kløerne af poterne… samlet pris XX dollars :thumbdown: Det virkelig horrible er de dyrlæger, hvor det ikke engang fremgår af “tilbuddet” at declawing er en del af del :frowning:
Heldigvis tager flere og flere dyrlæger og almindelige katteejere afstand fra denne rutinemæssige lemlæstelse - og det bliver også forbudt i flere og flere delstater :slight_smile:

En del katte kan sagtens leve et fint og godt liv uden gener af lemlæstelsen… men alt, alt for mange katte får store fysiske og/eller psykiske adfærdsmæssige problemer efter declawing…

Og selv oplyste mennesker får det gjort ved deres katte…
President Clinton flyttede i sin tid ind i Det Hvide Hus med familiekatten Socks…
Den blev declawed i forbindelse med flytningen, da man frygtede at den ville begynde at kratte i nogle af de antikke møbler… noget katten aldrig tidligere havde vist tegn på at den havde lyst til, den klarede sig fint med et alm kradsebrædt!
Men “for en sikkerheds skyld” fjernede man altså dens kløer :frowning:

Det her er ret absurd hypotetisk. “Afvise alle declaw katte”? Vi har aldrig nogensinde set en declawed kat, og jeg tvivler på, at vi nogensinde kommer til det, med mindre nogen er perverse nok til at fremskaffe een bare for at provokere, i lyset af den seneste tids hændelser.

Men OK, så. Vi oplyser ved tilmelding, at vi er underlagt den europæiske konvention om beskyttelse af kæledyr og derfor ikke kan modtage declawede katte. I og med at den danske dyreværnslovgivning siden 2009 endvidere specifikt forbyder udstilling af alle ørekuperede hunde, uanset, hvor de kommer fra og uanset, hvor kuperingen er foretaget, så er jeg sådan set sikker på, at akkurat det samme ville gælde for declawede katte, hvis ellers det var et problem, der var af en størrelsesorden, så det var værd at lovgive om, hvad det jo så gudskelov ikke er.

men netop med hale og øre kupering er du jo VELKOMMEN til at købe en f.eks dobermann hvor begge dele er ordnet nu du vil vil have en “rigtig” en der ser ud som den “skal”, bare det sker i et land hvor det er lovligt selve indgrebene. Men om en sådan hund må udstilles i dansk kennelklub ved jeg ikke?

Det må de vist godt, såvidt jeg lige ved.
Men halekupering er vist noget liiidt andet en ørene… har i hvert fald forskellige formål

Kopieret fra DKK´s udstillingsreglement:

Alle ørekuperede hunde født fra og med 1. juli 2009 kan ikke udstilles, uanset hvor hunden er født. For ørekuperede hunde født inden den 1. juli 2009 gælder, at hunde født i et land, hvor ørekupering
er forbudt, ikke kan udstilles. (For dansk opdrættede hunde gælder, at ørekuperede hunde født efter

  1. januar 1985 ikke kan udstilles).
    Halekuperede hunde født efter den 1. juni 1996 kan ifølge dansk lovgivning ikke udstilles, uanset i
    hvilket land hunden er født. Forbuddet omfatter også hunde, som har fået halen kuperet af
    veterinære årsager, uanset om man har en dyrlægeerklæring.

Du må købe den, ja, men du må ikke udstille den i Danmark. Hverken i DKK eller i DRU, det er nemlig besluttet politisk og er en del af dyrevelfærdslovgivningen. Som jeg også skrev før:

Nej, det er du ikke!
Sådan en hund må IKKE længere lovligt indføres i DK som hvalp…
Den må IKKE udstilles i DKK… og kan derfor heller IKKE bruges i avl, hvis man ønsker at den skal registreres efter danske regler.
Derfor er det også så uhyre LET at skelne diverse hundehandlerhunde af muskelhundetypen - de har næsten allesammen fået klippet ørerne af nede på de der “østlandske” puppy mills, som de stammer fra :thumbdown:

[QUOTE=Ann K;1128601]
Sådan en hund må IKKE længere lovligt indføres i DK som hvalp…[/QUOTE]

Af ren nysgerrighed: Hvornår er det blevet forbudt at indføre dem?

I forbindelse med en stramning af hvad man populært kalder “hundehandlerloven”…
Jeg mener da at de blev forbudt. tænke
Prøver lige at :google:

Edit; Nej, det er ikke forbudt at indføre ørekuperede hvalpe… Jeg huskede forkert - man har nemlig kun stillet forslag om at lave dette som et tillæg til hundeloven - og forslag kan jo som bekendt afvises…

[QUOTE=Ann K;1128601]Nej, det er du ikke!
Sådan en hund må IKKE længere lovligt indføres i DK som hvalp…
Den må IKKE udstilles i DKK… og kan derfor heller IKKE bruges i avl, hvis man ønsker at den skal registreres efter danske regler.
Derfor er det også så uhyre LET at skelne diverse hundehandlerhunde af muskelhundetypen - de har næsten allesammen fået klippet ørerne af nede på de der “østlandske” puppy mills, som de stammer fra :thumbdown:[/QUOTE]

Jamen fra januar 2014 behøver man ikke længere en avlsgodkendelse på en hund på udstilling mere for at kunne stambogsføre hvalpene?

Thilde - er det i DKK?
Det har jeg ikek set noget om nogen steder nemlig :slight_smile:

Hold da op - Facebook er godt nok et taknemmeligt medie. Men rabiate folk skal der jo også være plads til.
Jeg synes måske det ville være en god ide hvis Viking Cats nu problematikken ER kommet op - på sin side skriver
som Pil referede - på samme måde som man i DKK skriver at visse hunde ikke kan udstilles.
Selvfølgelig kommer nationale love før klub love. Alt andet ville da være tåbeligt.
Personligt hader jeg bare tanken om declawing og det er en af årsagerne til at jeg er meget forsigtig med hvem
jeg sælger katte til udenfor Europa.

Jeg kan slet ikke se noget problem i at man her i Europa kan forbyde visse katte at deltage på en udstilling - uanset
hvilken klub det er der afholder udstillingen. For selvfølgelig skal declawed katte ikke komme på en udstilling i Europa -
uanset hvilken klub der afholder den.

[QUOTE=Ann K;1128618]Thilde - er det i DKK?
Det har jeg ikek set noget om nogen steder nemlig :)[/QUOTE]

Umiddelbart kan jeg faktisk selv kun finde dette omkring det: DKK-hunde skal ikke længere være præmierede før avl
Og det er jo helt tilbage fra 2012. :gruble:

Jeg fik det at vide i WS weekenden af en opdrætter, der har hund og som er ved at tage kennelmærke og alt det der. :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1128606]I forbindelse med en stramning af hvad man populært kalder “hundehandlerloven”…
Jeg mener da at de blev forbudt. tænke
Prøver lige at :google:

Edit; Nej, det er ikke forbudt at indføre ørekuperede hvalpe… Jeg huskede forkert - man har nemlig kun stillet forslag om at lave dette som et tillæg til hundeloven - og forslag kan jo som bekendt afvises…[/QUOTE]

undres da også for har da set folk frisk og frejdigt fremvise hunde med disse 2 indgreb lavet(på hundegalleri.dk) fra udlandet, var det ulovligt ville de nok nok holde lav profil. Ved godt hale kopiering KAN have en god årsag og derfor er nogle jagthunde, man stadig lovligt kan få klippet halen hvis den er dem til gene. eller er de 4-5 race-undtagelser fjernet igen?