Ingen lyst til mad efter tandudtrækning - erfaringer søges

Vi har i dag haft Ozzy hos Jens Ruhnau, da han har haft et tilbagefald med sin mundbetændelse. Her fik han trukket resten af tænderne (minus de store hugtænder) ud, og er kommet hjem her i eftermiddag. Han spiste sidst lige før midnat i går. Vi havde egentlig håbet, at han ville spise lidt blendet vådkost, da vi kom hjem, men han er meget påvirket af munden, så han har slet ikke haft lyst til at prøve :frowning: Jeg har tilbudt ham flere gange, men han ender bare med at løbe væk fra mig og maden, når jeg kommer med den til ham. Er også bekymret for, at jeg kommer til at skræmme ham, så han slet ikke har lyst til at prøve vådkost igen, når/hvis lysten til at forsøge at spise vender tilbage. Især fordi han jo desværre lider af foderallergi, og vi kun har én slags vådkost, han kan tåle at spise.

Jeg ved, at flere herinde har prøvet at få trukket alle tænderne ud på deres katte, så jeg vil gerne høre jeres erfaringer på det her punkt. Hvornår kunne katten spise igen (i det hele taget, altså tage føde til sig)? Hvornår opsøgte den selv maden? Vi fik at vide, at han helst selv skulle få lyst til at opsøge maden i overmorgen, men jeg synes dælme, der er længe til, når man ved, at katte ikke kan tåle at faste ret længe :frowning: Vil helst ikke skulle i gang med at tvangsfodre, men han kan jo ikke tåle at gå længe uden at spise.

Vådmad med vand i … Det fik vi af vide fra dem i Hobro . Torskerogn med cremfrais i

Jeg har ikke noget problem med at finde ud af noget at give ham. Jeg har som sagt ét vådkost, han kan tåle, så det er det, han får. Jeg blender det og tilsætter lidt ekstra vand, så det er nemt at gå til. Kan ikke give ham torskerogn eller andet, da han jo har madallergi. Jeg vil gerne høre erfaringer om, hvornår katten selv begynder at opsøge maden.

Min første MCO, Guldfakse’s Felix fik trukket alle sine tænder ud, da han var 1½ år.
Han blev syet og alt gik fint.
Han spiste sent samme aften, dog havde han lidt problemer med at holde maden i munden - den smuttede ud, men øvelse og ihærdighed gør mester, så han fik spist lidt mad.
Vand havde han lidt mere besvær med, så jeg sprøjtede vand i ham…han havde fået væske under narkosen, så jeg vidste han ikke blev dehydreret.
Dagen efter havde han det fint…altså forstået på den måde, at han havde fundet ud af at spise, han slugte sit tørfoder. :smiley:
Et par mdr efter knasede han tørfoder, som om han havde sine tænder. :rock:

Min Burmilla, Thamakan’s Knirke mistede sine tænder pga calisivirus. Hun fik det, da mine 2 nuværende MCO’er flyttede ind for 8 år siden.
Knirke blev også syet og hun spiste sent samme aften. Hun har kun fået vådfoder siden hun var 10 - så det fik hun moset ud med lidt væske i, så hun kunne slikke det i sig.

Din kat får forhåbentlig smertestillende?

Tak for dit svar. Ozzy er ikke særligt glad for vådkost, han er en knase-kat, så at sige. Men har fået at vide fra klinikken, at han helst skal spise vådt i 10 dage. Det, ved jeg, er umuligt, men han skal helst ikke spise tørkost før om en 5-6 dage i hvert fald, ligesom da han sidst fik opereret tænder ud. Jeg er nok lidt chokeret, fordi han sidst spiste, lige da han kom hjem (der var han dog også noget høj af smertestillende) - der røg 6 tænder dengang. I dag er så røget 18 (mener jeg, de sagde).

Ozzy har også fået væske under narkosen. Han skulle være smertedækket fra klinikken. I morgen skal han have onsior som smertestillende. Det bruger vi, fordi hans nyretal har været på vej opad under forløbet, og det skulle være det mildeste for nyrerne. Men det kan nok ikke undgå at gøre ondt alligevel.

Jeg vil gå ud og prøve at tilbyde ham mad igen her om lidt, men jeg tvivler på, at det får nogen anden reaktion en tidligere. Er noget bekymret for ham. Gav du din kat vand med en sprøjte samme aften? Er lidt bekymret for at skulle pille ved hans mund.

Kunne du ikke knase hans vodfoder og blande vand i det hvis han er så glad ved det

Ja, vand gav jeg samme aften.

Med en éngangssprøjte sprøjter man vandet langsomt ind i siden af munden.
Hvis han er smertedækket, gør det ikke ondt på ham.

Jeg tror, han vil have det meget bedre i morgen. :slight_smile:

så vidt jeg ved leverer Jens katten med fyldt mave

Hvad betyder det? Han har ikke fået mad ude hos dem.

Jeg mistænker, at han ikke er ordentligt smertedækket. Kæresten har lige prøvet at tilbyde ham vådkost, for at jeg ikke skulle være en skræmmende faktor. Som tidligere prøvede han en enkelt gang at stikke tungen forsigtigt frem og fik sat en lille dup vådkost på munden, som han brugte længe på at forsøge at slikke af. Bagefter gemte han sig i et hjørne :frowning: Han er tydeligvis ret sulten, men det gør for ondt for ham, når han overvejer at spise noget, så han nærmest løber, hvis han ser madskålen :frowning: Håber, det bliver bedre i morgen, når jeg forhåbentlig kan få givet ham onsior.

Så har de ændret procedure. Har været til foredrag hvor Jens fortalte de fyldte maven mens katten stadig var i narkose

Jeg er ret sikker på, at han ikke har fået noget. Det er i hvert fald ikke noget, jeg har hørt noget om. Fik bare fortalt af vet-sygeplejersken, at hun ikke havde tilbud Ozzy noget at spise. Og de ved derudover, at han kun kan tåle w/d tørkost og det her ene vådkost, vi selv kører med herhjemme lige nu. Så måske er det derfor, han ikke har fået fyldt maven i så fald. Det havde ellers været en god ting, for han kan i hvert fald ikke spise noget nu.

Halleluja! Han spiser!

I går, inden vi gik i seng, begyndte han at ville vaske sig lidt, så han fik en fingerfuld vådkost på poten, som han slikkede af. Derefter gik vi i seng. Kl 3.30 var jeg oppe og prøve at tilbyde ham igen, men igen ønskede han ikke noget. Der spiste han dog en 4-5 fingerfulde vådkost, som jeg smurte på poten lidt ad gangen. Selvom det ikke passede herren. Da kæresten stod op, ville Ozzy gerne spise vådkost af hans finger (det er sådan, han altid spiser sin vådkost) og spiste omkring 2 spsk! :wehu:Det er helt fantastisk. Her nu, efter jeg stod op og det var tid til medicin, spiste han ca 1/5 af 2 spsk, hvilket er en ret normal mindre portion for ham. Og han fik medicin. Det gik helt fint med at give ham den.

Nu ligger han så og camper foran tv’et, hvor han plejer at få sin madbold. Den får han dog ikke endnu. Det må vente. Han afventer også, at jeg lukker ham ud, men der må jeg desværre også skuffe ham. Selvom vi har en indhegnet have, vil jeg ikke have ham ud, til han spiser lidt bedre og der ikke er så stor risiko for, at sårene springer op, hvis han tygger på noget derude. Det er bare typisk, at det så skal være den lækreste solskinsdag, vi har haft i en måned :rulleøjne:

Tak for jeres svar i tråden her i går. Det gav mig lidt ro i sjælen.

Det ved jeg faktisk ikke. Jeg har også kun fået lavet store operationer på min allergiske mis (Amira), og der havde jeg selvfølgelig også informeret om, at de IKKE måtte give hende noget andet, end hvad jeg havde medbragt.
Ved mindre operationer har jeg aldrig oplevet, at de har givet noget før opvågning.

Da Amira fik fjernet alle tænder minus hjørnetænder, og sidenhen fik fjernet hjørnetænder også, var hun sulten som en tysker, da jeg kom hjem med hende. Og temmelig hyper.
Det er jo også bare super svært at begynde at tvangsfodre på en kat, der har sting i hele munden :frowning: Men de er selvfølgelig super smertedækkende. Og hvis det så også har været en lidt hård psykisk oplevelse for dem.

Nu er han jo heldigvis begyndt at spise igen, så ingen grund til nogle idéer. Håber det hjælper på munden! :slight_smile: De får et meget bedre liv efter.

Tak skal du have. Det håber vi virkelig også. Han er desværre allerede kørt træt i vådkosten og vil helst ikke have det, selvom han er sulten. Så vi kæmper en brav kamp for at få mad i ham herhjemme pt. Tandklinikken vil helst have, at han er på vådkost i 10 dage, men det er totalt utopisk. Han fik fjernet 6 tænder i Skovlunde i september, så vi kender turen. Der var vi nødt til at starte ham op på tørkost efter 5 dage, fordi han bare slet ikke fik nok at spise og lå og rystede :surrender1: I dag er kun dag 2, og han er allerede virkelig kørt træt i vådkosten. Men vi prøver at få det i ham så længe, som vi kan. Han er jo syet, så han skal helst ikke komme til at få det til at springe op ved at spise tørkost. Og så håber vi jo selvfølgelig, at den her operation er nok til at få slået hans mundbetændelse ned. Håber, at det er det, der skal til, og han ikke skal igennem at få taget hjørnetænderne også. Blev din kat rask i munden efter at have fået fjernet alle tænderne?

Smid hans tørkost i en plasticpose og giv det en ordentlig tur med en kagerulle, så det bliver så småt at han ikke behøver tygge alverden på det.
VH
Susanne

Ville det være helt utopisk, at han måske ville kunne tåle rent, nyhakket hakkekød, enten svin eller okse? For det er da godt nok en “kattepine” du har, at han er SÅ snæver at fodre på. Men jeg synes ikke, det er det rette tidspunkt at skulle lære ham at spise helt ny mad nu, hvis han ikke er vant til råt.
Så hellere som Susanne skriver, give tørfoderet nogle klap under en kagerulle, og så køre ham over på tørfoder før tid. De 10 dage er jo en generel for-en-sikkerheds-skyld vejledning. Men slimhinder heler hurtigt. Hold evt. lidt øje med hans sår og syninger, hvis du kan få lov.

Min Amira blev desværre først rask efter også at have fået fjernet hjørnetænderne, samt været på Interferon-behandling igennem lang tid. Jens havde startet med kun at tage alle de andre tænder.
Og det tog MÅNEDER, hvor jeg også gav hende en masse forskellige tilskud, som mere eller mindre udokumenteret måske-eventuelt-muligvis-hypotetisk-set kunne hjælpe. Men hun har det godt i dag :slight_smile: Hendes var også blevet rigtig slemt. Hun har haft milde problemer siden hun var helt ung, ala. 5 mdr. Men så pludselig en dag blev det mere aggressivt, og hun havde mange smerter, så f.eks. hvis en tørfoder-kibble ramte slimhinde-bukket bagerst i munden, så beklagede hun sig højlydt og sprang tilbage. Og efter langvarig antibiotika-behandling og biopsi var der ingen tvivl om, at hun skulle have fjernet tænderne.

Tak for svar. Jeg er ikke sikker på, at jeg tør give ham knust tørkos, men vil overveje det, hvis han er helt umulig. Tænker, at han måske nemmere ville spise hele knaser, fordi han oftest sluger dem. Men det kan jo fejle, og så ryger der et sting :S

Vi fik også anbefalet at prøve at efterlade hjørnetænderne, så vi håber, at det ikke gør noget. Han har kun problemer inde i bøjet bag i munden (og så var han rød ved nogle hjørnetænder, han fik fjernet i september - resten af tænderne og tandkødet var normalt). Han har her for et par uger siden, da han var på antibiotikakur nr. 2, pludseligt fået meget ondt, når han gaber. Det har han ikke haft ellers i hele forløbet, og det har heller ikke gået den forkerte vej før, mens han har været på antibiotika. Så det var derfor, vi flyttede over til Jens. Han har jo set det mange gange, så han ved nok, hvad der skal gøres. Vi håber, han kan undgå at få taget hjørnetænderne. I det hele taget må det her forløb godt snart give en rask kat, for det er opslidende at blive ved med at være i det her. Han har været til undersøgelser og behandling siden juli. Ser frem til, at han kan spise tørkost igen i hvert fald, for det er enormt hårdt at skulle fodre ham på den her måde.

Jeg ved ikke helt, hvorfor du ikke skulle turde det? I hvert fald er optimal sårheling nært forbundet med tilstrækkelig ernæring, og det er altid et problem hvis de begynder at sulte. Hvis han alligevel sluger sin tørkost, hvad er så problemet?
VH
Susanne