Inkubationstid

Når vi bringer en ny kat hjem hvor længe skal den være isoleret for ikke at få en medbragt sygdom ind i vores katteflok?

Hvor lang tid går der fra vores katte har smittet med et og andet før det bryder ud.

Eller kort: Hvor lang inkubationstid har de forskellige virus- og bakteriesygdomme?

(Hørte om en opdrætter som sætter 72 timer som grænse for hvornår det er rimeligt at tage ny kat til undersøgelse hos købers dyrlæge og teste for diverse sygdomme med henblik på om den skulle have fået en sygdom med. I de 72 timer måtte opdrætteren ikke udsætte killingen for smitterisko).

Som tommelfingerregel 3 uger.
Herpes og calici kan variere i inkubationstid, 2 uger bør være nok, men 3 uger for at være sikker.

MEN … har katten haft herpes eller calici hos tidligere opdrætter, er isolering omsonst, eftersom den kan smitte dine egne katte efter 3 mdr.
Den version har jeg prøvet på “egen krop”.

Inkubationstid er den tid det tager fra katten bliver smittet og til sygdommen bryder ud.
En isoleringstid på 72timer er værdiløs.
Det er faktisk lige så vigtig at forlange at killingen ikke er udsat for smitte hos opdrætteren /undersøge om killingen har været udsat for smitte hjemme som at fokusere på hvor længe den isoleres hos køber når man skal vurdere hvor killingen har fået smitsomme sygdomme som kan føres tilbage til opdrætteren med henblik på at kræve/tilbyde erstatning.
Der kan ikke testes for en sygdom dagen efter katten er blevet smittet så 72 timer er helt hen i vejret og det hjælper heller ikke noget at killingen testes i forbindelse med vac som ca. 12 ugers lige før den flytter.

Den enkelte sygdoms inkubationstid er afgørende for hvor længe katten isoleres og hvornår der bør testes med henblik på at afgøre hvem der har leveret smitten.

Jeg troede du stillede et spørgsmål, men når du nu selv svarer var det måske mere et debatoplæg :?

Er lidt forvirret nu.

Jeg har altid syntes de kontrakter der stod ejeren skulle bringe kat/killing til egen dyrlæge indenfor 72 timer var det rene bondefangeri overfor køberen.

Der anbefales de fleste steder til 4 ugers isolering af nye katte med dyrlægebesøg ca. midtvejs.