Inspiration og hjælp til løbegård!

Hej alle i kattegale mennesker. :smiley:

Jeg håber der sidder nogle ud bag skærmene, som har måske kan hjælpe, og som har tid og lyst.

Sagen er den at haven her hjemme nu skal sikres 120%, så kattene bliver på egen grund og andre jo selvfølgelig heller ikke kan komme ind, hvilket jo er en dejlig bonus oveni. :slight_smile:

Hele grunden her hjemme er ca. 650 m2, det perfekte ville jo være at kunne sikre den hele, men vi regner med at “nøjes” med at give dem adgang til baghaven, som jeg vil skyde til at være ca. 400 m2.

Så nu sidder jeg her, og tænker lidt over hvordan pokker man nu gør det bedst.
Vi har nemlig hæk på den ene side, og hegn på den anden side af haven. Enden af haven er kun et lille hønsehegn agtigt noget, som skal laves om. Og enden af huset vil også indgå i deres område.

Jeg har jo set en masse lækre løbegård her og på andre forum’s, så jeg tænkte om nogle måske kunne hjælpe med et par spørgsmål?

[ul]
[li]Jeg tænker på om man skal have strøm i toppen af hegnet? Eller om det er bedst med skrå ender ind mod haven med net på, så de ikke kan komme over hegnet på den måde?[/li][/ul]
[ul]
[li]Er det besværligt med hegnet helt op af/i hækken, når hækken skal klippes?[/li][/ul]
[ul]
[li]Støber man også stolper her, som man gør når man sætter alm. hegn op? Eller graver man dem bare godt nok, ca. 90 cm?[/li][/ul]
[ul]
[li]Lavende i selv hele løbegården, eller fik i “fag folk” til at klare opgaven for jer? Hvis ja, hvem brugte i, nogle i kan anbefale?[/li][/ul]
[ul]
[li]Bruger man bare alm. “hønsenet” til en løbegård, eller har det et andet navn? Ville være surt at købe noget man tror holder, og de ikke kommer igennem, men pludselig finder man dem et forkert sted…[/li][/ul]
[ul]
[li]Skal hegnet ikke graves lidt ned under jorden? Eller kan det nøjes med at gå helt ned til jorden?[/li][/ul]
Ja, det var lige en masse spøjse og måske dumme spørgsmål, men lige når man sidder og tænker over det, så føles det pludselig SÅ uoverskueligt. :blegne:

Håber nogle har tid og lyst til at svare, eller komme med gåde idéer og tips.

Sidder man inde med gode link til enden fag folk som udfører dette, eller til sider hvor man kan finde de nødvendige materialer så ville det bare være perfekt.

Kunne godt tænke mig at få regnet til på det, og se hvad det løber op i, afhængig af hvad man vælger osv. :slight_smile:

Håber ikke dette har været oppe og vende for mange gange, men i min søgen fandt jeg ikke rigtig noget synes jeg…

På forhånd tak for hjælpen!! :smiley:

Her kigger jeg lige med, måske der kommer noget jeg kan bruge også.

[ul]
[li]Jeg tænker på om man skal have strøm i toppen af hegnet? Eller om det er bedst med skrå ender ind mod haven med net på, så de ikke kan komme over hegnet på den måde?
[/li][/ul]Vi har strøm i toppen.
[ul]
[li]Er det besværligt med hegnet helt op af/i hækken, når hækken skal klippes?
[/li][/ul]Ja lidt er det pga strømmen, men vi kan heldigvis tage hækken udefra.
[ul]
[li]Støber man også stolper her, som man gør når man sætter alm. hegn op? Eller graver man dem bare godt nok, ca. 90 cm?
[/li][/ul]Vi havde nogle støbte stolper i forvejen, der var alt for korte, så nye stolper er sat udenpå.
[ul]
[li]Lavende i selv hele løbegården, eller fik i “fag folk” til at klare opgaven for jer? Hvis ja, hvem brugte i, nogle i kan anbefale?
[/li][/ul]Vi fik www.hegnsbutikken.dk til det. Mange bruger www.poda.dk
[ul]
[li]Bruger man bare alm. “hønsenet” til en løbegård, eller har det et andet navn? Ville være surt at købe noget man tror holder, og de ikke kommer igennem, men pludselig finder man dem et forkert sted…
[/li][/ul]Vi brugte Lux havehegn, stort set samme som Delfin Havehegn. Skal der strøm i toppen skal det være galvaniseret, skal der ikke kan man bruge det grønne.
[ul]
[li]Skal hegnet ikke graves lidt ned under jorden? Eller kan det nøjes med at gå helt ned til jorden?
[/li][/ul]Vores er bare helt nede til jorden, men der er faktisk gammelt plastichegn bagved. Ver der ikke det ville jeg få det lagt lidt nede i jorden. Det er dog ikke mit indtryk at katte sådan graver, måske mere for at holde ræve væk og så for en sikkerhedsskyld. Nogle sætter brædt forneden.

[quote=Denise;128088]
[ul]
[li]Jeg tænker på om man skal have strøm i toppen af hegnet? Eller om det er bedst med skrå ender ind mod haven med net på, så de ikke kan komme over hegnet på den måde?[/li][/ul]Vi har strøm i toppen.
Kører det på alm. strøm? Eller har i solfanger?
[ul]
[li]Er det besværligt med hegnet helt op af/i hækken, når hækken skal klippes?[/li][/ul]Ja lidt er det pga strømmen, men vi kan heldigvis tage hækken udefra.

Hvordan er det at klippe siderne hvor trådhegnet er? Er det besværligt. Jeg tænker om hækkesaksen aldrig får fat?
[ul]
[li]Støber man også stolper her, som man gør når man sætter alm. hegn op? Eller graver man dem bare godt nok, ca. 90 cm?[/li][/ul]Vi havde nogle støbte stolper i forvejen, der var alt for korte, så nye stolper er sat udenpå.
[ul]
[li]Lavende i selv hele løbegården, eller fik i “fag folk” til at klare opgaven for jer? Hvis ja, hvem brugte i, nogle i kan anbefale?[/li][/ul]Vi fik www.hegnsbutikken.dk til det. Mange bruger www.poda.dk

Tusinde tak for links, vil kigge nærmer på dem, og prøve at sende en mail. :slight_smile:
[ul]
[li]Bruger man bare alm. “hønsenet” til en løbegård, eller har det et andet navn? Ville være surt at købe noget man tror holder, og de ikke kommer igennem, men pludselig finder man dem et forkert sted…[/li][/ul]Vi brugte Lux havehegn, stort set samme som Delfin Havehegn. Skal der strøm i toppen skal det være galvaniseret, skal der ikke kan man bruge det grønne.

Takker for dette råd, det er jo et vigtigt et må man sige!
[ul]
[li]Skal hegnet ikke graves lidt ned under jorden? Eller kan det nøjes med at gå helt ned til jorden?[/li][/ul]Vores er bare helt nede til jorden, men der er faktisk gammelt plastichegn bagved. Ver der ikke det ville jeg få det lagt lidt nede i jorden. Det er dog ikke mit indtryk at katte sådan graver, måske mere for at holde ræve væk og så for en sikkerhedsskyld. Nogle sætter brædt forneden.[/quote]

Tusinde tak for dine svar. De bliver noteret. :thumbup:

Lad os håbe der kommer en masse gode råd og tips. :thumbup:

Vi havde på vores tidligere have strøm på toppen. Efter vi flyttede har vi lavet udhæng, og det er nok det, vi er mest glade for.
Vi har brugt delfinhegn med en maskestørrelse på 5 x 10 cm, galvaniseret. Hegnet er 180 cm højt og placeret tæt ind til hækken. Men om vi får problemer, når den skal klippes, kan jeg først sige til sommer…
Stolperne har vi købt i jem og fix og gravet ned med et pælebor. Ca 80 cm bortset fra hjørnerene som er gravet 110 cm ned.

Jeg vil henvise dig til en orientaler/ europé opdrætters hjemmeside, de har lavet en rigtig god beskrivelse med billeder. Det er den model, vi har ladet os inspirrere af.
http://www.petheaven.dk/katte/have.htm

Jeg er sikker på, I vil elske, når haven er færdig. Selvfølgelig er det hårdt arbejde, mens det står på, men det er altså ikke værre, end at vi dog har gjort det 2 gange -høhø. Det har taget os max en weekend begge gange.

Mettes hjemmeside viser, hvordan man kan lave strøm i hegnet. Vi har i stedet købt hyldeknægte i BILKA og fikseret udhængstråd fast til både dem og hegnet med plastik strips. Det er nemt og kan sagtens laves ene mand.

Vi kører på strøm i stikkontakt i haven. Vi har ikke prøvet at klippe siderne endnu, hvis du mener, hvor hækken vokser igennem, for vi har kun haft det lidt over 1 år. Men det tror jeg ikke er noget problem, for før havde vi plastichegn, man skal bare være forsigtig.

Her er et link til nogle af vores billeder http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=61&folder=1513&limit_start=0&limit_user=15

[quote=Rita;128109]Vi havde på vores tidligere have strøm på toppen. Efter vi flyttede har vi lavet udhæng, og det er nok det, vi er mest glade for.
Vi har brugt delfinhegn med en maskestørrelse på 5 x 10 cm, galvaniseret. Hegnet er 180 cm højt og placeret tæt ind til hækken. Men om vi får problemer, når den skal klippes, kan jeg først sige til sommer…
Stolperne har vi købt i jem og fix og gravet ned med et pælebor. Ca 80 cm bortset fra hjørnerene som er gravet 110 cm ned.

Jeg vil henvise dig til en orientaler/ europé opdrætters hjemmeside, de har lavet en rigtig god beskrivelse med billeder. Det er den model, vi har ladet os inspirrere af.
http://www.petheaven.dk/katte/have.htm

Jeg er sikker på, I vil elske, når haven er færdig. Selvfølgelig er det hårdt arbejde, mens det står på, men det er altså ikke værre, end at vi dog har gjort det 2 gange -høhø. Det har taget os max en weekend begge gange.

Mettes hjemmeside viser, hvordan man kan lave strøm i hegnet. Vi har i stedet købt hyldeknægte i BILKA og fikseret udhængstråd fast til både dem og hegnet med plastik strips. Det er nemt og kan sagtens laves ene mand.[/quote]

Har du nogle foto af hegnet, og med de hyldeknægte?

Du er velkommen til at tage et kik på min hjemmeside og efterfølgende stille de spørgsmål du har pr. pb. Ingen af kattene er nogensinde kommet ud af indhegningen her hos os. Og forunderligt nok, har vi ikke engang set dem forsøge at klatre i hegnet, så det føles næsten somom det ikke engang har været nødvendigt med strøm foroven.

Jeg vil kigge på den.

[ul]
[li]Jeg tænker på om man skal have strøm i toppen af hegnet? Eller om det er bedst med skrå ender ind mod haven med net på, så de ikke kan komme over hegnet på den måde?[/li][/ul]
Vi hr strøm på toppen, der er 2 strømtråde, som sidder vandret ind mod haven. Ovenpå strømtrådene har vi stripset noget grønt havehegn (plastic), da Olav ellers kunne komme igennem. Jeg skal prøve at finde billeder

[ul]
[li]Er det besværligt med hegnet helt op af/i hækken, når hækken skal klippes?[/li][/ul]
Ja, det kræver lidt mere arbejde ved hækklipning, men vi slukker selvfølgelig for strømmen, og så har vi sådan en stige, der kan foldes som et lille stillads, som vi kan stå på. På den måde kan vi tage toppen af hækken og også lidt ned på den anden side af hegnet. Ellers klipper vi bare, når det vokser igennem hegnet.

[ul]
[li]Støber man også stolper her, som man gør når man sætter alm. hegn op? Eller graver man dem bare godt nok, ca. 90 cm?[/li][/ul]
Vores er vist bare gravet ned. Jeg er ikke sikker på, om det er 90 cm eller længere.

[ul]
[li]Lavende i selv hele løbegården, eller fik i “fag folk” til at klare opgaven for jer? Hvis ja, hvem brugte i, nogle i kan anbefale?[/li][/ul]
Vi brugte Poda. Indhegning af nok 400 m2 have inkl. alle materialer og 2 mand i 2 dage = 25.000 kr.

[ul]
[li]Bruger man bare alm. “hønsenet” til en løbegård, eller har det et andet navn? Ville være surt at købe noget man tror holder, og de ikke kommer igennem, men pludselig finder man dem et forkert sted…[/li][/ul]
Vores er delfinhegn

[ul]
[li]Skal hegnet ikke graves lidt ned under jorden? Eller kan det nøjes med at gå helt ned til jorden?[/li][/ul]
Poda gjorde det, at de gravede eternitplader lodret ned i jorden lige under hegnet, så kan kattene ikke grave sig under.

Vi klippede vores hæk voldsomt ind, inden hegnet blev sat, således at hækken kunne vokse ordentlig igennem hegnet uden at blive for bred. Det har efterfølgende ikke været vanskeligt at klippe hækken.

Nu bor vi jo på en gård og haven kan ikke ses udefra. Så kan man leve med den type indhegning, som vi har, så kan det gøres for godt 5.000 kr. for omkring 450 m2. (hus og udhus dækker hele den ene af de 4 sider)

Udgifterne fordeler sig ca. sådan her hos os:
Hegn 1.900 kr.
Stolper+træ til låger 1.900 kr.
El-hegn tråd og div. 1.300 kr.
Ialt 5.100 kr.

Hegnet er gravet omkring 10 cm ned i jorden.

OG så er der tråd og stolper i overskud. Det skal også lige tilføjes, at vi havde alt værktøj selv og at Bjørn næsten har lavet hele indhegningen selv på omkring 4 hele arbejdsdage.

Det bedste af det hele - kattene stortrives og der har ikke været én eneste af vores 5 katte over hegnet. Vi har ikke engang set dem forsøge på det.

Spørg endelig pr. pb hvis vi kan være behjælpelig. Det nød vi selv godt af at kunne, da vi skulle igang.

[quote=Kimilla;128044]

[ul]
[li]Jeg tænker på om man skal have strøm i toppen af hegnet? Eller om det er bedst med skrå ender ind mod haven med net på, så de ikke kan komme over hegnet på den måde?[/li][/ul]Dette ved jeg intet om, da jeg har overdækket min. Den er desværre ikke så stor - endnu:-) Umiddelbart ville jeg vælge strøm - for min egen nattesøvns skyld:-)
[ul]
[li]Er det besværligt med hegnet helt op af/i hækken, når hækken skal klippes?[/li][/ul]JA! Lav det, så du kan rulle det op, når I klipper hæk. Lav det endelig IKKE helt op af hækken!
Hvis du gør det sidste, så lav det, så hækken kan vokse igennem det - dvs så du ikke skal ind mellem hegn og hæk og klippe, for det er… satans til pis arbejde! Undskyld mit engelske:-) Men det har jeg erfaret:tihi:

[ul]
[li]Støber man også stolper her, som man gør når man sætter alm. hegn op? Eller graver man dem bare godt nok, ca. 90 cm?[/li][/ul]Mine er gravet ned, og andre står i spænd, da de står på fliser.
[ul]
[li]Lavende i selv hele løbegården, eller fik i “fag folk” til at klare opgaven for jer? Hvis ja, hvem brugte i, nogle i kan anbefale?[/li][/ul]Jeg havde verdens bedste folk til at lave mine begge gange:-) Også det inden i - jeg er IKKE handy:-)
[ul]
[li]Bruger man bare alm. “hønsenet” til en løbegård, eller har det et andet navn? Ville være surt at købe noget man tror holder, og de ikke kommer igennem, men pludselig finder man dem et forkert sted…[/li][/ul]Hønsenet har den fordel, at de ikke klatrer i det - MEN jeg ville gerne have fast tråd i min i dag. Det skal laves om på et tidspunkt. Årsagen er, at hønsenet simpelthen forgår hurtigere end vi kan sige dansk efterår. Desuden er der løse hunde, hvor jeg bor… og en ræv…

[ul]
[li]Skal hegnet ikke graves lidt ned under jorden? Eller kan det nøjes med at gå helt ned til jorden?[/li][/ul]Jeg har bjælker rundt langs med min i bunden. De graver aldrig der.

mvh

Tusinde mange tak til alle jer som har gide bruge tid på at svare, det er bare kanon fedt at have jeres svar!! :thumbup:

Og især også tak til dem som tilbude at svare på spørgsmål over PB, det er klart noget jeg vil benytte mig af, når jeg når lidt længere i planerne!! :smiley:

Jeg er rigtig glad for alle jeres svar! Mange tak!! :thumbup:

Jeg skal vidst tænke lidt over det med hvornår vi gør med den side, hvor hækken står. - Det ville godt nok være noget bøvlet noget, hvis vi skal have en “gå sti” bare for at klippe hækken. - Håber vi kan tage en bid af hækken ind, og lade den “gro” igennem hegnet. Håber bare ikke det er besværligt at klippe den når tid kommer. Ville tro hækkesaksen ville få godt fat i hegnet.
Men nu må vi se. :smiley:
Glæder mig i hvert fald super meget!! :wehu:

Jeg har fundet en side …

Som haven er indhegnet her, har vi ogsaa for at faa lavet med tiden:

http://www.hindkjaers-ocicat.dk/dansk/indhegning.htm

[quote=May-Britt S;128845]Nu bor vi jo på en gård og haven kan ikke ses udefra. Så kan man leve med den type indhegning, som vi har, så kan det gøres for godt 5.000 kr. for omkring 450 m2. (hus og udhus dækker hele den ene af de 4 sider)

Udgifterne fordeler sig ca. sådan her hos os:
Hegn 1.900 kr.
Stolper+træ til låger 1.900 kr.
El-hegn tråd og div. 1.300 kr.
Ialt 5.100 kr.

Hegnet er gravet omkring 10 cm ned i jorden.

OG så er der tråd og stolper i overskud. Det skal også lige tilføjes, at vi havde alt værktøj selv og at Bjørn næsten har lavet hele indhegningen selv på omkring 4 hele arbejdsdage.

Det bedste af det hele - kattene stortrives og der har ikke været én eneste af vores 5 katte over hegnet. Vi har ikke engang set dem forsøge på det.

Spørg endelig pr. pb hvis vi kan være behjælpelig. Det nød vi selv godt af at kunne, da vi skulle igang.[/quote]

Jeg hr lige luret billederne på hjemmesiden, og lige læs din tekst igen. - Jeg tænkte på, hvilket slags hegn brugte i?

[quote=Kimilla;132530]Jeg hr lige luret billederne på hjemmesiden, og lige læs din tekst igen. - Jeg tænkte på, hvilket slags hegn brugte i?[/quote] Jeg mener, det er det, man kalder delfin hegn.

Okay tak for svaret. :slight_smile: - Kan jeg så også være så fræk og høre hvor mange meter i købte? Og hvad højde i købte det i?

Det står desværre ikke på bonnen. Jeg kan huske, at det er 180 cm højt og så mener jeg, at vi købte 3 ruller a 25 m, men jeg er ikke helt sikker.