Inspireret: Registrerede opdrættere

[quote=Catika;267731]Jeg syntes at kende til en del der vil falde ind under forslaget.
Der er nok også mange der måske det ene år få 1 kuld og det næste år 3 og så fanger bordet jo, selvom man måske kun får 2 kuld igen året efter :). Så ved jeg ikke lige om man så skal indberette erhverv det år man har 3 kuld og så slette sig året efter man kun har 2 :uha:.
Det kunne blive sjovt :besvimer:[/quote]

Jeg kan altså ikke forestille mig at det bliver SÅ omstændigt …Jeg tror og håber på, at der kommer en fornuftig slutresultat.

Det der er mest uklart for mig er, hvornår man kan kalde det et kuld ?? Hvis nu man er så uheldig at have to hunkatte som hver får enebørn …Så er det to kuld, eller ???

[quote=Alice;267737]Jeg kan altså ikke forestille mig at det bliver SÅ omstændigt …Jeg tror og håber på, at der kommer en fornuftig slutresultat.

Det der er mest uklart for mig er, hvornår man kan kalde det et kuld ?? Hvis nu man er så uheldig at have to hunkatte som hver får enebørn …Så er det to kuld, eller ???[/quote]

Jeg håber bestemt også der kommer nogle omfattende rettelser :kryds:

Som det er nu, så tror jeg 1 killing tæller som kuld :prut:

Nu må vi lige huske at den endelige lovtekst ikke kendes endnu end ikke engang den der kommer til høring.

Er lidt bekymret hvis enkeltdele kommer til debat for sig selv ligesom den med alderen på killinger når de flytter.

Det forhindrer os i at se det i sammenhæng og forhandle/kommentere på det i sammenhæng.

[quote=Babette;267752]
Er lidt bekymret hvis enkeltdele kommer til debat for sig selv ligesom den med alderen på killinger når de flytter.

Det forhindrer os i at se det i sammenhæng og forhandle/kommentere på det i sammenhæng.[/quote]

Den del med alderen på killingerne er et separat forslag fra JM, så det bør vel også debatteres separat?

Nu skulle diskussionen jo ikke gå på det nye lovforslag, men på hvilke grunde der er til at opdrætte uden at være registreret :slight_smile:

Jeg tror der er nogen, som køber katte af uregistrerede opdrættere, hvor opdrætteren binder dem en værre historie på ærmet. Om hvor frygtelig kattenverden er, hvor dyrt det er at være registreret opdrætter og at stamtavler koster en formue, og de ikke kan bruges til noget.
På den måde får mange et dårligt indtryk af katteverden helt fra starten af, men uden nogensinde selv at have oplevet den. Nogen føler at folk er arrogante/snobbede, hvis man er registreret eller at det er utroligt besværligt.

Men det er svært at sætte sig ind i, når man ikke selv kunne forstille sig at være uregistreret opdrætter, for mig er det blev en stor passion og livsstil at opdrætte, og jeg mener ikke, at jeg ville kunne gøre det ordenligt uden stamtavler.

KH

Sofie

Det ved jeg godt og det er der jeg syntes tingene ikke hænger sammen for jeg syntes at alderen på killinger og vac burde hænge sammen. Men er det her færdig debateret kan det ikke indgå i en debat omkring vac og blive reguleret i forhold til hvad der besluttes der.

Jeg syntes at når killingen når den alder hvor den må flytte hjemmefra bør den også være færdig vac.

Altså enten bør killingerne ikke flytte før de er 16 uger eller også bør de vac med andre intervaller end det foreslåede. Blive det ene låst fast inden det andet bliver debateret færdig begrænser det debatten og antallet af muligheder for det endelige lovforslag.

Syntes nu for øvrigt heller ikke at 12 uger er det optimale tidspunkt for killingerne at flytte hjemmefra på. Selvom det er reglen i racekatteregi.

At være 4-5 måneder giver killingen langt bedre vilkår i flytte hjemmefra situationen.

Jeg kan så absolut ikke se hvorfor man skulle opdrætte uden at være registreret. De eneste grunde i mine øjne må være for profittens skyld og at man er hamrende ligeglad med racens gener /ophav :frowning:

Jeg kommer ALDRIG derud til at tænke på at opdrætte blandinger, og jeg kommer ALDRIG til at sælge en killing til kæl der ikke er neutraliseret :slight_smile:
Jeg gør mit til at min race ikke bliver blandet med alt muligt og umuligt

[quote=Babette;267759]Det ved jeg godt og det er der jeg syntes tingene ikke hænger sammen for jeg syntes at alderen på killinger og vac burde hænge sammen. Men er det her færdig debateret kan det ikke indgå i en debat omkring vac og blive reguleret i forhold til hvad der besluttes der.

Jeg syntes at når killingen når den alder hvor den må flytte hjemmefra bør den også være færdig vac.

Altså enten bør killingerne ikke flytte før de er 16 uger eller også bør de vac med andre intervaller end det foreslåede. Blive det ene låst fast inden det andet bliver debateret færdig begrænser det debatten og antallet af muligheder for det endelige lovforslag.

Syntes nu for øvrigt heller ikke at 12 uger er det optimale tidspunkt for killingerne at flytte hjemmefra på. Selvom det er reglen i racekatteregi.

At være 4-5 måneder giver killingen langt bedre vilkår i flytte hjemmefra situationen.[/quote]

Der står jo netop i forslaget, at killingerne skal vaccineres senest 8 uger gamle og med aflevering 12 uger gamle, kan de nå at få 2. vaccination.
(Personligt er jeg bare ikke tilhænger af 8 ugers vaccination).

Reglen i racekatteregi er vist meget forskellig. De fleste jeg kender, afleverer killingerne, når de er 14-16 uger. Inkl. mig selv.
Men i mit seneste kuld flyttede en killing 12 uger gammel. Den skulle til Sverige som avlskat.
Havde reglen været, at killingerne skulle være 16 uger før de må flytte, skulle han havde ventet til han var mindst 8 mdr pga Sveriges tåbelige indførelsesregler.

Jeg synes 12 uger er helt perfekt som minimumsalder. Det står dig jo frit for at beholde dine killinger til de er 4-5 måneder og færdigvaccineret.

Men lige denne regel gælder jo alle - og dermed også min nabo med et huskattekuld :slight_smile:

[quote=Babette;267759]Det ved jeg godt og det er der jeg syntes tingene ikke hænger sammen for jeg syntes at alderen på killinger og vac burde hænge sammen. Men er det her færdig debateret kan det ikke indgå i en debat omkring vac og blive reguleret i forhold til hvad der besluttes der.

At være 4-5 måneder giver killingen langt bedre vilkår i flytte hjemmefra situationen.[/quote]

Jeg bifalder i høj grad at alderen er fastsat til 12 uger, og det gør jeg ud fra den kendskab jeg har til mine linjer …Når mine killinger er 12 uger, er de frygtløse, og aldeles klar til nye udfordringer ( nyt hjem ). Hvorimod er de meget mere frygtsomme, og synes livet er lidt farlig i den periode de er omkring de 16 uger - Og med det i mente, mener jeg ikke det er en god ide at byde dem på nye og store udfordringer …Jeg er panisk ved tanken om corona som kan mutere og udløse FIP i stressede situationer, så ideen med at hæve grænsen til feks. 16 uger, mener jeg ikke er god for alle racer.

Skal lige tilføje at mine seneste killinger flyttede da de var godt 13 uger, og det gik glimrende for dem alle - De flyttede ind med godt humør og højt løftede haler .-)

[quote=Alice;267763]Jeg bifalder i høj grad at alderen er fastsat til 12 uger, og det gør jeg ud fra den kendskab jeg har til mine linjer …Når mine killinger er 12 uger, er de frygtløse, og aldeles klar til nye udfordringer ( nyt hjem ). Hvorimod er de meget mere frygtsomme, og synes livet er lidt farlig i den periode de er omkring de 16 uger - Og med det i mente, mener jeg ikke det er en god ide at byde dem på nye og store udfordringer …Jeg er panisk ved tanken om corona som kan mutere og udløse FIP i stressede situationer, så ideen med at hæve grænsen til feks. 16 uger, mener jeg ikke er god for alle racer.

Skal lige tilføje at mine seneste killinger flyttede da de var godt 13 uger, og det gik glimrende for dem alle - De flyttede ind med godt humør og højt løftede haler .-)[/quote]

Alice, 12 uger gamle killinger er i en meget vanskelig alder - de kan på det tidspunkt stadig være beskyttet af moderens antistoffer - den vaccine man har givet har derved mindre effekt. Vist ja så er den måske beskyttet noget af de maternelle antistoffer, måske lidt fra vaccinen - hvor længe hvor meget eller hvor lidt - det ved du ikke.

en 12 ugers killing har ikke dannet eget immunforsvar, der gør den bedre istand til at møde hvad livet byder på - der er altid stress forbundet med at skifte hjem. Jeg kan ikke udtale mig om Briter - men de er vel ikke så meget anderledes end andre katte. Både fysisk og psykisk er killingen meget stærkere et par uger senere

[quote=Jane;267678]Ja, jeg tager den lige i en ny tråd for ikke at fortsætte den anden.

Men Felis skriver, at der kan være masser af grunde til ikke at være registreret opdrætter - hvilke grunde? For jeg kan da absolut ikke se nogen GODE grunde til at opdrætte uden at være registreret? Tværtimod kan jeg kun se gode grunde til at være registreret.

Men fortæl mig lige, hvorfor man skulle vælge at opdrætte uden at være registreret, for jeg vil da gerne høre de gode grunde.[/quote]

Hmm vi er jo alle forskellige og dermed have forskellige grunde til at gøre som vi gør :slight_smile: jeg kunne da egentlig godt se mig selv som ikke-registreret opdrætter, jeg forlod en hovedklub/Felis Danica, fordi de ikke levede op til mine krav om blandt andet generel kattevelfærd, synlighed og ordentlig konsekvens over for opdrættere der ikke sætte kattevelfærd højest, nu er der så kommet TICA og CFA på vej, men de var der ikke dengang, så havde jeg skulle fortsætte med opdræt så havde det været “papirløst”

[quote=Lis Dahlstrøm;267778]Alice, 12 uger gamle killinger er i en meget vanskelig alder - de kan på det tidspunkt stadig være beskyttet af moderens antistoffer - den vaccine man har givet har derved mindre effekt. Vist ja så er den måske beskyttet noget af de maternelle antistoffer, måske lidt fra vaccinen - hvor længe hvor meget eller hvor lidt - det ved du ikke.

en 12 ugers killing har ikke dannet eget immunforsvar, der gør den bedre istand til at møde hvad livet byder på - der er altid stress forbundet med at skifte hjem. Jeg kan ikke udtale mig om Briter - men de er vel ikke så meget anderledes end andre katte. Både fysisk og psykisk er killingen meget stærkere et par uger senere[/quote]

Lis jeg ved heller ikke om der er forskel på racerne …det eneste jeg med sikkerhed kan forholde mig til, er egne iagttagelser, og mine killinger er lettere at skræmme især ved 16 ugers alderen. Som du ved ( sikkert husker ) så valgte jeg jo at vaccinere ved 8 og 12 ugers alderen, og med anbefaling om at de nye ejere vaccinere igen ved 16 ugers alderen, og dermed håber jeg at mine killinger er rustet til at kunne klare at skifte hjem. Og igen, så ville jeg nok osse meget nødig aflevere en killing som lige er blevet 12 uger. jeg neutralisere når de er 12 uger, og først når de er fit efter indgrebet slipper jeg dem - typisk ved 13 - 14 ugers alderen.

[quote=Catika;267760]Jeg kan så absolut ikke se hvorfor man skulle opdrætte uden at være registreret. De eneste grunde i mine øjne må være for profittens skyld og at man er hamrende ligeglad med racens gener /ophav :frowning:

Jeg kommer ALDRIG derud til at tænke på at opdrætte blandinger, og jeg kommer ALDRIG til at sælge en killing til kæl der ikke er neutraliseret :slight_smile:
Jeg gør mit til at min race ikke bliver blandet med alt muligt og umuligt[/quote]

Nu er verden jo ikke bare sort / hvid, forstået på den måde at reg. opdrættere alle er ærlige hæderlige mennesker og alle ikke-registrerede uhæderlige, og det synes jeg egentlig er en holdning der skinner meget igennem her i tråden, jeg kender til opdrættere der er lige så fulde af “kedelige” ting som BYB’ere, og omvendt er der osse ikke-registrerede der ikke kunne drømme om at avle på syge katte, der behandler deres katte godt, og ikke fylder købere med løgn.

Alle disse ting I synes er så forfærdelige ved ikke-registreret opdræt, kan sandlelig findes blandt reg. osse, begge steder finder man både gode og dårlige eksempler.

[quote=Marianne H;267814]Nu er verden jo ikke bare sort / hvid, forstået på den måde at reg. opdrættere alle er ærlige hæderlige mennesker og alle ikke-registrerede uhæderlige, og det synes jeg egentlig er en holdning der skinner meget igennem her i tråden, jeg kender til opdrættere der er lige så fulde af “kedelige” ting som BYB’ere, og omvendt er der osse ikke-registrerede der ikke kunne drømme om at avle på syge katte, der behandler deres katte godt, og ikke fylder købere med løgn.

Alle disse ting I synes er så forfærdelige ved ikke-registreret opdræt, kan sandlelig findes blandt reg. osse, begge steder finder man både gode og dårlige eksempler.[/quote]

OG derfor må det vel dybest handle om, at gør man sin hobby som man bør så er der intet at være bekymret for.
Jeg er ikke bekymret…folketinget kan bare komme an og jeg hilser alt der gør livet bedre for vore dyr velkommen.
Men samtidig mener jeg så også det er lidt trist man ikke hører på de der ved mere. Jurister og diverse embedsmænd og kvinder er uden tvivl gode til dèt de nu engang er sat til at bestalte, og det er ikke omhandlende katte og hvad der er bedst for dem.
Ordvalget i det første udkast var himmelråbende amatøragtigt ja direkte flovt.
Jeg HAR fortalt Beloki hans dage som viril er talte. :klapper:

[quote=Alice;267808] det eneste jeg med sikkerhed kan forholde mig til, er egne iagttagelser, og mine killinger er lettere at skræmme især ved 16 ugers alderen. Som du ved ( sikkert husker ) så valgte jeg jo at vaccinere ved 8 og 12 ugers alderen, og med anbefaling om at de nye ejere vaccinere igen ved 16 ugers alderen, og dermed håber jeg at mine killinger er rustet til at kunne klare at skifte hjem.

Sagt af en seriøs katteejer/killingeejer.

Lovgivning må bare ikke baseres på hvad fru Hansen tænker og føler og har været vant til men må baseres på videnskablig forskning på området.

Hvad siger forskningen på dette område? Hvornår er killingen ikke i stand til at være dækket ind af moderens antistoffer? og hvornår er den dækket ind af 1 vac? Behøves der overhovedet 2. vac eller 3. vac for den sags skyld? Gives de ikke fordi de første reelt gives for tidligt?
Kan en ikke klare det hvis den gives ??.

Hvornår forlader killinger deres mor i naturen? Hvad siger forskningen på dette område?

Hvad siger forskningen omkring vac når vi ser på tandkødsproblemer og nyreproblemer? Vil en ændret almen vac praksis ændre udbrud af sygdomme som mistænkes eller ligefrem vides hænger sammen med vac?

Mange slås med kronisk tandkødsbetændelse som kun angriber katte med calicivirus. Vil et endnu større antal katte få de problemer hvis vi vac flere i en tidlig alder? Hvad siger forskningen på det område?

Viden som er dokumenteret i relevant forskning må være den viden som skal ligge til grund for det endelige lovforslag og ikke hvad jeg har været vant til at gøre eller hvad der griber mindst ind i min dagligdag med mit opdræt…

[quote=Marianne H;267814]Nu er verden jo ikke bare sort / hvid, forstået på den måde at reg. opdrættere alle er ærlige hæderlige mennesker og alle ikke-registrerede uhæderlige, og det synes jeg egentlig er en holdning der skinner meget igennem her i tråden, jeg kender til opdrættere der er lige så fulde af “kedelige” ting som BYB’ere, og omvendt er der osse ikke-registrerede der ikke kunne drømme om at avle på syge katte, der behandler deres katte godt, og ikke fylder købere med løgn.

Alle disse ting I synes er så forfærdelige ved ikke-registreret opdræt, kan sandlelig findes blandt reg. osse, begge steder finder man både gode og dårlige eksempler.[/quote]

Nej jeg ved skam godt det ikke bare er sort /hvidt, og jeg ved at der bestemt findes uhæderlige registrerede opdrættere som der findes hæderlige ikke registrerede opdrættere :slight_smile:

Men jeg kunne så godt tænke mig at høre hvorfor man opdrætter blandinger. Hvad er bevæggrunden for at mikse racerne og dermed ødelægge det hver enkelt race står for :slight_smile:
Og nej det er ikke til dig Marianne, bare generelt :slight_smile:

Det er ikke dèt marianne mener. Ved godt hun kan svare for sig selv, men jeg har også mit på hjeretet
Det handler nemlig om mere end papir eller ej, nemlig at et dyr unden papire der har det som æggeblommen i en æggeskal er bedre tjent med sit liv end en med papirene iorden der har et skodliv.
Men jeg er heller ikke tilhænger af alle de papirløse dyr…som oftest ved de der laver dem ikke en dyt om hvad de pilleroder rager i.
Så det handler igen om miljø OG genetik OG så sandelig også moral
UHA hvor har jeg mødt for mange ikke reg. der ikke aner hvad der nærmest er for eller bag på en kat…de kan end ikke stave den races navn de så ihærdigt prøver at plagierer

[quote=kamikaze;267820]OG derfor må det vel dybest handle om, at gør man sin hobby som man bør så er der intet at være bekymret for.[/COLOR]
[COLOR=blue]Jeg er ikke bekymret…folketinget kan bare komme an og jeg hilser alt der gør livet bedre for vore dyr velkommen.
Men samtidig mener jeg så også det er lidt trist man ikke hører på de der ved mere. Jurister og diverse embedsmænd og kvinder er uden tvivl gode til dèt de nu engang er sat til at bestalte, og det er ikke omhandlende katte og hvad der er bedst for dem.
Ordvalget i det første udkast var himmelråbende amatøragtigt ja direkte flovt.
Jeg HAR fortalt Beloki hans dage som viril er talte. :klapper:[/quote]

Ja, helt enig, blot er det for mig ligegyldigt om man så har papirer, kattenes velfærd og sælgers hæderlighed er det vigtigste :thumbup:

[quote=Catika;267850]
Men jeg kunne så godt tænke mig at høre hvorfor man opdrætter blandinger. Hvad er bevæggrunden for at mikse racerne og dermed ødelægge det hver enkelt race står for :slight_smile:
Og nej det er ikke til dig Marianne, bare generelt :)[/quote]

Ja det er et godt spørgsmål, jeg er lidt ambivalent omkring det, vi har så mange smukke racer og jeg synes at det er synd at ødelægge særprægene ved at blande dem, på den anden side, så gør det ikke ondt at være en blanding, det giver ikke ringere livskvalitet og kattene lever lige lykkeligt uden papirer. Så for mig hænger det hele på om man har sine katte på en fornuftig måde og ikke fylder købere med løgn om kattenes afstamning.