Intet Burka-forbud

For mig er Burkaen noget af det mest kvindeundertrykkende.

Derfor er det trist, at forbuddet ikke bliver gennemført;
selvom det strider mod Grundloven.

Måske er tiden inde til at revidere Grundloven. :S

Overhovedet ikke enig - ingen skal nogensinde bestemme hvad jeg skal tage på.

Hvis jeg trækker i en burka er der ingen der skal have lovhjemmel til at regulere mig i dét!

enig med Mona … for mig kan det ikke gå hurtig nok med at forbyde dem det er ¨så undertryggende …

Jeg bryder mig heller ikke om kvindeundertrykkelse og diskrimination. Men fremfor at ville lave (diskriminerende) særlovgivning for en lille håndfuld kvinders påklædning, synes jeg at der er mange andre områder, som ville være langt mere relevante at beskæftige sig med, som fx:

  • Manglen på kvinder i lederstillinger
  • Det faktum, at kvinder fortsat ikke får lige løn for lige arbejde
  • Det faktum, at mænd fortsat næsten ingen barselsorlov tager
  • Det faktum, at kvinder (også de udearbejdende) fortsat står for 75% af det huslige arbejde

Osv. osv. osv. Når ligestillingen så er en realitet - og når grise får vinger - kan vi evt. begynde at beskæftige os med folks tøj. Jeg vil fx gerne have forbudt læderveste, hængerøvsbukser og stumpe-t-shirts

[quote=Dorthe Andersen;258270]Overhovedet ikke enig - ingen skal nogensinde bestemme hvad jeg skal tage på.

Hvis jeg trækker i en burka er der ingen der skal have lovhjemmel til at regulere mig i dét![/quote]

Her er der jo ikke tale om frit valg, idet burkaen er tvungen påklædning for de kvinder der bærer den.

Jeg ka’ sagtens se problematikken i, såfremt du eller andre af egen fri vilje ville iføre sig burka og det så var forbudt…men hvis det var noget påtvungent, enten ud fra religion eller kultur, var der sikkert mange der gerne ville have valgmuligheden at loven tillod at undlade tvangstildækningen.

Lige en ting mere man skal også tænke sikkerhed buschauffør og anden offelig kan ikke se hvem der gemmer sig bag den påklædning og det burde gå ind under den lovgivning som siger maske forbud kan ikke så forskellen … Det er også en måde at gå et skridt nærmer lige stilling ved at lave et forbud .

[quote=Mona Jensen;258224]For mig er Burkaen noget af det mest kvindeundertrykkende.

Derfor er det trist, at forbuddet ikke bliver gennemført;
selvom det strider mod Grundloven.

Måske er tiden inde til at revidere Grundloven. :S[/quote]

Hmm er det mindre undertrykkende at ville bestemme hvilket tøj andre mennesker må gå i :øhmm::øhmm:

Tror du/I virkelig at så ville de kvinder gå på gaden i andet tøj, NOPE, de kvinder ville så være henvist til at blive inden for deres egne 4 vægge, og DET er i den grad undertrykkende, at nogle vil bestemme andre folks klædedragt, DOBBELTMORAL :argh:

for min skyld kan folk gå klædt som de vil, dog syntes jeg en burka strider mod dansk lov, samtiddigt mener jeg heller ikke burkaen hører hjemme i dk.
men hvis de kvinder der bærer burka virkelig selv ønsker det skal de ha lov til det, men bliver de bedt om at fjerne burkaen pga af de skal identificeres, så syntes jeg det skal være lovbefalet at de fjerner den.
jeg mener ganske enkelt ikke der skal tages hensyn til de forskellige religioner overhovedet, for lov er lov og den skal bare overholdes.

jeg er så efterhånden frygtelig træt af at “fremmede” kommer til vores land enten som flygtninge el alm indvandrere og de så kræver at vores lovgivning bliver ændret pga af deres tro osv.
de må ganske enkelt indrette sig i vores samfund efter hvad regler og love vi nu engang har

[quote=Pil;258280]Jeg bryder mig heller ikke om kvindeundertrykkelse og diskrimination. Men fremfor at ville lave (diskriminerende) særlovgivning for en lille håndfuld kvinders påklædning, synes jeg at der er mange andre områder, som ville være langt mere relevante at beskæftige sig med, som fx:

  • Manglen på kvinder i lederstillinger
  • Det faktum, at kvinder fortsat ikke får lige løn for lige arbejde
  • Det faktum, at mænd fortsat næsten ingen barselsorlov tager
  • Det faktum, at kvinder (også de udearbejdende) fortsat står for 75% af det huslige arbejde

Osv. osv. osv. Når ligestillingen så er en realitet - og når grise får vinger - kan vi evt. begynde at beskæftige os med folks tøj. Jeg vil fx gerne have forbudt læderveste, hængerøvsbukser og stumpe-t-shirts[/quote]

Det drejer sig ikke om, du må gå med hængerøv eller ej.

Det handler jo ikke om tøj i al almindelighed.
Jeg synes, at du drejer tingene.
For øvrigt har BURKAEN intet med vores problemer at gøre.

Det er og bliver kvindeundertrykkende.
Kvinden kan netop ikke vælge - hængerøv eller ej - du kan vælge.

De emner, som du opremser, er jo ikke religionsbestemt.
Men ellers er vi enige.

Det er så en hel anden debat.

-LOL -LOL du er sej Charlotte!!!

[quote=Johnny;258367]for min skyld kan folk gå klædt som de vil, dog syntes jeg en burka strider mod dansk lov, samtiddigt mener jeg heller ikke burkaen hører hjemme i dk.
men hvis de kvinder der bærer burka virkelig selv ønsker det skal de ha lov til det, men bliver de bedt om at fjerne burkaen pga af de skal identificeres, så syntes jeg det skal være lovbefalet at de fjerner den.
jeg mener ganske enkelt ikke der skal tages hensyn til de forskellige religioner overhovedet, for lov er lov og den skal bare overholdes.

jeg er så efterhånden frygtelig træt af at “fremmede” kommer til vores land enten som flygtninge el alm indvandrere og de så kræver at vores lovgivning bliver ændret pga af deres tro osv.
de må ganske enkelt indrette sig i vores samfund efter hvad regler og love vi nu engang har[/quote]

Enig. Hvis jeg går ind på en tank og vil betale for mit benzin, så bliver jeg bedt om at tage styrthjælmen af. Mon jeg kunne komme ind med en burka på, hmmm

Er det bare mig eller har vi ikke lige haft ”den her” debat? En moské i Danmark

[quote=Felis;258326]Her er der jo ikke tale om frit valg, idet burkaen er tvungen påklædning for de kvinder der bærer den.

Jeg ka’ sagtens se problematikken i, såfremt du eller andre af egen fri vilje ville iføre sig burka og det så var forbudt…men hvis det var noget påtvungent, enten ud fra religion eller kultur, var der sikkert mange der gerne ville have valgmuligheden at loven tillod at undlade tvangstildækningen.[/quote]

Ved du hvad? Så vil jeg simpelthen glæde mig til at husligt arbejde forbydes! :rock:

Måske er det også i mange tilfælde påtvunget og undertrykkende.

Masser kvinder tvinges da til alt muligt - og mænd ligeså - skal alt hvad der kan tvinges igennem så forbydes?

Hvorfor er der ingen der endnu har regnet ud, at burkaen ikke i sig selv hverken er overgrebet eller problemet? Det er da gerningen mellem mennesker - tvangen - der er det undertrykkende.

Derfor er det fuldstændigt ligegyldigt at diskutere eksempelvis forbud mod burkaer, seksuelle ydelser eller husligt arbejde.

En god pendant er tvangsægteskaber - man har jo heller ikke forbudt ægteskaber fordi de er undertrykkende vel? Man har forbudt tvangsægteskaber. skulle man drage parallelen til burkaer, så skulle man forbyde tvangsburkaer ligesom tvangsarbejde er forbudt - men man må gerne arbejde og man må gerne gå med burka.

Cherry, det er nok denne tråd du tænker på :slight_smile:

[quote=Dorthe Andersen;258434]Ved du hvad? Så vil jeg simpelthen glæde mig til at husligt arbejde forbydes! :rock:

Måske er det også i mange tilfælde påtvunget og undertrykkende.

Masser kvinder tvinges da til alt muligt - og mænd ligeså - skal alt hvad der kan tvinges igennem så forbydes?

Hvorfor er der ingen der endnu har regnet ud, at burkaen ikke i sig selv hverken er overgrebet eller problemet? Det er da gerningen mellem mennesker - tvangen - der er det undertrykkende.

Derfor er det fuldstændigt ligegyldigt at diskutere eksempelvis forbud mod burkaer, seksuelle ydelser eller husligt arbejde.

En god pendant er tvangsægteskaber - man har jo heller ikke forbudt ægteskaber fordi de er undertrykkende vel? Man har forbudt tvangsægteskaber. skulle man drage parallelen til burkaer, så skulle man forbyde tvangsburkaer ligesom tvangsarbejde er forbudt - men man må gerne arbejde og man må gerne gå med burka.[/quote]

Dorthe du har lige gjort det igen igen, kan du mærke den kæmpestore cyberkrammer jeg sender dig :wehuu:

Nix. Det var den anden men den du kommer med er lige så god :slight_smile: Jeg tænke bare jeg ville spare jer for en masse tid for det er vel stort set de samme indlæg/holdninger vi vil se igen…

OK men vi er faktisk enig i konklutionen :slight_smile:

[quote=Dorthe Andersen;258434]

Hvorfor er der ingen der endnu har regnet ud, at burkaen ikke i sig selv hverken er overgrebet eller problemet? Det er da gerningen mellem mennesker - tvangen - der er det undertrykkende.

Derfor er det fuldstændigt ligegyldigt at diskutere eksempelvis forbud mod burkaer, seksuelle ydelser eller husligt arbejde.

En god pendant er tvangsægteskaber - man har jo heller ikke forbudt ægteskaber fordi de er undertrykkende vel? Man har forbudt tvangsægteskaber. [/quote]

Nu har jeg cuttet lidt i dit indlæg, da jeg mener det er dybt useriøst at sammenligne opvask og støvsugning med en påtvungen kulturel eller religiøs påklædning

Du mener nok så flot, at ingen skal nogensinde bestemme hvad jeg skal tage på

Men finder det åbenbart helt ok, at en kvindeundertrykkende kultur/religon bestemmer hvad andre skal tage på :øhmm:

Og jo, tvangsægteskaber er også forbudte her til lands…fordi de undertrykker kvinden og fratager hende retten til selv at vælge sin ægtefælle…på samme måde som burkapåbudet fratager hende retten til selv at bestemme hvad hun skal tage på af beklædningsgenstande, altså er det TVANGspåklædning.
Og i det tilfælde bliver burkaen, hvad enten du synes det eller ej, synonym for det du kalder overgrebet…

[quote=Felis;258611]Nu har jeg cuttet lidt i dit indlæg, da jeg mener det er dybt useriøst at sammenligne opvask og støvsugning med en påtvungen kulturel eller religiøs påklædning

Du mener nok så flot, at ingen skal nogensinde bestemme hvad jeg skal tage på

Men finder det åbenbart helt ok, at en kvindeundertrykkende kultur/religon bestemmer hvad andre skal tage på :øhmm:

Og jo, tvangsægteskaber er også forbudte her til lands…fordi de undertrykker kvinden og fratager hende retten til selv at vælge sin ægtefælle…på samme måde som burkapåbudet fratager hende retten til selv at bestemme hvad hun skal tage på af beklædningsgenstande, altså er det TVANGspåklædning.
Og i det tilfælde bliver burkaen, hvad enten du synes det eller ej, synonym for det du kalder overgrebet…[/quote]

Jeg er helt uenig med dig.