Isabella 'skraber' på mit fjernsyn og vinduer

Isabella har fået en ret træls ide… Hun ‘skraber’ på mit fjernsyn, uden kløer, men det er et ret så dyrt fjernsyn, så jeg frygter det går i stykker :S
At sige ‘nej’ og løfte hende ned hjælper ikke! 2 sek. efter er hun i gang igen :venter:
Nogen som har ideer til, hvordan hun kan afledes :? Leg virker ikke!
Hun gør det samme på vinduerne :S Jeg ved ikke, hvad hun prøver at fortælle mig :?

Mon hun ser sit eget spejlbillede:?

Ja måske i vinduet og tv’et om aftenen, men nu her kan hun ikke i tv’et… Men hun kan måske huske, at hun har set det tidligere :?

Chili gør det samme på ruderne - dog kun om aftenen. Jeg er ret sikker på, det er en form for frustrationsadfærd, fordi hun keder sig. Hun er mest vågen og aktiv om aftenen og så gerne, at jeg sad og viftede med en fjerpind konstant mellem kl. 19.00 og 23.00 :høhø:

Pointen er, at jeg kan aflede hende med aktivering, og det kunne du måske også prøve med Isabella. Også selv om det sagtens kan have helt andre årsager hos hende. Hun synes måske bare, det er sjovt.

Er det muligt, at hun gør det, fordi hun ved, at hun så får din opmærksomhed? Her kradser Sigga kun i sofaen, hvis hun synes, at jeg ikke giver hende nok opmærksomhed, nus eller leg. Så hun gør det f.eks. primært på dage, hvor jeg er syg, har været meget væk eller er meget træt. Og som Ingrid skriver, så kan jeg flytte hende og lege med hende, så holder hun op. Dog ikke hvis jeg kun leger eller nusser i 2 min. Så kradser hun igen for at få min opmærksomhed indtil HUN synes det er nok;)

Jeg har prøvet at lege nu, men nu kalder hun :ked: Jeg frygter at hun mangler en kat! Det er første gang jeg har hørt det, men det var kun i et kort øjeblik! Nu går hun amok på musen :slight_smile: Jeg prøvede at rose hende rigtig meget imens vi legede! Jeg har dog også tænkt på, at det kunne være opmærksomhed hun søger ved det! For hun får jo opmærksomhed ved det, men det er bare svært at ignorere det med fjernsynet, da det kan gå i stykker :surrender1:

kunne du købe et beslag til væggen og hænge fjernsynet op på væggen og ikke ha noget neden under så hun kan nå op? Så er det ihvertfald udenfor fare :slight_smile:

Malene, det er muligt, at Isabella er frustreret og vil have opmærksomhed, men det er ikke al frustration og søgen efter opmærksomhed, der skyldes savnet af en anden kat. Chili har fx to andre katte, og hun gjorde det såmænd også, mens hun havde tre.

Men du har ret i, at de hurtigt lærer, hvordan de kan få den opmærksomhed, de synes, de mangler. Og det er rigtig svært, når de begynder at ødelægge ting, man er øm over. Chili har også sat sine meget tydelige spor på mine franske døre (som jo netop ikke er mine, men min udlejers). Jeg kan ignorere hende og lade hende kradse og sætte endnu flere mærker, eller jeg kan aflede hendes opmærksomhed med aktivering - som så samtidig bliver en positiv forstærkning. Og det kan drive mig fuldstændig til vanvid.

Jeg skriver det bare, for at du kan se, at du ikke er den eneste, der døjer med den slags problemer, plus at det ikke behøver være, fordi Isabella mangler noget. I det hele taget er det slet ikke sikkert, det skyldes, at du gør noget galt (now, there’s a thought! :p). Og skulle det endelig skyldes, at du gør noget galt - hvilket jeg stadig tvivler på - er vi i hvert fald også flere om at gøre noget galt.

[QUOTE=galath;1206767]Malene, det er muligt, at Isabella er frustreret og vil have opmærksomhed, men det er ikke al frustration og søgen efter opmærksomhed, der skyldes savnet af en anden kat. Chili har fx to andre katte, og hun gjorde det såmænd også, mens hun havde tre.

Men du har ret i, at de hurtigt lærer, hvordan de kan få den opmærksomhed, de synes, de mangler. Og det er rigtig svært, når de begynder at ødelægge ting, man er øm over. Chili har også sat sine meget tydelige spor på mine franske døre (som jo netop ikke er mine, men min udlejers). Jeg kan ignorere hende og lade hende kradse og sætte endnu flere mærker, eller jeg kan aflede hendes opmærksomhed med aktivering - som så samtidig bliver en positiv forstærkning. Og det kan drive mig fuldstændig til vanvid.

Jeg skriver det bare, for at du kan se, at du ikke er den eneste, der døjer med den slags problemer, plus at det ikke behøver være, fordi Isabella mangler noget. I det hele taget er det slet ikke sikkert, det skyldes, at du gør noget galt (now, there’s a thought! :p). Og skulle det endelig skyldes, at du gør noget galt - hvilket jeg stadig tvivler på - er vi i hvert fald også flere om at gøre noget galt.[/QUOTE]

Jeg lod hende faktisk ‘skrabe’ på mit fjernsyn uden, at jeg gav hende nogen form for opmærksomhed. Det virkede som om, at det så ikke var interessant mere, for hun hoppede ned, og har ikke gjort det i over en halv time :thumbup: Desuden tror jeg legen, og mit forsøg på at aflede hende på en god måde, også hjalp lidt, for nu sover hun sødt og roligt i kradsetræet :love2:

Hannibal gør det samme, især på vinduerne. Jeg ved heller ikke hvorfor han gør det, og det værste af det hele er, at når han gør det - så synes Arnold også at det er en god idé :venter: Også sidder de der ved siden af hinanden og skaber på vinduet :tihi: Tossede katte!

Jeg plejer bare at ignorere det, også stopper de af sig selv - når de har fundet på en anden bandit-streg at lave… :høhø:

Klokkeblomst har også altid skrabet på vinduerne - men heldigvis kun der og ikke fjernsynet, for det kan jeg godt se er svært! Men jeg har aldrig gjort noget ved det, andet end smile lidt af det for hun er så vakker når hun gør det - og har aldrig tænkt på det som tegn på problemer… :frowning: Men her er det så hvert fald ikke et opmærksomhedssignal… Og det er som regel i dagslys, tror måske hun ser noget udenfor hun er optaget af, og ligesom hilser på?!? Ingen af mine andre gør det, ligesom Klokke også er ene om at hvile hovedet på ruden åbenbart. Hun sætter hvert fald de fineste små næseaftryk :tihi: Godt jeg ikke lider af rengørringsvanvid!

Jeg renset frem til den foreløbige konklusion, at hun (mange af gangene) simpelthen gerne vil løftes op. Hun har jo fundet ud af, at hun bliver løftet ned, og når nu mor bliver tilpas træt af det, så kunne det jo være, at hun kunne blive oppe i favnen :høhø:
Desværre har jeg det ikke super godt i tiden, så tror også det er en reaktion på det! Hun er jo fabelagtig til at fornemme, hvordan jeg har det :hjerte:

Måske hun simpelthen synes I ser for lidt Animal Planet :wink:

Ja dyr fornemmer hvordan vi har det, og er vi ikke" os selv" så reagere mange dyr på det. Mange ved narrestreger og unoder.

Jo mere i balance vi er des mere harmoniske er dyrene som vi bor med

Jeg ville aflede - forlad rummet ved “et tilfælde” lav en sjov lyd eller andet i et andet rum, når mis ankommer giv opmærksomhed for dette. Så har du brudt risikoen for at tildele selve adfærden som er uønsket opmærksomhed. Bed eventuelt hende lave en lille øvelse og beløn hende så med et par godbidder eller lignende. Til del i øvrigt hende opmærksomhed i løbet af dagen på dit initiativ, ikke altid på hendes. Opsøg hende og nus hende, når det passer dig, rejs dig ind imellem og gå når hun opsøger dig – gå fx ud og hent et glas vand, og når du kommer retur, så tildel hende opmærksomhed men på dit initiativ.

Sørg for aktivering mentalt og fysisk. 2-3 minutters klikkertræning 2 gange i ugen, 2 gange 15 minutters jagtlege 2 gange i ugen og fodersøg samt problemløsning som katten arbejder med selv, er normalt nok til at holde en normal sund kat stimuleret. Hertil bør de have selskab af anden kat, hvis muligt/gavnligt for din kat. Husk også at håndtering, pelspleje, løft, massage og negleklip er stimulering. Nogle katte overstimuleres og så kan man også få den her adfærd. Anxi Calm kan gives som supplement i en periode, hvis du vurderer, at hun er stresset. Er hun det, kan det nemlig være svært at lære nye vaner, da cortisol i længere perioder blokerer for læring i hjernen

Disse ting udføres i perioder af kattens liv, når der er behov. Jeg har selv en kat, der har opmærksomhedskrævende adfærd, og her tager vi disse redskaber i brug med mellemrum. han har et alene hjemme problem hvis jeg ikke gør det. han bor sammen med 3 andre katte og en hund - men skriger, nå jeg går, hvis det får lov at udvikle sig - hvilket det så ikke gør

Nej, nej - den kat er ikke i nærheden af at være stresset nok til at skulle fyldes med noget. Ikke engang næsten!
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1207776]Nej, nej - den kat er ikke i nærheden af at være stresset nok til at skulle fyldes med noget. Ikke engang næsten!
VH
Susanne[/QUOTE]

Bare rolig Susanne, det tænker jeg bestemt heller ikke at hun er :slight_smile: Så selfølgelig skal hun ikke have medicin! Jeg skal bare finde ud af, hvorfor hun gør det. Hun må jo have fået noget ud af det første gang, og derfor bliver hun ved, for det kunne jo være, at det skete igen…
Jeg fik lige leget lidt “fang musen”, og det trængte hun til! Det er jo klart, at hun må finde noget andet at lege med, når nu hendes mor har været skidt! Og fjernsynet er da egentlig ret oplagt, da der jo er konstante bevægelser og lyde, og mor kommer jo op ad sofaen, når hun gør det… Så kunne det jo være, at jeg kunne fatte, at hun altså ville lege :venter:
Hun er ikke stresset, for hun spiser godt, og opfører sig ellers som hun plejer :slight_smile: Hun er omsorgsfuld, kærlig, mild og dejlig, men derfor er hun jo stadig en kat, som af den grund også skal bevæge sig lidt :smiley: Så de der kunne bruge lidt “Anxi Calm” var mig :høhø:
Hun har fået en fin “foder-labyrint”, har foderbolde o.l., men hun er ikke vildt interesseret i dem. Klikkertræning vil jeg ikke begynde med pt., da jeg er yderst stresset, da jeg har dage i streg, hvor jeg kan tæt på intet. Jeg vil først overveje det, når jeg har fået noget struktur i min hverdag (og i hendes!).
Men vi har jo ikke kendt hinanden i andet end ca. 3 måneder, så vi er jo stadig ved at lære hinandens mange sider at kende :slight_smile: Men ingen af de sider, som jeg har set af Isabella, har skræmt mig, tværtimod :hjerte: Hun bliver kun lækre, dejligere og uundværlig, som dagene går :love2:

(Fik hende lige lokket fra tv-bordet med musen UDEN at hun gik amok på tv’et :thumbup:)

Jeg kan anbefale en lang drillepind med en lang snor og en mus eller lign. i enden. Den er nem at bruge til at aktivere katten, når man har det skidt. Jeg bruger min lidt, som en fiskestang, så jeg kan kaste “musen” et stykke væk og så ligger Fanni på lur og angriber. Fordi stangen er lang, så kan jeg få hende til at løbe en masse efter byttet. :slight_smile: :runsylvester:

Der er ingen, der siger, at katten skal have noget kosttilskud - blot at det er en mulighed ved denne slags katte også. Det må ejer vurdere selv, når det sker via fora :slight_smile:

Malene - Lyder super at du får det til at virke :slight_smile:

Jo, du foreslog helt specifikt Malene at hun kunne bruge Anxi Calm; til en kat du aldrig har mødt. Katten morer sig bare…! Den har fundet noget der kan larme og som ovenikøbet giver lidt opmærksomhed - den morer sig bare…