Istedet for smør

Nu de kære butikker udnyttede fedtafgiften til et ordentlig hak opaf i prisen på smør, margarine osv. :blegne::thumbdown: Hvad kan jeg så bruge istedet for dette når jeg laver kager for smør er godt nok blevet pebret :frowning:

Jeg ville bage en smule sjældnere, og så bruge smør.
Der findes ikke ordentlige alternativer efter min smag.

Jeg ville købe Budget smør (hvis du har en Føtex i nærheden), det er ikke dyrere end at det stadig er til at betale. Og da det jo ER smør (bare af tysk mælk) så … smager det af smør.

Ellers ville jeg køre til Flensborg og hamstre :wink:

skal faktisk i føtex imorgen så checker lige. Kunne se bilka havde 4 kærgård til 45 så hvis det er billigere end det køber vi da budget. Tak for tippet :thumbup:

køb det på tilbud når det virkelig er på udsalg og så frys det ned :slight_smile:

tror jeg også bliver planen. Er ved at lave en liste over “normalpriserne” i de forskellige butikker med de vare vi typisk bruger så vi ved hvor vi skal købe hvad og hvornår et tilbud reelt er et tilbud:)

Ja, vores havde så kærgaarden rigtig billigt lige da de satte priserne op, så vi hamstede også en del der, og smed i fryseren :slight_smile:

Men budget smør er selvfølgelig også røget op i pris, men er stadig til at betale. (11-12 kr) Vi har længe brugt det til f.eks. sovs, stegning og bagværk :slight_smile:

Enig.

I øvrigt bestemmer man nærmest selv, om man vil betale den fedtafgift - jeg køber i hvert fald bare varerne,
når de er på tilbud, så er prisen den samme som før eller billigere.

Præcis det samme med sodavand, som pludselig skulle stige helt vildt. Jeg køber da aldrig halvanden liter
sodavand til 25+ kr., men i stedet, når de har dem til 10-12 kr. flasken, så fylder jeg bare op.

Så hvis samfundet vil regulere mig og mine vaner, så skal det være på andre måder end afgifter :cool:

[QUOTE=Charlotte Oeh.;721320]
Præcis det samme med sodavand, som pludselig skulle stige helt vildt. Jeg køber da aldrig halvanden liter
sodavand til 25+ kr., men i stedet, når de har dem til 10-12 kr. flasken, så fylder jeg bare op.

Så hvis samfundet vil regulere mig og mine vaner, så skal det være på andre måder end afgifter :cool:[/QUOTE]

enig - jeg køber 50*1,5 liter af gangen når de er til 10-12 kr - så har jeg til ca 1 md og så passer det med et nyt tilbud :slight_smile:

det sammen med smør - hold øje med tilbudsugen.dk - sæt smør på som en af de ting du vil have tilbud på :slight_smile:

13.95 kr for budget smør nu :frowning:

Jeg køber også når det er på tilbud.

Med hensyn til sodavand, så vil jeg bare lige sige at jeg ELSKER min nye sodavandsmaskine :smiley: Købte den på tilbud for 200 kr med det hele og det er genialt, for så slipper man for at slæbe alle de der dumme flasker frem og tilbage og man har altid frisk sodavand lige ved hånden :tihi:

Jeg skærer da bare ned på forbruget på fedtstofferne - Kan aldrig skade at få en sundere livsstil :slight_smile:

Alice - Tjaeh, jeg bruger det fedt jeg vil, og synes det er træls at skulle blive dikteret hvad jeg skal spise ud fra min økonomi - endnu mere end det allerede er… SU rækker ikke langt i forhold til de madpriser der er i dag :S

Jeg er heller ikke tilhænger af at blive dikteret noget som helst, men hvis ret skal være ret, så har du, jeg og alle andre simpelthen godt af at leve sundere, og det er altså godt for vores helbred og samfundet iøvrigt at skære ned på fedtet og de søde sager …Hører lige i TV at Danmark er det land i verden hvor der bruges mest sukker ??. At man lægger en stigning på de usunde fødevarer ( jeg så gerne en makant højere stigning, kan måske være en wake up call, og forhåbentlig få os til at vurdere på vores levevis/husførsel, og få ændret nogle af de usunde vaner. Jeg har selv livsstils skavanker, jeg ville dælme gerne hvis jeg for mange år siden ‘blev vækket’ måske var det så ikke nødvendigt at jeg i dag står i en situation hvor jeg resten af mine dage skal spise ‘skadelig’ medicin, og ikke mindst jeg skal leve i frygt for de følgesygdomme som følger med min sygdom - Bare fordi jeg ikke dengang mente det var nødvendig at ændre mit ‘fede liv’

så er skatter og afgifter bare ikke den rigtige måde at gøre det på… for jeg tror snarere folk skærer ned på frugten for at få råd til smørret!

Men synes du ikke, at man reelt burde tænke i langt større baner, således at man lavede
en egentlig omlægning af momsen på fødevarer, så man f.eks. lader produkter med
meget fedt stige med eksempelvis 5%, mens momsen på fedtfattige varer sænkes tilsvarende.

Det er en omlægning, der i min verden giver langt større mening, end blot at lægge skat på fedt

  • det er en alt for let løsning, hvis målet var, at få folk til at spise sundere. (Og jeg tror så desværre
    ikke, at det var målet - det var nok bare nogle ekstra skattekroner).

Jamen du har da ret i det med at leve sundere. Jeg ved bare at der røg betydeligt mere kulhydrat i form af pasta og ris, og mindre grøntsager og kød på min menu da vi havde de prisstigninger tilbage i… var det 2007?.. og det her hjælper da ikke! For min indtægt er da ikke steget til at jeg har råd til at leve sundt og købe grøntsager (og kød/fisk) i de forhold som jeg burde spise det! :slight_smile:

Du kan måske ha’ ret, men jeg ved at der her i byen har været ‘politiske undersøgelser’ i de størrere supermarked, og her var de gennemgående svar, at man godt kunne se at der har været et overforbrug af både smør og sukker, og man nu ville benytte lejligheden til at sætte forbruget ned …Der blev illustreret hvor meget man dagligt skulle skære forbruget ned, før prisstigningen var udlignet.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;721796]Men synes du ikke, at man reelt burde tænke i langt større baner, således at man lavede
en egentlig omlægning af momsen på fødevarer, så man f.eks. lader produkter med
meget fedt stige med eksempelvis 5%, mens momsen på fedtfattige varer sænkes tilsvarende.

Det er en omlægning, der i min verden giver langt større mening, end blot at lægge skat på fedt

  • det er en alt for let løsning, hvis målet var, at få folk til at spise sundere. (Og jeg tror så desværre
    ikke, at det var målet - det var nok bare nogle ekstra skattekroner).[/QUOTE]

Jeg er utrolig enig, det ville efter min mening osse ha’ langt størrere virkning, men så vidt jeg forstår så koster det kassen at omlægge momsen - Desværre.

Du har ret, så hjælper det ingenting for sundheden, men nu hvor der er fokus på sundheden, så tror jeg faktisk på at mange ser betydningen med at spare på de fede og usunde ting. Og vi kan vel ikke blive uenige om, at hvis der skal prisstigninger på noget, så er det da de rigtige ting der er pålagt stigningerne - Hvad enten det skyldes sundhed eller penge i statskassen.