Jagtadfærd

Nu ved jeg godt at tamkatte ikke er ligeså gode til at jage som hvis de var vildkatte - helt forståeligt! Men derfor undrer jeg mig stadigvæk over nogle af de ting, både Ludvig og Ofelia gør, når de tror de jager.

Begge “logrer” med halen når de slås med hinanden. Men især Ludvig gør det også når han jager - hvilket jeg tænker er et rimelig dårligt træk fra jægerens side, hvis han gerne vil være ubemærket af “byttet” og lave et overraskelsesangreb.

Derudover “snakker” de begge. Mest Ofelia, men Ludvig er også begyndt. Ser de et eller andet de gerne vil nå, så kommer der sådan nogle små, spinkle lyde ud af munden på dem. Det tænker jeg også er et rimelig dårligt træk, da det da netop afslører deres position over for byttet.

Sidder Ludvig i vindueskarmen og får øje på en fugl ude på den anden side af ruden, så kommer der straks snakken og “logren” i gang, samtidig med at han lægger sig ned (gætter på at han tror han bliver usynlig af det??). Nu er fuglene ret ligeglade med kattene bag ruden, jeg er ikke helt klar over om de kan se dem eller ej, men HVIS fuglene kunne, så var de da fløjet deres vej over sådan en stor hvid pelstot der sidder og logrer med halen og snakker??? Helt ærligt, det er da en meget mærkelig adfærd. Men er der normal adfærd for tamkatte, eller er mine to bare nogle “særlinge”??

Om det er normalt det ved jeg ikke…
Men hvis det ikke er, så er Ofelia og Ludvig ikke særlinge alene:)
Jeppe gør det også, og naboerne har fortalt at deres kat også gør det, men giver dig helt ret i at det ikke virker, som en helt god taktik:tihi:

Mine gør det mest, hvis de sidder indenfor og kigger ud. Udenfor sker det også, men mest hvis de på forhånd kan se, at missionen er umulig. Er der til gengæld mulighed for at fange noget, så kan jeg love for de er lydløse! Når byttet er nedlagt og skal vises frem er det igen med fuld lydstyrke og krumspring.

Jeg tror, det er en overspringshandling, fordi katten ikke kan nå byttet. Frustration, så at sige. Når jagten for alvor går ind, vil halen være i ro… :slight_smile:

[QUOTE=Lonse;1019636]Om det er normalt det ved jeg ikke…
Men hvis det ikke er, så er Ofelia og Ludvig ikke særlinge alene:)
Jeppe gør det også, og naboerne har fortalt at deres kat også gør det, men giver dig helt ret i at det ikke virker, som en helt god taktik:tihi:[/QUOTE]

Det er helt normalt.

Som Finn Frode skriver, er det et udtryk for afmagt over, at de ikke kan komme ud for at sætte tænderne i den dejlige krage, der flyver forbi vinduet igen og igen :slight_smile:

[QUOTE=galath;1019834]Det er helt normalt.

Som Finn Frode skriver, er det et udtryk for afmagt over, at de ikke kan komme ud for at sætte tænderne i den dejlige krage, der flyver forbi vinduet igen og igen :)[/QUOTE]

Så nu skal vi begynde at gå ud og fange fuglene til dem? Åh gud de små kræ kan være krævende :tihi:

Næh, det tror jeg ikke, de forlanger - hvis bare de får lov at komme ud for at nedlægge dem selv :slight_smile:

Det er der self noget om :slight_smile:

Men mon de ligefrem blev sure hvis man slæbte en levende fugl ind de ku jage :stuck_out_tongue:

Tak for svar!

Men samtidig så gør de det også, mest Ofelia, hvis der bliver leget med legetøj (især en fjerdusk), eller hvis der sidder en flue/myg/natsværmer på væggen. Nogle gange kan “byttet” jo altså godt nås, men lyden bliver alligevel sagt. Så er det vel ikke altid i afmagt?

[QUOTE=Cecilie89;1019929]Tak for svar!

Men samtidig så gør de det også, mest Ofelia, hvis der bliver leget med legetøj (især en fjerdusk), eller hvis der sidder en flue/myg/natsværmer på væggen. Nogle gange kan “byttet” jo altså godt nås, men lyden bliver alligevel sagt. Så er det vel ikke altid i afmagt?[/QUOTE]

Jeg tror måske det er fordi de godt ved det ikke er et rigtigt bytte…

Nobby spinder i hvert fald som en gal når vi leger med fjer… Og da han havde fritløb hos tidl.ejer ved vi han har fanget fugle masser af gange, så der må han altså ha kunne holde mund… Så jeg går ud fra de må ha en idé om forskellen…