Japansk

Skulle der mons tro være nogle kattegale, der kan japansk?

Jeg skal have skrevet mit fulde navn på japansk og har lavet et forslag, men er altså noget i tvivl.

:slight_smile:

Den eneste, jeg kender med interesse for japansk, er Michelle Garnier :slight_smile:

Tak :slight_smile:

Nu er jeg nysgerrig… Kan man godt ‘bare’ oversætte et dansk navn direkte til Japansk?

Jeg har kun erfaring med kinesisk, og der laver man i stedet et nyt navn :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1238805]Nu er jeg nysgerrig… Kan man godt ‘bare’ oversætte et dansk navn direkte til Japansk?

Jeg har kun erfaring med kinesisk, og der laver man i stedet et nyt navn :)[/QUOTE]

Nej, man oversætter ikke navnet til japansk, men lydtranskiberer det med tegnsættet katakana. Det kan godt være lidt svært, da nogle lyde ikke findes, som f.eks. “le” i mit mellemnavn Pernille. Stavelserne i katakana vil typisk også bestå af en konsonant og en vokal, så mit fornavn Dorthe har jeg transkriberet til Dorete.

Og nu er jeg så nysgerrig - du kan kinesisk? Har selv en Cand.Mag. i kinesisk og synes, det er så hyggeligt, når jeg møder andre, der kan sproget.

[QUOTE=Dotte;1238809]Nej, man oversætter ikke navnet til japansk, men lydtranskiberer det med tegnsættet katakana. Det kan godt være lidt svært, da nogle lyde ikke findes, som f.eks. “le” i mit mellemnavn Pernille. Stavelserne i katakana vil typisk også bestå af en konsonant og en vokal, så mit fornavn Dorthe har jeg transkriberet til Dorete.

Og nu er jeg så nysgerrig - du kan kinesisk? Har selv en Cand.Mag. i kinesisk og synes, det er så hyggeligt, når jeg møder andre, der kan sproget.[/QUOTE]

Ah, så er det som jeg tænkte :slight_smile: Det er nemlig også det problem jeg har kendt til på kinesisk :slight_smile:

Nej, jeg kan ikke kinesisk. Har studeret det som sidefag i 2 år på uni, så har haft en masse om kinesisk kultur og samfund. Sprog har jeg også haft, men kun i et år - så kunne noget a a la 150 ord og tegn. Men har da både været til skriftlig og mundtlig kinesisk eksamen :smiley: Det er så ved at være 5 år siden :uha: at jeg havde det kinesisk, så i dag er det MEGET langt væk :slight_smile:

Men kan da huske, at jeg fik navnet Lü Xidan (dog kan jeg ikke huske trykkene). Men Lü for Lykke (så det var genkendeligt), Xi med betydningen Lykke og Dan for Danmai (Danmark) og for rød (jeg havde knald rødt hår). Som kælenavn kaldte underviseren mig Dandan :høhø: