Jeg er nok lidt dum..forkortelser

Nu går jeg jo lidt i udstillings tanker, med Loke - måske?

Og så er jeg jo lidt dum, hvad mange ting angår i udstillings regi…

Og nu har jeg så læst om alle jer, der tager på udstillinger, og jeg fatter minus af alle de forkortelser der er. Jeg kender kun BIS - Best in show.

Er der ikke en af jer, der kan fortælle os lidt uvidende, hvad de forskellige forkortelser betyder?? F.eks CAP, EX og alle de andre, jeg er jo pokkers nysgerrig, for at lære lidt mere om det…

På linket herunder kan du læse en MASSE om titler, og hvordan man kan opnå disse titler.

http://www.felisdanica.dk/index.php?SectionID=28&WebsiteID=1&LanguageID=1

EX står for Excellent. EX1 er den bedste og så kommer EX2 osv.

CAP er et certifikat katten får hvis den bliver EX1. Dog skal katten være over 10 mdr. for at kunne optjene et cert. Hvis der står P i certet (f.eks CAPIP, CAPS eller lign) så er det en kastrat. Hvis der ikke gør det er katten fertil.

Certerne hedder noget forskelligt efter hvilken titel katten er ved at arbejde sig henimod.

BIV betyder Best I Variant og det er altså bedst i farven.

NOM betyder at katten er blevet nomineret.

Er der flere jeg skal forklare? :slight_smile:

Her er en liste over titlerne og reglerne for hvordan de skal tages:

Champion eller Premier

3 cac eller cap

3 forskelige dommere

International Champion eller Premier

3 cacib eller capib

3 forskellige dommere i 2 forskellige lande

Grand International Champion eller Grand International Premier

6 cagcib eller cagpib

3 forskellige dommere i 3 forskellige lande

eller

8 cagcib eller cagpib

4 forskellige dommere i 2 forskellige lande

Supreme Champion eller Supreme Premier

9 cacs eller caps

3 forskellige dommere i 3 forskellige lande

eller

11 cace eller cape

6 forskellige dommere i 2 forskellige lande

Tusind tak for link og svar. :thumbup:

Jeg syns jo selv (som en so om sine egne grise) at Loksen er en pragtfuld kat og ser fin ud… :wehuu::wehuu:Men det er da ikke sikkert, at dommere syns det samme…

Men jeg overvejer at give ham en chance, fordi han bare eeeeelsker at vise sig, og er super rolig, uanset hvem der tager ham op og håndterer ham.

Dernæst syns jeg jo han er lidt speciel i farven og med hans fine store luffer… :wehuu::wehuu:

MEN, det KAN jo være, at det slet slet ikke er noget for Loke, og så skal han da heller ikke…

Det er osse lidt derfor jeg er gået i “Bimse-tanker”, men min stopklods, syns DEN tanke er:thumbdown:

Og derfor er det lidt sjovt at vide noget mere om udstillinger, så tusind tak for god info:tak:

[quote=Loke´s mor;456096]Tusind tak for link og svar. :thumbup:

Jeg syns jo selv (som en so om sine egne grise) at Loksen er en pragtfuld kat og ser fin ud… :wehuu::wehuu:Men det er da ikke sikkert, at dommere syns det samme…

Men jeg overvejer at give ham en chance, fordi han bare eeeeelsker at vise sig, og er super rolig, uanset hvem der tager ham op og håndterer ham.

Dernæst syns jeg jo han er lidt speciel i farven og med hans fine store luffer… :wehuu::wehuu:

MEN, det KAN jo være, at det slet slet ikke er noget for Loke, og så skal han da heller ikke…

Det er osse lidt derfor jeg er gået i “Bimse-tanker”, men min stopklods, syns DEN tanke er:thumbdown:

Og derfor er det lidt sjovt at vide noget mere om udstillinger, så tusind tak for god info:tak:[/quote]

Jeg ser lige i din signatur at Loke er poly kat. Så kan du desværre ikke optjene certer til ham på en FIFe udstilling, da de ikke er godkendt der. Du kan godt tilmelde ham og få en bedømmelse, men intet cert.

De er dog godkendt hos TICA, men jeg aner intet om titlerne der, så der må komme en anden på banen :tihi:

Viking Cats afholder i øvrigt en TICA udstilling her i oktober :slight_smile:

Din stopklods har tydeligvis IKKE mødt en bimse endnu…de ender næsten altid med at blive “fars mis” :høhø:

[quote=DK Thomani;456100]Jeg ser lige i din signatur at Loke er poly kat. Så kan du desværre ikke optjene certer til ham på en FIFe udstilling, da de ikke er godkendt der. Du kan godt tilmelde ham og få en bedømmelse, men intet cert.

De er dog godkendt hos TICA, men jeg aner intet om titlerne der, så der må komme en anden på banen :tihi:

Viking Cats afholder i øvrigt en TICA udstilling her i oktober :)[/quote]

Det er nu først til november Viking Cats har udstilling i Herfølge :stuck_out_tongue:

Og på deres hjemmeside står der noget om at udstille i Tica