Jeg er så spændt på i morgen

Karen - Ah, der skal jeg så ikke med. Jeg skal først til Ålborg. Skal du med der? Eller Kolding? :slight_smile:

STORT TILLYKKE med din nye dreng… glæder mig til at møde ham i Ålborg -forelsket -forelsket -forelsket

Ang. vægten så er den vist meget normal. Min dreng vejede ca. 1800 gr ved 12 uger og når det kun er få hundrede gram så udlignes det hurtigt -thumbs

Helen - Vejning på egen vægt siger så knap 1500 :frowning: Synes jeg godt nok er alt for lidt.

Hej Eva…

Først tak for din mail og det var godt i kom godt hjem, var lidt spændt på at “min” lille Jamanako skulle med både bus og tog, lidt hård start for den lille mand, men ved du tog dig godt af ham -love

Ang hans vægt så er det ikke vægten du skal hænge dig så meget i, og det er lidt svært at leve op til en vægt som din tidligere hankilling 3 kg 13 uger, ved ikke hvor mange opdrættere der kan sige de har prøvet det… Du skal kigge på hans foderstand og den er i top og så skal du lytte til hvad opdrætteren (altså mig :slight_smile: ) fortæller dig om generne. Hans bror vejede 1900g men nu var det Jamanako der kiggede kærligt på dig og som du forelskede dig i -forelsket -men var jo også ham du havde “udpeget” fra start :slight_smile:

De linier jeg har arbejdet med i mange år har det med at være for søde i udtrykket til start og ikke kæmpe store, men med alderen kommer både udtrykket og størrelsen så hvis du har tålmodighed som jeg sagde til dig skal det nok komme -thumbs
Kender ikke så meget faderen som jeg også sagde til dig, men en ting er sikker og det er han er stor ligesom moderen også har en fin størrelse…

Vægten er en normal vægt og katten er i fin stand med lækker skinnede pels.

Han er vokset op på både UniQ tørkost som er en super sund tørfoder lavet af de reneste råvarer og med Carnibest råfodring hver dag til aften, oksekød, hestekød, kyllingehalse osv osv, og han har skovlet ind,
og hvis jeg skulle have lavet ham større skulle jeg have puttet en cykelpumpe i numsen på ham og pustet ham op inden du kom, men det ville da være synd ik :?

At han kan tabe sig i starten er meget normalt og er jo heller ikke sikkert du tilbyder råfodring hver aften som han er vant til og elsker og så inden han vænner sig til dine rytmer kan vægten godt svinge.

Så giv du ham bare lidt tid og nyd at lære en anden linje at kende og den måde den udvikler sig på -forelsket
Giv ham et stort kram fra hans tidligere madmor som savner ham lidt i sofaen om aftenen :slight_smile:

Monica Olmocabe

Monica - Han tog simpelthen den tur over al forventning. Havde slet ikke regnet med at han både ville sove og putte osv.
Ja, det var jo lige det. Det var jo ikke størrelsen, jeg gik efter. Det var den lille charmetrolds personlighed, og jeg kan love dig for at han allerede er gået i hjertet på mig. Han er bare så dejlig. Lige nu tumler han glad og frisk rundt med et stykke lammeskind, der er større end ham selv. Diego sidder og kigger på. Han har prøvet at lege med Jamanako et par gange, det har ikke virket, men Jamanako bliver allerede meget mindre bange for/forskrækket over ham nu end i morges.

Jeg vil såmænd ikke have ham til at være større eller blive kæmpe. Jeg kunne bare mærke da jeg kom hjem, og nok især fordi han bare ser så bette ud ved siden af mine, at jeg liige skulle høre igen, at det altså var en helt fin vægt. Som jeg skrev lidt længere oppe, så bliver jeg virkelig nervøs og paranioa, når jeg lige pludselig får sådan en hjem, da jeg fik Diego så jeg også alverdens spøgelser mht sygdomme, og han har da endnu ikke fejlet noget, men jeg fik bare gjort den mindste bette ting alt for stor -flov (Tror endda også at jeg nåede at blive bekymret en uge han ikke tog så meget på som de andre uger, suk)
Hjemme hos dig kunne jeg jo sagtens se at han var en fin størrelse killing ifht de andre killinger, ungdyr og voksne du havde. Men når man så kommer hjem og plduselig skal sammenligne der også… -fløjte
Jeg har endnu ikke rigtig set ham intressere sig for tørkost eller vand, men vådfoderet vil han som sagt gerne have. (Ja, jeg nåede jo også at tænke bekymrede tanker om dehydrering, og var derfor lettet da han gerne vill have det)

Men nu spiser han tørkost, og ham og Diego er allerede begyndt at tumle. Har givet ham et stort knus fra dig, kan godt forstå du savner ham. Han er virkelig en killing med stor personlighed

Hej Eva

Ikke for at blande mig eller andet, men du burde rent faktisk have taget din tlf og ringet Monica op i dette tilfælde…Også når du ser spøgelser alle vegne, hvilket slet ikke er unormalt -høhø

Men det er oftest en god ide at snakke med opdrætteren af ens kat uanset havd det end måtte være -thumbs
Også fordi de oftst har erfaringer med killinger der er flyttet i andre hjem og selv har fået killinger ind i sit hjem & de har viden om deres linier & det er meget naturligt at du er oppe at køre over dine nye skønhed - sådan skal man have det når man får en ny kat - og så hører man ikke altid alt hvad en opdrætter fortæller. Du har jo netop kun været der en gang og se ham og få snakket og det hele er jo gået ret stærk.

Men tillykke med ham den lille charmetrold…for det ER han -love

Var det brormand -forelsket
Pigerne vejede da de var 13 uger hhv 1747 gr og 2050 gr. (Og nu vejer de 6,1 kg og 6,5 kg og de er 1,3 år -what )

Yooncoon - Det er jo så der jeg ikke er enig, kan godt se hvad du mener med det. Men jeg havde jo lige snakket med Monica om det for 3-4 timer siden, at jeg synes han var lille, og vækst ifht forskellige linier osv. Da jeg så kom hjem og igen synes han var så lille bitte havde jeg bare brug for at få genbekræftet at det var rigtigt og andre havde lignende linier mht vækst.
Havde det været et nyt spøgelse som hende og jeg ikke lige havde snakket om, f.eks. at han begyndte at få løbeøjne her efter han kom hjem til mig (sker jo nemt pga den stress som katten udsættes for ved flytning) så havde jeg jo helt sikkert været i røret efter 5 min, men det var jo noget vi lige havde snakket om hjemme ved hende. (Og mht det tænkte eksempel, så havde jeg efter snakken med opdrætter nok også lavet en tråd på nettet, da jeg bare er typen der har brug for at høre det fra flest mulige steder. Da min hittekilling fik halte-symptomer uden “plet” på tungen (calici), havde jeg netop også flere tråde, samt skrev mail til Susanne Wehnert og snakkede med min dyrlæge, fordi det er sådan jeg reagerer på den slags.

Eva du har et lille pus der nok skal vokse sig stor -love
Når vi har killinger så ser vi forskellen meget tydeligt, hvis vi har et kuld der er 6 uger, og et kuld der er 9 uger, så lur mig om jeg personligt ikke ofte skynder mig ud efter vægten fordi,uha de er da ikke store nok for de andre er da meget større. Og du kikker på din dreng derhjemme og din nye dreng, og ja gudskelov er der stor forskel [bigloony]

Det kaldes pyller genet -høhø

Hans vægt har Monica allerede kommenteret, så ingen grund til at kommentere det yderligere, hun kender sine linier det gør jeg ikke. :slight_smile:

Men der er stor forskel på hvad killinger vejer, og jeg må sige jeg glæder mig til den dag jeg får en der vejer 3 kg 12 uger gammel -høhø -høhø

Hej Eva

Forstår godt det med du vil have svar fra flere…og det er også super, men er det helt grælt kan du risikere der nu sidder nogle og ævler om at Monicas killinger er underærnæret eller mega små osv… -øøøvvvs

Og sådan er det desværre med mange emner

Hilsner
Charlotte

Enig -thumbs

Yooncoon - Ja, nu er jeg så ikke inde i opdrætter verdenen på den måde da jeg jo “bare” er kælekatte ejer. Så jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har tænkt den tanke at at folk skulle få sådan en gang sladder ud af denne tråd, for det er jo netop ikke det jeg mener. Skriver jo fra starten at han netop ikke er for tynd, han er bare ikke så stor som jeg har forbundet med mco killinger ellers, men som andre opdrættere skriver i tråden er det jo normalt, og da hans vægt netop står der er der jo også fakta som man selv kan læse.
Så håber da virkelig ikke at der er nogen der (helt grelt) sidder og siger den slags.

Jo, Eva…det er der. Og desværre er det opdrætterne indbyrdes der har travlt med hinandens katte med videre. Jeg har til dato til gode at høre kælekatteejere snakke om andres katte på den måde som vi har for vane…og for nogens vedkommende nyder og nærmest bruger som vitaminer -uh

Hej Eva

Det var godt han er begyndt at spise lidt

Ang hans størrelse sagde jeg det kunne blive svært at leve op til Diegos fart med at blive stor, men jeg har lavet en del ret så store Maine Coon på Jamanakos mor, samt fra fædre linien ved da flere der arbejder med hans linje og har lavet flotte store lange og høje Main Coon i perfekt balance og kondition …så man skal aldrig sige aldrig.

Men det er alt for tidligt at dømme om du faktisk kan ende op med at Jamanako bliver større, måske nemt længere da han kommer af linier der er fine lange i længderne.
Som vokser fint i længden og højden og senere kommer drøjden, hvor det nok har været omvendt med Diego

Desuden synes jeg også det er vigtigt at fremtidige killinge købere ikke tror hvis de kommer ud til en opdrætter og killingerne ikke vejer 3 kg 13 uger at de så er for små og underernæret, for hvis opdrætterne præges til at få så stor en vægt på killingerne som muligt får de en forkert indgangsvinkel til at fodre deres katte.

Tilbage da vi startede opdræt var der nogle steder en tildens til at gøre alt for at vægten var høj og der var på mange udenlandske hjemmesider vægte på killingerne under hele opvæksten, og det synes jeg er en kedelig tendens da linjer udvikler sig forskelligt og en fed killing er for mig absolut ikke lig med en sund killing.

Når jeg selv køber kat i dag kigger jeg på moderen og faderen og lytter til opdrætteren om udviklingen og kigger på killingen om dens kondition passer til den knoglebygning og om den virker sund og rask og ser skinnende og flot ud i pelsen og er ikke et sekund hooked på at høre vægt for ved det har intet med kattens ve og vel at gøre…

Du skal også huske du fik at vide din kat var overvægtig på sidste udstilling og det er vigtigt at forstå det aldrig har været sundt for noget dyr uanset race at bære på en overvægt, ikke sagt med det at de skal være underernæret, men en fin balance,
og give ens dyr sundt foder og ellers lade dem gro og vokse i det tempo der er det rette for lige den linje, og ikke synes ens kat er større jo mere den vejer…den er i visse tilfælde bare federe -høhø

Du er en værre pyldremor som Karen også skriver :slight_smile: det har jeg fundet ud af og det er fint for mig, kunne jeg mærke allerede første gang vi snakkede sammen, og det understreger at jeg ved at Jamanako vil få det super hos dig… dog er det rigtigt at for nogles vedkommende kunne det misforståes,
lad os nu sige jeg var en helt ny opdrætter og det var mit første kuld jeg solgte fra så ingen kendte mig og min moral og mine linjer, så kunne du sådan set være skyld i at man fik et ordentligt gok i nøden fra start som opdrætter, og i de år jeg har opdrættet har jeg kun oplevet under en håndfuld af opdrættere der ikke gjorde alt det arbejde der er med opdræt for andet end kærlighed til deres dyr…
og så ville en sådan form for beskyldelse være noget der kunne gøre en meget ked af det…

Håber din uro er faldet lidt på plads med alle de forklarringer der har været, ellers er du altid velkommen også til at skrive eller ringe privat som jeg tilbød dig, hellere en gang for meget end for lidt end alle de misforståelser -love

Stort knus til bøllen -love

Monica Olmocabe

Monica - Ja, det er dejligt han nu også spiser sin tørkost. Du har ret, kan se jeg har misforstået det du skrev. Kom til at tænke på at du vist ikke sagde det igår, men skrev det i en mail, og var så inde og tjekke og du har skrevet “Ja ved at Diego er kæmpe, ved ikke om Jamanako bliver så stor, han har generne til det, men vil hellere blive positivt overrasket end love dig noget som jeg ikke kan vide noget om” og det er mig, der har læst det forkert. -oops

Min uro er heldigvs faldet på plads, det gjorde den efter de første par indlæg folk skrev om at det skam var en fin vægt. Jeg har heller aldrig forventet en vægt som Diego, som jeg allerede dengang vidste var stor af sin alder, men en ting er at vide det med hovedet, noget andet med hjertet. Og som du har konstateret, ja så har jeg vist pyldre-genet i så rigelige mængder -flov

Jeg vil så lige sige at jeg ikke har fået at vide at Diego var overvægtig. I følge hans udtalelser begge dage er han i ex kondition, i følge dyrlægen i dyrlæge tjekket var hans vægt også god. Det er en steward som jeg kender godt via udstilling, som fortalte at jeg skulle til at passe på med hans vægt da han ellers ville blive overvægtig. Det var forresten heller ikke til sidste, men sidste igen (Odder altså, ikke Horsens) udstilling, og han kom så fra killinge foder som 10 mdr og 4 dage og over på voksen foder, og har tabt sig en anelse, og er nu hvad jeg vil kalde tip top kondition for en udstillingskastrat. Han har aldrig haft så man kunne mærke noget fedt i den “flop” de har under maven -høhø
Den der har været lidt overvægtig af mine er May, som kom på slankefoder og nu har tabt sig 500 gram og er i en fin foderstand. (hun gik i min hittekilling, som var seriøst undervægtig, ekstra fedende foder når jeg ikke var hjemme)

Og skulle der opstå nye uroligheder fra min side (det gør der nok om et par dage) så hører du garanteret fra mig

hej Eva :slight_smile:

jeg elsker at læse når andre kælekatteejere (som jeg selv) har samme vilde pylre-gen :slight_smile:

da mine kom hjem 12 uger gamle, der vejede de hhv 1650 og 1800 - det syntes jeg var for lidt og jeg var virkelig nervøs for at de ikke fik nok til at vedligeholde deres vokse-tempo - så jeg vold-fodrede de små pus med lækkerier så da de var 15 uger vejede den ene 2900 og den anden 2700… jeg kan godt se at jeg måske gik liiiiiiiiiiiiiiiiidt over gevind - men man vil jo bare gerne gøre det så godt :slight_smile:

men min opdrætter har også haft fat i mig og fortalt alt om hvordan hendes linier udvikler sig og i hvilket tempo og hvad jeg kan forvente af hhv den ene og den anden… så jeg ikke fik gjort dem overvægtige…

så alt lyder til at være præcis som det skal være i din lejr :slight_smile:

mine drenge vejer idag 5.6 og 6.4 kg - de er 8 md i dag… så jeg er sikker på at vores pylre-gen er en rigtig god start på at gøre det rigtig godt :slight_smile:

-kramer

Miss T - Haha, hvor er det dejligt at høre om andre der tænker det samme som mig :smiley: Man føler sig sådan lidt fjollet. Bare da jeg skulle ud til hesten et par timer i dag kunne jeg næsten ikke komme afsted, for hvad nu hvis der skete noget mens jeg var væk. Gjorde der selvfølgelig ikke :stuck_out_tongue:

Jeg ville så ikke være pylret over en kats vægt, hvis katten trives, spiser, leger og ellers har fart over feltet som en killing skal have.
Men jeg er så til gengæld nok pylret med alt muligt andet mht til dyrene. Kaster en kat op, så bliver der checket for græsstrå eller hårboller, og er det i er jeg rolig. Er det ikke så skal jeg liiiige forvisse mig om, at katten vil spise bagefter for at være sikker på der ikke er kvalme. Gør den ikke det kan jeg godt finde på at åbne flere poser med lækkerier, for katten skal pinedød vise den ikke har kvalme, og er den ikke syg, så lykkes det også at få en bid ned, og så er jeg rolig igen :smiley:

Den tror jeg alle vi kender når vi netop har fået en lille ny ind i huset… -love
Da vi fik Zoom hjem skulle jeg egentlig til en venninde dagen efter…men det blev skam aflyst så jeg kunne blive hjemme og være sikker på han faldt godt til og så måtte venninden vente -rofl

Så selvom man har opdrættet i nogle år så har man stadig den der følelse, jeg har mindts lige så ondt i maven når jeg skal aflevere mine killinger til deres nye hjem…puuhaaa jeg kan næsten ikke komme ud af døren, for hvordan skal det dog gå de små pus og hvordan tager de turen og ankomsten og mødet med deres nye legekammerater osv…
Men så er det netop dejligt at have afleveret dem, så man kan se alt går som det skal og man kan roligt vende næsen hjemad -thumbs

-høhø syntes jeg kan nikke meget genkendende til dette -høhø