Jeg ER sgu ikke normal

I går klokken 23 fangede Nanoq en mus i løbegården. Adfærdsnørden tænkte, at hun gerne ville se det dræbende bid, så hun tog et tæppe og satte sig der ud på en stol.

Klokken 2.30 gik jeg ind igen.

Så er det, at man ved, at man ikke er normal, når man kan finde på at observere to store MCOers leg og drab af en mus i så lang tid:-)

Men det var lærerigt.
Nanoq fangede byttet, gav det til Tara, som fik lov at lege med det i timevis, inden hun gav det til Nanoq, som tog over og til sidst dræbte musen. På et tidspunkt skiftedes de til at svinge musen mellem sig. De kastede den baglæns op i luften - HØJT! - og greb den igen. Den dræbende bid foregik på samme måde. Musen frøs og lå helt stille, mens den trak ansigtet ind under sig. Sandsynligvis for at beskytte øjnene mod kløer. Så drejede den rundt og rundt om sig selv - i starten tænkte jeg at den var blevet vanvittig af angst - men nej den kiggede efter en udvej. Pludselig tog pokker ved den, og det var faktisk tæt på at de havde mistet den helt! Kvik mus!

Men kvikkere katte.

En sidste lile ting var Nemo, som bare syntes, at det var hyggeligt med mig ude i gården om natten:-) Han så slet ikke på musen. Nemo kom for tidligt fra mormis og har aldrig lært at jage. Han kan derfor ikke jage og de andres jagt vækker nul og niks i ham. Mus har ingen interesse. Mange tror fejlagtigt, at katte er født musejægere. Det er de ikke. De er disponeret for at jage, men de skal lære det af mormis:-)

Til slut en smule fakta:

Tamkattens hjørnetænder sidder med en afstand, der svarer til den afstand der er mellem nakkehvivlerne på en mus. Den dræber normalt byttet ved at knuse disse to hvivler i et enkelt bid, der svarer til et automatklip. Det tager rundt regnet 0,1 sekund at dræbe for en tamkat.

En tigers hjørnetænder sidder med en afstand, der svarer til dens foretrukne bytte nemlig hjortekalve. Forskerne mener ikke, at tigeren har nogen lugtesans. Dette er enorm overraskende for en jæger af familien Felidae.

Knus
Helle

Åhhhh jeg tror jeg ville have lukket kattene inde og ladet musen stikke af -sorry

Helle - Her står jeg altså af!

Adfærdsnørd nok så meget, så kunne jeg ikke sidde roligt og studere et dyrs pinsel og kamp for livet i timevis, og det uanset hvilket dyr, det drejer sig om.

Vil du sidde lige så roligt og “studere” en kat, mens den plukker en fanget, levende fugl fri for fjer? Det gør de nemlig også (nogle af dem).

Der er trods alt veldokumenterede ting, man kan læse sig til og ikke behøver at konstatere ved selvsyn.

Jeg ved udmærket, katte fanger fugle og mus!
Det gør mine også, men opdager jeg det, griber jeg altså ind og enten afliver deres bytte hurtigt eller slipper det fri.

Enig -thumbs

Enig -thumbs[/quote]

Dobbelt Enig -thumbs

Hmm tjaeh… Alle dem der optager naturfilm eller ellers forsker i rovdyr eller byttedyrs adfærd gør jo det samme?
Dermed ikke sagt at jeg selv kunne have holdt ud at se det, for det tror jeg ikke.

Joo, men det er jo ikke så nemt at flå en antilope ud af gabet på en løve. :slight_smile:

Og en kat får jo mad herhjemme… løven har jo det den skal fange.

Natscha - Man kan skræmme byttedyrene op når man ser et rovdyr jage sig ind på dem, men det får man jo ingen film ud af, så det gør det jo ikke :slight_smile:
Men ellers så iagtager man jo også andre end løver. F.eks. “Timon’er” (kan for min død ikke huske hvad de hedder lige nu? Bliver ved at tænke lemure) og andre små rovdyr.

Det jeg prøver at sige er at man/forskere gør en del ting der ikke er medfølende for at kunne studere adfærd :slight_smile:

Lige præcis , jeg kan heller ikke klare at se dyr lide
-bleg

Der er da betydelig stor forskel på at tage byttedyret fra et vildt dyr som skal overleve i naturen, og fra en domesticeret kat, som garanteret har tørfodder stående i skålen døgnet rundt!

Desmer dyr… :stuck_out_tongue:

Joo, det er rigtigt. Men de skal jo os have noget mad. Og det er en del af fødekæden. JA det er os en del af fødekæden at katte skal æde mus og fugle osv. Men de får trods alt mad indefra.

Natscha - Ja, men derfor er det stadig sundt for deres tænder osv at fange byttedyr :slight_smile:

Det er det da - Men det er nu langt fra dem alle, der æder det bytte, de fanger.
Og så kan man forresten sørge for at fodre, så deres tænder bliver brugt.

Nu var det heller ikke just det, jeg stod af over for, men at man kan betragte “kattens leg med musen” i timevis uden at skride ind i adfærdsforskningens hellige navn.

Hvor går så grænsen forresten?

Nogle vil måske sige “det var jo bare en mus”.
Nogle vil i andre situationer sikkert sige “det var jo bare en kat”.

Mega - Jeg sagde ikke at jeg ville gøre det. Altså, jeg kan ikke engang gøre det ved et insekt. Hvis kattene sidder og hiver benene af et stankeben slår jeg det ihjel.
Jeg bliver sur på folk der slår hvepse ihjel bare fordi de flyver omkring i nærheden.

Det jeg bare prøvede at sige at nogen gange når man vil lære noget, så lader man den slags ske.
Og nu er det også andre ting forskere lader ske pga adfærd end at vilde dyr dræber bytte.
Jeg siger ikke at jeg nødvendigvis billiger det, bare at det kan være nødvendigt hvis man ønsker den viden :slight_smile:

Men ja, hvor går grænsen. Plante, Svamp, Insekt, lille pattedyr, større pattedyr, primat, menneske.

Hov I har da vist misforstået mit indlæg… eller har jeg skrevet det uklart? det er nok det sidste:-

Musen levede kun i ganske kort tid - herefter legede mislingerne med den DØDE mus i timevis. Bare rolig. Jeg griber ikke ind, men der er dog grænser:-)

Tror det er fordi jeg har skrevet, at Tara legede med musen i timevis, at I har misforstået mig. den rette rækkefølge er naturligvis omvendt. Nanoq fangede musen, den lavede dens “snurretur efter en smutvej”, stak af - hvor ved den triggede Nanoqs jagtinstinkt og han greb den, kastede den op i luften og dræbte den. Herefter gav han den til Tara, hvorefter de på skift legede med den (i timevis). Når Nanoq først har en mus - han fanger mange - så lever de kun i ganske kort tid. Jeg tror ikke en gang et minut.

Håber det satte lidt ro i debatten -thumbs
Beklager min fejlangivelse. Jeg skrev det lidt hurtigt og sent:-)

Når det er sagt vil jeg dog understrege, at jeg ikke vil gribe ind under feltstudier af princip. Jeg tænker her på “rigtige” felt studier i naturen. Dette er imod alle regler. Hvis jeg fx studere en vildt levende katteflok og en kat fanger en mus/fugl - what ever - nej så griber jeg ikke ind. ganske som det er skik under feltstudier.

Selv etologer har dog naturlige grænser. Vi sidder der jo af kærlighed til alle dyrene, og jeg kender folk, der har siddet og set løver æde en antilope med benbrud - fra bagbenene og op. De greb ikke ind. Men derfra og til at konkludere, at de nød situationen er en smule søgt.

Jeg tror ikke jeg kunne have gjort det. men det finder jeg nok ud af en dag.

Der er naturligvis også situationer, hvor de griber ind. De feltfolk, som jeg skal besøge i Tanzania fulgte en flok løver i årevis. De “kom både til” at flaske en unge op og at aflive en gammel hanløve, som blev slemt skadet i kamp…

Så bare rolig:-)

Knus

så kan vi være unormale sammen :slight_smile:

for da min første huskat havde killinger - der gjorde jeg præcis det samme fordi hun kom med mus til dem i stimevis… det var død fascinerende at studere hvordan hun lærte dem jagten…

det er en totalt skæv parrallel at drage når der er tale om normal adfærd for katten (hvis den ellers er præget korrekt)

Mig bekendt har katten ikke nogen naturlige fjender og mig bekendt er markmus ikke domesticerede tamdyr hvortil der hører et kærligt ejerforhold… katten jager fordi det er et instinkt - mennesker mishandler bevidst og har abstraktionsniveau til at vide det er forkert… så man kan slet ikke sammenligne de to ting… så at spørge hvor grænsen går mellem de to eksempler er at spørge til æbler og bananer…

kattens natur og adfærd er en del af det vi siger ja til når vi får katte der går ude… og at der skulle være noget forkert i at studere vores dyr - blot fordi de ikke nødvendigvis er sultne mens de jager ? - det mener jeg så rent personligt ikke :slight_smile:

det er da ok at være nysgerrig - og ja - det er blodigt og det er ok ikke at bryde sig som det… men det er da en personlig præference…

jeg ville gøre præcis det samme - jeg ville være dybt fascineret… ikke fordi jeg er tilhænger af blod og død og drab, men fordi jeg synes katten er et fascinerende dyr der har udviklet en teknik der er ganske enestående…

og det vil jeg da gerne se nærmere på… live… hvis jeg er så heldig at få chancen

-kramer

PS. At noget står i en bog - der ofte er forældet - betyder jo ikke, at man ikke observere det.

ellers ville nye teorier jo aldrig komme til - teorier til gavn for dyrene vel at mærke. Det er jo ikke for sjovt etologerne sidder der og kigger. Fagområdet har forbedret både forsøgtsdyrs - landbrugsdyrs og kæledyrs livskvalitet - takket være konkret viden modsat gætværk.

Knus

det er en totalt skæv parrallel at drage når der er tale om normal adfærd for katten (hvis den ellers er præget korrekt)

Mig bekendt har katten ikke nogen naturlige fjender og mig bekendt er markmus ikke domesticerede tamdyr hvortil der hører et kærligt ejerforhold… katten jager fordi det er et instinkt - mennesker mishandler bevidst og har abstraktionsniveau til at vide det er forkert… så man kan slet ikke sammenligne de to ting… så at spørge hvor grænsen går mellem de to eksempler er at spørge til æbler og bananer…

kattens natur og adfærd er en del af det vi siger ja til når vi får katte der går ude… og at der skulle være noget forkert i at studere vores dyr - blot fordi de ikke nødvendigvis er sultne mens de jager ? - det mener jeg så rent personligt ikke :slight_smile:

det er da ok at være nysgerrig - og ja - det er blodigt og det er ok ikke at bryde sig som det… men det er da en personlig præference…

jeg ville gøre præcis det samme - jeg ville være dybt fascineret… ikke fordi jeg er tilhænger af blod og død og drab, men fordi jeg synes katten er et fascinerende dyr der har udviklet en teknik der er ganske enestående…

og det vil jeg da gerne se nærmere på… live… hvis jeg er så heldig at få chancen

-kramer[/quote]

Enig -thumbs

Men som sagt en mus lever IKKE længe i Nanoqs mund:-) Han er Mandalay-barn:-)
Normalt viser han alle byttet også får den biddet. Det er bare første gang jeg ser det live, og jeg er dybt fascineret. Især over så humant det var!

Jeg har også set mennesker dræbe live. Det var slet ikke så pænt at overvære som kattens drab. Egentlig sjovt det hedder humant så… hm:-)

Ser lige Mega sprøge om jeg ville gribe ind, hvis en kat havde brug for hjælp. Igen må jeg sige: under studier af fritlevende vilde katteflokke - uanset art - Etologer i DK er naturligvis underlagt dansk lov - herunder også dyreværnsloven.

I udlandet: en vurdering fra sag til sag. Men som udgangspunkt nej.

Knus

Knus

Her har jeg så oplevet en lidt anden form for jagt på en mus, nemlig bengalens jagt.
Jeg må hellere starte med at sige jeg ikke greb ind, selvom katten var ret længe om at dræbe musen.
Her var det mest interessante faktisk selv jagten på musen.
Jeg var så heldig ot få øje på musen ret tidlig i forløbet og fulgte så katten over ca 10 m. hvor den bare holdt musen under opsyn og fulgte den tæt. Ind imellem tænkte jeg, så nu tager han den, men nej, musen fik den ene frist efter den anden.
Jeg tror katten nød at følge musen og samtidig vide den havde så meget styr på det hele, at den kunne fange musen når den ville.
Endelig da der var gået det meste af en time, sagde det haps og musen sad mellem kattens tænder. Musen blev så fragtet et andet sted hen og så begyndte den grumme leg med musen. Jeg greb ikke ind, da jeg fandt ud af bengalen gør tingene lidt anderledes en en huskat. Den leger med musen, der får lov til at løbe et godt stykke vej inden den igen fanger den , for at lade den løbe nok engang. Her så jeg så hvordan katten med vilje kiggede den anden vej og lod musen forsvinde, hvor efter den igen startede jagten på musen, for til slut at fange den igen.
Det gjorde den en rum tid, for til slut at dræbe musen og guffe den i sig med en udsøgt smasken og knasen.
Jeg har set vores huskatte gøre lidt det samme og tit og ofte slipper musen væk inden katten får fat i den igen. Hvilket så har resulteret i at jeg har fået mus i soveværelset eller stuen, eller hvor de nu ynder at tage dem med hen.
Bengalen derimod kunne altid finde musen igen, uanset hvor langt væk den nåede at løbe.
Jeg har oplevet min bengal komme udenfor og så med det samme sætte en spurt ind, stoppe op et øjeblik ved en tot græs. Efter 2 sek. dykker den ned i græsset og kommer stolt frem med en mus. Når jagten foregår på denne måde er musen som regel død, når katten viser den frem første gang.
Jeg ved godt mange ikke kan lide at se kattens leg med musen og jeg ved også godt jeg ikke havde noget at bruge mine observationer til, da jeg hverken er i lære til det ene eller det andet. Men jeg kan godt sige jeg nødig ville have undværet den dag Leopold lod mig komme med på jagt.
Og lad så venligst være med at rykke hovedet af mig fordi jeg har ladet min kat lege med en mus. Havde jeg ikke set dette ville jeg jo gå rundt og tro at alle kattedyr jager på samme måde.
Jeg skylder måske lige at sige, at Leopold er i snor mens alt dette står på. Han har en line på ca 10 m. men brugte på intet tidspunkt af jagten mere en højest 2 m, derfor kunne jeg følge ham så tæt. Da han havde fanget musen brugte han til gengæld hele linen ind imellem.
Elin