Jeg ER sgu ikke normal

Mener jeg har læst, at det at de leger med musen først, egentlig ikke er leg på den måde.

Det de gør, er at de instinktivt vil dræne musen for kræfter. Er musen stadig frisk og kæk, kan den forårsage dybe rifter og bid i næse, og riv ved øjnområdet. Så det som viser som leg, er egentligt bare en taktik katten bruger til at køre byttet ned på.
Envidere kan man nogen gange se katten lave et sjovt hop op i luften, hvorefter den lander med begge forpoter på dyret, mener det kaldes et lammene hop / stød, hvor den simpelthen klemmer luften ud af byttet.
Det er først når byttet er svagt nok, at katten laver det dødende bid.

Man kan bagefter se katten lave en næsten krigsagtig dans om / med byttet bagefter, og det skulle være for at få al en ophobede spænding ud af kroppen, simpelthen en måde for at få sig selv ned på jorden igen.

Correct me if im wrong -høhø

Enig -thumbs

Spændende læsning. . . . :slight_smile: uanset om det er fra den ene eller den anden front.

Havde for mange år siden en dræber-huskat - hun havde det ikke godt, hvis hun ikke fik sin daglig mus. Men en dag kom hun slæbende ind med en Hermelin og smed den for fødderne af mig - og næste dag kom hun gud-døde-mig slæbende med een til og smed den under spisebordet - føj hvor den stank. . .(det er værre end hankatte-pis) da jeg kiggede dem efter viste det sig, at det var et par (en han og en hun). De blev pakket ind og lagt i fryseren - dem ville jeg ha’ udstoppet.

Disse oplevelser har jeg ikke haft med mine luksus-katte da de har været i løbegård - og nu er de indendørs. . . . . men jeg savner da det der - katten kommer hjem med sit bytte og viser det stolt frem til mor -thumbs

Den var altså også meget nem at misforstå Helle, for du skrev:

“Nanoq fangede byttet, gav det til Tara, som fik lov at lege med det i timevis, inden hun gav det til Nanoq, som tog over og til sidst dræbte musen.”

det var ligegodt pokkers - hermeliner er ellers kendt som de mest vedholdende dyr der 100% frygtløst forsvarer deres bytte og dem selv… det er ufatteligt at katten vandt… er vildt imponeret… dygtig misser!!!

har du så hermelinerne udstoppede nu ?

-kramer

Igen igen har jeg læst, at tamkatte går mere op i jagten end i at fortærre det. Det er af den simple årsag, at jagte er essentielt for at en kat kan overleve, så instinktivt jagter katten.
fx når man vil give katten en snack og den virker helt vildt sulten og vild, behøver den slet ikke være det, men det er “Jagten” den jagt der nu må være ved at hente en snack:), der er interessant for katten

Igen correct me if im wrong -høhø

det var ligegodt pokkers - hermeliner er ellers kendt som de mest vedholdende dyr der 100% frygtløst forsvarer deres bytte og dem selv… det er ufatteligt at katten vandt… er vildt imponeret… dygtig misser!!!

har du så hermelinerne udstoppede nu ?

-kramer[/quote]

Jep - hun VAR en dræber-kat - blev 17 år - tog alt hvad der var inden for rækkevide. Mosegrisene i skrænten pakkede sammen og flyttede andre steder hen [bigloony]

Og nej de blev aldrig udstoppet, det kostede ca. 2 bondegårde (på det tidspunkt). . . .

Shit da hvis vores kom ind med en hermelin, men jeg er sikker på at et par af dem også ville kunne præstere det, hvis de fik muligheden i vores indhegnede have. Mus fanger de mange af og de har også fanget både voksne muldvarper og muldvarpeunger. Især vores ene MCO graver nærmest som en hund, det kan være så jorden står bagud, når han er igang :smiley:

Heldigvis er vores indekatte, så inge overraskelser der:)

Men min mco graver også i alt, lige fra hånvasken til glasbordet, så var der jord, så stod nok også op om begge ører.
Ved ikke om det ligger til racen, men skægt ser det ud:)

Heldigvis er vores indekatte, så inge overraskelser der:)

Men min mco graver også i alt, lige fra hånvasken til glasbordet, så var der jord, så stod nok også op om begge ører.
Ved ikke om det ligger til racen, men skægt ser det ud:)[/quote:pzxczfko]

Ja, det ser rigtig sjovt ud - men jeg behøver jo nok ikke at fortælle, at vi næsten konstant har møgbeskidte gulve. De kan ligne nogen, der har været på Roskilde Festival ind imellem :smiley:

Ja kan sagtens se det Mega :slight_smile: Sorry :stuck_out_tongue: Det gik for hurtigt, da jeg skrev det:-)

Knus

Har også haft en mulvarp i fryseren -what - hun var jo en Storvildtsjæger og jeg tog troeligt alt hvad hun kom med - men da jeg opdagede hvor dyrt det var at få det udstoppet - sluttede legen der, og trofæerne røg direkte i skraldespanden.

Da hun valgte Regnbuen, begyndte der at komme fremmede katte i vores have, det turde de alligevel ikke da hun herskede der :smiley: hun var en vagthund i kattekostyme -blåblå

Lige præcis , jeg kan heller ikke klare at se dyr lide
-bleg[/quote]

Enig -thumbs

Stakkels mus

Har også haft en mulvarp i fryseren -what - hun var jo en Storvildtsjæger og jeg tog troeligt alt hvad hun kom med - men da jeg opdagede hvor dyrt det var at få det udstoppet - sluttede legen der, og trofæerne røg direkte i skraldespanden.

Da hun valgte Regnbuen, begyndte der at komme fremmede katte i vores have, det turde de alligevel ikke da hun herskede der :smiley: hun var en vagthund i kattekostyme -blåblå[/quote]

Sådanne en vagtmis har vi også haft. Selv naboen schæfer turde ikke komme ind i vores have efter næsen havde smagt Sophies kløer.

hehe, sådan en vagt-mis havde min farmor også (vi boede lige et hus fra hinanden). Kæmpe stor hvid hankat, født et år før mig. Blev 16 år og tævede til det sidste naboens schæfer hvis den fik snuden for langt ind på hans grund (deres første hund lærte det, den anden gjorde bare aldrig).
SÅ vokser man op med respekt for katte :smiley: Ikke noget med barne-drilleri af sådan en kat.

Stakkels mus?

Fordi den gik ind til tre rovdyr, som udviser normaladfærd?

Det synes jeg bestemt ikke. Det må jeg indrømme.

herhjemme er en kat en kat. Og en kat jager, når muligheden er der.

Vi bor på landet i et hus, der havde stået tomt, da vi kom. Der var mus i gardiner og alle mulige steder. Jeg fik ikke brug for en eneste fælde, for jeg havde tre styk med. De tog fem om dagen i en periode, så flyttede resten ud i laden. På den måde lever vi i samhørighed i dag.

Jeg synes gift og fælder er meget værre end en kat. Det må jeg indrømme.
Jeg har rovdyr - og er stolt af, at de kunne få alle de mus ud af vores hus - også endda ved kun at dræbe så få.

Gift og fælder er bestemt heller ikke en dejlig død. Og for os på landet er mus i huset altså slemt skadelige. Situationen er måske en anden i byen. Det ved jeg ikke, men jeg kommer aldrig til at forhindre et rovdyr i at gøre det, som det er skabt til - at jage byttedyr. Endda dens foretrukne byttedyr.

Herhjemme vil selv katte i løbegård altid være den oplevelse forundt.
Det ser jeg slet intet stakkels i - kun naturlighed.

Ingen har jo puttet musen ind i gården til dem. Den går selv derind. Når kattene så endda dræber dem hurtigt hver gang, kan jeg slet ikke se, hvorfor jeg skulle stoppe det.

MVH Helle

Enig -thumbs Jeg har det på samme måde. Jeg er opvokset på landet og bor på landet og de mus som ikke kommer indenfor kattenes indhegning og i huset er fredet - i hvertfald af vores katte.

Vi bor på landet . mine katte har et job. Det ser jeg heller intet galt i overhovedet.

Tvært imod

Det minder mig om vi i år slet ikke har haft mus i køkkenet.
Sidste år camperede Leopold ellers under køkkenvasken i en lang periode og fik også gjort huset musefri igen.

Har en sjov oplevelse fra da han var en stor killing og fik sin aller første mus. Musen var død da han fik den og han legede jæger i meget lang tid inden musen var væk.
Samme dag om aftenen kom min datter og svigersøn på besøg. Pludselig giver min datter et hyl, Leopold har givet hende en meget død og meget slatten mus. Han havde smidt den på hendes fod, som ville han sige: “Du må få den, jeg gider den ikke mere.”
Knus Elin